Ässien kierrokset moottoritiellä

Vastaa Viestiin
Avatar
Uranium
Viestit: 89
Liittynyt: 14.7.2006 11:59
Paikkakunta: Valkeakoski

Ässien kierrokset moottoritiellä

Viesti Kirjoittaja Uranium »

Tässä ässän ostoa valmistellessa olisi mukava tietää jonkun 80-luvun lopun 4,2 litrasen herrasmiespannun kierroslukemat eri nopeuksilla.. erityisesti moottoritiellä. Kuinka korkeat ne olisivat tuolla noin 120-140 km/h, 100, 80 ja 50 km/h nopeudessa? Onko kukaan silmäillyt? Entä miten käyttäytyy vastaavasti 5,6 litranen?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Lie jengat samat kaikissa kasikoneisissa? Eikös niissä oo tää 2,24 aavikkoperä kautta linjan? Vai mikä se välitys nyt tarkkaan ottaen olikaan...

Jos ajatellaan nelosen olevan suora vaihde, niin onkos niitä jenkoja sitten satasen vauhdissa se 2240? Aika liki tuota näyttää muistaakseni oman lintan jenkapuntari... :roll: Ihan tarkkaan en osaa valehdella, rengaskoko kun ei ole vakio kesällä eikä talvella.

18" tortuilla oli noin 1600rpm satasessa, se oli jo vääntöalueen/ kulutuksen kannalta melko vähän. Jokusen kerran on tullu mietittyä näitä 200D-kuskeja, että voiko ne käyttää isoilla tortuilla nelosta ensinkään? :shock: :lol:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7119
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

560:ssä on muistaakseni muita kaseja tiheämpi perä. Se aiheuttaa myös sen että 560 on janoisempi kuin muut kasit.
Avatar
aomh
Viestit: 53
Liittynyt: 21.3.2007 13:53
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

Tuollaiset perät löysin omasta tiedoistani:

420 = 2,47
500 = 2,24
560 = 2,65
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

HVM kirjoitti: 18" tortuilla oli noin 1600rpm satasessa, se oli jo vääntöalueen/ kulutuksen kannalta melko vähän. Jokusen kerran on tullu mietittyä näitä 200D-kuskeja, että voiko ne käyttää isoilla tortuilla nelosta ensinkään? :shock: :lol:
Tuota..se 18" on se reiän koko renkaassa, sehän on ihan sama vaikka olisi 22" jos vaan ulkomitta on sama kuin alunperin :roll: Teikäläisellä taisi tosiaan olla ne suopallot, niin leveydessä kuin korkeudessakin 8)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

AM kirjoitti:
HVM kirjoitti: 18" tortuilla oli noin 1600rpm satasessa, se oli jo vääntöalueen/ kulutuksen kannalta melko vähän. Jokusen kerran on tullu mietittyä näitä 200D-kuskeja, että voiko ne käyttää isoilla tortuilla nelosta ensinkään? :shock: :lol:
Tuota..se 18" on se reiän koko renkaassa, sehän on ihan sama vaikka olisi 22" jos vaan ulkomitta on sama kuin alunperin :roll: Teikäläisellä taisi tosiaan olla ne suopallot, niin leveydessä kuin korkeudessakin 8)
No ei kai ne 255/45x18 mitkään turvesuopallot ole? :no:

:lol:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

HVM kirjoitti:
No ei kai ne 255/45x18 mitkään turvesuopallot ole? :no:

:lol:
:shock: :lol: On siinä urakoitsijatkin kateellisia 8)
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Mulla ainakin oli alkuperänen perä 2.82 ja lukolla joten kone huus hoosiannaa 120 vauhdissa eli 3500. Nyt peränä on 2.24 aavikko ja kierrokset noin 2700. Kulutuksen luuli vaan putoavan tuolla pitkällä perällä mutta kikkeliskokkelis sehän pompsahti oikeen kunnolla.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7119
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Runtula kirjoitti:Nyt peränä on 2.24 aavikko ja kierrokset noin 2700.
:shock: 2700kierrosta 120km/h vauhdissa 2.24 perällä? Ajeletko kolmosella? :D
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Mika.T kirjoitti:
Runtula kirjoitti:Nyt peränä on 2.24 aavikko ja kierrokset noin 2700.
:shock: 2700kierrosta 120km/h vauhdissa 2.24 perällä? Ajeletko kolmosella? :D

Sekös se yks lovi siinä kaaviossa onki. Noh kaikkea sitä oppii ku vanhaks elää :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Uranium
Viestit: 89
Liittynyt: 14.7.2006 11:59
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Uranium »

Näin tekniikasta tietämättömänä on pakko tiedustella, että miten ne peränvälitykset erottaa toisistaan? Entä miten niitä pystyy muuttamaan suotuisammiksi bensiinin kulutuksen taholla?
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Periin on stanssattu numerot tasaiselle alueelle, josta sitten muistaakseni nrosarjan viimeiset numerot kertovat välityksen. Aika vaikeaa niitä välityksiä on ruveta muokkaamaan itse, koska pelkkä välitys ei takaa kulutuksen määrää, vaan siihen vaikuttaa myös aerodynamiikka, ajotapa ja koneen säädötkin. Jos ajaa paljon matkaa 100Km/h niin pitkä perä yhdistettynä vääntävään koneeseen on kyllä varmastikin se tärkein. Kaupunkipörräyksessä sitten voikin olla asia toinen.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Camargue
Viestit: 95
Liittynyt: 20.6.2006 23:10
Paikkakunta: S -poo

Viesti Kirjoittaja Camargue »

Kullannupussani (420,vm.-89) maantiekulutus pysyy kieppikellon avulla kuosissa: kun kierrokset pysyvät n.2000 varvissa, on nopeusmittarin lukema suunnilleen 95 -105 kilsaa tunnissa. Kulutus on tuolloin kesäkeleillä ja -renkailla yhdeksisen litraa satasella, jos ei kickdownia käytä. Nelospykälä on tuolloin sisässä ja loota economy -asennossa. Tuo viimeisin piirre niinkuin lisätietona, economy/sport -asetus ei taida vaikuttaa enää maantienopeuksilla. Kulutukseen vaikuttaa eniten ajotapa: w 126: lla ajetaan aristokraattisesti olematta kuitenkaan tientukkona. :wink:
SELlisti
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Bensa S300 kiertää vitosella karvan alle 2200 rpm nopeudella 120 km/h. Vitonen on loikkari. Diesel S300 vinguttaa 120:ssa n. 2300. Välityksistä en tiedä, ohjekirja antaa saman huippunopeuden sekä nelosella että vitosella. Vitonen silmässä ja 210 km/h mittarinopeudella on kierroksia punarajalle vielä n. 1500, joten sen voisi kuvitella olevan loikkari :shock:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
DieselDogW126
Viestit: 205
Liittynyt: 08.7.2006 16:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja DieselDogW126 »

Tota, ei kait isot turvesuopallot :) takana sinällään vaikuttais kiekka ja nopeusmittarin suhteeseen...jos siis auton oman mittariston mukaan mennään. Toki todellinen nopeus olis sillo eri (suurempi) samoin kuin kiihtyvyys (vähän hitaampi), mutta eiks se ole perä joka sanelee ton moottorin kierroksien ja nopeuden suhteen...? Vai oonko ymmärtäny väärin?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

DieselDogW126 kirjoitti:Tota, ei kait isot turvesuopallot :) takana sinällään vaikuttais kiekka ja nopeusmittarin suhteeseen...jos siis auton oman mittariston mukaan mennään. Toki todellinen nopeus olis sillo eri (suurempi) samoin kuin kiihtyvyys (vähän hitaampi), mutta eiks se ole perä joka sanelee ton moottorin kierroksien ja nopeuden suhteen...? Vai oonko ymmärtäny väärin?
No en varmaan ihan täysin tajunnut mitä tarkoitat, mutta suurempi renkaiden vierintäkehähän tarkoittaa sitä, että auto etenee samoilla kieroksilla pidemmän matkan kuin alkuperäisillä renkailla. Tästä taas aiheutuu virhettä alkuperäisen välityssyúhteen kanssa kalibroituun nopeusmittariin. Kierroslukumittari ei huijaa, mutta auto kulkee pienemmillä kierroksilla lujempaa kuin alkuperäisellä rengaskoolla. Johtuen siitä suuremmasta vierintäkehästä. Jotta tässä tapauksessa se perä ei korjaa suuremmasta rengaskoosta johtuvaa välityssuhteen muutosta, tai siis moottorin kierrosten suhdetta edettyyn matkaan. :shock:

Kuka osaa selittää asian? :lol:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

DieselDogW126 kirjoitti:Tmutta eiks se ole perä joka sanelee ton moottorin kierroksien ja nopeuden suhteen...?
Kyllä se on se kokonaisvälitys mikä sen kiekat/vauhti -suhteen määrittää.
Eli askinvälitys x perävälitys x rengaskoko = kokonaisvälitys.
DieselDogW126 kirjoitti:Vai oonko ymmärtäny väärin?
No vähän epätarkasti korkeintaan. :wink:
Pro HVM
Avatar
DieselDogW126
Viestit: 205
Liittynyt: 08.7.2006 16:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja DieselDogW126 »

Mä vaan ajattelin, että koska kiekat mitataan kampiakselin pyörinnästä ja nopeus mitataan perästä (kardaanin kierroksista?) on tämä systeemi riippumaton renkaan koosta. Eli mielestäni auton mittaristosta luettaessa, nopeusmittarin näyttäessä 100 km/h olisi kierrokset edellenkin tismalleen samat kuin ennen renkaiden vaihtamista...(tosin maisemat vaihtuis mukavampaan tahtiin :) koska auton todellinen nopeus olis nyt suurempi).
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

No ne isommat takapyörät pudottaa moottorin kierroksia, mutta nopeusnäyttämä samassa suhteessa laske, koska sitä tietoa ei oteta moottorista kuten kierroslukutietoa. :idea:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Eiku askista kai se noppeus luetaan? Eihä se autonmittari tosiaan niitä renkaita ossaa ynnäillä yhtälöön.

GPS näyttää isompia noppeuksia suurempikehäsillä kumeilla.
Siitä lienemme yhtämieltä? No hyvä.
Pro HVM
Avatar
DieselDogW126
Viestit: 205
Liittynyt: 08.7.2006 16:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja DieselDogW126 »

Mites muuten on näissä ässissä, jos vaihtaa perän niin joutuuko samalla vaihtaan nopeusmittarin vai hoituuko homma pelkällä perän ja siinä olevan anturin vaihdolla? Ittelläni on kierrokset nimittäin reippaasti tuolla kolmen donan tuolla puolen moottoritiellä ja tekis mieli joskus tehä asialle jotain...
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

DieselDogW126 kirjoitti: vai hoituuko homma pelkällä perän ja siinä olevan anturin vaihdolla?
Nii että mittee? Ei kait siellä semmosta ole, ABSn anturi korkeintaan?
Askin kuvista löyty, siellä takapäässä on matopyörä ulosmenoakselilla.
Vaihat sen pyörän ja perän.

Korijakkaa/vahavistakkee joku ässäukko tämän ?
Pro HVM
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7119
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mittari menee ässässäkin vaihtoon samalla kun perä. Mittarin anturi on laatikossa aivan kuten muissakin. Vaikka onkin sähköllä. :D
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Kiitos Mika. Asiasta kaappikelloon, tuossa 560:sessähän olisi sopiva välitys turbodieseliin. :idea:
Olisko siinä lukkoki?

Ei se kuitenkaan sinne mene suoraan kiinni?
Pro HVM
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 moottori”