Eurooppatakuun toteutuminen?

Täällä voit keskustella otsikon mukaisista asioista.
Vastaa Viestiin
Antti
Viestit: 11
Liittynyt: 11.2.2006 22:36
Paikkakunta: Oulu

Eurooppatakuun toteutuminen?

Viesti Kirjoittaja Antti »

Minulla on Saksasta tuotu auto, jossa ns. eurooppatakuu. Onko tietoa tuon toteutumisesta Veholla esim. Oulu. Takuu voimassa siis 5/2006 saakka.

Määräaikaishuolto (1 vuosi) viim. huhtikuussa ja samassa yhteydessä olisi tarkoitus tarkistuttaa hieman takuun piiriin kuuluvia asioita.

Onko kokemusta Oulun Vehon suhtautumisesta omiin tuontiautoihin?

Tarvitseeko hankkiutua ensin Vehon tietokantaan jollakin tavalla?

Autossa myös Blaupunkt Dx cd-rom Comand, jossa valmis paikka tv:lle. Käyttää ilmeisesti kiinteän autopuhelimen antennia. Onko vihjettä mistä saisi sopivan tv-kortin?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Veho on suhtautunut asiallisesti ainakin ruosteongelmiin joita on ollut tuontiautoissa ja jotka kuuluvat takuun piiriin.

Täältä löytynee muita jotka osaavat vastata tarkemmin noihin kysymyksiisi...

Tervetuloa Meselle, Antti. :D
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1018
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Tota hetkinen... Oon kuullu tuon "Eurooppatakuun" nimen aiemmin hiljattain...

Jos nyt oikein muistan, sillä ei tehtaan kanssa yleisesti ole tekemistä ja Veho veisaa piutpaut siitä. Ihan normaalit maali ja ruostumistakuut sekä uuden auton takuut sitoo Vehoa maahantuojana tehdasta kohti, mutta tämä Eurooppatakuu ei mielestäni ollut sellainen... Prkl, missähän mä siitä just näin... Pitää ettiä.

Kuinka vanha sun autosi on? Tekstistä päätellen -05? Silloin siinä on tämä normaali 2v tehdastakuu yms takuut mitä tehdas myöntää, ne on ympäri palloa voimassa vaikka mistä ostaisit.
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Jos autossasi on mersun EuropaGarantie, niin homma menee seuraavasti: Viet auton Suomessa virallisen organisaation huoltoon ja kerrot tästä takuusta ja tietysti vioista. Siinä tiskillä heidän pitäisi kertoa mitkä menee vaihtoautotakuuseen ja mitkä ei. Korjauksen jälkeen maksat laskun ja kerrot huollolle tilinumerosi IBAN-muodossa ja annat vielä konttorin SWIFT-koodin. Huollon velvollisuus on lähettää paperit Stuttgarttiin, josta 2-3 viikon kuluessa laitetaan rahat suoraan tilillesi. Jos olet ostanut autosi esim. Audin, Bemarin tai Volvon diileriltä Saksasta, niin heidän vaihtoautotakuunsa toiminee samalla tavalla.
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Mariini kirjoitti:Jos nyt oikein muistan, sillä ei tehtaan kanssa yleisesti ole tekemistä ja Veho veisaa piutpaut siitä. Ihan normaalit maali ja ruostumistakuut sekä uuden auton takuut sitoo Vehoa maahantuojana tehdasta kohti, mutta tämä Eurooppatakuu ei mielestäni ollut sellainen...
Jos Veho haistattaa mersun EuropaGarantielle pitkät, niin kannattaa ottaa yhteyttä DaimlerChryslerin Services Fleet Managementin herroihin Detlev Fluch ja Apostolos Tsakalidis, he voivat tulla ruuvaamaan tähden Vehon katolta irti :D
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1018
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Meinaan nyt sitä muistini pohjalta, että onko tämä "Eurooppatakuu" jokin ylimääräinen systeemi? Katsos kun jos sen 'muistijäljen' jättää huomioimatta niin: "Eurooppatakuu." Mitä helevettiä, eikö se ole vaan pelkkä takuu. Ei Mersun papereissa (muistaakseni taas) puhuta muusta kuin takuusta. Eli eikö tällä perusteella pitäisi puhua "Eurooppatakuusta" jos se on sama asia?

Mutta jos se Eurooppatakuu onkin eri asia kuin tehtaan tuotteelleen myöntämä 2v takuu valmistusvirheitä vastaan, 12(?) vuoden takuu maalipinnan valmistus ja maalausvirheitä ja 30 vuoden puhkiruostumattomuustakuu? Tätä haen.

Tämä ei nyt ole yhtään varmaa, mutta Vehohan sen selvittää. Ja oikeen näppärä poika kysyy tehtaalta.
Antti
Viestit: 11
Liittynyt: 11.2.2006 22:36
Paikkakunta: Oulu

Auto on

Viesti Kirjoittaja Antti »

vm 2003 ja rekisteröity 1. kerran Saksassa 28.05.2004. Ollut DB:n esittelyautona ja siitä myyty yritykselle 8/2004. Palautunut jälleen DB:lle n. vuoden kuluttua, josta ostin sen 11/2005.
Antti
Viestit: 11
Liittynyt: 11.2.2006 22:36
Paikkakunta: Oulu

Jep, ja kiitoksia jo

Viesti Kirjoittaja Antti »

tähänastisista asiallisista vastauksista. Ollut jo aidosti hyötyä antamistanne tiedoista.
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Mariini kirjoitti:Mutta jos se Eurooppatakuu onkin eri asia kuin tehtaan tuotteelleen myöntämä 2v takuu valmistusvirheitä vastaan, 12(?) vuoden takuu maalipinnan valmistus ja maalausvirheitä ja 30 vuoden puhkiruostumattomuustakuu? Tätä haen.
Joo, sori. Minä puhun mersun vaihtoautoille myöntämästä takuusta. Siis tästä:
Tämmönen
Elikkäs tämä on vaihtoautotakuu, jonka myyjä antaa osalle autoista, ei näköjään kaikille.



Muokkasin linkkiä ku venytti ruutua T:Sjtv
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Kyllä käsittääkseni autolla on ihan kansainvälinen takuu riippumatta siitä mistä auto on hankittu. Eihän maahantuojat sitä takuuta myönnä tai vastaa korjausten kustannuksista vaan tehdas. Ns. maahantuoja korjaa jos korjattavaa on ja tehdas korvaa em. asian maahantuojalle.

En tiedä onko totta vai ei, mutta eräs melko iso autoliike on tuonut ja tuo edelleen niitä tehtaan työntekijä autoja melko paljon. Paikallinen piirimyyjä ei suostunut tekemään tai ainakin suhtautui erittäin nihkeästi takuun alaisiin korjauksiin. Em. autoliike otti yhteyttä Saksaan mersulle ja tiedusteli asiaa sieltä. Tehdas otti yhteyttä Vehoon ja ilmoitti heille melko yksiselitteisesti vaihtoehdot:
- takuutyöt tehdään kaikkiin takuunalaisiin autoihin kuten ne kuuluukin tehdä
- jos näin ei toimita vaihtuu maahantuoja.
Onhan se nyt sanomattakin selvää, että tuollainen pelkästään kateudesta syntynyt niskoittelu takuuasioissa ( eli koska he eivät ole päässeet myymään kyseessä olevaa autoa) on erittäin huonoa mainosta automerkille sekä tehtaalle.

Jos nyt esim. joku piirimyyjä tai Vehon oma piste ei suostu takuutyöhön, niin itse kyllä pyytäisin asian mustaa valkoisella. Todennäköisesti asiaa ei paperimuodossa saa. Ja edelleen jos ei toimi, niin yhteydenotto tehtaalle ja jo rupes toimimaan.

Pitää perähän vähä eritoora :lol:

Sammaa rutinaahan piirimyyjät pitävät jos autoa ei ole huolettu heillä ja takuuaikana esim. menee joku nivel väljksi tms. No tässäkin asiassa todistustaakka on heillä :shock: Heidän täytyy kyetä osoittamaan toteen, että em. asia johtuu toisen korjaamon huolimattomuudesta, ammattitaidottomuudesta tms. No hirveestihän se vaikuttaa jonkin iskunvaimentimen kestoikään jos auto on huollettu muaalla. :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

EUROPA-GARANTIE JA PUHKIRUOSTUMATTOMUUSPALVELUSTA

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Vehon takuupäällikkö on 11.11.2005 lähettänyt laajalla jakelulla asiakkaalle annetun kirjeen koskien ”Eurooppa-takuuta”. Siinä todetaan mm. että ”Saksassa Mercedes-Benz jälleenmyyjän kautta myytyihin käytettyihin autoihin sisältyy Europa-Garantie niminen vaihtoautotakuu.”

Edelleen takuupäällikkö kirjoittaa ”Olemme toimineet huoltoedustajien tukena tehden kyselyitä ja reklamoineet tapaukset vaihtoautotakuun myöntäneeseen vakuutusyhtiöön. Tapausmäärien voimakkaasti kasvaessa meillä ei ole enää mahdollisuutta jatkaa tätä palvelua. Alkaen 14.11 emme välitä korvauskyselyjä vakuutuksen myöntäjille. Asiakkaan tullessa Mercedes-Benz huoltoedustajalle vaatimaan korjausta Europa-Garantien kustannuksiin asiakas on siis itse velvollinen maksamaan korjauslaskun ja anomaan takuun myöntäjältä korvausta tehdystä korjauksesta. Huoltoedustajalla ei ole velvollisuutta toimittaa korjauksista vieraskielistä selvitystä laskun sisällöstä. Toki voitte asiakkaalle tarjota tätä palveluna ja siitä voi pyytää erillisen korvauksen.”

Edelleen takuupäällikkö kirjoittaa ”Asiakas vaihtoautotakuu sopimuksen allekirjoitettuaan on hyväksynyt toimintamenettelyn, että hän on velvoitettu hoitamaan takuusaatavansa itsenäisesti”.

Edellä joku kirjoittaja Mese-forumilla totesi aivan oikein, että yhteydenotto takuuasiakirjoissa mainittuun DaimlerChrysler Services Fleet Mangement Gmbh:öön tai muuhun takuun myöntäjään poistaa ongelman jos ja kun palvelua ei enää Suomessa MB-huoltokorjaamossa anneta. Takuuasiakirjassa on fax-numero. Edellä mainitun Tsakalidis Apostoles’in sähköpostiosoite on Apostolos.Tsakalidis@daimlerchrysler-bank.com.
Viimeksi muokannut Tenta, 09.2.2007 14:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Ruostumattomuustakuusta. Oma autoni, -98 e220, oli takuumaalauksessa
marraskuussa -05. Toinen takaovista vaihdettiin kokonaan sekä
toinen kunnostettiin. Lisäksi etuovet "käsiteltiin" ongelmakohdista.
Takalokosuojan aukon ja ovien välinen osuus samaten maalattiin.
Toivoin myöskin että lokasuojan kaarissa olevat muutamat
alkavat korroosiot olisi korjattu. Vastaukseksi annettiin etteivät kuulu takuunalaisiin kohtiin.

Korjaustyöt tehtiin veloituksetta sekä sain auton kolmeksi päiväksi
käyttööni, myöskin veloituksetta. Rulianssi kesti muistaakseni reilun
viikon jolta osin maksoin kolmelta päivältä ylittävän vuokraauton vuokrat
itse.

Homma pelasi periaatteessa ihan ok, huomioitaessa auton ikä yms.

Tietysti toivoin että virheitä olisi korjattu muualtakin. Autoa noutaessani
tiedustelin miten tulevaisuudessa toimitaan mikäli vastaavia ongelmia esiintyy tässä samassa autossa. Työjohtaja arveli että tutkitaan sitten
taas ja korjataan jos aihetta ilmenee.

Autoni on ns. suomiauto eikä ole käynyt huolloissa Vehossa vuosiin.

Heikki
Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Håkke »

Minulla on huonoja kokemuksia tuosta eurooppa takuusta.
Minä vein autonio Olarin Veholle ja kerroin että minulla on ko takuu.
Autoa korjatiin muutaman kerran ja vika saatiin korjattua.
Sitten kun rupesin hakemaan korvausta, niin sanottiin että ei tule korvauksia koska korjauksiin ei oltu kysytty takuun antajan lupaa.
Otin herneet nenään ja sain jokin verran rahaa takaisin mutta noin 600 eroo hävisi savuna ilmaan.

Jotta korvauksia saa pitää olla korjauslupa.
Täällä etelässä takuu asoita hoitaa Lommilassa Ville (en muista sukunimeä)

Kannattaa olla tarkkana siellä oulun vehossa.
Varmista siellä miten pitää menetellä, pyydä vaikka kirjallinen ohjeistus.
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

MB-huollosta ei annettu neuvoja asiakkaalle. Sanottiin vain, etteivät he asiaa hoida, korjaavat kyllä.

Korvausvastuuta koskeva menettelytapa kannattaa tarkistaa ennen kuin antaa autoa korjattavaksi. Jos takuun myöntäjä Saksassa ei katso vikaa takuun piiriin kuuluvaksi, kannattaa miettiä paras ja halvin korjauspaikka. Niitähän on ainakin pääkaupunkiseudulla.
Viimeksi muokannut Tenta, 09.2.2007 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Tenta:lla tuntuu olevan melko eksatia tietoa näistä asioista :shock:

Mukavaa, että löytyy tällaiseenkiin hommaan asiantuntija :lol: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

PALSTA JURIDISILLE ONGELMILLE

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Näillä sivuilla voisi olla oma palstansa juridisille ongelmille ja niistä käytävälle keskustelulle. Turhan usein tapaa "automyyjän" tai "takuupäällikön", joiden juttuihin autonomistajan on syytä suhtautua suurin varauksin. Tämä keskustelu ei olisi jotain mallia tai edes automerkkiä koskevaa.

Olen eri yhteyksissä suositellut kuluttajaa kääntymään Kuluttajaviraston oikeudellisen osaston eli Kuluttaja-asiamiehen tai kunnan kuluttajaneuvojan puoleen, mikäli tulee ongelmia esim. virhevastuun tulkinnassa.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ensialkuun kiitoksia "Tenta":lle tiedoista joita meistä takuulla moni tarvitsee. Ideasi juridisten, takuu yms. -ongelmien keräämisestä yhteen nippuun on mainio. Itkumuuri -forum saattaisi olla yksi mahdollinen sijoituspaikka keskustelulle, mutta otamme asian esille ylläpidossa ja mietimme kuinka tämä asia olisi viisainta hoitaa. Kaikkien etuhan se olisi jos tällainen tärkeä tieto on yhdessä "mapissa."

Kehitysprojektejehan meillä on koko ajan meneillään, tämä asia otetaan takuulla huomioon käytävissä keskusteluissa.

Mainiota.
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Tenta kirjoitti:Typeräähän tässä onkin se, ettei MB-huolto anna edes neuvoja asiakkaalle. Veho Olarikin sanoo vain, etteivät he asiaa hoida, korjaavat kyllä.
Jos ei edes neuvoja saa, niin suosittelen kirjettä seuraavalle herralle:
http://www.daimlerchrysler.com/dccom/0, ... -0,00.html

Maahantuojan diileri on velvollinen opastamaan asiakasta mm. siinä mitkä korjaukset kuuluvat Europagarantie-takuun piiriin. Huollosta löytyy (tai pitäisi löytyä) mapillinen aiheeseen liittyvää dokumentaatiota selvällä suomen kielellä Jos on epäselvää, niin voi soittaa Saksaan numeroon +49-711-2574-7949 tai laittaa faxin numeroon +49-711-2574-97949. Homman voi hoitaa sujuvasti englannilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus”