Talvirenkaista mielipiteitä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Tämmöisillä nollakeleillä paine on pienempi kuin kuumalla kelillä.

Laitoin kesärenkaisiin 0,2 bar ylimääräistä, helteellä paine on sitten
0,5 bar ylimääräistä (tai melko sopiva, kun auto on täynnä).

Tuo +0,2 korvaa mittarien epätarkkuutta, ettei jäisi paine vajaaksi.

Vajaapaineinen, kuormitettu rengas lämpiää, kuluu ja kuluttaa poltto-ainetta.

http://www.nokianrenkaat.fi/rengaspaineet
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Meissenkeri kirjoitti:Kuvasta näkee heti että renkaassa on pidetty liian korkeaa painetta, joka johtaa keskialueen kulumiseen ja korkeissa lämpötiloissa runkovaurioon.

Minkälaisia paineita olet pitänyt renkaissa ja minkälaisissa ulkolämpötiloissa kudosvauriot ovat tapahtuneet?

Hakkapeliitta neloset on talvirenkaat vaikka museokamaa ovatkin, niin yli 10 celssiuksen kesärengaskelillä ne saa helposti tuhottua ylikuumentamalla renkaat.
2,3bar on pidetty paineita ja ajeltu Oulun seudulla väyrysellä. On myös viimevuoden eturenkaat siirretty taakse tasaisen kulumisen maksimoimiseksi. Niin ja edellinen talvi ajettiin w124 coupella.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

Viesti Kirjoittaja frak »

Sergey kirjoitti: 2,3bar on pidetty paineita ja ajeltu Oulun seudulla väyrysellä. On myös viimevuoden eturenkaat siirretty taakse tasaisen kulumisen maksimoimiseksi. Niin ja edellinen talvi ajettiin w124 coupella.
Toi on kuitenkin jo sen verran painava auto, että IMHO 2.3 bar on liian vähän. Kokeilkaa vaikka 2.5 - 2.8, niin luulisi renkaidenkin kestävän pidempään (ja kulutus laskee jne.). Ja talvirenkailla se 0.2 vielä tuosta skaalasta yli.

Noin alhaisilla paineilla 'kanttien' ylitykset, päällystevauriot jne. siltojen liikkumasaumat yms. ovat murhaa renkaille.

Itse joudun aina parkkipaikalle ajaessani ylittämään kadunreunan kanttikiven. Vaikka se onkin vähän pyöristetty eikä mikään superkorkea, niin etenkin vähän vinosti ajettaessa rengas painuu melkein vanteelle. Jo pelkästään sen takia joudun pitämään vähän tavallista korkeampia paineita, kun noita 'toistoja' tulee kuitenkin renkaalle tuhansia sen eliniän aikana.
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mie olen ässässä pitäny kesärenkaissa 2,6 ja talvirenkaissa 2,7. Audissa 2,4-2,5.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

frak kirjoitti:
Sergey kirjoitti: 2,3bar on pidetty paineita ja ajeltu Oulun seudulla väyrysellä. On myös viimevuoden eturenkaat siirretty taakse tasaisen kulumisen maksimoimiseksi. Niin ja edellinen talvi ajettiin w124 coupella.
Toi on kuitenkin jo sen verran painava auto, että IMHO 2.3 bar on liian vähän. Kokeilkaa vaikka 2.5 - 2.8, niin luulisi renkaidenkin kestävän pidempään (ja kulutus laskee jne.). Ja talvirenkailla se 0.2 vielä tuosta skaalasta yli.

Noin alhaisilla paineilla 'kanttien' ylitykset, päällystevauriot jne. siltojen liikkumasaumat yms. ovat murhaa renkaille.
Sen painon takia esim. väykyssä on se kantavuusvaatimus renkaissa korkeampi kuin jossakin corollassa ja kun renkaat on oikean kantavuusluokan mukaiset, ei paineita tarvi erikseen lähteä nostelemaan vaan rengas riittävän jäykkärunkoinen, että se kestää normaalikäytön.

Sergeyn 2,3 barin paine on hyvä jos se todella on ollut 2,3. En tiedä miksi on kulunut keskeltä. Minä olen myös nokialaisissa talvirenkaissa käyttänyt tuommoisia paineita useissa sarjoissa ja sillä rengas ei kulu keskeltä. Kokeilin 2,6 barin paineita ja parin kuukauden päästä oli selvästi havaittavissa keskeltä kuluminen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”