Käykö GPS nopeusmittariksi katsastukseen?
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Käykö GPS nopeusmittariksi katsastukseen?
Nytpä tuli mieleen tämmöinen kysymys että kun autoihin tehdään moottori- ja vaihdelaatikkomodifikaatioita niin monesti ongelmaksi muodostuu auton nopeusmittari joka muutoksen jälkeen näyttää mitäsattuu tai sitten erinäisistä syistä ei mitään.
Kysymys: Käykö normaali GPS-navikaattori nopeusmittarista katsastuksessa? Ainakin se näyttää tarkepia lukemia kuin auton nopeusmittarit ja itsekin nykyisin tienpäällä säätelen vakionopeussäädintä GPS-nopeuden perusteella.
Mutta siis käykö GPS nopusmittarista modattuun autoon? Ainakin olen jostain kuullut että Chervoletin lava-autoon oli tehty nopeusmittari polkupyörän magneetianturinopeusmittarista ja se kelpasi.
Kysymys: Käykö normaali GPS-navikaattori nopeusmittarista katsastuksessa? Ainakin se näyttää tarkepia lukemia kuin auton nopeusmittarit ja itsekin nykyisin tienpäällä säätelen vakionopeussäädintä GPS-nopeuden perusteella.
Mutta siis käykö GPS nopusmittarista modattuun autoon? Ainakin olen jostain kuullut että Chervoletin lava-autoon oli tehty nopeusmittari polkupyörän magneetianturinopeusmittarista ja se kelpasi.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Äkkipäätä maallikkona en ainakaan itse kelpuuttaisi, vaikka katsastuksia en teekään.
GPS -signaalin saatavuutta kun ei kuitenkaan voida taata esim. pitkissä tunneleissa tai edes välttämättä taajamissa, joissa korkeita kerrostaloja.
Itse siis hylkäisin armotta.
Edit:
Perustelisin vielä näkökantaani sillä, että esim. Norjassa ja Keski- ja Etelä-Euroopassa on pitkiäkin tunneleita, joissa saattaa rajoitukset vaihdella jopa 20 km/h -> 110 km/h vaikkapa tunneleissa tehtävien tietöiden tai muiden seikkojen vuoksi.
Miten siellä siis GPS -nopeusmittari toimisi?
Ongelman huomasin itsekin vasta etelästä palattuamme, pääosin tuli seurattua navigointiohjelman nopeusnäyttöä, mutta tunneleissa auton omaa mittaria.
Esim. 6,8 km pitkässä tunnelissa ainoa vaihtoehto on auton oma mittari.
Suomessa ei moisia tunneleita tietenkään ole.
Mutta miten katsastat auton vain Suomen tieliikenteeseen....
GPS -signaalin saatavuutta kun ei kuitenkaan voida taata esim. pitkissä tunneleissa tai edes välttämättä taajamissa, joissa korkeita kerrostaloja.
Itse siis hylkäisin armotta.
Edit:
Perustelisin vielä näkökantaani sillä, että esim. Norjassa ja Keski- ja Etelä-Euroopassa on pitkiäkin tunneleita, joissa saattaa rajoitukset vaihdella jopa 20 km/h -> 110 km/h vaikkapa tunneleissa tehtävien tietöiden tai muiden seikkojen vuoksi.
Miten siellä siis GPS -nopeusmittari toimisi?
Ongelman huomasin itsekin vasta etelästä palattuamme, pääosin tuli seurattua navigointiohjelman nopeusnäyttöä, mutta tunneleissa auton omaa mittaria.
Esim. 6,8 km pitkässä tunnelissa ainoa vaihtoehto on auton oma mittari.
Suomessa ei moisia tunneleita tietenkään ole.
Mutta miten katsastat auton vain Suomen tieliikenteeseen....

Ainakin maastureissa, tai siis oikeissa offroad peleissä (eikä mitään "sitimaastureita"
) jotka ovat kuitenkin rekisterissä niin niissä käytetään poikkeuksetta just GPS:sää nopeuden osoittimena (koska renkaat niin isoja vrt. alkuperäisiin että mittaria ei edes saa kalibroitua oikeaan)
Ainut ehto on että laite on hyvin näkyvillä ja näytöstä on nähtävillä nopeus SELVÄSTI elikkä isoilla numeroilla. Saattaa olla että nämä nykytyylin Tomtomit, VDO:t, yms. eivät kelpaa koska näytössä näkyvillä pääasiassa kartta ja kaikkea muuta epäolennaista
Elikkä nyt tässätapauksessa tarkoitetaan GPS:llä näitä oikeita metsässäkin järissään pysyviä laitteita, mm. Magellan meridian color
Garminin yms. käsikapulat joissa mahdollisuus jatkuvalle nopeuden näytölle (lähes) kokonäytön kokoisena.



Elikkä nyt tässätapauksessa tarkoitetaan GPS:llä näitä oikeita metsässäkin järissään pysyviä laitteita, mm. Magellan meridian color

..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Jatkaen nicnacin linjoilla:
Olen vuosimallin -71 Mazda 616 Capellan katsastanut ainakin neljänä vuotena peräkkäin ilman toimivaa nopeusmittaria.
Hauskaa asiassa oli että elettiin jo aikaa jolloin matkamittarinlukema otettiin ylös katsastuksessa, eli katsastaja merkkasi dummymittarista saman kilometrimäärän joka kerta ylös.
Se ei mennyt läpi noin monta kertaa vahingossa, kun testilenkillä sen puutteen äkkinäisempikin huomaa.
Yhtenä vuonna taisin tuosta vieläpä ihan itse mainita katsastajalle, joka asialle hymähti ja olisiko muistaakseni todennut että nopeusmittari ei ole pakollinen varuste.
Sitä en sitten tiedä että onko se jostain vuodesta eteenpäin pakollinen, mutta kaikenkaikkiaan nopeusmittarin tarkkuutta ei katsota päin missään ja esimerkiksi autosuunnistusautoissa saattaa olla nopeusmittari jotain ihan muuta kuin se tehtaan tekemä. Niinpä miksei GPS kelpaisi
Fillaritietokone ei muuten ole yhtään huono vaihtoehto toimintojensa puolesta, etenkin jos siinä on vielä sykelaskuri
Olen vuosimallin -71 Mazda 616 Capellan katsastanut ainakin neljänä vuotena peräkkäin ilman toimivaa nopeusmittaria.
Hauskaa asiassa oli että elettiin jo aikaa jolloin matkamittarinlukema otettiin ylös katsastuksessa, eli katsastaja merkkasi dummymittarista saman kilometrimäärän joka kerta ylös.

Se ei mennyt läpi noin monta kertaa vahingossa, kun testilenkillä sen puutteen äkkinäisempikin huomaa.
Yhtenä vuonna taisin tuosta vieläpä ihan itse mainita katsastajalle, joka asialle hymähti ja olisiko muistaakseni todennut että nopeusmittari ei ole pakollinen varuste.

Sitä en sitten tiedä että onko se jostain vuodesta eteenpäin pakollinen, mutta kaikenkaikkiaan nopeusmittarin tarkkuutta ei katsota päin missään ja esimerkiksi autosuunnistusautoissa saattaa olla nopeusmittari jotain ihan muuta kuin se tehtaan tekemä. Niinpä miksei GPS kelpaisi

Fillaritietokone ei muuten ole yhtään huono vaihtoehto toimintojensa puolesta, etenkin jos siinä on vielä sykelaskuri

® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Nopeusmittari on pakollinen varuste jostain 80-luvulta alkaen. Direktiivin 2000/7/EY mukaan nopeusmittarin tulee olla selvästi luettavissa sekäNicNac kirjoitti:En oo kyllä yhtäkään kertaa kuullu että inssi olis kaivannu nopeus mittaria...tiedän kyllä autoja missä mittarin vaijeri on ollu poikki ja leima on tullu.Sen enempää ei asiasta kyllä tietoa ole...........
paivällä, että yöllä.
AKE: muistio sanoo: "...Käytännössä sen tulee siis olla varustettu valaistulla km/h-asteikolla. Nopeusmittarin näyttämä ei saa poiketa todellisesta nopeudesta alaspäin ja saa olla enintään 10 prosenttia lisättynä 4 km/h todellista nopeutta suurempi. Tällöin esim. mittarin näyttämää 80 km/h vastaavan todellisen ajonopeuden ollessa 69 – 80 km/h mittari täyttää em. vaatimuksen..."
Lisäksi, kokeilepa mennä katsastamaan Harrikkaa jollain Sigmalla tai muulla sinänsä ihan hyvin toimivalla polkupyörän nopeusmittarilla. Joku pykälä siinä on, mistä seuraa, että sanomista voi tulla kovastikin.
Toisaalta, tiedän tapauksia, joissa kierroslukumittari on käynyt nopeusmittarista, kun on osannut kertoa insinöörille kuinka kovaa menopeli kulkee milläkin vaihteella eri kierroksilla.
Toisaalta, tiedän tapauksia, joissa mailimittari ei ole käynyt nopeusmittarista, vaikka on osannut kertoa insinöörille kuinka paljon kilometreinä mikäkin maililukema on.
Ja siksipä epäilen, että GPS katukäyttöön tarkoitetun auton ainoana nopeudennäyttimenä ei ole virallisesti hyväksyttävä ratkaisu. Mutta kuten niin usein on todettu, lopputulos riippuu aika paljon sekä asiakkaasta että virkalijasta ja heidän välisestä henkilökemiasta.
-T


Kuten aikaisemmin sanoin, muistelisin, että nopeusmittarivaatimus tuli Suomen lakiin joskus 80-luvun alkupuolella.jovihava kirjoitti:...Olen vuosimallin -71 Mazda 616 Capellan katsastanut ainakin neljänä vuotena peräkkäin ilman toimivaa nopeusmittaria...
Neuvoston direktiivi, annettu 26 päivänä kesäkuuta 1975, moottoriajoneuvojen nopeudenmittaus- ja peruutuslaitteita koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä (75/443/ETY):
"...Kaikkiin ajoneuvoihin on asennettava nopeudenmittauslaite. Nopeudenmittauslaitetta ei kuitenkaan vaadita ajoneuvoissa, jotka valmistetaan varustettuna ominaisuuksiltaan ja asennukseltaan valvontalaitteiden liikkeelle laskemisesta tieliikenteessä 20 päivänä heinäkuuta 1970 annetun neuvoston asetuksen 1463/70/ETY(1) säännösten mukaisella valvontalaitteella..."
Eli arvaisinpa että 1971-vuosimallin Mazdallasi pääsee sujahtamaan jotenkin tästä 1970 olleesta aukosta läpi.
-T

