EGR:n vaikutus kulutukseen

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

EGR:n vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Onko tästä aiheesta kenelläkään käytännön kokemusta tai muuten vaan mutua?
Ostin autoni (250tdt) keväällä ja kulutus oli aikalailla 6,5 litraa/100km sekalaisessa ajossa, tai enempi maantie ajoa tuossa taitaa olla.
Reilu kuukausi sitten tulppasin EGR-venttiiliä ohjaavan letkun, jonka jälkeen on tullut tankkailtua ehkä neljä kertaa tankki täyteen. Nyt tuntuu kulutus vakiintuneen 7 litraan/100km samanlaisella ajolla kuin aikaisemminkin :roll:
Oletin että tuo eliminointi laskisi kulutusta, koska moottori käy puhtaammin imuilman ollessa puhtaampaa. Sinällään tuolla 0,5 litran erolla ei suurta merkitystä ole, ja ainakin imusarja pysyy puhtaamapana, mutta kiinnostaa vain miten tuo "yhtälö" muodostuu. On ollut puhetta että jos EGR-venttiilin jousi väsyy ja läppä jää pysyvästi auki, kulutus nousee rajusti, mutta tästäkään tuskin on kyse.

-Ville
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mulla on runsaasti aiheesta mutua.
Vaikka itseasiassa juuri kulutusta en ole kyllä "sillä silmällä" koskaan seurannut.
Tai tarkasti miettien olen sitäkin, mutta siltä kantilta, miten sitä saisi enemmän vaan poltettua.

Kierrätyksen tulppaamisen ei kyllä pitäisi vaikuttaa kulutukseen.
Ruiskutettavan polttoaineen "annos" määräytyy muuten.
Periaatteessa, ahdin joutuu tekemään suuremman työn, kun se joutuu "paikkaamaan" puhtaalla ilmalla sen osan, joka ennen tuli omalla paineellaan pakosarjasta.
Tämä pikemminkin voisi nostaa kulutusta.
Mutta normaalin matalilla kierroksilla tällä ei ole merkitystä.
Hyvällä tuurilla voi lisääntynyt ilmamäärä korvaantuakkin ihan jo sillä, että ahdin pääsee antistä aikaisemmin sinne parhaimman hyötysuhteensa alueelle.


Pienempään kulutukseen pääset suurentamalla ahdinta ja pienennyttämällä sieltä ohjelmasta sitä ahtopaineen pyyntöä.
Muutenkin se paine on tulppauksen jälkeen liian korkealla tasolla osakaasulla, kun puhtaan ilman määrä on oikeasti noussut.

VNT-ahdinta vaan peliin ja virittämään, aikamies. :lol:
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

tuikku kirjoitti:.


Pienempään kulutukseen pääset suurentamalla ahdinta ja pienennyttämällä sieltä ohjelmasta sitä ahtopaineen pyyntöä.

VNT-ahdinta vaan peliin ja virittämään, aikamies. :lol:
Karalalle olis kyllä suunnitelmissa mennä, kunhan lakkaa köyhtymästä.
Jos viritellään lain puitteissa, niin turbon vaihto ei taida onnistua :cry:
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”