Alumiinivanteen hitsaus MIG?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin

Vanteen hitsaus

Ei ikinä, suorastaan vaarallista!
0
Ei ääniä
TIG
4
36%
MIG
1
9%
AL juote
0
Ei ääniä
Vain kanttarirupien täyttö - ei halkeamiin.
2
18%
Kemiallinen metalli paras, tottakai.
2
18%
Romu-ukolle ja kahvirahat vientipalkaksi.
2
18%
 
Ääniä yhteensä: 11

Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Alumiinivanteen hitsaus MIG?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Itse olen sitä mieltä että tavallista vannetta ei pidä mennä hitsailemaan. Siis vanne jota ei ole suunniteltu hitsattavaksi (niitäkin on jotka kasataan hitsaamalla).

Siis vaurioitunut vanne kyseessä. Osumasta murtunut tai taipunut ja oikaistaessa murtuu.

Mulla on tossa värkätty vanteen oikaisuhärveli ja sain sitten mutkalla olleita vanteita oikaistavaksi.

Eräskin vanne mutkalla vain 1.5mm mutta kun oikaisi niin puoli milliä sai oikaistua eka vedolla ja seuraavalla napsahti halki reunasta. No, sehän oli hitsattu siitä ja hiottu jo aiemmin kun tarkemmin katsoi.

Eli tuo jo kertoo millainen siitä helposti tulee kun hitsaa.

Näytti että olisi ehkä tig hitsi siinä ollut. Sehän pehmentää isolta alueelta vaikkei hitsi olisikaan luja.

Mitenkä MIG alumiinilangalla, en ole koskaan kokeillut muistaakseni al hitsausta migillä. Olisiko se parempi ja saisiko jotain kelvollista aikaan?

Ei nyt välttämättä niitä halkeamia mutta jos sillä täyttelisikin kanttarijälkiä jotka syvempiä kuin milli. Ei viitsisi sorvata paria milliä pois vanteesta.

Pienempi energiantuotto ja sitäkautta pienempi pehmeneminen??
Viimeksi muokannut AK47, 26.7.2018 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Tuota ei välttämättä onnistu kansakoulupohjalta kotona. jos puhdasta alumiinia niin saattaa onnistuakkin mut ei varmaan ensikokeilu kannata.

Sitte jos sotkettu mangnesiumia sekaan ei onnistu millään mun tiedossa olevalla kikalla. Niissä on väriero mang/tavan al sitä en muista minkälainen.
Dukaton kantta joskus meinattiin korjata ja se alko palamaan kun sädetikku . omia aikojaan.....
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

cdi kirjoitti:Tuota ei välttämättä onnistu kansakoulupohjalta kotona. jos puhdasta alumiinia niin saattaa onnistuakkin mut ei varmaan ensikokeilu kannata.

Sitte jos sotkettu mangnesiumia sekaan ei onnistu millään mun tiedossa olevalla kikalla. Niissä on väriero mang/tavan al sitä en muista minkälainen.
Dukaton kantta joskus meinattiin korjata ja se alko palamaan kun sädetikku . omia aikojaan.....
Mä kävin jo peruskoulua :D Ja töissä ne hitsaushommat tehdään jos tehdään.

Eihän ne vanteet koskaan ole puhdasta alumiinia. Joissakin oikein seosaineita merkattu valuun / leimaan.

On nuita hassuja al seosten hitsaamisia joskus ollut mistä sai hyvät naurut. Eräskin lennokkimoottorin kaasari sanoi TUPss ja puolet siitä leijui savurenkaana ilmaan :D

Halpisvanteet vaan on niin heikkoja uutenakin ettei niitä juuri kannata lämmitellä. Joku 150-200 astetta voi lämpö noista sit romahtaa monella seoksella lujuus.

Itse en ole vanteiden hitsaamista kokeillut juurikin sen takia ettei itselle lopputulos oikein kelpaa. Muuten on kyllä tullut hitsattua TIGillä sitäsuntätä titania, alumiiniä, 304, 316 - mutta ei MIG prosessilla alumiineja.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

http://www.kemppi.com/fi-FI/tuotteet/tu ... ig-welder/

Mä mistään mitään tiedä mutta työmaalle jos pyydät tuommoisen koneen esittelyyn niin ei tule ihan heti savet saappaaseen kun lankakoneella ekaa kertaa alua turailee. Ite olen hitsannut vanteita tigillä kun ei jaksa siivoilla lankakoneen roiskeita eikä ole varaa tuommoiseen hitek koneeseen.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Runtula kirjoitti:http://www.kemppi.com/fi-FI/tuotteet/tu ... ig-welder/

Mä mistään mitään tiedä mutta työmaalle jos pyydät tuommoisen koneen esittelyyn niin ei tule ihan heti savet saappaaseen kun lankakoneella ekaa kertaa alua turailee. Ite olen hitsannut vanteita tigillä kun ei jaksa siivoilla lankakoneen roiskeita eikä ole varaa tuommoiseen hitek koneeseen.
Oishan tossa pieni hyppäys hitsaajalle mutta suuri hyppäys työnantajalle - vaimitensenytoli. Mulla on jo melkein kela vaihdettu 250 kempomat sotaratsuun.... :D Vois kyllä kysyä kolleegalta oisko niillä joku tommonen uudempi keksintö jo käytössä.

Öh, tuohan päättää sun puolesta kaiken. Miten siinä sit kikkailee, kai se antaa muutella suosituksia jotenkin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Tottakai se antaa muutella kaikkea ihan kuin tavallinenkin kempomaatti mutta langattoman kaukosäätimen kautta.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Mikä tää vanteiden hitsaus ja oikaisuhomma yleisesti niin kuin on? Radiossa ovat nyt kesän mainostaneet tuommoista hommaa ja ihmetyttää.

Itse olen ajanut montakymmentä vuotta ja seitsemän numeroisen lukeman kilometrejä. Ikinä ei ole mitään tarvinnut oikaisuja tai hitsailuja vanteille tehdä. Pesee silloin tällöin niin hyvin ovat toimineet.

Onko täällä semmoisia autoilijoita joiden vanteita täytyy alvariinsa olla hitsailemassa ja oikomassa?
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Suomen tiet on jo aika kivuliaita isoille vanteille joiden päällä on vähän kumia eikä vanteen kehällä ole kuin 4mm alumiinia. Toista se on niillä vihtahousuilla joilla on nallevanteet suoraan 90 luvulta, vanteen kehällä 10 milliä alumiinia ja renkaassakin profiilia ainakin 80.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
KaleMani
Viestit: 112
Liittynyt: 04.4.2016 12:43
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaleMani »

Merialumiini on hitsattavaa tavaraa esim. Buster veneet. En ole kuitenkaan koskaan yrittänytkään hitsata veneitä tigillä. Sähkölaitteissa käytettävään alumiiniin tig tuntui sopivan, tiedä häntä miksi, ehkä puhtaampi alumiini. 3 kertaa kokeillut hitsata niin sanottua alumiinivanetta. Puikko, tig ja mig. Kaikki murtui hitsin vierestä rasituskokeessa. Joitakin seosalumiiniosia olen jouttanut Lumiweld juotteella esim. ikkunan avauskampia. Kerran kokeilin alumiinivanteen reunassa olleeseen koloon Lumiweldiä toimi muuten hyvin, mutta väriero näkyi ikävästi kiillotettuna.
Tiedä häntä onko näistä kokemuksista mitään iloa kellekään, itse en koe olevani mikään hitsari :lol:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Niinpä, tuo kokeilu oikaista hitsattua vannetta tosiaan paljasti että ainakin tarvikevanteet on aikalailla kierrätystavaraa kun murtuneet. Itseasiassa tuskin voi hitsatakaan niin että kestäisi yhtä hyvin kuin ennen vauriota.

Mutta voishan nuita kokeilla ihan tutkimusmielessä hitsailla eri prosesseilla.

Merkkivannetta kun oikaisin niin melkein sentin sai tunkata jotta 0.7 ja 0.9mm heitot alkoi oieta. Halkeamaa ei kuitenkaan näytä moisesta tulleen.

Mitä tulee oikomistarpeisiin niin huonot (tarvike) vanteet kyllä kuulema menee mutkalle helposti 35, 40, 45 profiilisilla renkailla.

Maalattavaan vanteeseen voisi ehkä kokeilla löytämääni al pehmytjuotetta kanttariruven paikkaamiseen. Kitti ei ihan reunassa ehkä pysy kun rengasukkelit tuppaa olemaan aika ronskiotteisia vannetöissä. Tai sitten eivät edes ota blingbling vanteita työn alle ollenkaan. Moni on kieltäytynyt kiilloitetuista ja osa jopa sanoo ei jos paineanturit vanteissa. Outoa ettei löydy ainakaan helpolla hellävaraista rengastyön tekijää.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re:

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Heitetäänpä tähänkin päivitystä.

Tosiaan yhdessä tarvikevanteessa oli se pulma että kun oli hitsattu ja heittoja sen jälkeen oikaisi - oli tullut murtuman alku, joka levisi 5tkm matkalla niin isoksi, että kumi ei enää yltänyt peittämään halkeamaa ja ilmat alkoi vuotaa pois.

Sinäänsä vaaraa ei ollut, koska runflat rengas ei yhtäkkiä mene lyttänäksi, vaan tyhjeneimisen huomaa jo alkuvaiheessa että alkaa puoltamaan jos paine laskee vaikkapa puoli bar-1bar verran. Toki asian huomaa painevahtikin.

Nyt sitten pitäisi vissiin hitsata sellaisella menetelmällä ettei tarvitse hitsauksen jälkeen oikoa... TIG taitaa olla eniten muodonmuutosta aiheuttava menetelmä?

Mitähän mahtaa olla raaka-aine tyypillisessä tarvikevanteessa? Lähinnä mietin mikä lisäaine olisi passeli... Löytyisi ainakin lisäaineita 5183, 5356 ja 4043. 5183 soveltuisi jotenkuten 3003 ja 5154 seoksille. 5356 soveltuisi parhaiten 5154,5086 ja 5056 seoksille ja jotenkuten 3003 ja 5052 seoksille sekä 6061 ja 6082 seoksille. 4043 sopisi parhaiten 1200 ja 1050A seoksille. ja jotenkuten 6063 seokselle.

Näyttäisi olevan jotain mainintoja että 6082 ja 6061 seoksia olisi käytetty vanteissa...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”