380SEL moottori aaltoilee tyhjäkäynnillä.

kari.t
Viestit: 24
Liittynyt: 06.8.2012 10:19

380SEL moottori aaltoilee tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja kari.t »

Auton siis -85 380SEL. Uusi tyhjäkäynti moottori on laitettu. Liittimet putsasttu, mutta vieläkin aaltoilee 600-2200rpm. Välillä se korjantuu itekseen. Elikkäs missä voisi olla vika?
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Olisko ilmavuotoa jossain :roll: :?:
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
kari.t
Viestit: 24
Liittynyt: 06.8.2012 10:19

Viesti Kirjoittaja kari.t »

Marco kirjoitti:Olisko ilmavuotoa jossain :roll: :?:
Sekin on tarkistettu ja ei löytynyt ilmavuotoa. En usko ilmavuoto ongelmaa, jos moottori välillä käy normaalisti.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mites lämpöanturit ja ohjauspaineen säädin onko katottu :roll:
kari.t
Viestit: 24
Liittynyt: 06.8.2012 10:19

Viesti Kirjoittaja kari.t »

touhottaja kirjoitti:mites lämpöanturit ja ohjauspaineen säädin onko katottu :roll:
Mistäs tuon ohjauspaineen säädin löytyy? onko lämpöanturi termostaatin vieressä? 2 anturia ja toinen niistä lämpömittarille?
severi
Viestit: 197
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

Kannattaisi tsekata tyhjäkäynnin säätöboksi, löytyy konetilan ja tuulilasin välitilasta "Idle control unit" musta sähkölaatikko. Kannen voi käyttää auki, onko palanut sisältä.

Uusi tyhjäkäyntimoottori laitettu? Eikös se maksa ainakin 800 euroa. Käytetyssä voi olla vikaa.
kari.t
Viestit: 24
Liittynyt: 06.8.2012 10:19

Viesti Kirjoittaja kari.t »

uuden t.käyntimootorin laitoin ja makso592e ja se on kunnossa kun otan töpselin irti kiekat nousee heti
severi
Viestit: 197
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

Kaasuläpällä on mikrokytkin, joka antaa signaalin tyhjäkäyntipiirille (mm. säätöboksi+tyhjäkäyntiventtiili). Jos kytkin on rikki, kierrokset karkaavat aina kun kontakti kytkimessä auki. Voi tarkistaa seuraamalla johtoa kaasuläpältä vas. sisälokarin päälle, liitin irti ja pinnit yhteen, kun huutaa kierroksilla -> kierrokset laskee -> mikrokytkin rikki.

Kumikaukalo määränjakajan yhteydessä (näkyy, kun ottaa ilmaputsarin pois) voi olla halkeillut vanhuuttaan, antaa ilmavuotoa välillä tai pelkästään kiinnitysklemmari löysä. Nämä olikin ilmeisesti jo tarkistettu.

Se ohjausboksi kannattaa tarkistaa, haiseeko "sähkölle"... Korjattavissa, uusi 400..500e, käytetty halvempi.

Kyllä se kuntoon tulee.
kari.t
Viestit: 24
Liittynyt: 06.8.2012 10:19

Viesti Kirjoittaja kari.t »

Kiitos teille kaikille jotka annoitte vinkkejä käynyt läpi kaikki johdat ja jutut mutta vika vaan mystinen :oops: Kun se käy normaalisti kylmänä ja kun ryyppy menee pois päältä noin minuutin päästä kierokset nousee ja kun ajelen sillä tyhjä käynillä se palautuu normiks ja taas jonku ajan päästä kiekat ylösjavascript:emoticon(':evil:')
severi
Viestit: 197
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

Yleismittarilla voisi seurata lisäilmaluistille tulevaa jännitettä, kun tyhjäkäynti vaihtelee. Veikkaan, että jännite häipyy -> kierrokset karkaavat... Muuten ilmavuoto sittenkin.
kari.t
Viestit: 24
Liittynyt: 06.8.2012 10:19

Viesti Kirjoittaja kari.t »

Onko w126 V8 ohjausbokseilla eroja?
Missä tuo mikrokytkin sijaitsee ja minkä näköinen se on?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

k-jetissä se mikro tais olla kaasuvivustossa, mutta olisko se sulla sitten ilmanmäärän mittarissa sellanen tikkuaskin kokonen musta mötikkä, mikähän se mahtas olla nimeltään, olisko EHA tai sinne päin :roll:
olis kyllä kuvakin mutta tarttis kaivaa reilun kolomentuhannen kuvan joukosta, niin enpä kehtaa :oops: se tyhjäkäynti rele taitaa olla vänkärinpuolen jalaka tilassa, lötyy kun otat kaikki matot eestä pois ja sellasen mustan suoja pellin ja eiköhän se ECU:kin ole sitten siinä A-pilarin alapäässä jalaka tilassa, ja siinä sen vieressä on ylleensä sellanen pyöree nappula ja pitäs olla lommattu, niin ÄLÄ KOSKE siihen nappulaan :lol:
kari.t
Viestit: 24
Liittynyt: 06.8.2012 10:19

Viesti Kirjoittaja kari.t »

touhottaja kirjoitti:k-jetissä se mikro tais olla kaasuvivustossa, mutta olisko se sulla sitten ilmanmäärän mittarissa sellanen tikkuaskin kokonen musta mötikkä, mikähän se mahtas olla nimeltään, olisko EHA tai sinne päin :roll:
olis kyllä kuvakin mutta tarttis kaivaa reilun kolomentuhannen kuvan joukosta, niin enpä kehtaa :oops: se tyhjäkäynti rele taitaa olla vänkärinpuolen jalaka tilassa, lötyy kun otat kaikki matot eestä pois ja sellasen mustan suoja pellin ja eiköhän se ECU:kin ole sitten siinä A-pilarin alapäässä jalaka tilassa, ja siinä sen vieressä on ylleensä sellanen pyöree nappula ja pitäs olla lommattu, niin ÄLÄ KOSKE siihen nappulaan :lol:
Vänkäripuolelta otin matot pois ja en nähnyt mitään siellä? Onko se jossain piilossa siellä vai? Kojetaulun alla oli jotain bokseja, mutta ne taitavat olla sisätilan puhaltimen bokseja.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Lueskelin W124 korisen uutuusmallin huoltotöiden johdantovihkoa, v. 1984 ja Veholle painettu nide. Moottorimalli M103 kohdalla mainitaan tyhjäkäynnin vaeltelun johtuvan KE-Jetronicin määränjakajan ilmamääräläpän asentoanturin viallisuudesta. Liekö samankaltainen suihkasija tuossa? Jotenkin tekstistä olin ymmärtävinäni että M102 moottorissa ei tyhjäkäynnin ohjaus käsittele määräläpän asentotietoa, mutta kutosessa käsittelee ja menee sekaisin jos ei arvo ole looginen, ts katkos potentiometrin hiilikalvolla. Miten lienee muissa moottorimalleissa.. :roll:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

touhottaja kirjoitti:.... mutta olisko se sulla sitten ilmanmäärän mittarissa sellanen tikkuaskin kokonen musta mötikkä, mikähän se mahtas olla nimeltään, olisko EHA tai sinne päin :roll:
olis kyllä kuvakin mutta tarttis kaivaa reilun kolomentuhannen kuvan joukosta, niin enpä kehtaa :oops: ...
Siinä olis touholle kuvaa EHAsta. Mun ässässä tuo apparaatti vuoti, vaihdoin tilalle pitävän käytetyn ja uusin samalla o-renkaat.

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
severi
Viestit: 197
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

Ei ole tyhjäkäyntiboksi auton sisällä vaan konepellin alla.
severi
Viestit: 197
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

Minulla samanlainen auto kuin karilla, tosin pätkä. Huomatkaa, että autossa KA-Jetronic. Olen saanut antamillani ohjeilla tyhjäkäynnin kuntoon. Ugh.
:roll:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

severi kirjoitti:Minulla samanlainen auto kuin karilla, tosin pätkä. Huomatkaa, että autossa KA-Jetronic. Olen saanut antamillani ohjeilla tyhjäkäynnin kuntoon. Ugh.
:roll:
miksei tässä huomaiski, mutta mikäs se KA-jetronikki on ässässä, kun en ole nähäny :roll: mutta mitäs sen on väliä kuhan kärry tulee vaan kuntoon :wink:
se relehän voi olla ihan muussa paikkaa alkupään -80 luvun ässissä mitä sitten vuuen -85 jäläkeen :arrow: olisko siellä missä severi kerto sen olevan taikka sulake rasiassa :roll:
kari.t
Viestit: 24
Liittynyt: 06.8.2012 10:19

Viesti Kirjoittaja kari.t »

severi kirjoitti:Ei ole tyhjäkäyntiboksi auton sisällä vaan konepellin alla.
No ainakin moottorin "takana" on kaksi boksia. yksi on ABS boksi ja toinen on sitten vissiin tyhjäkäynti boksi.
kari.t
Viestit: 24
Liittynyt: 06.8.2012 10:19

Viesti Kirjoittaja kari.t »

severi kirjoitti:Kaasuläpällä on mikrokytkin, joka antaa signaalin tyhjäkäyntipiirille (mm. säätöboksi+tyhjäkäyntiventtiili). Jos kytkin on rikki, kierrokset karkaavat aina kun kontakti kytkimessä auki. Voi tarkistaa seuraamalla johtoa kaasuläpältä vas. sisälokarin päälle, liitin irti ja pinnit yhteen, kun huutaa kierroksilla -> kierrokset laskee -> mikrokytkin rikki.
Itsellä ei ainakaan sisälokarin päällä löytynyt mitään? Jospa huomenna otan konetilasta kuvan niin saatte nähdä tarkemmin.
severi
Viestit: 197
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

kari.t kirjoitti:
severi kirjoitti:Kaasuläpällä on mikrokytkin, joka antaa signaalin tyhjäkäyntipiirille (mm. säätöboksi+tyhjäkäyntiventtiili). Jos kytkin on rikki, kierrokset karkaavat aina kun kontakti kytkimessä auki. Voi tarkistaa seuraamalla johtoa kaasuläpältä vas. sisälokarin päälle, liitin irti ja pinnit yhteen, kun huutaa kierroksilla -> kierrokset laskee -> mikrokytkin rikki.
Itsellä ei ainakaan sisälokarin päällä löytynyt mitään? Jospa huomenna otan konetilasta kuvan niin saatte nähdä tarkemmin.
Siellä on vain liitin, ei muuta. Johto tulee mikrokytkimeltä, jatkaa liittimeltä matkaansa kohti sulakerasiaa. Mikrokytkin on kaasuläpän akselin yhteydessä ilmanputsarin alla.
kari.t
Viestit: 24
Liittynyt: 06.8.2012 10:19

Viesti Kirjoittaja kari.t »

Onko tässä se mikrokytkin missä sormi osoittaa?

Kuva

Tässä on nyt pari kuvaa moottorista

Kuva

Kuva

Kuva
severi
Viestit: 197
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m ... 151f1c7147

-> osa 158. Joko "rele" kävi pöydällä, näkyy kuvissa jarrutehostimen ja ABS-laatikon välissä. Onhan liitokset katsottu yleisesti, joskus voi vaan lisäilmaluistin päässä 2-napaisen liittimen kontakti olla huono, kierrokset ryntäilevät.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Sormen osoittama mötikkä on KA:n (K-lambdan) seoksensäätöventtiili. Sillä säädetään olikosenyt alakammion painetta pulssisuhteella. Tuolla saadaan seosta laihemmaksi ja paksummaksi. Eli on periaatteessa K-jetti, johon on lisätty letkuun tuo venttiili.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Roisto kirjoitti:Terve,

Sormen osoittama mötikkä on KA:n (K-lambdan) seoksensäätöventtiili. Sillä säädetään olikosenyt alakammion painetta pulssisuhteella. Tuolla saadaan seosta laihemmaksi ja paksummaksi. Eli on periaatteessa K-jetti, johon on lisätty letkuun tuo venttiili.

t.
Risto
jep, ja letkun toisessa päässä on se ohjauspaine venttiili :wink:
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

kari.t kirjoitti:Onko tässä se mikrokytkin missä sormi osoittaa?

Kuva
Eikös TPS kytkimien pistoke ole siinä peukalon alla oleva pistoke? Ainakin '86 se on siinä. Navat 1 ja 2 on tyhjäkäynti, 2 ja 3 täyskaasu.
kari.t
Viestit: 24
Liittynyt: 06.8.2012 10:19

Viesti Kirjoittaja kari.t »

joo poksi oli irti ja kansi auki ja kokeilin toista poksia ei auttanu
Viimeksi muokannut kari.t, 09.8.2012 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

minkä näkönen sytkäpoksi sulla siinä on :roll:
severi
Viestit: 197
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

Vas. sisälokarin päältä löytyy sytkäboksi eikö vaan, alumiinin värinen pieni laatikko, lähtee paksu kaapeli siitä. Siiihen ei tarvitse koskea, mutta siinä lähellä mikrokytkimen liitin painettuna pidikkeeseen.

Yleismittari olisi kova sana, vika löytyisi tuossa tuokiossa. Jännitteen seuraaminen lisäilmaluistilla kertoisi paljon.
kari.t
Viestit: 24
Liittynyt: 06.8.2012 10:19

Viesti Kirjoittaja kari.t »

severi kirjoitti:Vas. sisälokarin päältä löytyy sytkäboksi eikö vaan, alumiinin värinen pieni laatikko, lähtee paksu kaapeli siitä. Siiihen ei tarvitse koskea, mutta siinä lähellä mikrokytkimen liitin painettuna pidikkeeseen.

Yleismittari olisi kova sana, vika löytyisi tuossa tuokiossa. Jännitteen seuraaminen lisäilmaluistilla kertoisi paljon.
Yleismittari löytyy. Kumpaahan sisälokaria meinaat. Kuski vai vänkäri? Tuleeko siihen normi akku jännite? Miten jännitteet pitäis reagoida ja pitääkö auto olla käynnissä vai sytytysvirta pelkästään päällä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 moottori”