Tuolla vanhalla voorumilla oli puhetta öljynvaihdosta.
Toiset öljyt toimivat, toiset eivät.
Kuitenkin mieleen tuli ajatus eräästä kommentista jonka joku tuontiauton omistaja oli kirjoittanut; muutama satatuhatta ajettu kone johon omistaja halusi kunnon öljyt oli laittanut/laitattanut täyssynteettiset öljyt+suodattimen, ajanut puolet öljynvaihtovälistä ja taas vaihtanut öljyt+suodattimen kone p*skana
Kannattaako tällaiseen koneeseen vaihtaa täyssynteettiset jos siinä ei aikaisemmin ole ollut
"Tottuuko" kone johonkin öljytyyppiin niin, ettei se tule toimeen uudempien öljyjen kanssa
Tuulilasissa oli mainos, jossa kehuttiin heidän öljynsä olevan kehitetty yli satatuhatta ajetuille koneille (Valvoline MAX life, s. 181). Voiko tämä pitää paikkaansa
Vai onko oikeaa tapaa suorittaa öljytyypin vaihtoa - esim. huolellinen forte-huuhtelu muutamaan kertaan ja sitten vasta täyssynteettiset sisään
Odotan mese.fi:n asiantuntevalta raadilta kommentteja ja OT:tä
- nimimerkillä auton moottori rupesi ravistamaan täyssynteettisiin (luullakseni, kai) vaihdon jälkeen -
Urbaanilegendaa vai ei - mesen myytinmurtajat VOL 2
Urbaanilegendaa vai ei - mesen myytinmurtajat VOL 2
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Onkos tästä jossain jo puhuttukin?
No, eipä haittaa pikku toistokaan.
Useampia tapauksia on ollut semmosta, että on valloista tuotu vanha jenkki
ja täälä annettu hellää hoivaa täyssynteettisillä öljyillä.
Noh, nehän on voimakkaasti peseviä noi täyssynt.
Sieltäpä on sitten lähtenykkin vuosikymmenien kuivuneet mineraalimänkit liikkeelle ja *klinkis*.
Osatekijä on varmasti Jenkkien runsaasti parafiiniä sisältävät öljytkin, mutta...
Kannattaskos sitä Fortea koittaa?
Tai sitten kone auki ja pill... *köh* pulloharjalla kanavat puhtaiksi.
Jokuha oli upottanu lohkonsa löpöön viikoiksi, lähtee ne niinkin.
Venttiilikopan aukasullakin voi saada viitteitä tilanteesta, onko kerrostumia?
No, eipä haittaa pikku toistokaan.
Useampia tapauksia on ollut semmosta, että on valloista tuotu vanha jenkki
ja täälä annettu hellää hoivaa täyssynteettisillä öljyillä.
Noh, nehän on voimakkaasti peseviä noi täyssynt.
Sieltäpä on sitten lähtenykkin vuosikymmenien kuivuneet mineraalimänkit liikkeelle ja *klinkis*.
Osatekijä on varmasti Jenkkien runsaasti parafiiniä sisältävät öljytkin, mutta...
Kannattaskos sitä Fortea koittaa?
Tai sitten kone auki ja pill... *köh* pulloharjalla kanavat puhtaiksi.
Jokuha oli upottanu lohkonsa löpöön viikoiksi, lähtee ne niinkin.
Venttiilikopan aukasullakin voi saada viitteitä tilanteesta, onko kerrostumia?
Pro HVM
Tiedä näistä sitten, mutta yhden Saabin 16v turbokoneen olen "rikkonut" tuolla tapaa
Oli vissiin aiemmin käytetty jotain jäteöljyä, kuitenkin oli melkoisen karstottunut kone sisältäpäin.
Minä sitten auton ostettuani laittelin ralliformulaa, kun synteettinen kuulemma on hyvää turbokoneisiin.
Muutaman öljynvaihdon jälkeen (~30-40tkm) alkoi "pikkuisen" ääni koventua koneessa ja savuakin tulla putkesta
Öljynpaineet kun laski melkeen nollaan tyhjäkäynnillä, aloin etsimään vikaa.
Ei muuta kuin kone pöydälle ja lihoiksi.
Alakerrassa ja nokka-akseleissa laakerit loppu, ahdin väljä, ja öljypumppukin kulahtanut toleranssien ulkopuolelle, ilmeisesti suodatinkin oli tukossa
Ja tämä johtui luultavasti siitä, että synteettinen öljy pesi kaikki paskat liikkeelle koneesta.
Hyvin näki lohkon sisäpinnalta ja öljypohjasta, kohdista joita pitkin enin öljy valui, miten oli peseytynyt puhtaaksi
Jos ei tiedä mitä mehua koneessa on ollut, kannattaisi ehkä "pestä" kone vaihtamalla öljyjä ja suodatinta muutaman tuhannen välein alkuun
Oli vissiin aiemmin käytetty jotain jäteöljyä, kuitenkin oli melkoisen karstottunut kone sisältäpäin.
Minä sitten auton ostettuani laittelin ralliformulaa, kun synteettinen kuulemma on hyvää turbokoneisiin.
Muutaman öljynvaihdon jälkeen (~30-40tkm) alkoi "pikkuisen" ääni koventua koneessa ja savuakin tulla putkesta
Öljynpaineet kun laski melkeen nollaan tyhjäkäynnillä, aloin etsimään vikaa.
Ei muuta kuin kone pöydälle ja lihoiksi.
Alakerrassa ja nokka-akseleissa laakerit loppu, ahdin väljä, ja öljypumppukin kulahtanut toleranssien ulkopuolelle, ilmeisesti suodatinkin oli tukossa
Ja tämä johtui luultavasti siitä, että synteettinen öljy pesi kaikki paskat liikkeelle koneesta.
Hyvin näki lohkon sisäpinnalta ja öljypohjasta, kohdista joita pitkin enin öljy valui, miten oli peseytynyt puhtaaksi
Jos ei tiedä mitä mehua koneessa on ollut, kannattaisi ehkä "pestä" kone vaihtamalla öljyjä ja suodatinta muutaman tuhannen välein alkuun
Rässin kanssa samoilla linjoilla ja huomattavaa on se että ongelmat on bensakoneissa. Tiisseleiden öljyt on olleet pitempään noen takia peseviä. Yhden onkelman muodostavat "muutaman satatuhatta " ajetut tuontiautot joita on pidetty jo täysin romuina lähtöpäässä ja viimeiset 5-10 vuotta öljyjä on vaan aina lisäilty lähimmästä purkista. Jenkeissä tämä on ollut enempikin käytäntö. Sitäpaitsi seisottuaan tarpeeksi kauan moni ogelma kone olisi lauennut vaikka mitä mömmöä olisi sinne laittanut tai jättänyt laittamatta.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Just näin.Jani kirjoitti:Jos ei tiedä mitä mehua koneessa on ollut, kannattaisi ehkä "pestä" kone vaihtamalla öljyjä ja suodatinta muutaman tuhannen välein alkuun
Siksi minä aina yritän sairaalloisen itsepintaisesti urkkia edellisiltä omistajilta tietoa siitä, mitä öljyä on käytetty.
Nykyisessä onneksi oli huoltokirjassa ja kuiteissa tieto olemassa ja samaa kaadetaan koneeseen edelleen, vaikka kallista onkin.
Edellisessä autossa, edellisen edellisessä ja edellisen edellisen edellisessäkin tieto saatiin joko kuiteista, huoltokirjasta tai entiseltä omistajalta. Kuten useimpien "edellisisten" osalta myös.
Öljymerkkiä ja -laatua en kustannuksista huolimatta vaihda, paitsi jos joku uskaltaa antaa sadantuhannen kilsan täystakuun vastaavalla vara-autolla ja vaivanpalkat päälle toista öljyä käytettäessä ja moottoririkon sattuessa.
Ja vielä: öljyn- kuten ilmansuodattimenakin, käytetään aina alkuperäistä merkkiä.
Se aika jo on ohi (ja opetti kantapään kautta), kun "teini-TM testaa"
Re: Urbaanilegendaa vai ei - mesen myytinmurtajat VOL 2
Tuo on muuten hyvää öljyä jos moottori vie öljyä.Tuossa TE:ssä oli ensin rally formulat,öljynkulutus oli varmaan luokkaa litra/1000km En tarkkaan mittaillu,mutta koko ajan sitä sai olla kaatamassa.Sitten lykkäsin sisään nuo max lifet,kulutus tippui niin että olisinkohan parin tonnin aikana puli litraa lisännyt Eli hyvää on,ainoa miinus puoli on se etä pakkasesta kun auton starttasi niin nostimet naputti sekunnin kaksi..Ja "Raul"han noita suositteli,eikä turhaan.dry kirjoitti: Tuulilasissa oli mainos, jossa kehuttiin heidän öljynsä olevan kehitetty yli satatuhatta ajetuille koneille (Valvoline MAX life, s. 181). Voiko tämä pitää paikkaansa
Minullahan kans laukesi 200D:stä kk laakeri kun olin ajanut sillä 30tkm.En tiedä johtuiko öljyistä,edellisen omistajan öljymerkistä/laadusta ei hajuakaan Hieman epäilyttää että sillä oli merkityksensä,jospa ne paskat lähti noilla synteettisillä liikenteeseen..ei voi tietää.