Jäähdytinnestekysymys

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Jäähdytinnestekysymys

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Onko olemassa sellaista punaista jäähdytysnestettä, jota saa sotkea vihreän kanssa sekaisin?
Tietoa, ei arvauksia, please.

Kun tämä aihe käsitelty, jatkoa seuraa.....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Ei(jyrkkä ehkä varma fakta). Miksi pitäisi laittaa vihreän sekaan jotain muuta kuin mitä valmistaja on sinne tarkoittanut, pidä mersusi mersuna :fu: :twisted:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Koivuselta em. asiaa joskus kysyin ja kuulemma punasta saa LISÄTÄ vaikka ois vihreet litkut :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Saa lisätä siis huomattavia määriä?
Esim. termostaatin vaihdon yhteydessä, jolloin vihreää tulee ulos litratolkulla?

Onko se vielä "lisäystä"?

Ja mitä se vaikuttaa, jos on punaista seassa?
Entä, jos "lisäyksen" myötä suurin osa on punaista?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Jaa-a se voi olla kehnompi kun suhteet kääntyvät voin, eipä ole tullut "testattua" :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tarkennan vielä, että pajalla sanottiin: "tätä voi laittaa kaikkiin..."
Eli... onko olemassa punaista ainetta, jota todellakin voi kaikkiin koneisiin tunkea ?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Minun mielestä ei ole.Punainen väri on nimenomaan tarkoitettu sitä varten että erotetaan silikonipohjainen neste tavallisesta ja siten yritetään estää nesteen puuroutumista.Pieninä määrinä nestettä voi turvallisesti lisätä mutta litratolkulla en tavallisen sekaan laittaisi esim 1l alkaa olemaan jo rajoilla jos on noin 10l tilavuus.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jos sekoittaa, niin sittenkö puuroutuu?
Vai jos sekoittaa, niin puuroutuminen vähenee?
Täh? Ei tästä nyt viisastu....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Joo jos sekoittaa on vaarana puuroutuminen.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Vihreään voi lisätä punaista jos ei muuta nurkissa ole. Punaiseen ei saa lisätä vihreää. Sekoittuessaan puuroutuu, tuon jälkeen luvassa koko systeemin pesu/huuhtelu jne. :evil: Jos vaihtaa punaisen nesteen tilalle vihreät, tulee välissä huuhdella pariinkin kertaan kraanavedellä. :?

Nimim. Audi A6, kaveri säästi ja asensi itse lohkarin... :eec:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Vihreä ja sininen yleensä monoetyleeniglygolia. Punainen/oranssi Propyleeniglygolia.
Joten ei niitä kannata sekaisin laittaa, tai saa aikaan ruskeaa pellinpesuainetta.

Punaista kai suositellaan alumiinilohkoissa käytettäväksi sen alumiinia suosivan ominaisuutensa puolesta.....muistelisin jostain lukeneeni.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kenenkäs idea tuollaistakin oli keksiä autoilijoiden kiusaksi :twisted: Hyvinhän nuo alumiinikannet kymmeniä vuosia on tähänkin asti pärjännyt vihreällä mömmöllä.
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

AM kirjoitti:Kenenkäs idea tuollaistakin oli keksiä autoilijoiden kiusaksi :twisted: Hyvinhän nuo alumiinikannet kymmeniä vuosia on tähänkin asti pärjännyt vihreällä mömmöllä.
No tuskinpa näillä keksinnöillä juurikaan eroa on, eikös nuo punaiset litkut ole yleensä halvempia :roll: Mutta keskenään niitä ei kannata sotkea kuitenkaan eikä edes vaihtaa väriä ilman järjettömän hyvää järjestelmän huuhtelua.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kaivoinpa vielä kuitin esille.
Tuote on ollut nimeltään MAXLIFE COOL ja sitä on laitettu 4 litraa.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Maxlife coolissa on monoetyleeniglykolia ja on siltikkin punaista ? :roll:
http://www.valvolineeurope.com/ftp_pi_s ... %20RTU.pdf

http://www.valvolineeurope.com/ftp_pi_s ... ntrate.pdf

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Punaista oli.
Mutta mistäs tiedän nyt kumpaa on lisätty, kun näemmä tuota AF 50/50 -tyyppiä ei saa sekoittaa veden kanssa.
Coolant AF Concentrate:ssa taas ei mainita, saako sekoittaa vihreän kanssa vai ei :?

Onpa mutkikasta :x

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Ari66 kirjoitti:Punaista oli.
Mutta mistäs tiedän nyt kumpaa on lisätty, kun näemmä tuota AF 50/50 -tyyppiä ei saa sekoittaa veden kanssa.
Coolant AF Concentrate:ssa taas ei mainita, saako sekoittaa vihreän kanssa vai ei :?

Onpa mutkikasta :x
Mjoo, oisko tuo RTU eli Ready To Use valmiiksi plandattua tuosta concentratesta mutta muuten samaa ainetta? Ainakin semmosen kuvan sain, tuolla on noita vihreitä litkujakin : http://www.valvolineeurope.com/pi_sheet ... 20Coolants

emmie oikein noista mittään tiiä :shock: :roll: :D :D
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

99% jäähdytinnesteistä ovat glykoliperustaisia ja niiden jäätymis- ja kiehumisominaisuudet ovat samanlaisia. Erot jäähdytinnesteiden välillä johtuvat lisäaineteknologiasta.

Lisäaineteknologia on kehittynyt valtavasti viime vuosina, johtuen autojen moottoriteknologian kehityksestä ja lisääntyneestä alumiinin käytöstä moottoreissa.

Kevyt alumiini on erittäin altis korroosiolle ja perinteiset jäähdytinnesteet eivät anna riittävää suojaa. Uuden teknologian lisäaineistus kestää kauemmin ja sen toiminta- ja suojauskyky on tehokkaampaa.

Jäähdytinnesteitä on eri värisiä mm. sinisiä, vihreitä, oransseja ja punaisia. Usein jäähdytinneste valitaan värin perusteella. Väri ei kuitenkaan ole laadun tae, koska kyseessä on vain väriaine. Mitä enemmän jäähdytinnesteellä on autonvalmistajien hyväksyntöjä sitä korkeampilaatuisesta tuotteesta on kysymys.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Taustatietoa tälle pohdinnalle:

Oikeanpuoleinen lämmityslaitteen venttiili ei sulkeudu täysin.
(Kerran jätti vasemmanpuoleinenkin sulkeutumatta).
Ongelma tuntuu esiintyvän silloin, kun moottori on jo valmiiksi lämmin/kuuma.
Esim. aamulla kylmällä koneella lähtiessä kaikki toimii ok, ainakin toistaiseksi.

Kun jäähdytysnesteitä kuitenkin on viime aikoina vaihdettu/vaihtunut suhteellisen usein, voisi kuvitella että tavanomaisesta roskaantumisesta ei olisi kysymys.
2004/2005 B -huollon yhteydessä nesteet vaihdettu.
2005/2006 vaihdettiin laturi, josta syystä alavesiletku oli auki.
2006 kesällä vaihdettiin vesipumppu.
2006 talvella vaihdettiin jäähdytin uuteen ja alkuperäiseen.
2007 helmikuussa vaihdettiin termostaatti, jolloin punaista lisättiin 4 litraa.


Eli... jos/kun punaisella aineella on tapana puuroutua/hyytelöityä vihreän kanssa lämmetessään, niin tuossa voisi olla logiikkaa.
Vai olenko hakoteillä ja lämppärin venttiili vaan on tiensä päässä?
Jos, niin miksi samaan aikaan toinen venttiili teki yhden kerran saman tempun?

Lämppärin venttiileiden sähköliittimen kontaktia en ole vielä ehtinyt varmistamaan, mutta tuntuu että se olisikin turhaa kun oireilu on vain kuumalla koneella.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

No vaikuttaa kyllä että Arilla menee kulkuset vaihtoon.
Itse niitten kanssa kikkailin pari kesää sitten, välillä alkoi yhtäkkiä tulla jommalle kummalle puolelle kuumaa ja oire poistui välillä, kohta oli toinen puoli jumissa jne.
Vaihtelin nesteitä, huuhtelin, putsailin magneettiventtiilit ohjeiden mukaan, toimi kuukauden päivät ja taas alkoi kömöillä.
Venttiilit vaihtoon ja sen jälkeen ei ole ollut mitään päänvaivaa tuolta osin.

Tämä oireilu alunpitäen muuten alkoi sen jälkeen kun olin vaihdattanut termarin veholla, tuli jotenkin mieleen että mitä roskaa ne on järjestelmään kipanneet....sitä kun ei jaksa uskoa sattumiin että samantien hajoaa kun korjautat toista kohtaa.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ymmärtäisinkin jos vain toinen temppuilisi, silloin siellä voisi ollakin roska.
Mutta kun toinenkin puoli teki saman tempun kerran, silloin tuntuisi että melkoinen yhteensattuma olisi jos molemmille puolille kikkare jumittuu.
Ja kun niitä nesteitä tosiaan on vaihdeltu melkoisen taajaan.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Saipuaa ja suihkua munille :happy:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Lucky-Dog kirjoitti:Saipuaa ja suihkua munille :happy:
Ei kun faktaa :contract:
Tähän mennessä vasta Malm on onnistunut vakuuttamaan vastauksillaan ja liitteinä olevilla dokumenteillaan (printtasin paperille jatkohämmästeltäväksi).
Vaan ei vielä riitä, pitäisi tällaisen arkipäiväisen asian nyt tällaisella tiedefoorumilla ratketa :ei_tajuu:

Odotellaanpa Dealerin lausuntoa asiasta :idea:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Ei saa sekoittaa keskenään, tämä ja muutama muukin asia taottiin mun päähän yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkintoon valmistavassa koulutuksessa, on siitä koulustakin sitten jotain hyötyä, jos punasen ja vihreen sekoittaa yhteen tulee kaurapuuroa, aine hyytelöityy :ope:

Työkoneissa kauhakuormaajissa yms käytetään enempi noita punasia, vaihtovälit on hieman pidemmät, niissä on hieman eroa jäähdytys kyvyssäkin, esim, louhoksilla ei ilmavirta pääse niin jäähdyttämään noita koneita, sekä muutenkin tukkosemmat ja pölysemmät olosuhteet.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Onko olemassa väritöntä jäähdytinnestettä? Äkkiseltään kun tuonne paisuntasäiliöön kurkkasin niin kirkkaalta näytti se, eikä ollut viime talvena kuulemma mennyt jäähän. :roll:
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Odotellaanpa Dealerin lausuntoa asiasta
Eipä ole faktaa tarjolla. :(
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

dealer kirjoitti:Eipä ole faktaa tarjolla. :(
:supersad:

No, tänään taas toimi kuten pitääkin, mutta se oli tiedossakin.
Lähdin aamupäivällä töihin ja päivän kuluessa kone ehti jäähtymään, lähdin kotiin klo 16.

Arvatenkin, kun nyt lähden taas kauppa- ja muille reissuille, niin kuumaa pukkaa taas oikealta :evil:

Tosin tästä oli jo jollain teoria jossain toisessa ketjussa eli jos magneettiventtiilin kelan ja luistin väliin pääsee vuotamaan jäähdytysneste, se alkaa takertelemaan.
Vaan edelleen kummastuttaa se, että vasenkin puoli oireili, tosin vain kerran.
Ja miksi ne tilttaisi samaan aikaan :ei_tajuu:
Ymmärtäisin, jos toinen puoli olisi koko ajan jumissa ja toinen puoli toimisi moitteetta.

Jospa ongelma pitäisikin käydä esittelemässä scientologien foorumilla :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Volkkarilla on G12+ punanen neste, jota voi törsätä vihreiden kanssa sekasin, ei puuroudu!
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Ari66 kirjoitti:2004/2005 B -huollon yhteydessä nesteet vaihdettu.
2005/2006 vaihdettiin laturi, josta syystä alavesiletku oli auki.
2006 kesällä vaihdettiin vesipumppu.
2006 talvella vaihdettiin jäähdytin uuteen ja alkuperäiseen.
2007 helmikuussa vaihdettiin termostaatti, jolloin punaista lisättiin 4 litraa.
Joko alkaa olla tojotan paikka :roll: :roll: :wink:
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jusamb kirjoitti:Joko alkaa olla tojotan paikka :roll: :roll: :wink:
Jos jostain erittäin hyväkuntoisen '83-'84 -mallisen Crownin sais varusteilla, niin mikä ettei.
Pääsis taistelemaan laturinsäädinongelmien parissa taas pitkästä aikaa :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”