Seriesin 250DT - Ensimmäiset 40tkm

Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Kuumailma puhaltimella varovasti lämmitelee ja repii isonpina palasina. Jos pilipali kalvoa ni lähtee ku tempasee vain.
E46 330D & E46 328i
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Noniin, putket ja jouset saapui, jospa ne huomenna asentuis maagisesti paikalleen :)

Edit tänään: Mätänetin osan paljastuttua vääräksi ja uuden poimittua kävin katteleen pajalla tilannetta: Takajouset oli jo paikollaan ja homma näytti hyvältä, huomiseksi valmis.
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Muut ne asentellee madallusjousia, minäpä asennutin korotusjouset :twisted:


Kuva

En oo tienny exien kanssa mukavuudesta mitään ennen tätä autoa :cry:
Avatar
t.eskola
Viestit: 183
Liittynyt: 05.1.2011 21:41

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Takarenkaassa jonkun sortin amispainotus?
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Joo, jotkut painot ne sinne laitto, tuo takarengas oli eniten vinksallaan. Oli ilmaista palvelua tosin, joten ei voi valittaa :)
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Noniin, mersu penkitetty ja tehothan oli yli vakion. Vääntöä peräti enempi ku 300 turbossa :(

Hepat oli kuitenki pienemmät kuin esim 230 bensavehkeessä, jossa on samat jarrut yms ku mitä omassa lankussa.

Riittäneekö siis tuo teholappu ahtokartoin muutoskatsastukseen ettei tarvi jarrujen yms kansa säätää?

Jää nähtäväksi...
Viimeksi muokannut Series, 28.6.2013 9:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Varmaan tarttet vie todistukset 230 ja autos alustasta ja jarruista jne et on samalaiset.

Jos tota 230 käytät vertailumallina.
E46 330D & E46 328i
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Katsuri tuumas että "nii tähänkö on vaihettu isompi turbo?" ku katteli penkkilappuja, totesin takasi että katohan uuvestaan, jos kilowatit nous 3.6% ja välijäähy on paikollaan ni ehkä se öljyä kuseva turbo on orkkis :roll:

Käski pitää teholaput tallesa eikä merkannu otteeseen mittään...
Avatar
körmy
Viestit: 318
Liittynyt: 27.12.2007 16:33
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja körmy »

Onko siinä nyt leima
Editttiä. Tuntu olevan.
MB 190 2.5D
quattro
½ 123
mb 913
Vipukirves
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Leima tuli joo, ei muutaku kovaa ajoa :twisted:

Seuraavana listalla kaikki alkava pintaruoste kiinni, kulmien säädöt sekä kesävanteet renkaineen :)
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Ihmettelin tuossa vähän enempi tuon konehuoneen tilaa edellisten räpeltäjien toimesta ja homman tiimoilta heräsi muutama kymysys:

Kuva

Tuossa kuvassa onpi sähköliitin y22, omassa pumpussa siittä puuttuu johdot. Oonko käsittäny oikein että sen tehtävä on estää liiallinen kierrosten putoaminen esim kun vaihteisto vaihdetaan D:lle tai kun ratti on käännetty ääriasentoonsa? Google tiesi myös kertoa sen nimeksi ELR ja mikäli siittä on piuhat irti putoaisi tyhjäkäyntikierrokset 500:n paikkeille kuten mulla juurikin on pudonnut.

Toinen kysymys liittyypi vakuumijärjestelmään: automaattilaatikon vaihdon kovuuttahan kontrolloidaan vakuumilla ja tässä kaikki vaihteet "potkaistaan" päälle, ihan pintakaasullakin. Löysin konehuoneesta muutaman vakuumiletkun jotka eivät menneet mihinkään ja toiset päät oli kiinni konehuoneen kuskin puolella olevassa pyöreässä morkulassa jossa lukee VAC. Tulppasin letkut ensihätään ja vaihdot pehmeni täyskaasulla mutta ovat yhä mallia KLONK jos erehtyy ajamaan nätisti.

Auttaako sen lootan kylessä olevan vakuumihärpäkkeen säätö jos vakuumijärjestelmässä on vähänkää vuotoa?
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Pumpun päässä on tosiaankin ELR-mokkula joka korottaa tyhjäkäyntiä. Tarpeellinen mm. talvella, kun kylmästä laitetaan käyntiin.

Tuosta 65:stä pitäisi lähteä alipaine laatikolle. Se säätelee vaihdon kovuutta.
Tuon morkulan päällä olevat kaksi liitintä pitää olla kytkettyinä, toinen alipainepumpulle, toinen laatikkoon. Kolmas, alempana oleva lähtö on vallitsevaan ilmanpaineeseen.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Kiitoksia Teppo :)

Minkälaista virtaa tuon plugin pitäisi sitten ottaa?

Lähettyviltä löytyi kaksi pätkittyä sähköjohtoa alipaineletkun rinnalta mutta en voi mitenkään tietää kuuluisiko niiden juuri olla tuossa ELR:ssä kiinni...



Mersu kävi tänään renkaiden suuntauksessa, nyt voikin sitten alkaa mettästään kesävanteita ja renkaita :)
-90 W124 250DT
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Nonni, turbokinneri sai uuet sarjat allensa, galleria auki linkistä :)

Kuva

Pakko olla tyytyväinen PointS:än palveluun, 80 eurolla pesivät molemmat vanne/rengassarjat, vaihtoivat läskit alle, laittoivat kaikki uudet pultit ja pyörittelivät vanhat rattaat farkun takakonttiin asti.

Öljytkin tuli itte vaihdeltua tarvike(paska)suodattimen kera Valvolinen Maxlife Dieseliin, käynti ei kummasti parantunut tässä tuhannen kilometrin aikana (yhä kälkättää yks pytty joskus) mutta tietääpähän ettei leivo heti kohta ainakaan niiden takia kiinni.


Viimeisen 1000km keskikulutus 6.2L/100km, mitattu matkamittarista + tankki täyteen -metodilla. Ei valittamista :)
-90 W124 250DT
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Noniin, viimeperjantai tuli vietettyä auton alla koko polttoainepuolen "räjähdettyä" käsiin jotenka ajattelin mainita pari sanaa ennaltaehkäisevistä huolloista muillekin diesel-miehille

Naftavuodon takia huoltoon ja ensimmäinen syyllinen oli tämä vehje:

Kuva

Kyseessä onpi polttoaineen termostaatti, sijaitsee konehuoneessa kuskinpuolen moottorin tukikumin yläpuolella. Tuo vaalea nokka oli väljä ja kun siittä hieman taittoi tihkui reilusti löpöä ulos. Tiiviste ei ollut ihan tavallinen O-rengas, vaan kyljiltään suora, jotenka tilalle laitettiin hieman jäykempi/kestävämpi/tiiviimpi kappale varmistamaan ettei heti ainakaan laukea.

Termostaatti oli tosi vittumainen irroittaa, kädet sai sen ympärille helposti mutta kun ei sinne nähnyt samalla mitään niin kopelolla piti toimia.

Vaihdon jälkeen 23v vanhat Made In Italy -letkut antoivat periksi, muutamasta alkoi tihkua löpöä vaikka itse termostaatti oli tiivis. Ei muuta kuin kaikki 5 letkunpätkää vaihtoon (putkelta esisuodattimelle, esisuodattimelta termostaatille, sekä termostaatin 3 muuta letkulähtöä) klemmareineen, ja taas on kiva päästellä. Klemmarit olivat niitä orkkiksia kertakäyttöjä, eivät puristaneet juuri yhtään enää ku letkut lähti kevyesti nykäsemällä nipoistaan. Letkut taas olivat kovettuneet muotoonsa ja halki aina heti klemmarin juuresta.

Kuva vielä esisuodattimesta, vanha oli sysimusta ja suodatinkartio oli aivan rutussa mytyssä sen sisällä:

Kuva


Autolla on nyt päästelty toukokuun oston jälkeen karvan yli 14,000 kilometriä 8)
-90 W124 250DT
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Komiat vanteet.. :kuume: vanteitten speksit? Kaupan? :lol:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Ai nuo rytöläjätkö? :D

Kyseessähän on AMG Aero I replicat, kokoa 17" x 8.5" edessä ja takana, 35 ET:llä ja 205/45 (pulla)kumeilla.

Eturattaat kulahti tossa kesän ~14tkm ajon aikana loppuun ko olivat jo vajaat ostettaessa, takarattaissa on vielä hyvin pintaa ensikesäksikin.

Tuota myyntihommaa pitää miettiä, aikomuksia ei ollut mutta eihän sitä koskaan tiedä. Voisit nakella hintaideaa yv:llä niin pistän paluupostina parempia kuvia 8)
-90 W124 250DT
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Noniin, talven jälkeen on hyvä päivitellä tätäkin :)

Kymmenennen omistuskuukauden kilahtaessa täyteen näytti autolla itseajetut kilometrit 30tkm. Siihen pätkään on remonttiakin saatu aikaiseksi tuon edellisen dieseltermarijumpan jälkeen:

-Auto määräaikaiskatsastettu ja muutoskatsastettu välijäähylle, laput melko vapaat ;)

-Eteen pallonivel ja tukivarren pusla + pultti (motonettilaatua, taas paskana kumi...)

-Kuskinpuoleinen takapyörän laakeri, takatukivarren ulompi narinahela sekä kallistuksenvakaajan tukitanko

-Hihnankiristimen iskunvaimennin sekä kiristinkeinu, samalla tarkistettu nokkien, vakuumipumpun ja ketjun kunto venymä, kuin uusia olivat eikä venymää ollut. Vakuumipumppukin oli uudempaa mallia ja päivätty vuodelle 2003 :)

-Uusi tuplakartiosuodatin katsastukseen ostetun penkkiahistajan tilalle, ero kulkemishaluissa selvä kun vielä paljastui että ahdonalaisen syötön letku vuoti osan ahdoista ohi morkoolin.

-Katsastukseen piti vaihtaa väljä ohjauksen apusimpukka

-pientä nippeliä, kuten paisarin korkki, takapöntön kannatinkumilenkit, pissapojan pumpun tiiviste jne

-10kk vanhojen vakiojousien tilalle asettui H&R:än -30mm setti. Taakse kolmosen kumit, eessä otti renkaat kaariin pahimmissa töyssyissä joten sinne meni ykkösten päälle kakkoset lisäksi.

Kuva perunalla lopputuloksesta:

Kuva

Kyydistä hävisi pintakovuus kun vakiojousien päissä oli vain ykkösen kumit ja löllöyden tilalle tuli mukava jämäkkyys kaarteissa , ei tule enää asfaltin poikkihalkeamatkaan hampaisiin asti. Korkoa on sen verran, että kahden rengassarjan kyydittäminen onnistui nätisti ja hidasteista pääsee suoraan yli raapimatta kunhan ei hirveää kyytiä pommita päin :)

Seuraavaksi huoltolistalla on kardaanin eturätti sekä jo toinen hajonnut kannatinlaakeri (Topran), vesipumpun vaihto ja jossain vaiheessa kesää perän poskilaakerointi.

Tästä on hyvä jatkaa 8)
-90 W124 250DT
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

30kkm oot ajanu :shock: onko niistä puolet remonttiajelua? :lol:
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

No sanotaanko näin: autoon on ostettu osia ja nippeliä 2200 eurolla, alkaa kohta oleen aiempien töhöjen laiminlyönnit huomioitu :)

Nosturilla on siis oltu kerran jos toisenni ja joskus on renkaatki siellä pyöriny 8)
-90 W124 250DT
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
Avatar
körmy
Viestit: 318
Liittynyt: 27.12.2007 16:33
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja körmy »

Series kirjoitti: Nosturilla on siis oltu kerran jos toisenni ja joskus on renkaatki siellä pyöriny 8)

Juuh, aina välillä..
MB 190 2.5D
quattro
½ 123
mb 913
Vipukirves
Avatar
Series
Viestit: 83
Liittynyt: 26.6.2012 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Series »

Eilen illalla kotiapäin körryytellessä törähti 40tkm omia kilometrejä lankulla täyteen jotenka sen kunniaks lista viimesen 4kk rappailuista:

-Kuskin puolen vetarin sisempi nivel alkoi pitämään kolinaa kun auton pukkasi N:ltä D:lle tai R:lle ja ulkonivelen jumiminen alkoi olla melko paha (nosturilla tuntui rengasta pyörittäessä kuin käsijarru olisi laahannut), jotenka Oulaisista (JiiTee_:ltä??) haettiin muiden reissujen lomassa katkennut vetari varaosiksi. Neljä niveltä räjäytettiin atomeiksi ja niistä kasattiin kaksi "parasta" joista tehtiin uusien kumien ja rasvojen kanssa ehjä vetari.

Ulkonivel lähti nätisti auki paineilmataltalla ja meni hitsipillillä takaisin läjään, eli näitä on helppo "korjata" eikä tarvi ostaa sitä 350e tarvikevetaria väkisellä :roll:

Vetarin renkaan ja perän päätyjen nivelet ovat kaikilta osiltaan (sisäkehä, kuulat, kuulahäkki, ulkokehä) identtiset ainakin tässä lankkumallissa (ASD-perä -> SL500 vetari?)

Jos jollakin löytyy pienempää vetaria ja isompaa rinnakkain niin vois purkaa sisänivelet ja katsoa mitkä osat menee ristiin, jos menee :)

Eturätti tuli kans vaihdettua ja tuohon Topranin kardaanin tukilaakeriin meni Koyo tilalle. Järkyttävä ulina 40-60kmh vauhdeissa hävisi eikä perän laakerisarja näköjään tullutkaan tarpeeseen.

ASD-hydrauliikkalitkut vaihtelin viikonloppuna, mutta sen suodatin ja uusi vesipumppu oottaa yhä peräkontissa motivaatiota...

Positiivisena yllätyksenä viimeisen ~10tkm pätkän keskikulutus on matkamittarista ja tankkauslitroista laskettuna noin 6.6 litraa sataselle, ei huono 8)
-90 W124 250DT
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”