Maksaahan se maalaus. Joskus kaveri maalautti ammattilaisella vanhan kasarihotrod- ankanper*e-Carinansa, ja tuon jälkeen päiviteltiin porukalla summaa jonka 2-sävyisen metallipunaisen värin veto vimpanpäälle tehtyine pohjineen kustansi. Maksoikohan tuolloin peräti 3500mk?
Oliskohan pääsyy automaalauksen kasvaneisiin kustannuksiin siinä, että maalarit ovat täystyöllistettyjä uudempien autojen kolarikorjauksien kanssa sponsored by vakuutusyhtiöt?
Tilanne vuonna 1977. Presidenttinä UKK.
Vilho peruuttaa T-kaupan pihalla pari vuotta vanhalla Opel Asconallaan Tapanin Saab 96:n keulaan. Opelin ohut kromipuskuri painuu linttaan naarmuttaen hiukan takahiekkapeltiä ja takalokasuojaa. Saabin matkustajalentokoneen kestävä ponttoonipuskuri ottaa törmäyksen vastaan vaurioitumatta. No ehkä eturekisterikilpi taipui hiukan.
Miehet sopivat asian paikan päällä ja paiskaavat kättä päälle. Oma moka, miettii Vilho ajellessaan kohti kotia jossa Elsa jo on kattanut päivällispöydän. Seuraavalla viikolla Vilho käy näyttämässä Opelia merkkihuollossa. Puskuri kustantaa 200mk. Asentamiset, oikomiset ja paikkamaalit lupaa tuttu ystävällinen työnjohtaja urakkahintaan 150mk. Korjaamoajan Vilho saa saman viikon loppupuolelle.
Tilanne vuonna 2007. Presidenttinä SDP.
Astrid peruuttaa pankin omistamalla vuoden vanhalla Kia-maasturilla Citymarketin parkkiluolassa Ronin työnanatajan liisaaman Ford Mondeon keulaan. Kian vetokoukku painuu läpi Fordin muovisen etupuskurin, joka murtuessaan särkee myös maskin ja toisen etuvalaisimen muoviset kiinnitysklipsit. Vetokoukku tunkeutuu myös läpi ilmastoinnin kennon, ja jäähdytinkenno taipuu alkaen vuotamaan. Myös Fordin konepelti taittuu lievälle vekille. Kian takapuskuri naarmuuntuu, pakoputki nurjahtaa irtipoikki taka-akselin ylityksen kohdalta taittuen alaspäin, ja rikkoo pudotessaan takapuskurin alle jäävän "offroad-henkisen" turkkilevyä muistuttavan muovisen "pohjapanssarin" kiinnikkeineen.
Ronin paikalle kutsuma poliisi toteaa Astridin syylliseksi tapahtumaan, autot hinataan Astridin vakuutusyhtiön laskuun lähimpiin valtuutettuihin kolarikorjaamoihin arvioitaviksi. Ronin työnantajan liisaaman Fordin korjauskustannuksiksi lasketaan Cabas-ohjelmalla 9000 euroa, josta osien osuus on 4800 euroa loppujen jäädessä asennuksien ja maalauksien hinnaksi. Maalattavaksi määrätyt osat ovat puskuri, maski ja konepelti. Myös toinen sisälokasuoja vahvikkeineen kaipaisi uutta maalia, mutta jätetään suojamuovien taakse piiloon jäävänä kohteena käsittelemättä.

Lisäkustannuksia Astridin vakuutusyhtiölle koituu korvaavan auton järjestämisestä Franchising Advertising Managerina toimivalle Ronille kuukauden ajaksi.
Kian vaurioiden hinnaksi arvioidaan automaahantuojan kiireisen oman korjaamon valtuuttamassa "apupajassa" 3900 euroa, joista osien osuus 2500 euroa. Lisäkustannuksia vakuutusyhtiölle tulee mahdollisesti tulevaisuudessa, ensimmäisessä Kian katsastuksessa todetaan murtuma vetokoukun ja taka-akseliston kiinnityksissä. Oikeusprosessi on vielä kesken.
