Jäykän taka-akselin suuntaus?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Jäykän taka-akselin suuntaus?

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Akselin kulkukulmahan ei ole mikään temppu laittaa kohdalleen, mutta entäs pyörien keskinäinen kulma? Akselinhan tulisi olla suora, mutta näin ei aina ole. Hämmästelin erään ralliescortin alla Atlas-perää jossa oli akseliputkessa hitsipalkoja, en keksi muuta selitystä noille kuin akselin suuntaaminen krymppäämällä. Korjailuja ne eivät olleet. Onko kellään kokemusta asiasta?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Periaatteessa jäykän akselin aurausta ei voi säätää.
Mutta saattaahan se hieman muuttua juurikin esim hitsaamalla etupuolelle putkea kunnon hitsisaumaa. (lisää aurausta) Tuokin riippuu aika paljon millaisesta tavarasta se akseli on tehty. Joskus ne ovat melko jämyä tavaraa ja vastaavasti joskus akselin kuoret on jotain läkkipeltiä. :shock:

Pidemmän päälle tuolla tyylillä tehdyt muutokset ei ole hyviä koska vetoakselin pooritus alkaa liikkua aina kun akseli pyörii = pooritukset kuluu.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kaverilla oli joskus Atlas korjattavana, mihin oli linkkien kiinnikkeet hitsattu. Ei ollut kestänyt montaa kilometriä, "jostain kumman syystä". Akseli oli silminnähden kiero. :lol:

Olisko joku vatipää laittanut tässäkin tapauksessa linkkien kiinnikkeet hitsaamalla kiinni... Sitten saumaa toiselle puolelle, niin suoristuu. :roll:
Tai voihan se olla mennyt jossain rysäyksessä hiukan kieroon, sitten lämmittämällä suoristettu.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
MJF
VW-1,6D-superturbottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 03.10.2005 22:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Sivonen kirjoitti:Kaverilla oli joskus Atlas korjattavana, mihin oli linkkien kiinnikkeet hitsattu. Ei ollut kestänyt montaa kilometriä, "jostain kumman syystä". Akseli oli silminnähden kiero. :lol:

Olisko joku vatipää laittanut tässäkin tapauksessa linkkien kiinnikkeet hitsaamalla kiinni... Sitten saumaa toiselle puolelle, niin suoristuu. :roll:
Tai voihan se olla mennyt jossain rysäyksessä hiukan kieroon, sitten lämmittämällä suoristettu.
Millä ne sitten olisi pitänyt laittaa :shock: Maailman alusta asti kai niitä ja jousitalloja on hitsattu jenkkiakseleihin.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Nimenomaan rallieskortin perien aurauksia on suuntailtu hitsisaumoilla, käsittääkseni aikas perinteinen konsti. Noillahan ei siis ole tarkotuskaan ajaa luotettavasti 100 000 km :wink:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Pulttikiinnityksen kanssa ei tarvi miettiä menneekö akseli kieroon. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
MJF
VW-1,6D-superturbottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 03.10.2005 22:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Sivonen kirjoitti:Pulttikiinnityksen kanssa ei tarvi miettiä menneekö akseli kieroon. :roll:
Pulttiliitoksella tukivarret pyöreään putkeen kiinni :shock: Eissaattana, tuommosesta tulee lähinnä mieleen sivik-miehen säädettävät tukivarret jotka pyöri ympäri nettiä jokuaikasitten :shock: :shock:
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Just niin :lol:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Niin mitä ihmeellistä siinä pulttiliitoksessa on? Monethan semmosta käyttää. :shock:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
MJF
VW-1,6D-superturbottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 03.10.2005 22:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Kerro mullekin minkälainen semmonen on, ei oo tullu vastaan ku hitsattuja :D
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kaipa se niin menee, että kahta puolen putkea semmoiset palikat, jotka puristuu akseliputken ympärille. Toisessa palikassa kiinnike tukivarrelle.

Emminä tiiä, toistelen vaan kaverin sanoja. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
ile
Viestit: 481
Liittynyt: 10.6.2006 20:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ile »

MJF kirjoitti: Pulttiliitoksella tukivarret pyöreään putkeen kiinni :shock: Eissaattana, tuommosesta tulee lähinnä mieleen sivik-miehen säädettävät tukivarret jotka pyöri ympäri nettiä jokuaikasitten :shock: :shock:


Säädettävät tukivarret


:shock: :lol:
"Huominen on aina tulevaisuutta."
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

ile kirjoitti:
MJF kirjoitti: Pulttiliitoksella tukivarret pyöreään putkeen kiinni :shock: Eissaattana, tuommosesta tulee lähinnä mieleen sivik-miehen säädettävät tukivarret jotka pyöri ympäri nettiä jokuaikasitten :shock: :shock:


Säädettävät tukivarret


:shock: :lol:
:eec: APUVA, ÄITEE... :eec:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Näin se siis taisi olla, että suuntailtu on. Toimiiko? Se on eri stoori sitten.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

Aika tukevan näköönen ratkaisu :lol:
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
MJF
VW-1,6D-superturbottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 03.10.2005 22:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Vieläkin kaipaan kuvaa pulttikiinnitteisistä tukivarsista. :D Ei meinannut unta saada illalla ja kuukle ei löytänyt kun hitsattavia :?
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Siinä bolt-on linkit:
http://www.kplinks.com/product.php?prod ... =72&page=1

Mitä ameriikasta ei löydy, sitä ei tarvi.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Joo noi ameriikan poijaat tekee päättömyyksiä.... :shock:

No ohan noita ekkerin takabanjoja hitsailtu juu ja RS-tankojen kiinnikkeitä ja ei ne saa kovin vihtaksellaan olla tai vetarit kanii....nelilinkkejä ei ole tullut väsättyä mut ei ne kyllä muulla konstilla pysy kun hitsaamalla ja hitsipillleillä lämmittämällä voi käännnellä suoraan....ei noi atlakset ole niin heikkoja mitä joku enkku perän banjo...niihinhän on sitten ollut vahvike sarjojakin...käytetty joskus mikkolan lontoo-meksikorallin aikaan
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
MJF
VW-1,6D-superturbottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 03.10.2005 22:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Vielä ei vakuuttanut ylläolevat bolt-onit :)

http://rides.webshots.com/video/3026513 ... 9359WVpyxw
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mun mielestä mä oon nähny jossain civic tuninki foorumilla nuo samat tukivarret siis suomessa :shock: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Juu, jossain foorumilla joku tee-se-itse-ja-säästä-mies niitä esitteli. Hyvin kannustavia kommentteja sai sielläkin. :lol:
Ja lukkeehan se yo. linkissäkin että "from finland".
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

MJF kirjoitti:Vielä ei vakuuttanut ylläolevat bolt-onit :)

http://rides.webshots.com/video/3026513 ... 9359WVpyxw
sai kyllä hyvät naurut komerossa ei pysynyt aksila kiinni... :lol:

suosittelen hitsausta :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Entäs sitten kun tehdään SOA johonnii maasturiin ja pitää etupepusta kääntää pinjonia ylemmäks? Akseliputket laitetaan rällättimellä poikki vaan ja kierretään keskiosaa muutama aste, sitten hitsataan kääntöpäät takasin putkeen ja jousitallat eri kohtaan ja eri päin. Mahtaapa tulla suora ja samat casterit oikealle ja vasemmalle ekalla yrityksellä. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Kannattaa kysyä tuolta -> http://www.saunalahti.fi/~vpv/saatajat/
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Easy Rider kirjoitti:Entäs sitten kun tehdään SOA johonnii maasturiin ja pitää etupepusta kääntää pinjonia ylemmäks? Akseliputket laitetaan rällättimellä poikki vaan ja kierretään keskiosaa muutama aste, sitten hitsataan kääntöpäät takasin putkeen ja jousitallat eri kohtaan ja eri päin. Mahtaapa tulla suora ja samat casterit oikealle ja vasemmalle ekalla yrityksellä. :D
Varmasti.

Huhun mukaan Volvolla on jossain ratasarjassa ollut vuonna kuokka&kirves vetareissa nivelet jäykän akselin sisällä. Eli akselin kuorta on säädetty "toleransseihin" aika kovalla kädellä ilmeisestikin. :lol:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Meillä oli töissä jäykkäakselisiin suunniteltuja ratarenkaita jotka olivat muodoltaan hieman kartiokkaita. Saadaan kaarrepitoa ilman camberia.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”