Olen miettinyt vaihtaa renkaat 275/35x18 takana ja edessä 245/40x18 tuumaa pienempiin esim 235 tai 245/45x17 tuumaisiin koska autoni on uraherkkä ja pidän hieman pehmeämmästä kyydistä.
Onko 235 tai 245 "riittävän" kapea eliminoimaan vetelyn urissa ja onko 45 korkea rengas merkittävästi pehmeämpi ajaa kuin 35 korkea?
Edelleen miten paljon renkaan olan pyöreys vaikuttaa vetelyyn urissa, kun joku jossain väitti että se on varsin merkittävää.
Rengas koon vaihto
Tuuma vanteessa vaikuttaa vähemmän kuin erilainen rengas.
-vanha viidakon sananlasku-
Renkaan olan pyöreys vaikuttaa todella paljon uraherkkyyteen. Minulla oli W123:ssa edessä 205/60R15 renkaat, joissa oli todella terävät "hartiat". Kyllä veteli urissa niin ettei mitään tolkkua, luulin jo että jotain on pakko olla rikki autossa. Vaan kun vaihdoin renkaiksi suunnilleen samankokoiset, 195/65R15, niin johan lakkasi vetely. Nämä uudet on pyöreäkulmaiset.
Toki renkaan kaventaminen ja vanteen pienentäminen auttaa myös, eli eiköhän ala auto kulkemaan suoraan, jos toteutat suunnitelmasi.
Joku kehui että kitkarenkaat männöö pirun hyvin, kun on aikalailla pehmosempaa seosta, ja liekö runkokin vähän joustavampi. Näin järjellä ajateltuna, jos renkaassa on nopeusluokka 280km/h+++ tai max 180km/h, niin eiköhän nuo "hitaammat" toimi Suomen nopeuksissa paremmin.
Ahonen V:llä on C:ssä kitkarenkaat, olikos se koko jotain 235/45R17 tai sinnepäin? Kulkee kyllä todella mukavasti.
-vanha viidakon sananlasku-
Renkaan olan pyöreys vaikuttaa todella paljon uraherkkyyteen. Minulla oli W123:ssa edessä 205/60R15 renkaat, joissa oli todella terävät "hartiat". Kyllä veteli urissa niin ettei mitään tolkkua, luulin jo että jotain on pakko olla rikki autossa. Vaan kun vaihdoin renkaiksi suunnilleen samankokoiset, 195/65R15, niin johan lakkasi vetely. Nämä uudet on pyöreäkulmaiset.
Toki renkaan kaventaminen ja vanteen pienentäminen auttaa myös, eli eiköhän ala auto kulkemaan suoraan, jos toteutat suunnitelmasi.

Joku kehui että kitkarenkaat männöö pirun hyvin, kun on aikalailla pehmosempaa seosta, ja liekö runkokin vähän joustavampi. Näin järjellä ajateltuna, jos renkaassa on nopeusluokka 280km/h+++ tai max 180km/h, niin eiköhän nuo "hitaammat" toimi Suomen nopeuksissa paremmin.

Ahonen V:llä on C:ssä kitkarenkaat, olikos se koko jotain 235/45R17 tai sinnepäin? Kulkee kyllä todella mukavasti.

® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

-Jokaisella kukalla on juuret

Samanlaisia havaintoja on tehty myös täällä päin W123:n kanssa. Renkailla on iso vaikutus ajettavuuteen.Sivonen kirjoitti:Renkaan olan pyöreys vaikuttaa todella paljon uraherkkyyteen. Minulla oli W123:ssa edessä 205/60R15 renkaat, joissa oli todella terävät "hartiat". Kyllä veteli urissa niin ettei mitään tolkkua, luulin jo että jotain on pakko olla rikki autossa. Vaan kun vaihdoin renkaiksi suunnilleen samankokoiset, 195/65R15, niin johan lakkasi vetely. Nämä uudet on pyöreäkulmaiset.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07