V A R O I T U S !!! (Pyöränpultit)

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

V A R O I T U S !!! (Pyöränpultit)

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jos olette ostaneet uusia kromattuja kartiopultteja alumiinivanteita varten kevään/kesän aikana, niin suosittelisin tarkistamaan pulttien kunnon ASAP :ope:

Kävi nimittäin niin että rengasliikkeessä keväällä asioituani, sain Kiinasta maahantuotua viallista pyöränpulttisarjaa, joista tänään havaittiin kahden-kolmen pultin olevan poikki :shock:
Ongelma on tiedossa, vaan tällaisissa tapauksissa lienee "takaisinkutsuja" hankala suorittaa.


Omalla kohdallani oire ilmeni jo alkusyksystä, kun risteyksestä käännyin tien pinnan ollessa kostea ja takapää luisti.
Tuolloin laitoin välittömästi silloin alkaneen hienoisen ravistuksen renkaan piikkiin, olettaen että jo lähes loppuunkulunut kesärengas olisi siinä saanut kudosvaurion.
Vaan totuus olikin se, että pultteja poikki :?
Ja nämä olivat käsin kiristetyt pultit, ei koneella.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

No oliko niitä kaksi vai kolme poikki? Miten niin rauhallinen kuski sai takapään luistamaan? Miksi ostit kiinalaisia pultteja? Miksi kromattuja? Jäikö napaan kiinni pultinpuolikkaita? Mistä nyt hankit uudet pultit? Hankitko kunnolliset? Hankitko kromatut?




:wink:
Avatar
jyrki
Viestit: 229
Liittynyt: 03.10.2005 14:44
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Kiinassa valmistetuissa metalliosissa on tuota laatuvikaa, koska siellä on niin pirusti sähkökatkoksia. Jos sattuu olemaan karkasussa tavaraa ja tulee sähkökatko nii eipä oo lujuudet kohillaan. Tästä johtuen ei oo meilläkään myynnissä kiinalaisia nostoroppuja yms.
Viimeksi muokannut jyrki, 16.10.2006 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

raul kirjoitti:No oliko niitä kaksi vai kolme poikki?
Kaksi oli ainakin. Saattoi olla kolmekin.
Milläs minä määrää enää muistan, johan tuosta on kolme tuntia kulunut :shock:
Ylittää huimasti tavanomaisen viiden sekunnin unohtamiskynnykseni :D

raul kirjoitti: Miten niin rauhallinen kuski sai takapään luistamaan?
Lipsahti märällä asvaltilla.
Ilmeisesti liikaa tehoja -> ESP korjaa tilanteen -> mahtavat momentit kohdistuu pultteihin -> pultti sanoo naps :roll:

raul kirjoitti: Miksi ostit kiinalaisia pultteja?
En tiennyt niiden olevan kiinalaisia.

raul kirjoitti: Miksi kromattuja?
Rengasliike teki valinnan puolestani.
Ajattelin kerrankin pitää turpani kiinni, enkä neuvo ammattilaisia :lol:

raul kirjoitti: Jäikö napaan kiinni pultinpuolikkaita?
Ei jäänyt.

raul kirjoitti: Mistä nyt hankit uudet pultit?
Sama liike antoi takuuseen uudet.
Ensi kesänä vasta kokeillaan niitä, kun tulee alut takaisin alle.

raul kirjoitti: Hankitko kunnolliset?
Toivottavasti nämä ovat parempilaatuiset.
Tosin ensi kesänä vasta kokeillaan niitä, kun tulee alut takaisin alle.

raul kirjoitti: Hankitko kromatut?
Kormatuilta näyttävät uudetkin, kovasti muistuttaa edellisiä.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Vähän sama homma kun noissa erikoispitkissä, yli 40 mm pulteissa, ei kuulemma kestä kiristää, mulla on 55 mm pitkät.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Ari66 kirjoitti:
raul kirjoitti: Miten niin rauhallinen kuski sai takapään luistamaan?
Lipsahti märällä asvaltilla.
Ilmeisesti liikaa tehoja -> ESP korjaa tilanteen -> mahtavat momentit kohdistuu pultteihin -> pultti sanoo naps :roll:
raul kirjoitti: Mistä nyt hankit uudet pultit?
Sama liike antoi takuuseen uudet.
Ensi kesänä vasta kokeillaan niitä, kun tulee alut takaisin alle.
raul kirjoitti: Hankitko kunnolliset?
Toivottavasti nämä ovat parempilaatuiset.
Tosin ensi kesänä vasta kokeillaan niitä, kun tulee alut takaisin alle.
raul kirjoitti: Hankitko kromatut?
Kormatuilta näyttävät uudetkin, kovasti muistuttaa edellisiä.
Jahas, odotettavissa de ja vuu-ilmiöitä :huh:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Uskallanko edes kysyä :oops: Muistitko jälkikiristyksen... :roll:

Itselläni meni kanssa kerran pultteja poikki,syynä joko a)pultit huonot b) olivat löystyneet.Oli muuten mielenkiintoinen rassailla keskellä yötä niitä pultin pätkiä navan sisältä :twisted:

Takuuseen hain kyllä uudet,vanneliikkeen äijjä ei meinannut kyllä ensin antaa kuin niitten tilalle mitkä olivat menneet poikki :shock: Toinen mahdollinen vika olisi tosiaan ollut löystyminen,kiristelty niitä oli aika ajoin,mutta ensimmäisenä talvena noita vanteita vaivasi muutenkin omituinen itsestään löystyminen,toisena talvena sitten pysyivät hyvin kiinni :shock:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

AM kirjoitti:Uskallanko edes kysyä :oops: Muistitko jälkikiristyksen... :roll:
Kyllä muistin :wink:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Ari66 kirjoitti:
AM kirjoitti:Uskallanko edes kysyä :oops: Muistitko jälkikiristyksen... :roll:
Kyllä muistin :wink:
Tää jälkikiristys onkin muuten aika jännä juttu. Ei vois sanoa, että se on täysin turhaa ja aiheetonta, sitä se ei suinkaan ole. Vianorillakin kun vaihdettiin vanteita, niin alukiekkojen kiristysmomentti oli 120 Nm. Sitten tietenkin konsultoitiin autojen omistajia jälkikiristyksen tarpeellisuudesta.

Silti... aika monet kiekot olen omaan/porukoiden autoon vaihtanut (alut) enkä oo koskaan jälkikiristänyt :huh:.

Tosin tästäpä tulee mieleen isäni tarina siitä kuinka hänellä aikanaan oli volkkarin variantti... eräänä kauniina kevätaamuna renkaiden vaihdon jälkeen oli pitänyt lähteä kylälle rouvan kanssa ja kuinka ollakaan, kyläreissulla jonkun rengas ohitti volkkarin... Täytyyhän se nyt tarkistaa, ettei omasta kumista ole kyse ja kuinka ollakaan, yksi eturengas oli ottanut "hieman" ennakkoa. :eec:. Hyvin pysyi kuitenkin kolmellakin tassulla tiellä pystyssä :D. Tosin tässähän ei ollut kyse jälkikiristyksestä, vaan varsinaisen kiristämisen unohtamisesta.
Kein siknatuur
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”