Rengasutelu
Tosiaan, tämä olikin rengaskeskustelu
Eipä ole mitään kokemuksia saksankitkoista mulla, "normaaleista" kitkoistakin melko vähän.
Voikohan noihin lehdissä oleviin testeihin voi yhtään luottaa(ne tulee melko tarkasti tavattua aina läpi).
Kaikissa testeissä joissa on ns. "saksankitkoja" ollut, ei niitä suomen talveen ole suositeltu
Tietysti jos se tukevuus on tärkeämpää kuin pito, niin kokeile ihmeessä noita saksankitkoja.
Sittenhän sen näkee, onko niistä mihinkään.
Vertailupohjaa sinulla ainakin riittää noilla kilometreillä.
Odotellaan mielenkiinnolla niitä kommentteja saksan kitkoista...
Eipä ole mitään kokemuksia saksankitkoista mulla, "normaaleista" kitkoistakin melko vähän.
Voikohan noihin lehdissä oleviin testeihin voi yhtään luottaa(ne tulee melko tarkasti tavattua aina läpi).
Kaikissa testeissä joissa on ns. "saksankitkoja" ollut, ei niitä suomen talveen ole suositeltu
Tietysti jos se tukevuus on tärkeämpää kuin pito, niin kokeile ihmeessä noita saksankitkoja.
Sittenhän sen näkee, onko niistä mihinkään.
Vertailupohjaa sinulla ainakin riittää noilla kilometreillä.
Odotellaan mielenkiinnolla niitä kommentteja saksan kitkoista...
Tuossa kun puhuitte talvirenkaiden runkojen jämäkkyydestä, niin perhepiirissä on parikin kokemusta siitä että jokin tietty rengasmalli ei vaan toimi jonkin auton alla ja tuntuu epämääräiseltä ajaa.
Ensimmäinen tapaus oli E36 325td bemari, johon rengasliikkeen myyjä oli suositellut Gislavedin Nordfrost kakkosia nokialaisten ykkösten sijaan. Ja ihan hyvä se olikin ajaa, nastaksi hiljainen ja kulki eteenpäin enempiä hakematta tai tuuleen reagoimatta.
Toinen esimerkki oli nokian ykkönen -93 vw golfissa ja Audi 80 -87 ja 90 quattrossa -88. Golfissa nokialainen toimii, mitänyt menettää pitonsa talvessa tai kahdessa. Audeissa taasen nokian ykkönen oli kauhea ajettava, epämääräinen ja kokoajan holhottavissa. Ja sama homma olipa sitten 80 alla (joka painaa samanverran kuin em. golffi) tai sitten 90:n alla. Sittemmin ostin 90:een Gislavedin NF3:et ja ajamisen ilo palasi taas. Neljättä talvea olis tarkoitus tässä aloitella ja yhtään ei ole harakiri mielialat, pito ja nastat ovat säilyneet yllättävänkin hyvin.
Tästä viisastuneena?? en edes harkitse enää nokialaisia autoihini, en ikinä ! Nokialaisia on yleensäottaen moitittu ajotuntumaltaan löllöiksi ja se pitänee varmaan paikkansa ja asia tuntuu korostuvan takavetoisissa autoissa joissa ajettavuus on muuten kunnossa.
Ensimmäinen tapaus oli E36 325td bemari, johon rengasliikkeen myyjä oli suositellut Gislavedin Nordfrost kakkosia nokialaisten ykkösten sijaan. Ja ihan hyvä se olikin ajaa, nastaksi hiljainen ja kulki eteenpäin enempiä hakematta tai tuuleen reagoimatta.
Toinen esimerkki oli nokian ykkönen -93 vw golfissa ja Audi 80 -87 ja 90 quattrossa -88. Golfissa nokialainen toimii, mitänyt menettää pitonsa talvessa tai kahdessa. Audeissa taasen nokian ykkönen oli kauhea ajettava, epämääräinen ja kokoajan holhottavissa. Ja sama homma olipa sitten 80 alla (joka painaa samanverran kuin em. golffi) tai sitten 90:n alla. Sittemmin ostin 90:een Gislavedin NF3:et ja ajamisen ilo palasi taas. Neljättä talvea olis tarkoitus tässä aloitella ja yhtään ei ole harakiri mielialat, pito ja nastat ovat säilyneet yllättävänkin hyvin.
Tästä viisastuneena?? en edes harkitse enää nokialaisia autoihini, en ikinä ! Nokialaisia on yleensäottaen moitittu ajotuntumaltaan löllöiksi ja se pitänee varmaan paikkansa ja asia tuntuu korostuvan takavetoisissa autoissa joissa ajettavuus on muuten kunnossa.
Sotkenpa minäkin kommenttini tähän.
Sen verran mitä olen "saksankitkoista" kokemuksia saanut, olen huomannut sen, että rengasmallit ovat lähes kokonaan toiset kuin ne mitä Suomessa myydään ja ne mitä on saksantuontiautojen alla olleet on ajettu joko kesärenkaina Suomessa tai jätetty "myyntirenkaiksi" nurkkiin lojumaan, sen verran liukkaita tuntemuksia niistä on.
Muutenhan kitkoilla pärjää muutamaa hankalaa päivää lukuunottamatta aivan hyvin ja pääteillä niinäkin päivinä. Sitäpaitsi nastojen merkitys on koko ajan pienentynyt nykyrenkaassa. Oikeastaan voisikin puhua nastoitetusta kitkarenkaasta.
ET:n muutaman millin heitot eivät käytännössä vaikuta ajettavuuteen.
Että tämmöistä mutua. Eräs entinen taksimies sanoi aikoinaan kun moitin Misukan 260:siä, jotka hälläkin oli taksissa alla, että kun ostaa kalleimmat ei ainakaan saa huonoimpia...taisipa hän olla sillä kertaa väärässä.
Sen verran mitä olen "saksankitkoista" kokemuksia saanut, olen huomannut sen, että rengasmallit ovat lähes kokonaan toiset kuin ne mitä Suomessa myydään ja ne mitä on saksantuontiautojen alla olleet on ajettu joko kesärenkaina Suomessa tai jätetty "myyntirenkaiksi" nurkkiin lojumaan, sen verran liukkaita tuntemuksia niistä on.
Muutenhan kitkoilla pärjää muutamaa hankalaa päivää lukuunottamatta aivan hyvin ja pääteillä niinäkin päivinä. Sitäpaitsi nastojen merkitys on koko ajan pienentynyt nykyrenkaassa. Oikeastaan voisikin puhua nastoitetusta kitkarenkaasta.
ET:n muutaman millin heitot eivät käytännössä vaikuta ajettavuuteen.
Että tämmöistä mutua. Eräs entinen taksimies sanoi aikoinaan kun moitin Misukan 260:siä, jotka hälläkin oli taksissa alla, että kun ostaa kalleimmat ei ainakaan saa huonoimpia...taisipa hän olla sillä kertaa väärässä.
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Mulla on kitkarenkaista aika paljon kokemusta
Eikös ne ole parhaimmillaan kuin hyvät kesärenkaat
Kitkaanhan tuokin perustuu.
Ei mutta saksankitkoja olen kaksi sarjaa kuluttanut auton alla.
Molemmat toimi hyvin soralla ja uutena asfaltillakin
Joten kuten.
Mutta sitten kun pintaa oli alle 5 mm. renkaathan ajetaan loppuun.. niin ajo muuttui ihan kauheaksi. Ja totta puhuen se oli sitä jo vähän aikaisemminkin.
Renkaiden tyyppiominaisuuksiin kuului epämääräinen käytös
ja meteli. pito märällä oli huono ( nousi vesiliirtoonkin alle 80:n nopeudessa )
Eikös ne ole parhaimmillaan kuin hyvät kesärenkaat
Kitkaanhan tuokin perustuu.
Ei mutta saksankitkoja olen kaksi sarjaa kuluttanut auton alla.
Molemmat toimi hyvin soralla ja uutena asfaltillakin
Joten kuten.
Mutta sitten kun pintaa oli alle 5 mm. renkaathan ajetaan loppuun.. niin ajo muuttui ihan kauheaksi. Ja totta puhuen se oli sitä jo vähän aikaisemminkin.
Renkaiden tyyppiominaisuuksiin kuului epämääräinen käytös
ja meteli. pito märällä oli huono ( nousi vesiliirtoonkin alle 80:n nopeudessa )
® Mesen linttaklubi
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Jaa niin... eräs rengasnikkari muuten totesi, että Contin 3 -kitka ei sovi mersuun, syystä että suuremmassa nopeudessa keskipakovoima aikaansaa semmoisen ilmiön, että keskiosa kuluu reunoja nopeammin.
Eli rengas olisi niiltä kohdin liian vetelä.
Noinhan kävi kyllä omillekin "contikolmosille".
Tai sitten syynä oli se, että jonkinmoista jäykkyyttä piti hakea lievällä ylipaineistuksella
Eli rengas olisi niiltä kohdin liian vetelä.
Noinhan kävi kyllä omillekin "contikolmosille".
Tai sitten syynä oli se, että jonkinmoista jäykkyyttä piti hakea lievällä ylipaineistuksella
Itselläni kokemusta kitkoista tuollaisesta noin 200000km,koot ovat olleet väliltä205/55/16-235/45/17.Parhaimmat noista kitkoista olivat Nokian nrw:t,mutta ei niissäkään mikään huima pito jäällä ollut,lumella pitivät kyllä hyvin.Misukat olivat aikalailla liukkaat ja yhdet Observe merkkiset noitten välistä.Tosin viimeksi mainitut olivat kohtuu kokoiset joten siinä osasyy kohtuulliseen pitoon.Ari66 kirjoitti: Nyt on minulle jäänyt se kuva, että "saksankitkoja" kritisoi ne, joilla ei ole kitkarenkaista ylipäätään kokemusta.
Topicin aloittajana, peräisin vielä kerran tietämystä saksankitkoista niiltä, joilla on vähintään 100-200 000 km ajokokemusta kitkarenkailla ylipäätäänkin.
Nuo alpeille tarkoitetut renkaat kyllä jättäisin hyllyyn jos pitoa kaipaa.Mutta eihän kaikki saksassa myytävät noita "alppirenkaita" ole,kyllä ainakin misukan esitteessä nuo minun kitkat ihan sanottiin olevan tarkoitettu alpeille...ja sen kyllä huomasi....
Osta ihmeessä mitkä haluat,mutta älä meille itke kun niillä ei pääse mihinkään
Oletteko ikinä ajatelleet mitä suomessa myytäville kitkoille tapahtuisi jos nillä ajettaisiin talvi saksan talviolosuhteissa ? Eli kuvitellaan että siihen kuuluu autobahnajoa 15-20 asteen lämpötiloissa ehkä lämpimämmässäkin ja pahin talvikeli mihin renkailla voi normisaksalainen joutua on ehkä muutaman sentin lumessa ajaminen ja ehkä jopa myös jäisellä kadulla. Pohjolan pakkasiin ja lumikeleihin tehty rengashan sulaisi auton alle jos sillä ajaisi saksan keleissä ja lamellit pyöristyisivät alta aikayksikön.
En minä ainakaan ihmettele yhtään miksi saksankitka ei pidä täällä, onhan ne tehty paljon kovemmasta kumista ja myös tukevammalle rungolle. Toisinsanoen tehty ihan eri käyttöön kuin pohjoisen talvirenkaat.
En minä ainakaan ihmettele yhtään miksi saksankitka ei pidä täällä, onhan ne tehty paljon kovemmasta kumista ja myös tukevammalle rungolle. Toisinsanoen tehty ihan eri käyttöön kuin pohjoisen talvirenkaat.
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Re: Rengasutelu
Tilaa ensimmäiset. Tulee pikkasen pienempi tappio jos renkaat ovatkin täysin susia. Kokemusta ei ole, mutta jos sinä kokeilet niin voit kertoa meille muille mitä noiden kanssa tapahtui.Ari66 kirjoitti:Kokeilisikohan kepillä jäätä ja tilaisi renkaat Saksasta....
En ole aikaisemmin vielä tätä temppua tehnytkään....
Vaan kummat tilaisin?
Nämä: http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 10&dsco=36
Vai nämä:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 35&dsco=36
Onko kenelläkään kokemusta näistä merkeistä talvikäytössä tai peräti juuri näistä malleista ?
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Jos se yhtään lohduttaa, niin Contit valmistetaan Saksassa. Saat ainakin jonkinlaista saksalaista kitkaa allesi Oliko sulla "suomiauto"? Jos on niin eikös silloin pitäisi ostaa nokialaisetAri66 kirjoitti:Perkule...
Tässä saattaa käydä niin, että ensi ajokaudella ei saksankitkaa vielä päästäkään testaamaan
Saattaapi tulla taas Contin kitkat alle....
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Jaa mites se meni kun Nokiania valmistetaan Tshekeissä ja Barumia Suomessa...jusamb kirjoitti:Jos se yhtään lohduttaa, niin Contit valmistetaan Saksassa. Saat ainakin jonkinlaista saksalaista kitkaa allesi Oliko sulla "suomiauto"? Jos on niin eikös silloin pitäisi ostaa nokialaisetAri66 kirjoitti:Perkule...
Tässä saattaa käydä niin, että ensi ajokaudella ei saksankitkaa vielä päästäkään testaamaan
Saattaapi tulla taas Contin kitkat alle....
Onneksi olkoon Ari, onko nämä nyt harvinaiset ja himoitut... Varmasti merkki ja malli ainakin ovat oivallisia valintoja .Ari66 kirjoitti:Nonni.
Tämä episodi tuli tältä tulevalta talvelta päätökseen, kun päivällä ruuvattiin alle Continental ContiViking 3 (215/55x16 97 Q) -renkaat.
Kiitos eräälle asiaan sekaantuneelle foorumilaiselle
Seuraavana talvena jatketaan taas aiheesta
Itsehän ostin Ladaan talvirenkaat justiinsa, satasella sain ajamattomat NORDMAN ykköset ( ) peltivanteineen . Volvoon oli jotkut halpikset kanssa, ikävä kyllä. Tulee Hakkapeliittaa ja Nordfrostia ikävä...
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Harvinaisuudesta ja himoittavuudesta en tiedä.... ainoa vähän harvinaiseksi ne tehnee tuo kuormitusluokka, joka on 97.raul kirjoitti:Onneksi olkoon Ari, onko nämä nyt harvinaiset ja himoitut... Varmasti merkki ja malli ainakin ovat oivallisia valintoja .
Tarkoitus on sillä vähän lisätukevuutta hakea
Merkissä onkin sitten pysytty jo todella pitkään (siis uusia ostettaessa).
Tarkoitus oli jotain muuta kokeilla tällä kertaa, mutta nyt kävi kuten kävi sattuneesta syystä.
Hervast kirjoitti:Oletteko ikinä ajatelleet mitä suomessa myytäville kitkoille tapahtuisi jos nillä ajettaisiin talvi saksan talviolosuhteissa ? Eli kuvitellaan että siihen kuuluu autobahnajoa 15-20 asteen lämpötiloissa ehkä lämpimämmässäkin ja pahin talvikeli mihin renkailla voi normisaksalainen joutua on ehkä muutaman sentin lumessa ajaminen ja ehkä jopa myös jäisellä kadulla. Pohjolan pakkasiin ja lumikeleihin tehty rengashan sulaisi auton alle jos sillä ajaisi saksan keleissä ja lamellit pyöristyisivät alta aikayksikön.
En minä ainakaan ihmettele yhtään miksi saksankitka ei pidä täällä, onhan ne tehty paljon kovemmasta kumista ja myös tukevammalle rungolle. Toisinsanoen tehty ihan eri käyttöön kuin pohjoisen talvirenkaat.
Asiaa
Ne Misukat jotka siinä oli ostettaessa alla on tosi liukkaat, mutta ostin sitten toiset - Pirelli Winter 190 kitkat - ne toimii paremmin sateellakin.EzKo kirjoitti:Joo...huomasin mie ett siul ol kitkat alla kun kävit, kyllähän niillä nelarilla pärjäädry kirjoitti:Toiset saksankitkat alla, ympäri vuoden. Sateella liukkaat, onneksi on neliveto
Mutta toisaalta, Misukoissa onkin kyljessä teksti "Studless", tarkoittanee munatonta
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203