Kuulerin tiiveyskoe

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Kuulerin tiiveyskoe

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Pitkästä aikaa Junnun konetekniikan laboratorio tekee tutkimustyötä.
Eli.. linkki kuvaan..
http://kuvablogi.com/nayta/357287/

Mitä tuossa tapahtuu :?:
Arvaako kukaan...

Muokataanpas ihan hetipaikalla omaa viestiä.
Oikein arvannut ei saa mitään palkintoa.

Mutta mutta.. Pienimuotoisen työselityksen aiheeseen liittyen lupaan kirjoittaa. :lol:
Viimeksi muokannut Junnu R, 12.5.2007 18:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Elämä on motoristin parasta aikaa. -
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Siinä etsitään paineilmalla vuotoa jäähdytysjärjestelmästä. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Olisiko jonkinsorttinen painetestaus utkistolle menossa :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Jotain tuohon suuntaan..

Molemmat oikeassa siis.
Mitä tuossa etitään. Ja mistä.

Lopputuloksen voin kertoa. Epäilystä huolimatta, sitä ei löytynyt :!:
- Elämä on motoristin parasta aikaa. -
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Koitetahan kattella olisko kuuleri halaki :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Oikein!

Siinä tutkitaan vuotaako kuuleri.
Tuo sama paine pysyi vartin ajan siellä sisässä.

Turpon päässä on sellanen sokea tulppa.
Kuvassa näkyvä viritelmä on "Painetta sisään- mitataan se ja varustetaan ylipaineen estimellä"- juttu.

Varo aukeaa 2.5 barissa :)

Kompuralla työnnettiin ilmaa sinne sisään 2 bar.
Ja ei vuotanut.
Kuuleri (tai siis koko auto) oli lämmin. Ihan ajon jäliltä.

Epäilin että "vuotaa ja paljon" koska kuulerin päätyyn oli tarttunut pölyä.
Siihen oli ilan mukana tullut öljyä... Pöly tarttui siihen jne..

Niin siis.. cdi väyrystä tuossa tutkittiin. Ja ei ollut rikki (koska ne mersut olisi, etenkään väyryset?)

Mutta testi tehty. Niiltä osin ainakin kunnossa.
Haluaako joku tarkempaa selitystä testistä/ testilaitteistosta :?:
- Elämä on motoristin parasta aikaa. -
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Tieto lisää cdi-kuskin tuskaa joten anna tulla vaan :?
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Joo tarinootte lisää vain, tuohan oliki hyvä idea testauksehe :pappa:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

No niin. Tässäpä hieman sitä lupaamaani tarinaa tuohon yllämainittuun kuvaan liittyen.
Taidan muokata hieman tämän topicin otsikkoa, koska kuvan arvoitus on jo ratkennut.

Kuulerin testaus on varsin yksinkertainen homma.
Tarvikkeet eivät maksa montaa euroa (edellyttäen että hitsauskone ja muut ”perusvälineet” on jo hommattu). Kumminkin ennen kun aletaan töihin on taasen paikallaan muutama varoituksen sana.

Tässä työssä käytetään apuna paineilmaa. Toisin kuin neste puristuu ilma kasaan. Kannattaa olla oikeasti varovainen koska putkeen lemmarilla kiritty tulppa voi luiskahtaa irti. Vaikkakaan paine, jota testissä käytetään ei ole kovin kova, voi tuntua aika pahalle jos ahtopaineputkessa tulppana ollut putkenpätkä irtoaa ja osuu vaikkapa otsaan.

Lisäksi puhtaus (kuten aina remonteissa) on tärkeää. Älä anna asiaankuulumattomien partikkeleiden joutua imuputkistoon. Testausvälineistöä valmistettaessa huolehdi, että poistat esim. porausjätteet tulppia tehdessä.

Esipuhe ja varotoimenpiteet saa nyt riittää. Mennään asiaan ja kerron ensin mitä tarvitaan testivälineistön valmistukseen. Mitat on vaan suuntaa antavia. Tämän kokoisilla putkilla onnistui 220 CDI väyrysen kuulerin testaus.

Tarvikkeet ahtoputken tulppaamiseksi turpon luota:
- n. 75 mm pitkä pätkä DN40 (halk. 48.3 mm) putkea.
- Päätylappu DN40 putkeen.

Edellä mainittu putkikoko on hieman väljää. Putken halkaisija olisi saanut olla 5 mm. Suurempi. Lätkä hitsataan putken päähän. Tulppa on valmis.

Tarvikkeet paineistus laitteeseen.

- n. 75 mm pitkä pätkä DN50 putkea (halkaisija 60.3 mm. Väljää tämäkin. Olisi halkaisija saanut olla 5 mm. Suurempi)
- supistuskappale DN40-DN50 (ei pakollinen, käytin koska ei ollut sopivaa päätylätkää)
- DN40 päätylätkä
- Painemittari 0-4 bar (pienempi skaala riittää. Tällainen oli mulla valmiina)
- Varoventtiili 2.5 bar
- Muhvi ja nippa varoventtiilin ja painemittarin kiinnittämiseksi.
- Tubeless venttiili, messinkiä, sellanen kierre malli.

Näistä rakennetaan ekassa postauksesssani näkyvä laite. Myöhemmin liitän kuvia mistä näkyy detaljit paremmin.

Testaus tapahtuu seuraavalla tavalla. Ensin aja moottori lämpimäksi. Mahdolliset vuodot/ halkeamat on lämpimänä suurimmillaan lämpölaajenemisesta johtuen.

Irrota ahtoputki turpon luota. Tähän laitetaan tuo DN40 putkesta tehty tulppa. Kiristä tulppa lemmarilla kiinni. Se alkuperäinen lemmari käy varsin hyvin. Kiristä lemmari suht tiukkaan, mutta varo kumminkin rikkomasta sitä.

Irrota ahtoputki imusarjasta. Kiinnitä paineistushärpäke tähän kuvan osoittamalla tavalla.
Alkuperäinen lemmari riittää hyvin tähänkin kiristykseen.

Nytpä sen putkiston ja kuulerin voi paineistaa. Venttiilistä n. 2 bar ilmaa sisään ja kuunnellaan että vuotaako. Jos ei vuoda paljoa / ei havaitse vuotoa mistään voi paineen jättää kuuleriin ja putkisoon ja lähteä itse vaikka kahville ja mennä vartin päästä tarkistamaan tilanteen.

Epäiltyyn vuotokohdan lopulliseen paljastamiseen voi käyttää saippuavaahtoa. Eli tehdään astianpesuaineesta ja vedestä suhteellisen voimakas seos sumutin pulloon. Tätä sitten sumutetaan epäiltyyn vuotokohtaan ja samalla tarkkaillaan kupliiko vaahto.

Varoventtiiliä käytin rakenteessa sen takia, että jos vuoto on suuri joudun laskemaan ilmaa kokoajan kun etsin vuotokohtaa. Tällä estetään paineen karkaaminen liika suureksi.

Painemittari rakennelmassani on sen takia, että siitä voin seurata pienempiä vuotoja, eli tehdä tuon yllämainitun vartin tiiveyskokeen.

Multa ei löytynyt kuulerista vuotoja, vaikka jossain paikoissa oli öljyä erittynyt sen verran että pöly oli siihen tarttunut. Epäilin että näistä kohdista voisi vuotaa. Onneksi olin väärässä.

Toivottavasti tästä sepustuksesta oli jollekin jotain apua/ hyötyä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”