W208 CLK 230 kompressor. –Ehkä ajoin, ehkä en.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

W208 CLK 230 kompressor. –Ehkä ajoin, ehkä en.

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Koeajoraportti julkaistaan tällä kertaa osissa, lähinnä jatko-osa-addiktien suureksi riemuksi ja mielenkiinnon säillyttämiseksi. Omalla ajankäytön hallinnalla ei tämän asian kanssa ole mitään tekemistä :lol:

Ensitunnelmat alkoivat heräillä jo viime viikolla eerolan kanssa käytyjen puhelinkeskusteluiden ansiosta. Hän kertoi että valitettavasti koeajo ei nyt onnistukkaan kun perhe lähti autolla evakkoon kauas kaupungista tiettömien taipaleiden taakse.

Eerolaa piristääkseni kirjoitin autosta oikein runonkin jonka julkaisen nyt tässä. Hänen sanoessa että auto lähti maaseudelle joksikin aikaa niin vastasin näin:

Sinnehän se eittämättä kuuluu..

Mutaisten polkujen päihin, ylivuotisten lehtikasojen vierelle. Koivun lehtien kanssa kilpaa maatumaan.

Rauduskoivujen alle, kuumana kesäpäivänä koivun mahlasateeseen. Luonnollista ruostesuojaa saamaan.

Toukolan lehmihaan viereen, tuijotuskilpailuun. Lypsykarjasta voittoa ottamaan.


No joka tapauksessa raportti on tässä:

Tämän kertainen koeajo alkaa Tampereen Teivaalan maisemissa tai ainakin siellä suunnalla. Teivaalahan on tunnettu ennen kaikkea Matin ja Mervin kotimaisemina. Tapolan mustamakkaratuotteet ovat tälläkin foorumilla tuttuja ja omat tuntemuksetkin ovat varmasti samanlaisia kuin Matilla aikanaan ennen 1988 Oberstdorfin lentomäen hyppyä; Tästä tulee varmasti hyvä, mutta saattaahan se jäädä vasta kolmanneksikin. Mahdollisuudet siihen ovat kuitenkin ihan fifty-sixty.

Hyvien ajo-ohjeiden saattelemana hyrryyttelen lavetilla pihaan ja siinähän se jo minua mulkoilee:
Vähän Väyrysen näköinen metallinhohto sininen Mersu, vuosituhannen vaihteessa linjalta putkahtanut oman aikansa tuote mikä saa vieläkin päät kääntymään. Misumagneetti ominaisuuksista en tiedä enkä usko eerolankaan tietävän. –Sen verran ukkomiehiä tässä kuitenkin ollaan.

Hetki kahvittelua ja jutustelua terassilla jonka jälkeen on aika hypätä autoon. Etäisesti avaimen näköinen muovimöykky asetetaan vähän virtalukkoa muistuttavaan paikkaan ja kääntö. Valoja syttyy kojetauluun ja ympäriinsä autoon sellainen määrä että matematiikasta aikanaan hyvin kirjoittanutkaan ei jaksa ruveta niitä laskemaan. Pienen odottelun jälkeen ei valoja näytä enää sammuvan joten on aika herättää henkiin tämän auton sydän. Starttimoottorin sitkutusta ja sitten ei mitään. Kaasua painamalla kuitenkin pystyy toteamaan että käynnissähän tämä on vaikkei mitään kuulukkaan.

Haasteet alkavat saman tien ahtaasta katoksesta peruuttamisella. Pysäköintitutkan näyttöjä on ripoteltu ympäri autoa kuin oluttölkkejä Teivaalan pelloille rankan ja urheilullisen viikonlopun jälkeen. Autolla on yllättävän helppo vekslata ahtaassa aukossa ja vieressä istuvan eerolan ilmeitä seuraamalla ei aikakaan tule pitkäksi. Pysäköintitutkan näytön muuttuessa punaiseksi ovat eerolan ajatukset todennäköisesti samanlaiset kuin katsojilla 1982 Holmenkollenin sumuisessa hornankattilassa suurmäen mestaruuskilpailussa. ”-Näkeeköhän tuo nyt yhtään mitään”.


-----jatkuu-----
® Mesen linttaklubi
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

No? Näkikö se? Siis julkimoita?
-T

Kuva
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Eiköhän se aikanaan selviä :D
Herneet nenässä -kulkijoille vielä sitten tiedoksi että tämä raportti kirjoitetaan kieli poskella.
® Mesen linttaklubi
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

noh.. miten jatkuu 8)
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Jatkoa:

Liikkeelle päästyämme ajelemme pikkuteitä kohti Ryydynlahtea. Pienissä vauhdeissa on mukava kuunnella mahdollista ajomelua ja kokeilla alavääntöä. Rengasmelua on yllättävän paljon 124:een verrattuna, eerola siinä vieressä toteaakin että ”124 on yksi hiljaisimmista autoista”. Mitä lie koeajajan kosiskelua tämäkin nyt sitten on?? Alavääntö sen sijaan on kyllä muhkeaa, moottori vetää hienosti ja kakistelematta jo tonnin kierroksilla. Suuremmat kierrokset näillä pikkuteillä jää kokeilematta. –Ne jäävät tuonnemmaksi.

Viimein saavumme Ryydynlahteen Matin ja Mervin töllin luokse ja pitäähän siinä naapurin pihassa käydä kääntymässä. Vekslauksen jälkeen häivymme paikalta. Täälläpäinhän pyörii kolmenlaisia Mersuja; takseja, paparazzien autoja ja paikallisen kerman menopelejä. Tällä kertaa emme halua näyttää yhdeltäkään heistä.

Poistuessamme pikkutietä Lielahden suuntaan ajamme muutaman hidastetöyssyn yli. Ainoa ääni mikä kuuluu töyssyssä on pieni ”hhhiiii”. Sekin kuuluu eerolan suusta.

Vierestä alkaa pikkuhiljaa sadella teknistä tietoa autosta. Auto kuluttaa selvästi vähemmän bensaa satasella kuin Matilla menee juomaa saunareissulla. Sehän tarkoittaa alle seitsemän litran lukemia.
Takakonttiinkin mahtuu ilmeisesti hyppyhaalarit, mäkimonot ja tiu kneissl-mäkisuksia. Kontin tilavuus selviää huoltoasemalla ja totta tosiaan, kontti on ISO.

Lielahden liikennevaloissa alamme puhua matkustusmukavuudesta ja täytyy kyllä todeta että kovatkin penkin voivat olla mukavia istua. –Varsinkin näin pidemmillä matkoilla. Aikomuksena on jatkaa matkaa tästä Nokian suuntaan ja sehän tarkoittaa sitä että liikennevaloista kiihdytetään suoraan satasen vauhtiin moottoritielle. Otamme vasemman kaistan jo valmiiksi.

Autohan on manuaalivaihteinen ja vaihdekepin liikerata on todella lyhyt. Kytkinpolkimeenkin on ehtinyt jo tottua. Valo vaihtuu vihreäksi eikä edessä ole ketään. Nyt mennään.

-----jatkuu-----
® Mesen linttaklubi
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Lisää!
-T

Kuva
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

No juttu jäi kesken :shock: katkesko vetari :lol:
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Vaihde pykälään yksi, hieman kaasua, kytkin kokonaan ylös ja sitten vasta oikea poljin pohjaan. Tai ei sentään ihan pohjaan asti ykkösvaihteella, ei tämä auto ole revittelyä varten tehty. Kuitenkin sen verran kutkuttaa ajatus kokeilla suorituskykyä että päätän kiihdyttää ihan tosissaan. Matkamittarissa olevat alle sadan tuhannen kilometrin lukemat, kuiva tienpinta, moottorin lämpötila ja ennen kaikkea telepaattiset ”anna poika mennä” -viestit repsikan penkiltä vahvistavat päätöksen.

..Kompressorin mukavan kuuloista sirinää, ”WWoouu” -ja kolmosta. Muutama sekunti kolmosella ja sitten ollaan jo sellaisissa nopeuksissa että on parempi hiljentää normaaliin marssivauhtiin ja kytkeä vaihde numero 6. Kierrokset putoavat alle 2000 rpm:n ja eteneminen muuttuu vähemmän huomiota herättäväksi. Mukavan tuntuista menoa, ei voi muuta sanoa. ( Kiihdytyksessäkään ei olisi välttämättä tarvinnut koko kierrosaluetta käyttää. Sen huomasi ”WWoouu” –äänestä korkeiden kierroksien aikana. Ääni kuului nimittäin apukuskin penkiltä.)

Muutaman kymmenen kilometrin siivu moottoritietä kertoo mihin auto on minun mielestä tehty; hiljaista ja leppoista on kuin Teivaalassa sunnuntaina aamupäivän aikaan. Normaalinopeuksissa isoillakin vaihteilla matka taittuu niin helpon tuntuisesti ja leppoisasti että pidempikään matka tuskin kärsimykseksi muuttuisi. Ja jos kaipaa pientä rähinää niin sen kun vaan pari pykälää pienemmälle ja taas mennään..

Kurvaamme Pirkkalan ABC:lle pitämään tupakkatauon, vaikkei eerola poltakkaan. Ovet auki, nortti huuleen ja pelti pystyyn. Konehuoneesta toteamme puutarhaletkun ja säälittävän pienen imuilmaputken. Muuta ei huvita sieltä katsellakkaan, tämä riittää kyllä mainiosti. Takapenkille käynti sujuu pieneltä lapselta varmasti helposti kun aikuinenkin sinne hienosti pääsee, soupe-mallissa oleva surr-rur-rur-penkinsäätö helpottaa asiaa kummasti. Yhtään m*stalaista ei tullut autoa ostamaan ja siitä harmistuneena kiihdytän taas kehätielle Tampereen suuntaan.

Ajamme kaupungin keskustan läpi takaisin Teivaalan maisemiiin. Tämän auton koeajo alkaa olla lopuillaan. Se on sitten kiitos, anteeks ja avaimien luovutus. Rysäytän oman tiisselimersun käyntiin ja suuntaan kotia kohti. Tyytyväisenä totean havainnot ajomelusta oikeaksi, tämä oma 124-mallin lavetti on todella hiljaisempi kuin tuo äsken ajamani kottero – ainakin alamäessä ja kytkin pohjassa.

Kiitän rouva Eerolaa auton koeajosta. Kutsun samalla eerolan isännän koeajolle maksalaatikkotehtaan laitamille. Kunhan kone taas saapuu tontille.
® Mesen linttaklubi
Avatar
tuc
Ekomies
Viestit: 830
Liittynyt: 30.10.2005 1:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tuc »

Varsin ansioitunut ja hyvin kirjoitettu (=hauska) koeajoraportti, kiitoksia!

...vielä kun näitä W208-koppaisia CLK:ita olisi saanut dieselinä. :?
2005 S 500 L
1995 C 220 Elegance
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Arto N kirjoitti:...oma 124-mallin lavetti on todella hiljaisempi kuin tuo äsken ajamani kottero – ainakin alamäessä ja kytkin pohjassa.
Jaa sammuileeko se sinullakin joskus omia aikojaan?

Kiitoksia koeajoraportista, hyvä kuvaus testilenkistä. Yleensäkin apukuskin paikalla olevan omistajan seuraileminen antaa hyvän kuvan siitä että miten lähellä ollaan suorituskyvyn ja kestävyyden rajoja :lol:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Hieno koeajo-raportti taas vaihteeksi. :D
Arto N kirjoitti:... Konehuoneesta toteamme puutarhaletkun....
Tuota noin, eikai tämä puutarhaletku liity mitenkään ajovalojen pesureihin, minun taannoisessa CLK:ssa kun oli myöskin edellä mainittua puutarhaletkua käytetty pesurien johdotuksessa. :shock: Kuka on käynyt ostoksilla agrimarketin puutarha osastolla. :lol:
BMW 318d -09
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

:lol:
Hauskaa tarinaa lupsakkaasti kerrottuna. Kiitos :!:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Arto N kirjoitti:...Kutsun samalla eerolan isännän koeajolle maksalaatikkotehtaan laitamille. Kunhan kone taas saapuu tontille.
Joko kohta? Meitä on täällä kaksi poikaa into piukassa odottamassa!

Konepörssi alkaa pikkuhiljaa olla irtolehtipainos jokapäiväisen haaveiluselailun seurauksena. :lol:
-T

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”