Jäähdytinnestekysymys
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Jäähdytinnestekysymys
Onko olemassa sellaista punaista jäähdytysnestettä, jota saa sotkea vihreän kanssa sekaisin?
Tietoa, ei arvauksia, please.
Kun tämä aihe käsitelty, jatkoa seuraa.....
Tietoa, ei arvauksia, please.
Kun tämä aihe käsitelty, jatkoa seuraa.....
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Koivuselta em. asiaa joskus kysyin ja kuulemma punasta saa LISÄTÄ vaikka ois vihreet litkut
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Jaa-a se voi olla kehnompi kun suhteet kääntyvät voin, eipä ole tullut "testattua"
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Minun mielestä ei ole.Punainen väri on nimenomaan tarkoitettu sitä varten että erotetaan silikonipohjainen neste tavallisesta ja siten yritetään estää nesteen puuroutumista.Pieninä määrinä nestettä voi turvallisesti lisätä mutta litratolkulla en tavallisen sekaan laittaisi esim 1l alkaa olemaan jo rajoilla jos on noin 10l tilavuus.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Vihreään voi lisätä punaista jos ei muuta nurkissa ole. Punaiseen ei saa lisätä vihreää. Sekoittuessaan puuroutuu, tuon jälkeen luvassa koko systeemin pesu/huuhtelu jne. Jos vaihtaa punaisen nesteen tilalle vihreät, tulee välissä huuhdella pariinkin kertaan kraanavedellä.
Nimim. Audi A6, kaveri säästi ja asensi itse lohkarin...
Nimim. Audi A6, kaveri säästi ja asensi itse lohkarin...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Vihreä ja sininen yleensä monoetyleeniglygolia. Punainen/oranssi Propyleeniglygolia.
Joten ei niitä kannata sekaisin laittaa, tai saa aikaan ruskeaa pellinpesuainetta.
Punaista kai suositellaan alumiinilohkoissa käytettäväksi sen alumiinia suosivan ominaisuutensa puolesta.....muistelisin jostain lukeneeni.
Joten ei niitä kannata sekaisin laittaa, tai saa aikaan ruskeaa pellinpesuainetta.
Punaista kai suositellaan alumiinilohkoissa käytettäväksi sen alumiinia suosivan ominaisuutensa puolesta.....muistelisin jostain lukeneeni.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
No tuskinpa näillä keksinnöillä juurikaan eroa on, eikös nuo punaiset litkut ole yleensä halvempia Mutta keskenään niitä ei kannata sotkea kuitenkaan eikä edes vaihtaa väriä ilman järjettömän hyvää järjestelmän huuhtelua.AM kirjoitti:Kenenkäs idea tuollaistakin oli keksiä autoilijoiden kiusaksi Hyvinhän nuo alumiinikannet kymmeniä vuosia on tähänkin asti pärjännyt vihreällä mömmöllä.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Maxlife coolissa on monoetyleeniglykolia ja on siltikkin punaista ?
http://www.valvolineeurope.com/ftp_pi_s ... %20RTU.pdf
http://www.valvolineeurope.com/ftp_pi_s ... ntrate.pdf
-Risto
http://www.valvolineeurope.com/ftp_pi_s ... %20RTU.pdf
http://www.valvolineeurope.com/ftp_pi_s ... ntrate.pdf
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Mjoo, oisko tuo RTU eli Ready To Use valmiiksi plandattua tuosta concentratesta mutta muuten samaa ainetta? Ainakin semmosen kuvan sain, tuolla on noita vihreitä litkujakin : http://www.valvolineeurope.com/pi_sheet ... 20CoolantsAri66 kirjoitti:Punaista oli.
Mutta mistäs tiedän nyt kumpaa on lisätty, kun näemmä tuota AF 50/50 -tyyppiä ei saa sekoittaa veden kanssa.
Coolant AF Concentrate:ssa taas ei mainita, saako sekoittaa vihreän kanssa vai ei
Onpa mutkikasta
emmie oikein noista mittään tiiä
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
99% jäähdytinnesteistä ovat glykoliperustaisia ja niiden jäätymis- ja kiehumisominaisuudet ovat samanlaisia. Erot jäähdytinnesteiden välillä johtuvat lisäaineteknologiasta.
Lisäaineteknologia on kehittynyt valtavasti viime vuosina, johtuen autojen moottoriteknologian kehityksestä ja lisääntyneestä alumiinin käytöstä moottoreissa.
Kevyt alumiini on erittäin altis korroosiolle ja perinteiset jäähdytinnesteet eivät anna riittävää suojaa. Uuden teknologian lisäaineistus kestää kauemmin ja sen toiminta- ja suojauskyky on tehokkaampaa.
Jäähdytinnesteitä on eri värisiä mm. sinisiä, vihreitä, oransseja ja punaisia. Usein jäähdytinneste valitaan värin perusteella. Väri ei kuitenkaan ole laadun tae, koska kyseessä on vain väriaine. Mitä enemmän jäähdytinnesteellä on autonvalmistajien hyväksyntöjä sitä korkeampilaatuisesta tuotteesta on kysymys.
Lisäaineteknologia on kehittynyt valtavasti viime vuosina, johtuen autojen moottoriteknologian kehityksestä ja lisääntyneestä alumiinin käytöstä moottoreissa.
Kevyt alumiini on erittäin altis korroosiolle ja perinteiset jäähdytinnesteet eivät anna riittävää suojaa. Uuden teknologian lisäaineistus kestää kauemmin ja sen toiminta- ja suojauskyky on tehokkaampaa.
Jäähdytinnesteitä on eri värisiä mm. sinisiä, vihreitä, oransseja ja punaisia. Usein jäähdytinneste valitaan värin perusteella. Väri ei kuitenkaan ole laadun tae, koska kyseessä on vain väriaine. Mitä enemmän jäähdytinnesteellä on autonvalmistajien hyväksyntöjä sitä korkeampilaatuisesta tuotteesta on kysymys.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Taustatietoa tälle pohdinnalle:
Oikeanpuoleinen lämmityslaitteen venttiili ei sulkeudu täysin.
(Kerran jätti vasemmanpuoleinenkin sulkeutumatta).
Ongelma tuntuu esiintyvän silloin, kun moottori on jo valmiiksi lämmin/kuuma.
Esim. aamulla kylmällä koneella lähtiessä kaikki toimii ok, ainakin toistaiseksi.
Kun jäähdytysnesteitä kuitenkin on viime aikoina vaihdettu/vaihtunut suhteellisen usein, voisi kuvitella että tavanomaisesta roskaantumisesta ei olisi kysymys.
2004/2005 B -huollon yhteydessä nesteet vaihdettu.
2005/2006 vaihdettiin laturi, josta syystä alavesiletku oli auki.
2006 kesällä vaihdettiin vesipumppu.
2006 talvella vaihdettiin jäähdytin uuteen ja alkuperäiseen.
2007 helmikuussa vaihdettiin termostaatti, jolloin punaista lisättiin 4 litraa.
Eli... jos/kun punaisella aineella on tapana puuroutua/hyytelöityä vihreän kanssa lämmetessään, niin tuossa voisi olla logiikkaa.
Vai olenko hakoteillä ja lämppärin venttiili vaan on tiensä päässä?
Jos, niin miksi samaan aikaan toinen venttiili teki yhden kerran saman tempun?
Lämppärin venttiileiden sähköliittimen kontaktia en ole vielä ehtinyt varmistamaan, mutta tuntuu että se olisikin turhaa kun oireilu on vain kuumalla koneella.
Oikeanpuoleinen lämmityslaitteen venttiili ei sulkeudu täysin.
(Kerran jätti vasemmanpuoleinenkin sulkeutumatta).
Ongelma tuntuu esiintyvän silloin, kun moottori on jo valmiiksi lämmin/kuuma.
Esim. aamulla kylmällä koneella lähtiessä kaikki toimii ok, ainakin toistaiseksi.
Kun jäähdytysnesteitä kuitenkin on viime aikoina vaihdettu/vaihtunut suhteellisen usein, voisi kuvitella että tavanomaisesta roskaantumisesta ei olisi kysymys.
2004/2005 B -huollon yhteydessä nesteet vaihdettu.
2005/2006 vaihdettiin laturi, josta syystä alavesiletku oli auki.
2006 kesällä vaihdettiin vesipumppu.
2006 talvella vaihdettiin jäähdytin uuteen ja alkuperäiseen.
2007 helmikuussa vaihdettiin termostaatti, jolloin punaista lisättiin 4 litraa.
Eli... jos/kun punaisella aineella on tapana puuroutua/hyytelöityä vihreän kanssa lämmetessään, niin tuossa voisi olla logiikkaa.
Vai olenko hakoteillä ja lämppärin venttiili vaan on tiensä päässä?
Jos, niin miksi samaan aikaan toinen venttiili teki yhden kerran saman tempun?
Lämppärin venttiileiden sähköliittimen kontaktia en ole vielä ehtinyt varmistamaan, mutta tuntuu että se olisikin turhaa kun oireilu on vain kuumalla koneella.
No vaikuttaa kyllä että Arilla menee kulkuset vaihtoon.
Itse niitten kanssa kikkailin pari kesää sitten, välillä alkoi yhtäkkiä tulla jommalle kummalle puolelle kuumaa ja oire poistui välillä, kohta oli toinen puoli jumissa jne.
Vaihtelin nesteitä, huuhtelin, putsailin magneettiventtiilit ohjeiden mukaan, toimi kuukauden päivät ja taas alkoi kömöillä.
Venttiilit vaihtoon ja sen jälkeen ei ole ollut mitään päänvaivaa tuolta osin.
Tämä oireilu alunpitäen muuten alkoi sen jälkeen kun olin vaihdattanut termarin veholla, tuli jotenkin mieleen että mitä roskaa ne on järjestelmään kipanneet....sitä kun ei jaksa uskoa sattumiin että samantien hajoaa kun korjautat toista kohtaa.
Itse niitten kanssa kikkailin pari kesää sitten, välillä alkoi yhtäkkiä tulla jommalle kummalle puolelle kuumaa ja oire poistui välillä, kohta oli toinen puoli jumissa jne.
Vaihtelin nesteitä, huuhtelin, putsailin magneettiventtiilit ohjeiden mukaan, toimi kuukauden päivät ja taas alkoi kömöillä.
Venttiilit vaihtoon ja sen jälkeen ei ole ollut mitään päänvaivaa tuolta osin.
Tämä oireilu alunpitäen muuten alkoi sen jälkeen kun olin vaihdattanut termarin veholla, tuli jotenkin mieleen että mitä roskaa ne on järjestelmään kipanneet....sitä kun ei jaksa uskoa sattumiin että samantien hajoaa kun korjautat toista kohtaa.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Saipuaa ja suihkua munille
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Ei kun faktaaLucky-Dog kirjoitti:Saipuaa ja suihkua munille
Tähän mennessä vasta Malm on onnistunut vakuuttamaan vastauksillaan ja liitteinä olevilla dokumenteillaan (printtasin paperille jatkohämmästeltäväksi).
Vaan ei vielä riitä, pitäisi tällaisen arkipäiväisen asian nyt tällaisella tiedefoorumilla ratketa
Odotellaanpa Dealerin lausuntoa asiasta
Ei saa sekoittaa keskenään, tämä ja muutama muukin asia taottiin mun päähän yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkintoon valmistavassa koulutuksessa, on siitä koulustakin sitten jotain hyötyä, jos punasen ja vihreen sekoittaa yhteen tulee kaurapuuroa, aine hyytelöityy
Työkoneissa kauhakuormaajissa yms käytetään enempi noita punasia, vaihtovälit on hieman pidemmät, niissä on hieman eroa jäähdytys kyvyssäkin, esim, louhoksilla ei ilmavirta pääse niin jäähdyttämään noita koneita, sekä muutenkin tukkosemmat ja pölysemmät olosuhteet.
Työkoneissa kauhakuormaajissa yms käytetään enempi noita punasia, vaihtovälit on hieman pidemmät, niissä on hieman eroa jäähdytys kyvyssäkin, esim, louhoksilla ei ilmavirta pääse niin jäähdyttämään noita koneita, sekä muutenkin tukkosemmat ja pölysemmät olosuhteet.
Onko olemassa väritöntä jäähdytinnestettä? Äkkiseltään kun tuonne paisuntasäiliöön kurkkasin niin kirkkaalta näytti se, eikä ollut viime talvena kuulemma mennyt jäähän.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
dealer kirjoitti:Eipä ole faktaa tarjolla.
No, tänään taas toimi kuten pitääkin, mutta se oli tiedossakin.
Lähdin aamupäivällä töihin ja päivän kuluessa kone ehti jäähtymään, lähdin kotiin klo 16.
Arvatenkin, kun nyt lähden taas kauppa- ja muille reissuille, niin kuumaa pukkaa taas oikealta
Tosin tästä oli jo jollain teoria jossain toisessa ketjussa eli jos magneettiventtiilin kelan ja luistin väliin pääsee vuotamaan jäähdytysneste, se alkaa takertelemaan.
Vaan edelleen kummastuttaa se, että vasenkin puoli oireili, tosin vain kerran.
Ja miksi ne tilttaisi samaan aikaan
Ymmärtäisin, jos toinen puoli olisi koko ajan jumissa ja toinen puoli toimisi moitteetta.
Jospa ongelma pitäisikin käydä esittelemässä scientologien foorumilla
Joko alkaa olla tojotan paikkaAri66 kirjoitti:2004/2005 B -huollon yhteydessä nesteet vaihdettu.
2005/2006 vaihdettiin laturi, josta syystä alavesiletku oli auki.
2006 kesällä vaihdettiin vesipumppu.
2006 talvella vaihdettiin jäähdytin uuteen ja alkuperäiseen.
2007 helmikuussa vaihdettiin termostaatti, jolloin punaista lisättiin 4 litraa.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.