Ostin autoni (250tdt) keväällä ja kulutus oli aikalailla 6,5 litraa/100km sekalaisessa ajossa, tai enempi maantie ajoa tuossa taitaa olla.
Reilu kuukausi sitten tulppasin EGR-venttiiliä ohjaavan letkun, jonka jälkeen on tullut tankkailtua ehkä neljä kertaa tankki täyteen. Nyt tuntuu kulutus vakiintuneen 7 litraan/100km samanlaisella ajolla kuin aikaisemminkin

Oletin että tuo eliminointi laskisi kulutusta, koska moottori käy puhtaammin imuilman ollessa puhtaampaa. Sinällään tuolla 0,5 litran erolla ei suurta merkitystä ole, ja ainakin imusarja pysyy puhtaamapana, mutta kiinnostaa vain miten tuo "yhtälö" muodostuu. On ollut puhetta että jos EGR-venttiilin jousi väsyy ja läppä jää pysyvästi auki, kulutus nousee rajusti, mutta tästäkään tuskin on kyse.
-Ville