W123 V8 moottorilla

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

W123 V8 moottorilla

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Mitenkä laki suhtautuu tuollaiseen konversioon? Eli pystyykö vielä tänä päivänä laittamaan V8 koneen ykskakskolmosen keulalle?

Tuommoinen:
[nettiauto]3179752[/nettiauto]

:roll:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

JOS en nyt aivan väärin muista, niin moottoria muutettaessa tehot +20% mallisarjan tehokkaimpaan, iskutilavuus +20% mallisarjan suurimpaan moottoriin ja paino +25% mallisarjan painavimpaan. Alusta, jarrut sun muut ajettavuuteen vaikuttavat tekijät muutettava esim. mallisarjan tehokkainta vastaavaksi.

En mee takuuseen, miten noi prosenttimäärät oli. Sen muistan, että 20% ja 25% oli ne määrät, mutta en muista tarkalleen mikä "arvo" sai muuttua 20 vai 25%. :wink:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Silvuplee:
Trafi kirjoitti:1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;

e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys;

f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

g) jos autoon vaihdettavan moottorin käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava vastaavasti;

h) jos autoon vaihdettavan moottorin teho verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30 kW/dm3, tulee moottorin teho ja polttoaineensyöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä rekisteritietoihin; ja

i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
Liikenneministeriön päätös

auton rakenteen muuttamisesta

2.luku, 5. pykälä
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kylllä sinne saa laittaa 350 koneen. Jos 380 tilavuus on alle 3756cc ni seki käy.
Viimeksi muokannut Sergey, 17.1.2011 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

380 M116 on 3818 cc tai 3839 cc.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Eli käytännössä kaava olisi jotakuinkin tämmöinen:

-85 230TE + 3.8 (M116).

:roll:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eldon tilavuustilaston nojalla sanon että 380 ei saa laittaa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Eli Mercedes-Benz moottorilla tuota ei pysty toteuttaan, paitsi jollain ikivanhalla V8:lla joka on litratilavuudeltaan alle 3.8...? :roll:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

w116 m116 350
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Tätä joskus pohdin, heppoja saisi olla max 222 ja tilavuutta se 350.
Eikös 107 kopassakin tällaisia ole, yhden ainakin olen nähnyt...
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Juu, vanhempi M116 rautalohko-V8 on 3,5 litrainen, taisi olla 3499 cc tarkalleen. Sitä käytettiin jo W108/109 ja W111 (coupé/cabrio) kopissa, ja myöhemmin sitten R/C107 ja W116 koppaisissa.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Eldorado kirjoitti:J
- vanhempi
-M116
-V8
-3,5 litrainen
-3499 cc
- W108/109 ja W111 (coupé/cabrio)
-R/C107 ja W116
Pelkkiä asiasanoja. Tämä se on oikea rakkauden topikki. M100 ja M117 on vielä sanomatta :)
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Juhanit kirjoitti:
Eldorado kirjoitti:J
- vanhempi
-M116
-V8
-3,5 litrainen
-3499 cc
- W108/109 ja W111 (coupé/cabrio)
-R/C107 ja W116
M100 ja M117 on vielä sanomatta :)
:shock:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2271
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

..
Viimeksi muokannut Leemu, 17.5.2021 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Leemu kirjoitti:Mitenkähän suhtaudutaan siihen, että painon ja tilvuuden suhteen täytyisi verrata 300D:hen ja tehon kanssa 280E:hen :?:
Voihan se inssillä hiukan raavituttaa... Periaatteessa koko alustan ja voimansiirroon pitäisi vastata tuota mallisarjan tehokkainta. Entäs jos kyseessä onkin painavampi mosa joka vaatii vahvemmat jouset :roll: Jännä homma, 123:ssahan tuo on sikäli helppoo hommaa (muistaakseni) että jarrut ja voimansiirto on sama 200D:stä kaikkein tehoikkaimpaan :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

jep ja patarauta 300D on sen verran painava murikka että uskoisin alukantisen V8:sin menevän painorajojen sisään :lol: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

XUX63 kirjoitti:[123:ssahan tuo on sikäli helppoo hommaa (muistaakseni) että jarrut ja voimansiirto on sama 200D:stä kaikkein tehoikkaimpaan :wink:
280 on eri palikat alustassa.

Ja saa vertailla eri moottoreiden painoja ja tehoja. 300D paino, 280E teho. kävin tällä saralla kyselemässä perjantaina mun w108 rojektiin, ja sivusimme tätä aihetta, että mitä ne tuumais jos paan C36AMG tekniikan w123 keulalle ni sano että dieselistä paino ja bensasta tehot. sit se tuli siihe tulokseen että litratilavuus ja paino on ok, mutta mun pitäs penkittää moottori uudelleen eri tehoilla kun siin on sen 270 joka on liikaa. eli pitäs saaha penkkilappu jossa koneteho olisi 222hv.

w108 keulalle C36AMG tekniikka taas on iha pala kakkua kun siin vertaillaan M100 moottoriin :)

käski myös käyttää SFRO ohjeita ni sil perusteel hyväksyy!!!!! heh mitähä suomen katsurit sanois ku kävis sfro:lla hyväksyttämäs tekeleitä :) ja sit pokkana leimalle

http://www.sfro.com/
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mitä erilaista alustan pulikkaa on 280 :arrow: 200D? Jouset on eri ja takakelkan isot kumityynyt mut mitä muuta?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jäähdytetyt etujarrut?
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Mika.T kirjoitti:Jäähdytetyt etujarrut?
Ei ole tietääkseni W123:sessa. :roll:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eseestie kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Jäähdytetyt etujarrut?
Ei ole tietääkseni W123:sessa. :roll:
kyllähän siihen käyp 126:sen jarrut, olka-akselineen :wink:
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

touhottaja kirjoitti:kyllähän siihen käyp 126:sen jarrut, olka-akselineen :wink:
Juu varmasti näinkin, mutta tehtaalta lähtien EI ole ollut jäähdytettyjä jarruja W123:sessa. :roll: Vai olenko väärässä? :shock:

Ei ainakaan ole tuossa omassa 280TE/300TD:ssä... :roll:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jarrut o kai samat, ainaki brembo antaa MB varaosanumeron 123.421.00.12 kaikkiin w123. mutta kaverin 280E:ssä on kallistuksenvakaaja edessä yhtä paksu ku pystäris, eli n. tuuman, ja tossa mun 230 on tommonen onneton sormen paksunen tikku niiku takanaki. Vaan olisko seki sit vaihettu?

Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla on tuossa 200D sedanissa etuvakaaja noin tuuman paksunen, ja sama on mun farkku ex 250 bensassa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Lisää asiaa tutkittuani kaikissa W123 sedaneissa on sama vakaaja moottorikokoon kahtomatta, farkkumalleissa pitäisi olla millin pari paksumpi.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
PTracing
Viestit: 479
Liittynyt: 22.1.2008 17:11

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Itse tein omaan farmariin moottorinvaihdon M102 -> OM617A, ja hain Kokkolan käyttöautosta alustan osien vertailulaput kun katsastus ne vaati. Verrattiin 200T ja 280TE:tä muistaakseni. Muutoskatsastuksessa verrattiin 280E:n tehoihin kun cooleri oli asennettu ja turbo vaihdettu. Etujouset oli ainoat jotka eros, muuten kaikki samaa.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eli näillä kokoelmilla ainoo vaihettava o jouset moottorin lisäks...
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Teo
Opetuslapsi
Viestit: 99
Liittynyt: 28.8.2006 10:34
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja Teo »

Tässä V8 -moottoreiden painoja, niitä joku kyseli.

Kuva


Teo
124.036
180.011
ex:
124.120
220.075
126.039
123.243
123.120
123.283
123.023
110.010
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja mitä 280E/300D moottorit painaa?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

300D:n paino taitaa huidella jossain 250kg:n kantturoissa :roll: :lol: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”