Jarno.V kirjoitti:veskola kirjoitti:Ei, ei, ei, se paras kiihtyvyys on edelleenkin 1800...2500 rpm välillä se nyt vain on fysiikan laki sellainen. .
No lasketaanpa taas tuosta kuvasta:
2000rpm on 300nm vääntöä nelosvaihteella(1.0) on kardaanilla 2000rpm ja 300nm.
4000rpm on 200nm vääntöä vaikka kakkosella(vaikka 2.0) joten kardaanilla on 2000rpm ja 400nm! vääntöä, siten myös autoa kiihdyttää 400nm pienemmällä vaihteella ja isommalla 300nm, eikö niin?
Pitääkö tätä stna lähteä kellottaan?
Tässä topicissa on kyllä pahasti sekoitettu 'vääntö vs teho kiihdytyksessä' -taistelu välitysten kanssa kikkailuun

Minähän viattomasti kommentoin Villen kirjoitukseen:
veppe kirjoitti:Ville S. kirjoitti:Nykydiisseleihinhän asennetaan se kaksmassavauhtipyörä tasaamaan moottorin väännön epätasasuutta. Säästää voimansiirtoa ja estää jurinoita.
Auto liikkuu moottorin tuottamalla väännöllä, teho on väännön ja kierrosluvun tulo. Auto kiihtyy sitä paremmin mitä enemmän on tehoa.
Minun mielestäni kiihtyvyys on sidoksissa vääntöön, ei tehoon. Yritin tätä kaavoilla todistella itselleni, mutta meni kaavat niin pahasti sekaisin, etten nyt sano tätä kyllä varmaksi

Mutta ihan perstuntumalla, kun edellisessä autossa vääntömomentti oli 190 Nm jollain 1800-3500 kierroksilla, niin kyllä se minusta tasaisesti kiihtyi koko sen välin. Kiihtyvyys ei siis lisääntynyt kierrosten mukaan. No, täytyy vielä jossain vaiheessa yrittää nuo kaavat laskea auki.

En tietystikään hoksannut ajatella, mitä kiihdytyksessä tapahtuu, siis tositilanteessa, kun lähdetään käyttämään vaihteita. Enkä lie olisi hoksannut niitä oikein laskeakaan

Anyway, kun minä sanoin, että se auto kiihtyy parhaiten siellä parhaan väännön alueella, niin minä tarkoitin sillä (hyvä jälkiviistastella

) sen yhden vaihteen aikaista kiihdytystä. Ja edelleen mielestäni tässä olen oikeassa.
Väärässä olin tuossa CVT-vaihteiston tapauksessa. Kai

En edes vaivautunut googlettamaan, vaan heitin tuollaisen muka-knopin ihan vain sattumaksi soppaan ja väärään meni, että heilahti
Mutta tämä topicci olisi hyvä kyllä erottaa omakseen. Joku arvon mode tehköön:!: Pitäähän meilläkin olla oma vääntö vs. teho topic, kun muillakin foorumeilla on
f1-forum ja
audi-forum.
Tuolla f1-forumilla SPAMin kirjoitus on varsin tyhjentävä, nimenomaan tuosta välitysten käytöstä kiihdytyksessä. Jos haluatte jatkaa väittelyä, poistakoon joku mode nämä linkit tästä kirjoituksesta