S123 TDT -82 entisöinti kuvatarinaa
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Laitoin yksityisviestiä tuosta radiosta.
Rompetorimatka Iisalmen Koljonvirralle oli tosi mukava kun ilma oli mitä parhain ja siellä oli monenlaista mielenkiintoista tavaraa, mm. upeita vanhoja mopoja (kuva) ja moponosia. Autoradiot mitä siellä näkyi myynnissä olivat turhan uusia S123a ajatellen.
Rompetorimatka Iisalmen Koljonvirralle oli tosi mukava kun ilma oli mitä parhain ja siellä oli monenlaista mielenkiintoista tavaraa, mm. upeita vanhoja mopoja (kuva) ja moponosia. Autoradiot mitä siellä näkyi myynnissä olivat turhan uusia S123a ajatellen.
- Liitteet
-
- 5F75B342-CD3D-4016-8169-43A5D5F806EB.jpeg (603.65 KiB) Katsottu 7790 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Sain vuosikatsastettua auton erinäisten vaiheiden jälkeen peräti kahden vuoden leimalla. Juttua vaiheista kuvineen on naapurifoorumilla.
Suunnitelmissa on nyt seuraavaksi varustaa autoa retkeilykäyttöön korottamalla tasonsäädön avulla auton takajousitusta ja varustaa autoa pohjapanssarilla ja kattotelineillä syyskuulle suunniteltua Lapin ruskareissua varten. Tarkoitus on kiertää syyskuun eka viikolla katsomassa Lapin kullankaivajien liiton valtauksia ja tutkia metallietsimellä mahdollisia kaivukohteita. Tavaraa tulee paljon mukaan, mm. lapiota, rautakanki, vaskooleita, metallinetsimiä, teltta, makuupussit, polttopuuta, kaasukeitin, retkituolit, retkipöytä, työvaatteita, kumisaappaita, astioita, kylmälaukku, juotavaa, ruokaa, järjestelmäkamera jalustoineen.
Suunnitelmissa on nyt seuraavaksi varustaa autoa retkeilykäyttöön korottamalla tasonsäädön avulla auton takajousitusta ja varustaa autoa pohjapanssarilla ja kattotelineillä syyskuulle suunniteltua Lapin ruskareissua varten. Tarkoitus on kiertää syyskuun eka viikolla katsomassa Lapin kullankaivajien liiton valtauksia ja tutkia metallietsimellä mahdollisia kaivukohteita. Tavaraa tulee paljon mukaan, mm. lapiota, rautakanki, vaskooleita, metallinetsimiä, teltta, makuupussit, polttopuuta, kaasukeitin, retkituolit, retkipöytä, työvaatteita, kumisaappaita, astioita, kylmälaukku, juotavaa, ruokaa, järjestelmäkamera jalustoineen.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Uusin idea on hommata retro-asuntovaunu Lapin reissulle. Tori.fi ja Nettikaravaani.fi olen selaillut ja kolme mahdollista vm 80-85 ikäistä aihiota löytänyt, mutta etäisyydet suuria. Yhtä vaunua tarkoitus käydä katsomassa Kalajoen seudulla loppuviikosta kun olen sielläpäin jo muutenkin liikenteessä.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Kävin katsomassa kahta 80-luvun vaunua mutta olivat liian heikkokuntoisia (säilytetty ulkona). Riihimäellä olisi kiinnostava vaunu mutta etäisyys on liian suuri käydä katsomassa. Lahdessa on syyskuussa Caravan-messut, jolloin voisi yrittää käydä katsomassa silloin myynnissä olevia etelän vaunuja.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Pitää kyllä tähtien sattua kohdalleen että -80 luvun vaunun löytää hyväkuntoisena.
En sano etteikö semmoista löytyisi mutta saattaa maksaa kiitettävän summan. Poksi olisi kevyt ja katsastusvapaa?
En sano etteikö semmoista löytyisi mutta saattaa maksaa kiitettävän summan. Poksi olisi kevyt ja katsastusvapaa?
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Uskon että 80-luvun vaunuja on hyviä vielä löydettävissä, mutta vaatii kyllä etsimistä ja aikaa. Vaunun täytyy olla säilytetty kuivassa varastossa tai katoksessa missä on kuiva pohja. Taivasalla säilytetyissä on pohja yleensä jo pehmennyt ja katto- tai ikkunasaumavuotoja.
Olen laajentanut etsintää myös Ruotsin puolelle Norrbottenin alueelle.
Olen laajentanut etsintää myös Ruotsin puolelle Norrbottenin alueelle.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Pohjois-ruottissa aika paljon ajelleena siellä noita vanhoja vaunuja kyllä riittää. Eriasia onko yhtään myynnissä.
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Olen käynyt katsomassa nyt viittä vaunua Pohjois-Pohjanmaalla hintaluokassa 1500 - 3200 eur. Ei vielä ole löytynyt sopivaa yksilöä. Etelässä olisi ainakin ilmoitusten kuvien perusteella lupaavia vaunuja muttei ole käyntiä sielläpäin ennenkuin Lahden Karavaanimessujen aikaan syyskuun loppupuolella.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Papin vinkki Poksi-vaunusta on hyvä, sillä niissä on rakenteensa ja materiaalien vuoksi lähes eliminoitu vesivuotojen mahdollisuus. UIkonäkökin on retrotyyppinen. Oulussa oli yksi Poksi myynnissä edullisesti mutta se meni kaupaksi ennenkuin ehdin edes katsomaan. Nyt tarkoitus käydä Ylivieskassa liikkeessä katsomassa suht tuoretta yksilöä.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Poksin muotoilu on ajaton. Hyvin istuu 123 perään uudempikin vaunu.
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Kävin katsomassa Ylivieskassa kahta uudehkoa mutta kalliinpuoleista Poksi-vaunua. Ihan riittävä olisi Poksi tiloiltaan retkeilykäyttöön. Lisäetuna halpa vakuutus ja ei vuosikatsastusta. Asensin sekä Tori.fi ja nettikaravaani.fi sivustoille hakuagentit jotka ilmoittavat sähköpostiini tuoreet myynti-ilmoitukset Poksi-vaunuista. Lahden Caravan-messuille varasin kaksi päivää 22-23.9, joten mahdollista käydä paitsi messuilla myös Lahdesta käsin käydä katsomassa vaunuja yksityisiltä myyjiltä.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Olivat mielestäni hinnoiteltu turhan lähelle uuden Poksin hintoja (17000). Toiseen näistä olisi saanut 0-koron osamaksusopparin joka kyllä houkutteli.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Nämä kyllä näyttää pitävän hintansa, joten voisi olla hyvä ostos mikäli vaunulle on käyttöä.
Uusi on aina uusi. Ihmeen hyvän tarjouksen olet saanut jos rahoituksen korko 0%.
Kävitkö tätä katsomassa. https://www.nettikaravaani.com/poksi/n126nt/1615311
Uusi on aina uusi. Ihmeen hyvän tarjouksen olet saanut jos rahoituksen korko 0%.
Kävitkö tätä katsomassa. https://www.nettikaravaani.com/poksi/n126nt/1615311
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Joo, tuo oli toinen niistä Yllivieskan Pokseista.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Tuusulassa olisi halpa projektikuntoinen nostokatto-Poksi https://autot.tori.fi/matkailuautot-ja- ... /115010108, jossa on jäänyt remppa kesken mutta paljon uusia osia on jo laitettu. Lähetin viestiä liikkeeseen ja tiedustelin mahdollisuutta käydä katsomassa vaunua Lahden Caravan-messujen aikaan ja onko heillä toimitusmahdollisuutta Oulun seudulle.
Poistaisin projekti-Poksista kokonaan kaikki kaasuvehkeet ja laittaisin 220V keittolevyn, 220V sähköpatterin, 220V sähköllä/12V-akulla toimivan kompressoriarkun https://www.puuilo.fi/helle-kylmaarkku-52l. Leirinta-alueella käyttäisi verkkosähköä, maastossa yövyttäessä käyttäisi akku/aurinkopaneeli/invertteri systeemiä tai kylmemmällä ilmalla 2kW-bensa-agregaattia. Varalta kunnon makuupussit.
Tässä on yhden volkkariharrastajan Poksi-projektin kuvaus https://karavaanari.org/index.php/topic,18007.0.html
Katselin Mobile.de niin Saksassa uudet Poksit (Niewiadów 126N vessaton versio) hinnoittelu lähtee 11000 eurosta, eroa Suomen hintoihin n. 4500 euroa. Ei ole Saksassa käyntiä kuin vasta ensi keväällä ja silloinkin autolla, jossa ei ole vetokoukkua.
Poistaisin projekti-Poksista kokonaan kaikki kaasuvehkeet ja laittaisin 220V keittolevyn, 220V sähköpatterin, 220V sähköllä/12V-akulla toimivan kompressoriarkun https://www.puuilo.fi/helle-kylmaarkku-52l. Leirinta-alueella käyttäisi verkkosähköä, maastossa yövyttäessä käyttäisi akku/aurinkopaneeli/invertteri systeemiä tai kylmemmällä ilmalla 2kW-bensa-agregaattia. Varalta kunnon makuupussit.
Tässä on yhden volkkariharrastajan Poksi-projektin kuvaus https://karavaanari.org/index.php/topic,18007.0.html
Katselin Mobile.de niin Saksassa uudet Poksit (Niewiadów 126N vessaton versio) hinnoittelu lähtee 11000 eurosta, eroa Suomen hintoihin n. 4500 euroa. Ei ole Saksassa käyntiä kuin vasta ensi keväällä ja silloinkin autolla, jossa ei ole vetokoukkua.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Kaiken muun saa varmaan pelamaan akun kautta mutta lämmitys? Puskaparkeissa varsinkin.
Teltassakin vietetty yö ilman lämmitystä kosteuttaa kaikki varusteet yms. Ainakin itselle on tärkeää saada aktiivisen päivän päätteeksi varusteet kuiviksi.
Jos ei halua kaasun kanssa pelata niin esim tämmönen combo? https://wallas.fi/fi/tuote/800-dsl/ Uusi maksaa varmaan paljon mutta seurailee käytettyjen hintoja?
Mika.T:llä oli muistaakseni joku tämän tyyppinen käytössä retki rintterissä? https://varmtec.fi/tuote/8-kw-diesellam ... linohjaus/
Teltassakin vietetty yö ilman lämmitystä kosteuttaa kaikki varusteet yms. Ainakin itselle on tärkeää saada aktiivisen päivän päätteeksi varusteet kuiviksi.
Jos ei halua kaasun kanssa pelata niin esim tämmönen combo? https://wallas.fi/fi/tuote/800-dsl/ Uusi maksaa varmaan paljon mutta seurailee käytettyjen hintoja?
Mika.T:llä oli muistaakseni joku tämän tyyppinen käytössä retki rintterissä? https://varmtec.fi/tuote/8-kw-diesellam ... linohjaus/
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Joo, vähän vastaava.
Just pähkin että raskinko tilata Wallaksen viking air:n rintteriin.
Olis sata kertaa parempi kuin nuo "autolämmittimet"
Sähköllä ei kannata lämmittää noita retkivehkeitä, diisselilämmitin ehdottomasti.
Poksiin riittää todennäköisesti 2kw löpölämmitin kivasti.
Just pähkin että raskinko tilata Wallaksen viking air:n rintteriin.
Olis sata kertaa parempi kuin nuo "autolämmittimet"
Sähköllä ei kannata lämmittää noita retkivehkeitä, diisselilämmitin ehdottomasti.
Poksiin riittää todennäköisesti 2kw löpölämmitin kivasti.
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Wallaksen petroliliesi lämpökannella. https://www.tori.fi/vi/117008444.htm
Re: Teräsleidi S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Tänään jouduin siirtämään autotallin oven edessä talven majaillutta S123 toiseen paikkaan, koska täytyi siirtää autotallissa ollut entisöintiprojekti Fiat-600 toiseen talliin ja SLC autotalliin starttimoottorin remppaa varten. S123ssä oli akku mennyt tyhjäksi talven aikana. Latasin akkua 8 tuntia ja auto lähti käyntiin vaivalloisesti. Voi olla että akku on entinen. Tyhjensin S123 tavaratilassa majailevan 210-litran varapolttoainesäiliöstä löpöä kahteen autoon, mutta jäi vielä noin 60 litraa. Täytyy laskea loput jerrykanistereihin, jotta saan säiliön tyhjäksi, ja pystyn siirtämään säiliön peräkärryyn.
S123 maalipinta on kärsinyt talven ulkosäilytyksestä. Täytyy pestä auto ja vahata. Jokohan tänä kesänä saisin korjattua ovien alareunojen ruostevauriot? Toivoa antaa se, että sain tänään katsastettua neljän vuoden leimoilla molemmat museomersuni W123 vm 1976 ja SLC vm 1972. Olin varannut niiden katsastusremppoihin parin viikon vapaa-ajat, nyt tarvitseekin ainoastaan korjata SLCn startti.
S123 maalipinta on kärsinyt talven ulkosäilytyksestä. Täytyy pestä auto ja vahata. Jokohan tänä kesänä saisin korjattua ovien alareunojen ruostevauriot? Toivoa antaa se, että sain tänään katsastettua neljän vuoden leimoilla molemmat museomersuni W123 vm 1976 ja SLC vm 1972. Olin varannut niiden katsastusremppoihin parin viikon vapaa-ajat, nyt tarvitseekin ainoastaan korjata SLCn startti.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: S123 TDT -82 retkeily- ja eräkäyttöön kuvatarinaa
Aika vähän sain tänä kesänä tehtyä S123n eteen, koska minulla oli kahden museoauton määräaikaiskatsastukset ja akuutit korjaustarpeet (SLCn startti, W123 moottorin tukityynyt) hoidettavana ja monivuotinen entisöintiprojekti (Fiat 600) loppusuoralla. Sain kuitenkin tehtyä S123n apukuskin puoleisen takaoven ruostekorjauksen, paklaukset ja maalauksen. Loppukesästä ja syksyllä en pysty juuri tekemään enempää edelleen jatkuvan ensisöintiprojektin ja matkojen vuoksi. Talvella pystyisin ajan puolesta tekemään, mutta kun on vain kylmä talli, niin se on rajallista mitä voi tehdä.
Oven kunnostus oli hyvää harjoittelua. Se auttoi hahmottamaan suunnitelmaa tehdä ruostekorjaukset, pohjatyöt ja ylimaalata koko auto ensi kesällä 2025. Värinä olen alustavasti miettinyt 681 Manila Beige (Waizengelb), mutta se voi vielä muuttua. Täytyy katsella vielä läpi kaikki 123-mersun 1982 värikartan värit ja autokuvat.
Yritän tässä listata mitä kaikkia tehtäviä auton ylimaalaukseen sisältyy ja tekojärjestystä
- kumitiivisteet ja koristelistat, puskurit, kattokaiteet, valot, tuulilasin ja takaluukun lasin irroitus
- arvioi kumitiiviosteiden ja koristelistojen kunto mitä voi uudelleenkäyttää, osa kumitiivisteistä ja koristelistoista täytyy hankkia uudet
- paremman etupuskurin hankinta (parempi takapuskuri ostettu)
- paremman tuulilasin hankinta
- radioantennin istukan irroitus
- kaikkien ovien ja luukkujen irroitus
- kuskin puolen takaoven ja takaluukun ruostekorjaus
- maalin väristä päättäminen, maalin teettäminen
- kompuran, vedenerottimien, letkujen, paineilmaepäkeskohiomakoneen ja maaliruiskun asennus ja testaus
- paremman sähkö- tai akkunauhahiomakoneen hankinta (nykyinen verkkosähköllä toimiva Makita on liian raskas ja kömpelö)
- pakkelin, pohjamaalispraypurkkien, hiomapaperien, hiomalaikkojen, yms maalaustarvikkeiden hankinta
- hengityssuojaimen hankinta
- kaikkien ovien ja luukkujen paklaus, hionta, pohjamaalaus, pintavärin ja lakan maalaus.
- sisälokasuojien (lokarit), etulokasuojien irroitus ja uusien tarvikelokasuojien pohjamaalaus, pintavärin ja lakan maalaus
- korin ruostekorjaukset mm. (tuulilasin ja takaluukun karmit, takalokasuojien kaaret), paklaus, pohja-, pintaväri ja lakka, mukaanlukien ovi- ja luukkuaukot (konehuonetta ei tässä vaiheessa)
- puskureiden, kattokaiteet, ikkunoiden, ovien, lokasuojien ja luukkujen asennukset
- peruutus/sumuvalojen asennus (ostettu)
- kumi- ja koristelistojen asennukset
- paremman konepellin maskin ja tähden asennus (ostettu)
- Hirchmann-moottorirantennin asennus (ostettu)
- radion ja kaiuttimien asennus
- lokari-sisälokasuojien reunojen siistiminen ja asennus
- Penta 16-tuuman aluvanteiden ja 205-55-16 renkaiden asennus
Täytyy vielä tarkentaa tehtävälistaa ja miettiä mitä purkuhommia ja osahankintoja voisin tehdä jo ensi talvella ennen kesää 2025.
Oven kunnostus oli hyvää harjoittelua. Se auttoi hahmottamaan suunnitelmaa tehdä ruostekorjaukset, pohjatyöt ja ylimaalata koko auto ensi kesällä 2025. Värinä olen alustavasti miettinyt 681 Manila Beige (Waizengelb), mutta se voi vielä muuttua. Täytyy katsella vielä läpi kaikki 123-mersun 1982 värikartan värit ja autokuvat.
Yritän tässä listata mitä kaikkia tehtäviä auton ylimaalaukseen sisältyy ja tekojärjestystä
- kumitiivisteet ja koristelistat, puskurit, kattokaiteet, valot, tuulilasin ja takaluukun lasin irroitus
- arvioi kumitiiviosteiden ja koristelistojen kunto mitä voi uudelleenkäyttää, osa kumitiivisteistä ja koristelistoista täytyy hankkia uudet
- paremman etupuskurin hankinta (parempi takapuskuri ostettu)
- paremman tuulilasin hankinta
- radioantennin istukan irroitus
- kaikkien ovien ja luukkujen irroitus
- kuskin puolen takaoven ja takaluukun ruostekorjaus
- maalin väristä päättäminen, maalin teettäminen
- kompuran, vedenerottimien, letkujen, paineilmaepäkeskohiomakoneen ja maaliruiskun asennus ja testaus
- paremman sähkö- tai akkunauhahiomakoneen hankinta (nykyinen verkkosähköllä toimiva Makita on liian raskas ja kömpelö)
- pakkelin, pohjamaalispraypurkkien, hiomapaperien, hiomalaikkojen, yms maalaustarvikkeiden hankinta
- hengityssuojaimen hankinta
- kaikkien ovien ja luukkujen paklaus, hionta, pohjamaalaus, pintavärin ja lakan maalaus.
- sisälokasuojien (lokarit), etulokasuojien irroitus ja uusien tarvikelokasuojien pohjamaalaus, pintavärin ja lakan maalaus
- korin ruostekorjaukset mm. (tuulilasin ja takaluukun karmit, takalokasuojien kaaret), paklaus, pohja-, pintaväri ja lakka, mukaanlukien ovi- ja luukkuaukot (konehuonetta ei tässä vaiheessa)
- puskureiden, kattokaiteet, ikkunoiden, ovien, lokasuojien ja luukkujen asennukset
- peruutus/sumuvalojen asennus (ostettu)
- kumi- ja koristelistojen asennukset
- paremman konepellin maskin ja tähden asennus (ostettu)
- Hirchmann-moottorirantennin asennus (ostettu)
- radion ja kaiuttimien asennus
- lokari-sisälokasuojien reunojen siistiminen ja asennus
- Penta 16-tuuman aluvanteiden ja 205-55-16 renkaiden asennus
Täytyy vielä tarkentaa tehtävälistaa ja miettiä mitä purkuhommia ja osahankintoja voisin tehdä jo ensi talvella ennen kesää 2025.
- Liitteet
-
- Tämmöinen on 681 Manila Beige (Waizengelb) -väri
- MBC29B~1.jpg (64.95 KiB) Katsottu 2374 kertaa
-
- Apukuskin puolen takaovi ennen korjausta
- IMG_4661.jpg (119.24 KiB) Katsottu 2375 kertaa
-
- Apukuskin puolen takaovi työn alla
- IMG_4703.jpg (101.54 KiB) Katsottu 2375 kertaa
-
- Apukuskin puolen takaovi jälkeen korjauksen
- IMG_4714.jpg (123.04 KiB) Katsottu 2375 kertaa
Viimeksi muokannut Sharedoc, 05.8.2024 9:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: S123 TDT -82 entisöinti kuvatarinaa
Täytyy seurata vähän aikaa millä tasolla auton maalauksessa tarvittavien osien hinnat liikkuu. Katselin Saksan eBaystä mihin hintaan on tarjolla.
Uustuotanto turkkilaiset maskilistat 60 eur + rahti ebay.de
Uustuotanto turkkilaiset kylkilistat sedanille 200 eur + rahti ebay.de farkulle ei tarjolla.
Uustuotanto turkkilaiset alalistat farkulle 155 + eur rahti ebay.de
Tuulilasi 137 eur uusi Puolasta, ei rahtihintaa, eBay.de
Tuulilasin tiiviste 35 eur + rahti eBay.de
Uustuotanto etupuskuri 1200 eur + rahti eBay.de
Purkuosa etupuskuri 219eur + rahti Liettua eBay.de
Etupuskurin kumipääty uustuotanto 69 eur + rahti eBay.de tarvitaan 2 kpl erilaisia
Etupuskurin kumipääty purkuosa 39 eur + rahti eBay.de tarvitaan 2 kpl erilaisia
Etupuskurin kumisista purkuosa 18 eur + rahti eBay.de tarvitaan 2 kpl samanlaisia oik ja vas?
Kojelaudan korjauspinta 189 eur + rahti. (Joutuu maalaamaan mustaksi)
Karkeasti n 1200 eur jos ottaa purkuosana + rahdit vähintään 300 eur.
Suomesta varmaan saa osan noista ja säästää rahdeissa.
Uustuotanto turkkilaiset maskilistat 60 eur + rahti ebay.de
Uustuotanto turkkilaiset kylkilistat sedanille 200 eur + rahti ebay.de farkulle ei tarjolla.
Uustuotanto turkkilaiset alalistat farkulle 155 + eur rahti ebay.de
Tuulilasi 137 eur uusi Puolasta, ei rahtihintaa, eBay.de
Tuulilasin tiiviste 35 eur + rahti eBay.de
Uustuotanto etupuskuri 1200 eur + rahti eBay.de
Purkuosa etupuskuri 219eur + rahti Liettua eBay.de
Etupuskurin kumipääty uustuotanto 69 eur + rahti eBay.de tarvitaan 2 kpl erilaisia
Etupuskurin kumipääty purkuosa 39 eur + rahti eBay.de tarvitaan 2 kpl erilaisia
Etupuskurin kumisista purkuosa 18 eur + rahti eBay.de tarvitaan 2 kpl samanlaisia oik ja vas?
Kojelaudan korjauspinta 189 eur + rahti. (Joutuu maalaamaan mustaksi)
Karkeasti n 1200 eur jos ottaa purkuosana + rahdit vähintään 300 eur.
Suomesta varmaan saa osan noista ja säästää rahdeissa.
- Liitteet
-
- s-l1600-3.jpg (13.27 KiB) Katsottu 2329 kertaa
-
- s-l1600-2.jpg (58.26 KiB) Katsottu 2330 kertaa
-
- s-l1600.jpg (132.88 KiB) Katsottu 2331 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: S123 TDT -82 entisöinti kuvatarinaa
Katselin eilen youtuubista W123 videoita hakusanoilla "W123 paint job" ja "W123 restoration". On varsin opettavaisia videoita.
Yksi englantilalainen tyyppi teki suuren entisöintihomman coupe-koriselle ja ei lopussa saanut porkkanavilkkua asennettua paikalleen, koska oli turvautunut tarvikelokasuojaan, joka oli puoli senttiä liian kapea. Kertoi muuten videossa, ettei Englannissa Mark Cosowichin kuulu paja enää entisöi W123 coupeja, koska osia ei kertakaikkiaan enää saa. Esimerkkinä oli ikkunahissien osia kuten liukupintoja, joten ei voi korjata, niitä kun ei saa toimimaan, vaan jumittaa ikkunat. https://youtu.be/40HCDyZR-DI?feature=shared
Sitten oli hupainen video, jossa venäläiset liekkasivat pois ja hitsasivat korjauspalat suoraan puolipohjat, helmat, etu- ja takalokasuojat sedanissa sen kummemmin autoa tutkimatta ja sitten ottivat toisesta autosta vielä koneenkin. Tiesivät mistä W123 ruostuu.
Sitten oli useita kehitysmaissa tapahtuvia entisöintejä, joissa väkeä oli kuin pipoa tekemässä autoa samalla kertaa.
Se mikä pistää silmään on kuinka paljon tyypit tekevät käsihiontaa pakkelille. Kunnolliset hiontatyökalut ovat mielestäni tosi iso apu ja täytyy tutkia lisää asiaa, koska nuo omat työkalut ovat niin vanhoja. Tässä myös vinkit olisivat tervetulleita.
Yksi englantilalainen tyyppi teki suuren entisöintihomman coupe-koriselle ja ei lopussa saanut porkkanavilkkua asennettua paikalleen, koska oli turvautunut tarvikelokasuojaan, joka oli puoli senttiä liian kapea. Kertoi muuten videossa, ettei Englannissa Mark Cosowichin kuulu paja enää entisöi W123 coupeja, koska osia ei kertakaikkiaan enää saa. Esimerkkinä oli ikkunahissien osia kuten liukupintoja, joten ei voi korjata, niitä kun ei saa toimimaan, vaan jumittaa ikkunat. https://youtu.be/40HCDyZR-DI?feature=shared
Sitten oli hupainen video, jossa venäläiset liekkasivat pois ja hitsasivat korjauspalat suoraan puolipohjat, helmat, etu- ja takalokasuojat sedanissa sen kummemmin autoa tutkimatta ja sitten ottivat toisesta autosta vielä koneenkin. Tiesivät mistä W123 ruostuu.
Sitten oli useita kehitysmaissa tapahtuvia entisöintejä, joissa väkeä oli kuin pipoa tekemässä autoa samalla kertaa.
Se mikä pistää silmään on kuinka paljon tyypit tekevät käsihiontaa pakkelille. Kunnolliset hiontatyökalut ovat mielestäni tosi iso apu ja täytyy tutkia lisää asiaa, koska nuo omat työkalut ovat niin vanhoja. Tässä myös vinkit olisivat tervetulleita.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 09.8.2024 20:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: S123 TDT -82 entisöinti kuvatarinaa
Tori.fi löytyi etupuskuri ja tuulilasi. Täytyy vaan käydä hakemassa. Tuulilasi on kauempana niin menee seuraavaan Etelä-Suomen reissuun.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: S123 TDT -82 entisöinti kuvatarinaa
Tässä YouTube videossa on kermanvärinen S123, jossa dunkelolive-sisustus.
https://www.youtube.com/watch?v=YhZj9IqmCYI
https://www.youtube.com/watch?v=YhZj9IqmCYI
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: S123 TDT -82 entisöinti kuvatarinaa
Taidankin korjata nykyisen kojelaudan vaan irtopäällisellä. Videossa korjataan sininen kojelauta ja ihan nätti tuli. Sininen on 179 eur + rahti (ebay.de).
https://youtu.be/bs-SVyaGjSc
https://youtu.be/bs-SVyaGjSc
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: S123 TDT -82 entisöinti kuvatarinaa
Edelleen mietin mikä pintaväri olisi paras?
Tässä YouTube videossa näkyy W123n tehdasvärit pikakelauksena
https://youtu.be/PvvFkckW-JM?feature=shared
Olen alkamassa kallistua sittenkin alkuperäisen silberdistelin suuntaan. Se olisi siinä mielessä paras, että se on alkuperäinen. Tälläin tarvitsisi maalata vähemmän pintaa kuin muilla väreillä. Konehuonetta ei tarvitsisi kokonaan maalata, vaan kunnon pesu ja näkyvien ruosteiden ja maalivirheiden korjaus riittäisi. Ei silberdistel sinänsä huono väri ole, on vaan niin ylitottunut siihen että muut värit näyttää tuoreemmilta. Vaalea väri käy 123een. Siberdistel on vaalea.
Tässä YouTube videossa näkyy hyvin silberdistel väri S123ssa
https://youtu.be/qSlfgYT_S9g?feature=shared
Tässä YouTube videossa näkyy W123n tehdasvärit pikakelauksena
https://youtu.be/PvvFkckW-JM?feature=shared
Olen alkamassa kallistua sittenkin alkuperäisen silberdistelin suuntaan. Se olisi siinä mielessä paras, että se on alkuperäinen. Tälläin tarvitsisi maalata vähemmän pintaa kuin muilla väreillä. Konehuonetta ei tarvitsisi kokonaan maalata, vaan kunnon pesu ja näkyvien ruosteiden ja maalivirheiden korjaus riittäisi. Ei silberdistel sinänsä huono väri ole, on vaan niin ylitottunut siihen että muut värit näyttää tuoreemmilta. Vaalea väri käy 123een. Siberdistel on vaalea.
Tässä YouTube videossa näkyy hyvin silberdistel väri S123ssa
https://youtu.be/qSlfgYT_S9g?feature=shared
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: S123 TDT -82 entisöinti kuvatarinaa
Kävin hakemassa purkuosana puskurin. Päällypuoli tosi hyvä, kilvenalunen ja alapinta kromissa ruosteenvärjäymää, muttei selviä ruostepisteitä. Eikähän ne lähde puhdistamalla ja hiomavahalla. Myyjä oli mersumiehiä, oli juuri hakenut pääkaupunkiseudulta 270cdi Väyrysen, jota vastaanottotarkasteli.
- Liitteet
-
- IMG_4730.jpg (247.5 KiB) Katsottu 1987 kertaa
-
- IMG_4731.jpg (230.2 KiB) Katsottu 1987 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: S123 TDT -82 entisöinti kuvatarinaa
Helmojen hitsaus suorasta pellistä YouTube video https://youtu.be/r6u5ZJ-oyrU?feature=shared
Erikoinen tekniikka asentaa kulmarautavahvistus tunkkauskohtiin ja keskitolpan kohdalle helman taakse nostamalla.
Erikoinen tekniikka asentaa kulmarautavahvistus tunkkauskohtiin ja keskitolpan kohdalle helman taakse nostamalla.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 11.8.2024 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: S123 TDT -82 entisöinti kuvatarinaa
Minusta ei kannata alkaa väriä vaihtamaan, tuo silberdistel on 123sen paras väri