722.408 pihtaa vaihteita

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

722.408 pihtaa vaihteita

Viesti Kirjoittaja reverend »

M102:sen jatkeena 722.408 -automaatti, ei tykkää vaihtaa isommalle. Edellis(i)en rassaama, ostin tuollaisena.
Oletetaan kaiken olevan pielessä ja rikottu, sellaisia piirteitä kyseisessä keksinnössä havaittavissa... :idiot:

Lähtee kakkosella liikenteeseen, vaihtaa heti ykkösen ja sillä 4000rpm saakka ja takaisin kakkoselle. Tuosta suuremmalle ei vaihdakaan ellei nosta kaasua pois, silloin vaihtaa isompia. Nelonen ei kestä päällä alle 100km/h vauhdissa.
Saattaa vaihtaa normaalisti isommalle mikäli kaasupoljinta ei paina 5mm enempää. S/E -kytkin ei vaikuta.

Mitä on tehty:
Vaijeri on löysällä, kiristysmutteri jopa irti. Öljyä lisäsin 1,2 litraa. Puuttuneet alipaineletkut sijoiteltu paikoilleen, tosin keltaiseen muovihärveliin, laatikon oikealle puolelle tulevalla letkulla ei ole mitään vaikutusta.

Mitä siitä pitäisi tapahtua? Mihin S/E -kytkimen letku tulee? Vihreä muovihärveli laatikon vasemmalla puolen pehmentää vaihdot kun siinä on alipaine. :help:
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

olisko kaasupolkimen alla oleva nappi jääny pohjaan
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Ei ollut kickdown -napissa vikaa, olisi saanut ollakin :evil: . 4-napaisessa, numeroidussa napissa nastoissa 1-3 ja 2-4 on yhteys riippuen onko nappi painettu vai ei. Toimii siis.

Onko tämä E/S -kytkimen mankku? Kuskin puoli, melumuurin takana.
Kuva

Liittimessä ei sähköä vaikka E/S -nappia renkuttaa. Mustavalkessa putkessa alipaine, punamustassa ei. Eikä tule. Mankku varmaan ehjä, käämissä 100ohm resistanssi.
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Työasiat sivuun kun mersua pitää rassata. Aiemman viestin kuvassa on tosiaan E/S -kytkimen mankku. Kytkin oli sökö, 28 vuoden töhnät sisällä.

Huoltoystävällinen versio.
Kuva

Samalla laitoin uuden polttimon niin näkee vaihdella. Ei tällä kyllä uskalla pimeässä ajella.

Niin, mankku vetää ja aski toimii yhtä hyvin eli huonosti.
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Vaijerihan se aiheutti suurimmat ongelmat. Keksin miten pää irtoaa (ei oma), nyin turhuuksissani vaijeria ja kokeilin piruuttani lenkkiä ilman. No sehän takoi isoja silmään. Laitoin vaijerin pään kiinni ja toimii :shock: . Liekö jumitti vaijeri sitten. Lipumalla vaihtoa ei kyllä huomaa, jossain 1800rpm vaihtaa suuremmalle.

No joo, ilman vaijeria kickdown -kytkin ei vaikuta mihinkään, pitäisi vissiin vaikuttaa?
Ja millainen alipaine pitäisi tulla keltaiseen muovimorkulaan (samassa vaijeri)? Tuskin imusarjasta "jatkuva" kun vihreässä on jo?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

reverend kirjoitti: Ja millainen alipaine pitäisi tulla keltaiseen muovimorkulaan (samassa vaijeri)? Tuskin imusarjasta "jatkuva" kun vihreässä on jo?
E/S nappulalla valitaan meneekö siihen keltaselle mokkulalle alipaine vaiko ei.
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

No hyvä, kiitos. Sitä sitten tutkimaan, ollapa alipainekaavio.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Minulla on englanninkielinen 120 sivuinen pdf huolto/korjaus/testausohjekirja 722.3 ja 722.4 vaihteistoille. Siinä on juttua myös alipaineiden testauksesta ja mittauksesta.

Voin lähettää sen sähköpostilla jos ilmoitat yv:llä osoitteen.
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

^Toki laitan, tuosta.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Ohjekirja lähetetty äsken niille jotka olivat yksäriä lähettäneet :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”