300D -90/-91
300D -90/-91
Terve taas meseläiset.. Mersukuume ei ole hellittänyt vieläkään, tällä kertaa olisi kiikarissa kaksi tuommoista 300d:tä. Toinen siis -90 ja toinen -91. Sedani automaatteja molemmat, uudemmassa oli muistaakseni vakionopeudensäädin, muuten melko lailla samoilla varusteilla. Kertokaa ihmeessä enemmän noista kolmesatasista, minkälaisilla tyyppivioilla sitä on siunattu, mitä remppoja edessä/takana, mitä kannattaa huomioida autoa katsoessa yms.. Kilometrejä molemmilla se perinteinen puoli milliä ja suomiautoja taisi olla molemmat. Ajelen siis tällä hetkellä tuommoisella 190D 2,5:lla (1987), kulutus mennee samaan noiden kanssa? (matkassa 5,9, seka 6,1 viimeisen 7000km ajan mennyt minulla). Kiitoksia taasen.
Todella mukava automalli tuolla koneella ja laatikolla, ei toki mikään raketti mutta ehtii sillä.
Kolmisatasessa ei ole senkummempia tyyppivikoja kuin 250D:ssäkään, ja 124 on esim. alustan osalta samanlainen kuin 201.
Automaatti 300D:n kulutus lienee keskimäärin reilua 7 litraa ?
Noihin aikoihin autoon tuli muutoksia, mm. paksummat ovilasit ja olikohan muutakin äänieristystä, -91 taitaa olla jo.
(Timo L se muistaisi mutta onkohan Mesellä mukana ?
Kokeillaas, TIIMOOO !
Veluuria vai plyyshiä ?
)
Kolmisatasessa ei ole senkummempia tyyppivikoja kuin 250D:ssäkään, ja 124 on esim. alustan osalta samanlainen kuin 201.
Automaatti 300D:n kulutus lienee keskimäärin reilua 7 litraa ?
Noihin aikoihin autoon tuli muutoksia, mm. paksummat ovilasit ja olikohan muutakin äänieristystä, -91 taitaa olla jo.
(Timo L se muistaisi mutta onkohan Mesellä mukana ?
Kokeillaas, TIIMOOO !


wiimax.fi
Tässä jotakin vikalistaa, mitä on tullut itseltä korjattua 
- takakelkan etummaiset kumit
- rättinivelet
- kardaanin tukilaakeri + kumi
- hihnankiristäjän iskari + pukin laakeri mahd.
- tuulettajan visko
- lämppärin moottori
- pissapojan letku (siitä konepellin saranan juuresta poikki)
- ohjausiskari
Edit:
- kytkimen työ tahi pääsylinteri
Varmasti noista joutuu osan vaihtamaan puolen vuoden sisään, jos autossa on mittarissa puoli milliä. Ellei sitten kaikkea ole just vaihdettu
Ja sitten tietysti sitä ihan peruskuluvaa osaa, mitä joka autossa on, eli pakoputkea, tukivarsia, jarruja jne. jne. Tuo listahan kyllä koskee melkein mitä tahansa mersua, jotta ei siinä mitään erityistä
Kannattaa ehkä tsekata ELR:n toiminta, vaikkei se kyllä mitään haittaa, jos ei toimi, onpahan jotain millä tingata hintaa
Tyhjäkäyntikierrosten pitäis siis olla aina, sekä kylmänä että kuumana, kuormitettuna ja ilmaan kuormaa, vakio. Noin 750 se kai virallisesti pitäisi olla..
Ja kunnossa olleessaan kolmisatanen käy sievästi ja täristelemättä..

- takakelkan etummaiset kumit
- rättinivelet
- kardaanin tukilaakeri + kumi
- hihnankiristäjän iskari + pukin laakeri mahd.
- tuulettajan visko
- lämppärin moottori
- pissapojan letku (siitä konepellin saranan juuresta poikki)
- ohjausiskari
Edit:
- kytkimen työ tahi pääsylinteri
Varmasti noista joutuu osan vaihtamaan puolen vuoden sisään, jos autossa on mittarissa puoli milliä. Ellei sitten kaikkea ole just vaihdettu

Ja sitten tietysti sitä ihan peruskuluvaa osaa, mitä joka autossa on, eli pakoputkea, tukivarsia, jarruja jne. jne. Tuo listahan kyllä koskee melkein mitä tahansa mersua, jotta ei siinä mitään erityistä

Kannattaa ehkä tsekata ELR:n toiminta, vaikkei se kyllä mitään haittaa, jos ei toimi, onpahan jotain millä tingata hintaa


Ja kunnossa olleessaan kolmisatanen käy sievästi ja täristelemättä..
Niin, siis kylmänä pittää olla hiukka ylempänä tyhjäkäynti, lämpimänä 700-750. Se sähkömöykky ei säädä tyhjäkäyntiä lämpimänä, ainoastaan korottaa kylmänä.veppe kirjoitti:
Kannattaa ehkä tsekata ELR:n toiminta, vaikkei se kyllä mitään haittaa, jos ei toimi, onpahan jotain millä tingata hintaaTyhjäkäyntikierrosten pitäis siis olla aina, sekä kylmänä että kuumana, kuormitettuna ja ilmaan kuormaa, vakio. Noin 750 se kai virallisesti pitäisi olla..
![]()
Ja kunnossa olleessaan kolmisatanen käy sievästi ja täristelemättä..
Tarkistin vielä noiden autojen tietoja ja kilometrejä molemmissa näyttää olevan vaatimattomat 600t.. Saman verran tossa omassakin meisselissä on eikä ne sitä tunnu kovin painavan vielä. Onko vielä tarkempaa tietoa että minkälaisia muutoksia on tullut juuri tuossa -90/-91 ko. kolmisatasiin kun hintaero on melkoinen noilla. -90 maksaisi vähän alle 7000€ ja -91 jo 9600€, tosiaan samoilla kilometreillä ja melko lailla samoilla varusteillakin on molemmat. Muistatteko vielä ulkoa että onko tuossa padassa lucaksen pumppu?
Pitänee mennä oikein katsomaan noita sitten, netistä luonnollisesti katellut vaan.. Myyjä tarjosi sähköpostitse ainakin tuosta omasta ihan asiallisesti vaihdossa ja jos vähän sais puhuttua hinnasta pois tosta vanhemmasta niin pääsis ihan asialliseen välirahaan kyllä. Kertokaa vielä sen verran ennen kun lähden noita kattomaan että saako w201:seen halvalla helposti kromikaaria kun pientä sanomista maalauksen jälkeen omissa pyöränkaarissa ja voisin nätisti peittää ne kromikaarilla ennen vaihtoa niin ei pääsis siitä myyjä rutisemaan 

Jaa, minä kun olen sitä mieltä, että se elektroninen härpäke nimenomaan säätää aina ja iankaikkisestipp d kirjoitti:Niin, siis kylmänä pittää olla hiukka ylempänä tyhjäkäynti, lämpimänä 700-750. Se sähkömöykky ei säädä tyhjäkäyntiä lämpimänä, ainoastaan korottaa kylmänä.veppe kirjoitti:
Kannattaa ehkä tsekata ELR:n toiminta, vaikkei se kyllä mitään haittaa, jos ei toimi, onpahan jotain millä tingata hintaaTyhjäkäyntikierrosten pitäis siis olla aina, sekä kylmänä että kuumana, kuormitettuna ja ilmaan kuormaa, vakio. Noin 750 se kai virallisesti pitäisi olla..
![]()
Ja kunnossa olleessaan kolmisatanen käy sievästi ja täristelemättä..



Alfamer kirjoitti: Kaikissa 300D-malleissa sekä ilmastointilaitteella varustetuissa automaattivaihteisissa 200D ja 250 D -malleissa on elektroninen joutokäynnin säätöjärjestelmä eli ELR-järjestelmä, joka pitää joutokäyntinopeuden aina oikeana lämpötilasta ja kytkettynä olevien sähkölaitteiden määrästä riippumatta. Ilman automaattivaihteistoa ja ilmastointilaitetta olevissa 200D ja 250 D -malleissa on puolestaan alipainetoiminen joutokäynnin säätöjärjestelmä, joka pitää joutokäyntinopeuden normaalia suurempana moottorin ollessa kylmä.
Joo tossa tutkailin että miten hoitaisin nuo pyöränkaari-ongelmat ja kun ne on kyllä ihan ok pellissä mutta kun maalari on tehny pohjat vähän huonosti ni maali on alkanu kuplia ja hilseillä siitä vaan. Sain kuitenki kaiveltua maalin koodin vielä, otan projektin tässä vielä ja teen pohjat ja heitän uuden maalin niihin niin ei jää pa*ka maku suuhun sit sille kelle meneekään toi eteenpäin..