V A R O I T U S !!! (Pyöränpultit)
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
V A R O I T U S !!! (Pyöränpultit)
Jos olette ostaneet uusia kromattuja kartiopultteja alumiinivanteita varten kevään/kesän aikana, niin suosittelisin tarkistamaan pulttien kunnon ASAP
Kävi nimittäin niin että rengasliikkeessä keväällä asioituani, sain Kiinasta maahantuotua viallista pyöränpulttisarjaa, joista tänään havaittiin kahden-kolmen pultin olevan poikki
Ongelma on tiedossa, vaan tällaisissa tapauksissa lienee "takaisinkutsuja" hankala suorittaa.
Omalla kohdallani oire ilmeni jo alkusyksystä, kun risteyksestä käännyin tien pinnan ollessa kostea ja takapää luisti.
Tuolloin laitoin välittömästi silloin alkaneen hienoisen ravistuksen renkaan piikkiin, olettaen että jo lähes loppuunkulunut kesärengas olisi siinä saanut kudosvaurion.
Vaan totuus olikin se, että pultteja poikki
Ja nämä olivat käsin kiristetyt pultit, ei koneella.
Kävi nimittäin niin että rengasliikkeessä keväällä asioituani, sain Kiinasta maahantuotua viallista pyöränpulttisarjaa, joista tänään havaittiin kahden-kolmen pultin olevan poikki
Ongelma on tiedossa, vaan tällaisissa tapauksissa lienee "takaisinkutsuja" hankala suorittaa.
Omalla kohdallani oire ilmeni jo alkusyksystä, kun risteyksestä käännyin tien pinnan ollessa kostea ja takapää luisti.
Tuolloin laitoin välittömästi silloin alkaneen hienoisen ravistuksen renkaan piikkiin, olettaen että jo lähes loppuunkulunut kesärengas olisi siinä saanut kudosvaurion.
Vaan totuus olikin se, että pultteja poikki
Ja nämä olivat käsin kiristetyt pultit, ei koneella.
Kiinassa valmistetuissa metalliosissa on tuota laatuvikaa, koska siellä on niin pirusti sähkökatkoksia. Jos sattuu olemaan karkasussa tavaraa ja tulee sähkökatko nii eipä oo lujuudet kohillaan. Tästä johtuen ei oo meilläkään myynnissä kiinalaisia nostoroppuja yms.
Viimeksi muokannut jyrki, 16.10.2006 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Kaksi oli ainakin. Saattoi olla kolmekin.raul kirjoitti:No oliko niitä kaksi vai kolme poikki?
Milläs minä määrää enää muistan, johan tuosta on kolme tuntia kulunut
Ylittää huimasti tavanomaisen viiden sekunnin unohtamiskynnykseni
Lipsahti märällä asvaltilla.raul kirjoitti: Miten niin rauhallinen kuski sai takapään luistamaan?
Ilmeisesti liikaa tehoja -> ESP korjaa tilanteen -> mahtavat momentit kohdistuu pultteihin -> pultti sanoo naps
En tiennyt niiden olevan kiinalaisia.raul kirjoitti: Miksi ostit kiinalaisia pultteja?
Rengasliike teki valinnan puolestani.raul kirjoitti: Miksi kromattuja?
Ajattelin kerrankin pitää turpani kiinni, enkä neuvo ammattilaisia
Ei jäänyt.raul kirjoitti: Jäikö napaan kiinni pultinpuolikkaita?
Sama liike antoi takuuseen uudet.raul kirjoitti: Mistä nyt hankit uudet pultit?
Ensi kesänä vasta kokeillaan niitä, kun tulee alut takaisin alle.
Toivottavasti nämä ovat parempilaatuiset.raul kirjoitti: Hankitko kunnolliset?
Tosin ensi kesänä vasta kokeillaan niitä, kun tulee alut takaisin alle.
Kormatuilta näyttävät uudetkin, kovasti muistuttaa edellisiä.raul kirjoitti: Hankitko kromatut?
Jahas, odotettavissa de ja vuu-ilmiöitäAri66 kirjoitti:Lipsahti märällä asvaltilla.raul kirjoitti: Miten niin rauhallinen kuski sai takapään luistamaan?
Ilmeisesti liikaa tehoja -> ESP korjaa tilanteen -> mahtavat momentit kohdistuu pultteihin -> pultti sanoo naps
Sama liike antoi takuuseen uudet.raul kirjoitti: Mistä nyt hankit uudet pultit?
Ensi kesänä vasta kokeillaan niitä, kun tulee alut takaisin alle.
Toivottavasti nämä ovat parempilaatuiset.raul kirjoitti: Hankitko kunnolliset?
Tosin ensi kesänä vasta kokeillaan niitä, kun tulee alut takaisin alle.
Kormatuilta näyttävät uudetkin, kovasti muistuttaa edellisiä.raul kirjoitti: Hankitko kromatut?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Uskallanko edes kysyä Muistitko jälkikiristyksen...
Itselläni meni kanssa kerran pultteja poikki,syynä joko a)pultit huonot b) olivat löystyneet.Oli muuten mielenkiintoinen rassailla keskellä yötä niitä pultin pätkiä navan sisältä
Takuuseen hain kyllä uudet,vanneliikkeen äijjä ei meinannut kyllä ensin antaa kuin niitten tilalle mitkä olivat menneet poikki Toinen mahdollinen vika olisi tosiaan ollut löystyminen,kiristelty niitä oli aika ajoin,mutta ensimmäisenä talvena noita vanteita vaivasi muutenkin omituinen itsestään löystyminen,toisena talvena sitten pysyivät hyvin kiinni
Itselläni meni kanssa kerran pultteja poikki,syynä joko a)pultit huonot b) olivat löystyneet.Oli muuten mielenkiintoinen rassailla keskellä yötä niitä pultin pätkiä navan sisältä
Takuuseen hain kyllä uudet,vanneliikkeen äijjä ei meinannut kyllä ensin antaa kuin niitten tilalle mitkä olivat menneet poikki Toinen mahdollinen vika olisi tosiaan ollut löystyminen,kiristelty niitä oli aika ajoin,mutta ensimmäisenä talvena noita vanteita vaivasi muutenkin omituinen itsestään löystyminen,toisena talvena sitten pysyivät hyvin kiinni
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Tää jälkikiristys onkin muuten aika jännä juttu. Ei vois sanoa, että se on täysin turhaa ja aiheetonta, sitä se ei suinkaan ole. Vianorillakin kun vaihdettiin vanteita, niin alukiekkojen kiristysmomentti oli 120 Nm. Sitten tietenkin konsultoitiin autojen omistajia jälkikiristyksen tarpeellisuudesta.Ari66 kirjoitti:Kyllä muistinAM kirjoitti:Uskallanko edes kysyä Muistitko jälkikiristyksen...
Silti... aika monet kiekot olen omaan/porukoiden autoon vaihtanut (alut) enkä oo koskaan jälkikiristänyt .
Tosin tästäpä tulee mieleen isäni tarina siitä kuinka hänellä aikanaan oli volkkarin variantti... eräänä kauniina kevätaamuna renkaiden vaihdon jälkeen oli pitänyt lähteä kylälle rouvan kanssa ja kuinka ollakaan, kyläreissulla jonkun rengas ohitti volkkarin... Täytyyhän se nyt tarkistaa, ettei omasta kumista ole kyse ja kuinka ollakaan, yksi eturengas oli ottanut "hieman" ennakkoa. . Hyvin pysyi kuitenkin kolmellakin tassulla tiellä pystyssä . Tosin tässähän ei ollut kyse jälkikiristyksestä, vaan varsinaisen kiristämisen unohtamisesta.
Kein siknatuur