käsijarru jumissa, säätöruuvin pyörimis suunta..?

Vastaa Viestiin
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

käsijarru jumissa, säätöruuvin pyörimis suunta..?

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Juu eli tuo 124 on seissyt jo puoli vuotta ja tietysti känkkä oli unohtunut päälle :!: :( Koitettiin hinata ni takapyörät vaa laahas paikallaan.. Eli ovat ilmeisen jumissa..

Pitäs ilmeisesti koittaa siitä pyöränpultin reiästä koittaa säätää noita kenkiä..

Tuola mekassa oli nuo känkkäremontin ohjeet mutta niistäkään ei ilmennyt että MIHIN suuntaan sitä ruuvia piti säätää..? (LAINATTUA: "jos levy ei lähde irti, löysytä sen säätöä pyörittämällä säätörullaa löysemmälle pyöränpultin reiästä")

Ja oliko tässä vielä nyt semmoinen juttu että toisella puolella autoa piti tuota samaa ruuvia pyöritellä eri suuntaan kuin toisella....???

Muistelen vaan että joskus tuskailin tuon säädön kanssa kun en tiennyt mihin suuntaan pyörittää, ja kun se "säätöpyörä" tai mikä nyt onkaan pyöri muutenkin todella tahmeasti niin ei huvittaisi vahingossa enää yrittää väärään suuntaan veivata..
Viimeksi muokannut 500sel, 23.8.2012 23:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lada 1200L -87 ->käyttöauto
w126 500sel -89 ->kauppakassi
124 300e 89 ->pihakoriste
reverend
Viestit: 282
Liittynyt: 24.10.2010 15:31

Viesti Kirjoittaja reverend »

Muistelisin kuskin puolella pyörittäneeni ylöspäin ja toisella puolen alas. Näkeehän sen kyllä lampullakin eli pyörittää vähän ja katsoo mihin suuntaan meni.
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

reverend kirjoitti:Näkeehän sen kyllä lampullakin eli pyörittää vähän ja katsoo mihin suuntaan meni.
Häh hetkinen, nyt en aloittelevana mekaanikkona ymmärrä et minne kattoo lampulla ja mikä meni..? :)
lada 1200L -87 ->käyttöauto
w126 500sel -89 ->kauppakassi
124 300e 89 ->pihakoriste
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Reiästä näet rullan ja kun sitä pyörität, niin et voi olla huomaamatta kumpaan suuntaan löystyy.. :D

varsinaisia kenkiä ei taida pultinreiän kautta nähdä.. tai miksei oikein taittuvalla katseella sekin ole mahdollista 8)
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3387
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

reverend kirjoitti:Muistelisin kuskin puolella pyörittäneeni ylöspäin ja toisella puolen alas. .

Samaa sanovat mun muistiinpanot
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Iso vasara ja napakoita kopsauksia vanteeseen navan kohille :pappa:
(siis siinä tapauksessa, että on peltivanteet. Muuten vanne pois välistä :idea: )
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
richarttos
Viestit: 320
Liittynyt: 19.10.2010 13:09
Paikkakunta: Hki-Jkl

Viesti Kirjoittaja richarttos »

Riippuu ihan siitä miten päin se säätöruuvi on sinne asennettaessa laitettu. Kokeilemalla selviää. Lintoissa ruosteen aiheuttamista ominaisuuksista johtuen ruuvi ei välttämättä pyöri molempiin suuntiin yhtä hyvin, jolloin on näppärää kääntää se niin, että sitä on helppo kiristää.
204.201
EX 124.083
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Jos oikein vaikeaksi menee, niin ottaa rattaan (5 pulttia), jarrusatulan (2 pulttia) ja jarrulevyn irti (yksi pieni ruuvi). Sitten ainakin näkee mihin päin kääntää. Jarrulevy tosin vaatii irrotakseen tässä vaiheessa herkistelyä lekalla tms.

Pienimmän riesan tie lienee kuitenkin tuon säätörullan pyörittely lampun avulla.
Kein siknatuur
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Sampo N. kirjoitti:Jos oikein vaikeaksi menee, niin ottaa rattaan (5 pulttia), jarrusatulan (2 pulttia) ja jarrulevyn irti (yksi pieni ruuvi). Sitten ainakin näkee mihin päin kääntää. Jarrulevy tosin vaatii irrotakseen tässä vaiheessa herkistelyä lekalla tms.

Pienimmän riesan tie lienee kuitenkin tuon säätörullan pyörittely lampun avulla.
Jarrulevy ei lähde pois jos levyssä on kulumaa ja kengät lähellä. Pitää säätää rullasta,joka vie muutaman sekunnin. Ja rulla voi olla mitenpäin vain,kokeilemalla/katsomalla selviää.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mää oon laittanu rattaan niinpäite että napaa kohti löysää ja poispäin kiristää, ihan kuten kengätkin menee. Loogisesti. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3387
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Easy Rider kirjoitti:Mää oon laittanu rattaan niinpäite että napaa kohti löysää ja poispäin kiristää, ihan kuten kengätkin menee. Loogisesti. :idea:
*Kummelin sketsi äänellä* "Erittäin hyvin sanottu siellä..." :ope:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Siitä "rattaasta" kyllä tuntuu ihan selväati kumpaan suuntaan kiristyy! Eli kiristyessään jonkun verta jäykempi pyöritellä :D
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sääntö on selvä, ruuvaa niin paljon kunnes toppaa jämäkästi ja jos toppaa pehmeästi mentiin väärään suuntaan. Tuohon on kyllä ihan ohjekkin mutta se toimii vain jos kiristin on oikein päin.

Kuva
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tää kuva on kyllä oikeen kunnon autosta mutta eiköhän se asia käy tästäkin :roll:

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sääntö on selvä, ruuvaa niin paljon kunnes toppaa jämäkästi ja jos toppaa pehmeästi mentiin väärään suuntaan.
Just näin, muutamassa sekunnissa selviää mihinpäin pitää pyörittää.
Herroilla hyvät kuvat aiheesta edellä.
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

No niin juu kiitoksia havainnollistavista ohjeista..!

..ikävä kyllä pyörä oli niin jumissa että eihän se pyörinyt senttiäkään :!:

...joten tällöin en luonnollisesti pystynyt myöskään pyörittämään sitä
pultin reikää sen säätöruuvin kohdalle :ope:

..kun ei sentään ollut käynyt niin säkä että yksi niistä viidestä reiästä olisi sillon puol vuotta sitten pysähtynyt juuri oikeaan kohtaan.

jarrusatulaa rupesin sitte irrottelemaan -tosin sekin jäi vielä kesken-
jotta saisin levyn irti..
..mutta niinkun joku tuola aikasemminkin sanoi että jos se rummun sisäpuoli
mihin ne kengät ottaa kiinni on kovin kulunut (mitä se varmasti tässä on) niin ennen levyn irroitusta pitäisi päästä löysyttelemään kenkiä, mutta nythän se ei onnistukaan. :(

Vinkkejä.. :!: :!: :?: :?:
lada 1200L -87 ->käyttöauto
w126 500sel -89 ->kauppakassi
124 300e 89 ->pihakoriste
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

pistä pari pyöränpulttia kunnolla reikiinsä ja koita kääntää tautakangella reikä kohilleen :wink:
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

touhottaja kirjoitti:pistä pari pyöränpulttia kunnolla reikiinsä ja koita kääntää tautakangella reikä kohilleen :wink:
joo no tällainen kävi mielessä, MUTTA sitä ei ole tehty helpoksi koskapa nuo levyt ovat niin "sisässä" noissa pyöränkoteloissa että mitään pitkää vipuvartta ei tahdo sinne saada, puhumattakaan että olis sais sellasta hyvää vääntöasentoo itte.. ..toisekseen mun pyöränpultit on niin lyhyet että vähänkin tikkua tukevampi kanki lipsuu pois.. :roll:

onks nois pultin reijissä muuten sama kierre kun normaalissa samanpaksuisessa kierretangossa...??
lada 1200L -87 ->käyttöauto
w126 500sel -89 ->kauppakassi
124 300e 89 ->pihakoriste
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Oiskohan ollu 12*1.25 jos en väärin muista :roll:
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

500sel kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:pistä pari pyöränpulttia kunnolla reikiinsä ja koita kääntää tautakangella reikä kohilleen :wink:
joo no tällainen kävi mielessä, MUTTA sitä ei ole tehty helpoksi koskapa nuo levyt ovat niin "sisässä" noissa pyöränkoteloissa että mitään pitkää vipuvartta ei tahdo sinne saada, puhumattakaan että olis sais sellasta hyvää vääntöasentoo itte.. ..toisekseen mun pyöränpultit on niin lyhyet että vähänkin tikkua tukevampi kanki lipsuu pois.. :roll:

onks nois pultin reijissä muuten sama kierre kun normaalissa samanpaksuisessa kierretangossa...??
eiköhän sen pyörän kuluma muutu tarpeeks kun nostat sen takapään ylös ja annat sen pyörän navan roikkua, että pääset vääntää sitä jollakin, mutta voithan antaa siihen rumppuun vähän laakiaki pikkasella vasaralla, sellasen vähintään kilon naputtimella ympäri rumpua :wink: jos vaikka rumpu herkiis ruosteen otteesta, että saat säätö ruuvin näkyviin :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

..ikävä kyllä pyörä oli niin jumissa että eihän se pyörinyt senttiäkään
Lekalla lujia lyöntejä jarrurumpuun ja käsin vääntelemään vaijeria.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”