Vähäpäästöisen ajoneuvon moottoriin tehtavät muutostyöt

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Vähäpäästöisen ajoneuvon moottoriin tehtavät muutostyöt

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Vähäpäästöisiin autoihin sallituista muutostöistä esiintyy aika-ajoin kysymyksiä keskusteluissa. Otin copy/pastella AKE:n sivuilla olevat ohjeet aiheesta.



Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)
Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

Esimerkki 3.

Vuonna 1990 käyttöönotetun auton, jonka rekisteritiedoissa on merkintä vähäpäästöisyydestä, moottori vaihdetaan samaan mallisarjaan kuuluvaan isompaan moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavineen apulaitteineen.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

- selvitys, josta ilmenee että moottori apulaitteineen on peräisin saman mallisarjan vähäpäästöisestä autosta, jolloin päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, tai

- valmistajan- tai sen edustajan todistus

- ja mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.

Esimerkki 4.

Vuonna 1998 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan sellaiseen moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen, joka on peräisin kokonaan toisen merkkisestä autosta.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

- valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin tai

- Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus ja

- mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.

Vähäpäästöisen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustetun auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin. Tällöinkin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien (tai myöhempien) päästövaatimusten tulee täyttyä. Auton moottoria saa kuitenkin muuttaa sylinterihalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.

Esimerkki 5.

Vuonna 1997 käyttöönotetun auton ahdettuun moottoriin vaihdetaan ohjausyksikkö (lastuviritys).

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

- Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus tai

- ohjausyksikön valmistajan todistus tutkimuslaitoksen testiraportteineen, että ohjausyksikkö tyyppi xx asennettuna kyseiseen autoon täyttää Euro 2 -päästönormit

Esimerkki 6.

Vähäpäästöiseen ahdettuun moottoriin vaihdetaan suurempi itse tehty välijäähdytin.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

- Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus

Esimerkki 7.

Kolmitoimikatalysaattorilla varustetun auton 1590 cm3 moottorin kampiakseli ja kiertokanget vaihdetaan, jonka jälkeen iskutilavuus on 1700 cm3.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

- ei vaadita selvitystä, koska iskutilavuus ei kasva yli 10 %
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Tähän sen verta jatkoa, että yleensä myös vaaditaan että vaihteisto+perävälitys on siitä koneesta mikä autoon tulee.
Koska välityksen muutokset katsotaan päästöihin vaikuttaviksi, eikä uuden koneen päästöluokitus ole voimassa jos siinä on eri välitykset. :roll:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”