Särkeekö "alavääntö" voimansiirron ? Miksi ?
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
Jatketaan vääntöä..veppe kirjoitti: Mä taas varmaan vaan sotken asioita, mutta kysynpä vain, että mitenkä niin teho määrää sen, minkä verran vääntöä renkaille saadaan?

Maksimitehon kierrosluvun kohdalla sinulla on suurin mahdollinen vääntömomentti(renkaalla) tietyllä_nopeudella, koska voidaan käyttää pienempää vaihdetta, joka kertoo moottorilta tulevan väännön.
Vaikka se vääntö ei olekaan maksimiarvossa moottorilta.
btw. kyllä tuo minun 600 cbr: kin voitti helposti kiihtyvyydessä kaverin vt750 hondan, vaikka molemmissa on sen 60nm vääntöä(toisessa vaan tuo 60nm vääntö on 3000rpm ja toisessa 10500rpm kohdalla).
Jos ei kulje niin kromaa se.
Mulla tuo vatsan liiallinen alaväänrö tahtoo särkeä lähinnä pakoputkenAri66 kirjoitti:Mulla alkaa särkemään alavatsaa... onkohan siellä vääntöä liikaa

Tosin kyllähän se voimaansiirronkin vie hetkellisesti veteläksi jos oikeen kunnolla möyräsee

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Hah, mutta minäpä en puhunutkaan tietystä nopeudesta, vaan tietystä_vaihteestaJarno.V kirjoitti:Jatketaan vääntöä..veppe kirjoitti: Mä taas varmaan vaan sotken asioita, mutta kysynpä vain, että mitenkä niin teho määrää sen, minkä verran vääntöä renkaille saadaan?![]()
Maksimitehon kierrosluvun kohdalla sinulla on suurin mahdollinen vääntömomentti(renkaalla) tietyllä_nopeudella, koska voidaan käyttää pienempää vaihdetta, joka kertoo moottorilta tulevan väännön.
Vaikka se vääntö ei olekaan maksimiarvossa moottorilta.

- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
Teho P = M*w eli momentti kertaa kierrokset * 2 * Piidealer kirjoitti:Miten liekin tämä topikki sattunut löytymään ... yritin lukea läpi niin että ymmärtäisin mitä itsekukin yrittää sanoa mutta turhaan.![]()
Onko vääntö suhteessa tehoon - mutta riippuvainen myös kierrosluvusta ?
Eli: ajattele vaikka uusia turbodieseleitä, niissähän on vääntöä kuin...no jossain. Mutta koska ne käytännössä eivät kierrä paljoa yli 4000 kierrosta, niiden teholukemat jäävät pieniksi (hevosvoimina): Taas Hondan bensakoneessa, vapari, 2 litraa, voi olla aika heppoisesti vääntöä mutta tehoa 240 hv. Mietipä millä kierroksilla, jossain aika korkealla

Pelkistettynä: teho on väännön ja kierrosten tulo.
Paikallaan olevassa höyryveturissa, joka juuri on lähtemässä liikkeelle on kauhea momentti mutta teho nolla ennen kuin se pääsee liikkeelle