DOT5-jarruneste ja DOT5.1-jarruneste
DOT5-jarruneste ja DOT5.1-jarruneste
Voi veljet (ja siskot) kuinka voi nyt ottaa pattiin. Kävin perjantaina hakemassa Ylöjärven Autovaraosasta jarrunestettä. Menin ostamaan DOT5-nestettä. Kaveri iski käteeni pullon, jossa oli DOT5.1-nestettä. Kysyin, että mikä tämä "pisteyksi" on. Hän sanoi: "Uudempaa nestettä. Nesteet ovat taaksepäin yhteensopivia." Tyhmä kun olin, menin uskomaan kauppiaan sanaa.
Vaihdoin jarruletkun ja plöräytin 5.1:ä säiliöön. Ilmautui hyvin. Eilen jatkoin jarrujen kanssa ropaamista. Kun yritin ilmata uudelleen, painetta ei tule millään.
Aloin googlettaa asiaa kuin insinööri konsanaan ja paljastui, että DOT5 on silikonipohjainen neste ja DOT5.1 on glyserolipohjainen. DOT5.1 on glyserolipohjaisien DOT4:n ja DOT3:n kanssa kyllä yhteensopivaa. Mutta DOT5.1 ei ole DOT5:n kanssa yhteensopiviaa. Samalla haulla löysin, että muut saman kauppiastyperyyden uhreiksi johtuneet olivat havainneet DOT5 + DOT5.1-mikstuuran sulattaneen kumi ja muoviosia jarrupiirissä. Nyt pelkään että minulla on käynyt sama.
Onko asiakkaalla tällaisessa mitään oikeuksia?
Vaihdoin jarruletkun ja plöräytin 5.1:ä säiliöön. Ilmautui hyvin. Eilen jatkoin jarrujen kanssa ropaamista. Kun yritin ilmata uudelleen, painetta ei tule millään.
Aloin googlettaa asiaa kuin insinööri konsanaan ja paljastui, että DOT5 on silikonipohjainen neste ja DOT5.1 on glyserolipohjainen. DOT5.1 on glyserolipohjaisien DOT4:n ja DOT3:n kanssa kyllä yhteensopivaa. Mutta DOT5.1 ei ole DOT5:n kanssa yhteensopiviaa. Samalla haulla löysin, että muut saman kauppiastyperyyden uhreiksi johtuneet olivat havainneet DOT5 + DOT5.1-mikstuuran sulattaneen kumi ja muoviosia jarrupiirissä. Nyt pelkään että minulla on käynyt sama.
Onko asiakkaalla tällaisessa mitään oikeuksia?
-T


kyllähän tuohon varmastikkin kuluttujansuojalaki pitäs tulla vastaan, myyjän vika koska antoi väärää ainetta ja antoi väärän kuvauksen toimivuudesta sekä jos aiheuttaa vielä vahinkoa niin toki ovat korvausvelvollisia. Tosin ongelmana taitaa paremminkin olla että miten saat todistettua sen että myyjä tosissaankiin sanoi sinulle mainitsemallasi tavalla.
Ota yhteyttä kuluttuja-asiamieheen, vai mikäs sen korrekti nimi nyt olikaan.
Ota yhteyttä kuluttuja-asiamieheen, vai mikäs sen korrekti nimi nyt olikaan.
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Hyvä asia tarinassa tietysti on, että jarrut eivät pettäneet kun kävin lauantaina ajelulla. Silloin ei olisi enää kuluttaja-asiamieskään auttanut vaan oltaisiin herkästi tarvittu piipaa-autoa.
King-merkkisen purkin kyljessä ei ole glyserolista eikä silikonista mitään mainintaa. Tämä oli osasyynä, miksi nielaisin kauppiaan selityksen rapaloineen päivineen. Sen verran kyllä olin kuusalla, että silikoninestettä järjestelmä kaipaa.
Soitin kauppaan. He sanoivat olevansa edelleen sitä mieltä, että 5.1 on yhteensopivaa 5:n kanssa. No, tämähän on todettu palturiksi jo aikaisemmin.
Soitin Kingin maahantuojalle 09-35011. Siellä oli oikein asiallisen oloinen heppu, joka vahvisti ylöjärveläisen kauppiaan olevan väärässä. Hän myös sanoi, että DOT5 + DOT5.1-seos ei toimi. Mutta samalla hän sanoi, että ei sen mitään pitäisi rikkoakaan. Eli kunnollisella vuodattamisella ja ilmailulla jarrujärjestelmä "yksinesteiseksi" ja jarrujen pitäisi toimia.
Kysyin maahantuojalta, että miksiköhän eilessäpäivänä ilmaillessani painetta ei syntynyt vaikka mielestäni ilmasin oikein antaumuksella. Tähän hän ei osannut sanoa juuta-jaata.
Mikä on totta ja mikä ei? Onko totta että sekaisin olevat nesteet voisivat oikeasti rikkoa järjestelmän?
King-merkkisen purkin kyljessä ei ole glyserolista eikä silikonista mitään mainintaa. Tämä oli osasyynä, miksi nielaisin kauppiaan selityksen rapaloineen päivineen. Sen verran kyllä olin kuusalla, että silikoninestettä järjestelmä kaipaa.
Soitin kauppaan. He sanoivat olevansa edelleen sitä mieltä, että 5.1 on yhteensopivaa 5:n kanssa. No, tämähän on todettu palturiksi jo aikaisemmin.
Soitin Kingin maahantuojalle 09-35011. Siellä oli oikein asiallisen oloinen heppu, joka vahvisti ylöjärveläisen kauppiaan olevan väärässä. Hän myös sanoi, että DOT5 + DOT5.1-seos ei toimi. Mutta samalla hän sanoi, että ei sen mitään pitäisi rikkoakaan. Eli kunnollisella vuodattamisella ja ilmailulla jarrujärjestelmä "yksinesteiseksi" ja jarrujen pitäisi toimia.
Kysyin maahantuojalta, että miksiköhän eilessäpäivänä ilmaillessani painetta ei syntynyt vaikka mielestäni ilmasin oikein antaumuksella. Tähän hän ei osannut sanoa juuta-jaata.
Mikä on totta ja mikä ei? Onko totta että sekaisin olevat nesteet voisivat oikeasti rikkoa järjestelmän?
-T


Omistaja. Saas nähdä saako tuollaista pikkufirmaa minkäänmoiseen vastuuseen. Toisaalta, toivottavasti ei tarvitse alkaa vastuuta hakea. Toivottavasti rikkoutuminen on pelkkää urbaanilegendaa ja hommasta selviää pelkällä säikähdyksellä ja potutuksella.J.T.S kirjoitti:Nonniisa, auto "veholle" ja lasku sille putiikille, joka möi väärää tököttiä. Toivottavasti ei ole mennyt mitään pahemmin "rikki".
Taitaa olla taas kesätuuraaja ollut myynti hommissa.
-T


Jännä, että tuossa on ollut sisällä ne DOT 5 -nesteet.
Luulisi, ettei niitä hirveästi käytettäisi sekaantumisvaaran vuoksi.
Oliko kyseessä Äsälkoo vai see?
Itsekin meinasin säikähtää DOT 4:n ja 5.1:n sekaantumisen vuoksi mutta onneksi vaaratilanne oli vain allekirjoittaneen pään sisällä.
t.
Risto


Itsekin meinasin säikähtää DOT 4:n ja 5.1:n sekaantumisen vuoksi mutta onneksi vaaratilanne oli vain allekirjoittaneen pään sisällä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Harley-DavidsonRoisto kirjoitti:Jännä, että tuossa on ollut sisällä ne DOT 5 -nesteet...

HDCF.n Foorumin mukaan DOT5.1 kuulemma tappaa tietynsorttiset kumiosat aika tehokkaasti. Ja sattuupa juuri noissa "lypsyjakkaroissa" olemaan juuri tuollaiset.Rässi66 kirjoitti:Mie ottasin auton pukeille ja painaisin uudet 5.1 nesteet inessiiviin.
Ilimaisin sitten niin kauan että 5.0-töhnä olis varmasti ulkona...
Tämänhetkinen suunnitelma on: Kaupasta DOT5:ttä. Jarrusylinteri auki ja tiivisteiden kuntotarkistus. Jos tiivisteet näyttävät oleva ookoo, DOT5:llä "silikonipuhdistus". Eli DOT5.1 öljynvaihtopaljuun mahdollisimman nopeasti.
Älköön kukaan ajatelko, että DOT5.1:ssä mitään vikaa olisi. Käyttökohde vain on nyt niin väärä kuin olla ja voi.
-T


Tähän vielä yhteenveto jarrunesteistä:
Nyt jopa viralliset jälleenmyyjät tuputtavat DOT5.1:ä kun pyytää DOT5:ä! Siksi on erittäin tärkeää ymmärtää, onko pullossa sisällä glyserolipohjaista vai silikonipohjaista liuosta. Muuten voi käydä aika huonosti.
- DOT3 on "perinteinen" jarruneste. Glyserolipohjainen Tappaa luonnonkumitiivisteet. Syö maalin. Kerää vettä.
DOT4 korkeampi kiehumispiste kuin DOT3:lla. Glyserolipohjainen Tappaa luonnonkumitiivisteet. Syö maalin. Kerää vettä, mutta ei yhtä hanakasti kuin DOT3.
DOT5 on silikonipohjainen jarruneste. Ei syö maalia. Ei kerää vettä. Ei vahingoita kumitiivisteitä. Ei sekoitu glyserolinesteiden kanssa. Menee luonnostaan hiukan kasaan paineen alla, mistä seuraa hiukan pehmeämpi jarrutunto.
DOT5.1 on ABS-jarrujen jarruneste. Glyserolipohjainen. Erittäin korkea kiehumispiste. Väitetään että ei vahingoita kumitiivisteitä, mutta Harley-Davidson-piireissä tiedetään että tämä ei ole totta kaikissa tapauksissa. Kumitiivisteet menevät "lakuksi".
Nyt jopa viralliset jälleenmyyjät tuputtavat DOT5.1:ä kun pyytää DOT5:ä! Siksi on erittäin tärkeää ymmärtää, onko pullossa sisällä glyserolipohjaista vai silikonipohjaista liuosta. Muuten voi käydä aika huonosti.
-T


Noniin, nyt jarrut toimivat taas. Kolme iltaa meni äheltäessä ennenkuin sain DOT5.1:t ulos. Sen jälkeen ilmaaminen oli jotenkin käsittämättömän työlästä. Aloin jo epäillä, että josko tiivisteet ehtivät sittenkin mennä lakuksi.
Viimeisenä oljenkortena tartuin lopulta apteekkarin keinoihin. Ja ne auttoivat. Ruuttaamalla DOT5:ä injektioruiskulla ilmausreiän kautta sisään sain ilmat nestesäiliön kautta ulos. Nyt on taas vastetta kahvassa ja uskalsin illalla jopa koeajollekin!
Nauratti kun vedin peilin edessä Davidan Classic Jettiä päänuppini suojaksi ennen koeajoa vehkeellä, jonka jarrut olivat vasta juuri hetkeä aikaisemmin alkaneet vastata: Ajatus alkoi laukata ja yhtäkkiä näin peilissä itseni Chuck Yeagerina vetämässä suihkarikypärää päähän ennen matkaa kohti äänivallia, jonka läpi kukaan ei vielä ole tunkeutunut. Suuruudenhulluko? Ei välttämättä, mutta vähän vilkas mielikuvitus ehkä
Viimeisenä oljenkortena tartuin lopulta apteekkarin keinoihin. Ja ne auttoivat. Ruuttaamalla DOT5:ä injektioruiskulla ilmausreiän kautta sisään sain ilmat nestesäiliön kautta ulos. Nyt on taas vastetta kahvassa ja uskalsin illalla jopa koeajollekin!
Nauratti kun vedin peilin edessä Davidan Classic Jettiä päänuppini suojaksi ennen koeajoa vehkeellä, jonka jarrut olivat vasta juuri hetkeä aikaisemmin alkaneet vastata: Ajatus alkoi laukata ja yhtäkkiä näin peilissä itseni Chuck Yeagerina vetämässä suihkarikypärää päähän ennen matkaa kohti äänivallia, jonka läpi kukaan ei vielä ole tunkeutunut. Suuruudenhulluko? Ei välttämättä, mutta vähän vilkas mielikuvitus ehkä

-T

