TAAS uusi ketju 722.4**

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

TAAS uusi ketju 722.4**

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Laatikkohan on kulmikas kuten kaikki tietää.
Minulla pahin ongelma on kaupunkiajossa esiintuleva rysähtävä suuremmalle vaihto kun kaasua nostaa. Tyypillisesti vauhtia on 50, edessä valot vaihtuu punaiseksi, kaasu ylös ja ryts nelonen päälle. Tai jos jos vauhtia on 30 niin kakkoselta kolmoselle sama juttu.

Muuten vaihdot menee siedettävästi kunhan kierroksia on päällä.

Paineitten lasku hiukan auttoi mutta luiston pelossa ei paljoa viittisi höllätä.
Laatikossa on tuore suodatin ja Dextron 2 ölppää.

Hiukan tuntuu muutenkin että voisi herkemmin vaihtaa ylös kiihdytysvaiheessa eikä silloin kun kaasua höllää.

Vaihtoajankohdat on suunnilleen ok, nelonen menee päälle vähän alle kuudessakympissä rauhallisesti ajaessa

Peräpäässäkin tuntuu jo hiukan elämää noitten kovien vaihtojen aikana, mikähän ensimmäisenä menee väljäksi :?:
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Heitetäänpäs kehiin idiootin korvakuuloarvaus :shock: :

Mäntien tiivisteet vuotaa :arrow: ohivuotoa :arrow: ohivuoto hellittää kun kierrokset laskee :arrow: vaihde pääsee kytkeytymään päälle. :idea:

Saa nauraa. :shock: :D
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Olikos tuo diiseli vai bensa?

Jos on diiseli niin saattaisi olla väärässä säädössä se modulaattori mikä annostelee alipainetta laatikolle kaasun asennon mukaan. Vai onko noissa uudemmissa sellaista enää?
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

HVM kirjoitti:Heitetäänpäs kehiin idiootin korvakuuloarvaus :shock: :

Mäntien tiivisteet vuotaa :arrow: ohivuotoa :arrow: ohivuoto hellittää kun kierrokset laskee :arrow: vaihde pääsee kytkeytymään päälle. :idea:

Saa nauraa. :shock: :D
Heeeeheheheheh ja hah...... :lol:

Oikein hyvä diagnoosi, mutta jos käännät teorian päinvastoin niin vielä paree 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Lucky-Dog kirjoitti: Heeeeheheheheh ja hah...... :lol:

Oikein hyvä diagnoosi, mutta jos käännät teorian päinvastoin niin vielä paree 8)
Tulihan se sieltä. :lol:

Noooo...johtuuko tämä sitten vuskaavista tiivisteistä? Mitenkäs se sitten tuota selittää tämän, että pykälät menee pesään pienemmillä kierroksilla? Pienemmät kierrokset :arrow: laatikolla pienemmät "paineet" arpoa oikea pykälä pesään? :lol:

Opetahan nyt meitä poikia, tämä on mielenkiintoinen aihe. :pappa: :D
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Jaa-a musta oo paljo opettemaha ketää kuhan ny naureskelin ku niin korasti pyyrettihi :oops:

Yleensä esim. vaihteiston sisäisten tiivisteiden vuotaminen aiheuttaa sen, että vaihteet kytkeytyvät voimakkaasti nykäisten. Koska on painevuotoa kytkeytyminen tarvitsee kovemman paineen ja pam pykälä on päällä.
Jahka em. vuoto lisääntyy alkaa vaihteet luistamaan.

Tuo nyt kyseessä oleva asia voi johtua niin monesta asiasta;
- pumpun modulaattori vutaa tai kaipaa säätöä
- ohjauspainevaijerin säätö
- se laatikon kyljessä oleva tasauspaineen säätö rasia, vuotaa ?
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Bensakonehan tämä on, en oikein tiedä mistä säätä kuin siitä laatikon kyljestä hanikasta joka kääntyy sen melkein puoli kierrosta.

Ja todellakin jos on rutkasti kaasua niin vaihdot menee ihan hyvin.

Vähän olen ajatellut laittaa kokeeksi synteettiset lootaan, mahtaako auttaa muuta kuin kylmänä jolloin tuo pelaa todella kulmikkaasti nyt kesäkeleilläkin.?
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Bensakoneisessa sitä moottoririlassa olevaa alipainemokkulaa ei ole.

Säädä vaihteistolta kaasuvivustolle tuleva ohjauspainevaijeri, omien kokemusten mukaan tuo laatikon kyljessä olevan tasauspaineen säädön tarve on meleko tarpeetonta.

Bout näin:
- vaijerin päässä on kuulakuppi
- irroita kuulakuppi vivustosta
- vedä vaijerista tyhjät pois
- kuulakupin pitäisi osua kaasuvivuston kuulaan kohdilleen
- vaijeri opn lukittuna telineeseen ja lukituskohdassa pitäisi vaijerin rungossa olla "mutteri" josta säätö tapahtuu
- ellei em. toimenpiteestä ollut apua, kiristä vaijeria esim. ½ - 1 kierrosta kerrallaan, jos menee huonompaan suuntaan palauta alkup. kohtaan.

Tämä temppu yleensä auttaa.

Kannattaa mitata myös se alipainerasia laatikon kyljestä, että se pitää.....alipaine imupumpulla.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

No tätähän kokeillaan kiitos kiitos.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Tuossa kaasuvivustossa on kierretanko jonka päissä on kuulakupit, tämän tangon alapään tienoille kiinnityy kuulakuppi joka on vaijerin päässä, olenko oikeilla holllilla? Ei tahdo kyllä sormet riittää että ylettyisi tuohon vaijerin päähän. Onko tuo vaijerin säätömutteri sitten vielä 20 senttiä alempana?

Mihinkäs tuo kierretangon (osa 95 räjäytyskuvassa) pituuden säätö vaikuttaa?

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 160&SGN=03
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Do diin, kun ei muista miten on W202:ssa toi kohta, jos semmosesta on nyt kyse ?

Tuo kuvan systeemin mukaan,
- neltangon toinen pää irti
- kaasu off asenossa
- vaijerista löysät pois ja edellisten ohjeiden mukaan.

Tankoa lyhentämällä saadaan todennäköisesti tuota ohjauspainetta nostettua eli vaijerin esijännitystä lisättyä.....
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Juu W202 tällä kertaa.

Rupesin jo vähän huolestuun että kahta paikkaa pitäs säätää, ekaan ei ylety ja toinen on vielä 20 cm kauempana... :oops:

Mutta tuo tanko on hyvin käsillä yritän huomenna pyöritellä.

Mitäs tuo osa 56, pitääkö se jotenkin huomioida säädössä?
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Öö eip kai, mitäs se tekee vaikuttaa ?...piru ku ei ny justihinsa oo tuallaasta silimäälly.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Maallikosta se ainakin luonnossa näyttää jonkinlaiselta viisarilta, mitä sitten osoittaakaan. No ehkä se ei merkkaa mitään tässä hommassa.

Suurkiitos neuvoista.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Nyt on vaijerinsäätöä kokeiltu.

Aloitin kiristämällä (=lyhentämällä) tankoa pari kierrosta ja koeajolle. Huonommaksi meni, nyt piti olla kierroksia yli 3000 että vaihtoi kakkoselle.

Seuraavaksi 5 kierrosta löysemmälle ja testilenkille. Nyt ollaan jäljillä, vaihdot pehmenivät rutkasti. Ehkä jo liiankin pienillä kierroksilla menee isommalle mutta kuitenkin rauhalliseen ajotyyliini aikas sopivasti.

Totutellaan tällä asetuksella hetki ja sitten ehkä hienosäätöä.
Samalla tuli kaasuvaijerista ruuvattua löysät pois, sitäkin oli reippaasti.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”