Ruosteiset rumpujarrut ja aluvanteet

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
Avatar
fantasos
Viestit: 108
Liittynyt: 20.7.2006 0:50
Paikkakunta: Oulu

Ruosteiset rumpujarrut ja aluvanteet

Viesti Kirjoittaja fantasos »

Eli laitoin autoon alut alle (kuten täällä selitin). Nyt sitten pysähdyin katsomaan takarengasta ja tajusin että kun rellussa on takana rumpujarrut joita ei ole pahemmin yritetty hoitaa koko auton 9-vuotisen elämän aikana, niin sehän tarkoittaa että alujen välistä paistaa läpi tätä (klikatkaa kuvaa jos vatsa kestää):
Kuva
Eli kysymys kuuluu, mitä asialle voisi tehdä? Ruoste pois ja maalia pintaan tietty, mutta kun ei ole tekniikasta mitään haisua niin ei tiedä että millä se ruoste irtoaa ja millaista käsittelyä ja/tai kemikaaleja nuo rummut kestää. (Ja siksi maaliksihan tuohon laittaa sitten joko paloautonpunaista tai hopeanharmaata).

Otetaas samaan hengenvetoon: Jarrupalat edessä on kanssa aika surkean näköiset. Voiko niille tehdä vastaavaa käsittelyä? (Ja niille nyt ainakin se punainen maali).

-Fantsu, innostunut fiksaamaan rellua. :fillari:

edit:korjasin linkin. Lisää elämäntarinaa linkin taakse tulossa...
Viimeksi muokannut fantasos, 23.5.2007 10:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jos ajan Volvolla, olen vastuuni tunteva perheenisä.
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Avatar
Iso-Jukka
Viestit: 349
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

hiekkapuhallus ja lämmönkestävä maali takarummuille.
Etusissa tarkoitat kai satuloita, samajuttu, jarrupaloja ei yleensä maalailla :shock:
Tusbyn Teräs & Tuning
Punkki-Junkkari
Erehtyminen on inhimillistä, mutta todellisen sekasorron luomiseen tarvitaan tietokone. - Paul Ehrlich
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Somalilla tai rälläkän lamelli- ja teräsharjalaikalla ruoste pois ja pensselillä paksusti maalia. Ihan tavan metallimaali on pysynyt jarruissa, en tosin mitään rata-ajoa ole harrastanutkaan.
Viimeksi muokannut PK, 27.4.2007 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10641
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Mikä on autosi väri? Olisko aiheellista miettiä maalaamista auton väriin? Laitteleppa kuvia, kun fiksailet nuo rummut / satulat kuntoon.

Pintaruosteen varmaan saat osaksi pois teräsharjalla, mutta saako pinnan riittävän puhtaaksi maalille, se on toinen juttu.

Klikkaappa linkistä...
KLIK KLIK :wink:

Vähän edullisempi vaihtoehto?
KLIK TÄHÄN
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ihan teräsharjalla saa kohtuu hyväksi, rumpujen irroitus+hiekkapuhallus parempi mutta aika isotöinen homma... ja kannataako edes, ei kai uudetkaan kalliit ole. Noissa pysyy hyvin ihan normaali automaali, tosin jarrupöly aika äkkiä ne mustuttaa joka tapauksessa.. Ehkä maalaisin auton väriseksi,tai sitten ihan vaan hopeaksi tai mustaksi.Jarrurumpuja ei viitsi kovin hirveästi korostaakaan :oops:
Avatar
fantasos
Viestit: 108
Liittynyt: 20.7.2006 0:50
Paikkakunta: Oulu

Kiitoksia taasen paljon...

Viesti Kirjoittaja fantasos »

Jeps, tattista neuvoista. Eli samalle linjalle alkaa menemään kuin omat ajatukset, teräsharjaa ja sitkasta maalia. ;-)

Täytyy nyt muistaa että kyseessä ei ole se "edustava auto" joten ratkaisussa ei haittaa jos se täytyy uusata joka kesä, kunhan on halpa ja helppo. Kuvia panen toki tulemaan mutta kun se kolarikorjaamo on enää viikon päässä niin ei kannata vielä laittaa hirveesti noihin pakkelia kun en tiedä meneekö kuinka paljon osia takaa uusiksi. :-P

-Fantsu, suuntaa maalikauppaan.
"Jos ajan Volvolla, olen vastuuni tunteva perheenisä.
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Keväällä renkaanvaihdon yhteydessä harso vannehopeaa suoraan ruosteen päälle. Siistiytyy riittävästi, aikaa menee noin 10s. per rengas ja kestää kesän. Yhdellä vannehopeapurkilla pärjää noin seitsemän vuotta.

Säästyneen ajan voi käyttää vaikka television katseluun.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Rummut ja satulat auton väriin ? :shock: Vannehopeanvärisiksi ? :eec:

Mustat ne pitää olla, mustassa autossa menee myös autonväriset. :?
Jarrulevyn maalautuminen ei haittaa jos suihkuttelee spraypullosta, muutama terävä jarrutus ja maali on poissa.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Vasara lakka on pysynyt aikas hyvin jarru rummuissa ja satuloissa vaikka välillä on lämmennytkkin
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

Pega kirjoitti:Vasara lakka on pysynyt aikas hyvin jarru rummuissa ja satuloissa vaikka välillä on lämmennytkkin
totta... teräsharjaa vaan rummuille ja pensselillä vasaralakka maalia päälle..
hyvä tulee 8)
BMW E31 V12
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Tutkisin myös nuo takarummut, jotta ovatko miten sorvautuneet jo kuluneiksi ja jos ovat oikeinkin kulut, saa niitä uusia joita on sitten hyvä maalailla mieleisekseen.
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Mä putsasin meesusta viime kesänä kaikki satulat dremelillä ja levyjen rumpuosan porakone - teräsharja yhdistelmällä + sitten kiiltävä hopea Hammeritella, ei oo menny miksikään talven aikana 8)
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
fantasos
Viestit: 108
Liittynyt: 20.7.2006 0:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fantasos »

Otin ja leikin vähän photoshopilla. Tässä on nyt kuva alkuperäisestä tilanteesta:
Kuva
Jä tässä vaihtoehdot Korinvärinen, musta ja harmaa. Siinä järjestyksessä:
Kuva Kuva Kuva

Voi härräjumala kun tuo rumpu on ruma harmaana! :shock: Eli joko auton väriseksi tai (kuten jo täällä todettiin) mustaksi. Mustan etuina mainittakoon että kun rumpu ei näy niin autoa ihmettelevät ihmiset voivat kuvitella vanteen taakse ihan mitä parhaaksi katsovat. Taitaa siis olla mustan paikka.

-Fantsu-
"Jos ajan Volvolla, olen vastuuni tunteva perheenisä.
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Avatar
fantasos
Viestit: 108
Liittynyt: 20.7.2006 0:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fantasos »

Jiitek kirjoitti:Keväällä renkaanvaihdon yhteydessä harso vannehopeaa suoraan ruosteen päälle. Siistiytyy riittävästi, aikaa menee noin 10s. per rengas ja kestää kesän. Yhdellä vannehopeapurkilla pärjää noin seitsemän vuotta.

Säästyneen ajan voi käyttää vaikka television katseluun.
Mun vaimo varmaan tykkäisi siitä jos en näprää koko aikaa auton kanssa. Jäisi aikaa... :sex: ...muuhun.

Mutta kävin ostamassa maalit oikein pohjamaalista alkaen. Kunhan keli lämpenee (juu, ei ole lämmitettyä sisätilaa missä laittaa autoa :oops:) niin sitten harjaa ja laikkaa ja pohjamaalia ja maalia ja lakkaa ja on tö roud...

-Fantsu

P.S. Päädyin sitten siihen auton väriseen. Kunhan nuo rummut on laitettu niin katselen sitten jarrusatuloitten kohtalon. Nyt ne menee mustinakin (jarrupaloista tullut pölyä?)
"Jos ajan Volvolla, olen vastuuni tunteva perheenisä.
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Avatar
fantasos
Viestit: 108
Liittynyt: 20.7.2006 0:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fantasos »

Nonni, tulihan niitä kelejä.

Elikkäs threadin alussa oli kuva siitä mistä lähdettiin ja tässä on kuva tilanteesta nyt (klikatkaa halutessanne suuremmaksi):

Kuva

Ei paha vai mitä? 8) Tämä vaati siis minimaalisen investoinnin johon kuului pohjamaali, maali ja lakka. Sipaisin ruosteenpoistolaikalla rummun niin puhtaaksi kuin saattoi toivoa ja sen jälkeen pyyhin loput pölyt pois kostealla rätillä. Kun rummut olivat kuivuneet, aloin sprayaamisen. Jokainen maalikerros kuivui noin tunnin ennen seuraavaa. Kaikkiaan sellainen 4,5 tuntia renkaiden irroittamisineen, mutta kolme tuntia sai käyttää kaljanjuontiin maalikerrosten kuivuessa. :pidu:

Tulos kestää tarkastelun myös kauempaa:
Kuva

...tai kestää ja kestää, pitäisi pestä tuo auto. :roll:

-Fantasos-
"Jos ajan Volvolla, olen vastuuni tunteva perheenisä.
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”