Roiston rassi - Löytöjä kovalevyltä

Vastaa Viestiin
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Nyt on taas takaluukun verhoilutkin paikoillaan. Lukaisin myös vikakoodit – ainut herja oli disabloidusta ilmansaastepumpusta. Myös lambda heilui normaalisti testilenkillä. Ensi viikolla siis pitää koettaa saada taas vuosi ajoaikaa. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Ei tullut leimaa, ei. :( Muuten kippo on kuosissa mutta päästöissä on taas ongelmia. Varmaan on jotain muutakin ongelmaa, jos pari vuotta kesti katti. Tämmöisiä tuloksia sain paperille:

Koodi: Valitse kaikki

kierroksilla

CO  0,60 %
HC   123 ppm
O2  0,85 %

tyhjäkäynti

CO  0,03 %
HC    92 ppm
O2  0,58 %

λ  1,017
Lambda yleismittarilla mitattuna seilaa "normaalisti" 0,2-0,8 voltin välillä pari kertaa sekunnissa. Tulpat / ilmansuodatin ovat pari kuukautta vanhat, joten tuskin on niistä kiinni. Toisaalta bensa on tuntunut maistuvan vähän enemmän kuin esim. vuosi sitten.

Liekö vuotavilla venttiilinvarrenkumeilla kattia heikentävää vaikutusta? On ollut suunnitelmissa, että kun käytän tuon kannen irti, niin vaihdatan nekin samalla. Ei vaan ole niitä tiloja, joissa tuo tehdä ja ulkopuolisella teetettynä maksaisi vähintään pari tonnia.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Joko se on kohta dieselöinnin paikka... :shock:

Ei vaan, tympeäähän tuommoinen on. Itselläkin oli aikoinaan oman pesnan kanssa ongelmia noiden päästöjen kanssa mutta mulla katin vaihdon jälkeen seuraavat kolme leimaa meni ihan ongelmitta ja sittenhän auto jo lähtikin kiertoon.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Eldorado kirjoitti:Joko se on kohta dieselöinnin paikka... :shock:
Taitaa olla sen verran lujahermoinen ettei se bensailu tähän kaadu :wink:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

XUX63 kirjoitti:
Eldorado kirjoitti:Joko se on kohta dieselöinnin paikka... :shock:
Taitaa olla sen verran lujahermoinen ettei se bensailu tähän kaadu :wink:
Herrasmieshän ei hehkuta. :lol:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

tyhjäkäynti arvot on OK
kierroksilla nousee kaikki yli. Happikin nousee, vaikka siitä ei kiinni jää 8)
Olikos tuo lambda arvo kierroksilla vai tyhjäkäynnillä?
kierroksilla vain tarkkaillaan sitä
autodidakti
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5952
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti:Terve,

Ei tullut leimaa, ei. :( Muuten kippo on kuosissa mutta päästöissä on taas ongelmia. Varmaan on jotain muutakin ongelmaa, jos pari vuotta kesti katti. Tämmöisiä tuloksia sain paperille:

Koodi: Valitse kaikki

kierroksilla

CO  0,60 %
HC   123 ppm
O2  0,85 %

tyhjäkäynti

CO  0,03 %
HC    92 ppm
O2  0,58 %

λ  1,017
Lambda yleismittarilla mitattuna seilaa "normaalisti" 0,2-0,8 voltin välillä pari kertaa sekunnissa. Tulpat / ilmansuodatin ovat pari kuukautta vanhat, joten tuskin on niistä kiinni. Toisaalta bensa on tuntunut maistuvan vähän enemmän kuin esim. vuosi sitten.

Liekö vuotavilla venttiilinvarrenkumeilla kattia heikentävää vaikutusta? On ollut suunnitelmissa, että kun käytän tuon kannen irti, niin vaihdatan nekin samalla. Ei vaan ole niitä tiloja, joissa tuo tehdä ja ulkopuolisella teetettynä maksaisi vähintään pari tonnia.

t.
Risto
Mulla oli katti kolmikutosessa toisesta pöntöstä irti ja lie aika tukossakin kun jo kulkupuolella tunti sen vaikutuksen. Olihan siinä varmaan jotain muutakin... Päästöt oli paremmat kuin uudessa kunhan muisti sen perinteisen että pakkokakkosella 10 km suuntaansa ja heti mittari kiinni rööriin. Muistithan mitata kunnolla lämmitetystä....

Edit: Ilman spesiaali "lämmitystä" oli aina ihan kiikun ja kaakun päästöt normiajosta mitattuna.

Tietty Riston asenteen tietäen se päästö tulee olla kunnossa muuten se vaivaa itse kuskia enempi kun katsastushenkilöä, siis teknisessä mielessä eikä niinkään viherpiiperrys-syistä arvaan...
Viimeksi muokannut AK47, 08.1.2013 17:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

mun mielestä nuin pieni pahapäästöisyys korjaantuu helpoiten sillä että ajaa sillä pikkupykälillä hiukan pisempiä siivuja että katti lämpee ja ja
sillon kun mulla oli 300-24 niin ajoin sillä muistaakseni kolmosella ja kakkosella tästä konttorille eli vähän vajaa 30km maantienopeutta eli kesäaikaan 100sta eli kolmosta tarvi vaihtaa kun kakkosella kulki muistaakseni rajotintavasten 80, kolmosella joku 160, nelosella 200 ja vitosella loput :shock:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

felmit kirjoitti:Olikos tuo lambda arvo kierroksilla vai tyhjäkäynnillä?
kierroksilla vain tarkkaillaan sitä
Todennäköisesti kierroksilla – se oli erillään noista muista arvoista.

15 euroahan se maksaisi käyttää vielä Tuiran Teboililla "hehkutuksen" jälkeen. Kyllähän se tosin tuossa hallissa jo antoi vähän runtua.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eero1989 kirjoitti:mun mielestä nuin pieni pahapäästöisyys korjaantuu helpoiten sillä että ajaa sillä pikkupykälillä hiukan pisempiä siivuja että katti lämpee ja ja
sillon kun mulla oli 300-24 niin ajoin sillä muistaakseni kolmosella ja kakkosella tästä konttorille eli vähän vajaa 30km maantienopeutta eli kesäaikaan 100sta eli kolmosta tarvi vaihtaa kun kakkosella kulki muistaakseni rajotintavasten 80, kolmosella joku 160, nelosella 200 ja vitosella loput :shock:
näin minä tehen ennen päästöjen mittaamista :wink:
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

Peijakas kun en ottannut arvoja ylös, kun omasta 320 päästöt otin... Kuiteskiin olivat mahottoman koholla, ja aloin jo pelkäämään, että katinvaihtoon joudun. Älästmitään, vähän kun koneelle happea anto, niinkun on neuvottukkin ylempänä, niin päästöt oli miltei ku uuekseltaan. :lol: Mielenkiintonen tunne muutoin, kun auto menee ekalla yrittämällä läpi leimasta, eikä tuu mittää huomautuksiakaan lappuun. :lol: 300 000 mittarissa kuiteskii... :shock:
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Olen tässä miettinyt, mistä tämmöisessä hukkakipinäsytytyksessä voisi johtua silloin tällöin tapahtuvat sytytyskatkot. Moottorissa tuntuu tyhmäkäynnillä silloin tällöin pientä "tärähtelyä".

Tulpat on vaihtettu syksyllä ja ko. ilmiö esiintyi jo ennen sitä (oikeastaan koko ajan). Tulpan johdot on vaihdettu kolmisen vuotta sitten. Puolat ovat alkuperäiset tai ainakaan minä en niitä ole vaihtanut. Ilmamassamittarin vaihdoin pari vuotta sitten, kun se oli kerran Motonetissa alennuksessa. :D

Mitenkä, jos pakoventtiilien kumit falskaavat öljyä pakopuolelle? Sehän on ainetta, jota ilmamassamittari ei ole "mitannut". Lambdahan todennäköisesti sen huomaa ja saattaa säätää seosta hieman laihemmalle. Voineko seos mennä välillä sen verran laihalle, että sen takia jäisi välillä joku pytty väliin?

Eipä tuossa mitään niin erikoista – edellinen teki samaa. Toisaalta KE:ssä oli paljon enemmän liikkuvia osia sytytyksessä ja suihkutuksessa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5952
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti:Moro,

Olen tässä miettinyt, mistä tämmöisessä hukkakipinäsytytyksessä voisi johtua silloin tällöin tapahtuvat sytytyskatkot. Moottorissa tuntuu tyhmäkäynnillä silloin tällöin pientä "tärähtelyä".

Tulpat on vaihtettu syksyllä ja ko. ilmiö esiintyi jo ennen sitä (oikeastaan koko ajan). Tulpan johdot on vaihdettu kolmisen vuotta sitten. Puolat ovat alkuperäiset tai ainakaan minä en niitä ole vaihtanut. Ilmamassamittarin vaihdoin pari vuotta sitten, kun se oli kerran Motonetissa alennuksessa. :D

Mitenkä, jos pakoventtiilien kumit falskaavat öljyä pakopuolelle? Sehän on ainetta, jota ilmamassamittari ei ole "mitannut". Lambdahan todennäköisesti sen huomaa ja saattaa säätää seosta hieman laihemmalle. Voineko seos mennä välillä sen verran laihalle, että sen takia jäisi välillä joku pytty väliin?

Eipä tuossa mitään niin erikoista – edellinen teki samaa. Toisaalta KE:ssä oli paljon enemmän liikkuvia osia sytytyksessä ja suihkutuksessa.

t.
Risto
Tuota, nyt en muista että missä tilanteessa noissa m104:ssa ottaa sen itseoppimisjutun. Silloin se aina höräyttelee silleen omiaan. Oisko semmoisesta kyse? Muutoin tuntuu ihan kunnossa olevalta m104 koneelta :D Näkyykö sytkähäiriöitä starilla yhtään, nehän näkyy kyllä jos on jotain pulmaa. Ootkos sen johtosarjarempan yhteydessä myös ne kaasuläppäkopan johdot uusinu. Ne on kanssa ihan samaa "laatua"kun muutkin johdot. Just rassausmiitissä viime vuoden lopulla yksi c36 kotelo tuli nähtyä ja sen kun askartelivat johtopuolelta uusiksi niin loppui oudot käyntikummittelut.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

AK47 kirjoitti:Tuota, nyt en muista että missä tilanteessa noissa m104:ssa ottaa sen itseoppimisjutun. Silloin se aina höräyttelee silleen omiaan. Oisko semmoisesta kyse? Muutoin tuntuu ihan kunnossa olevalta m104 koneelta :D Näkyykö sytkähäiriöitä starilla yhtään, nehän näkyy kyllä jos on jotain pulmaa. Ootkos sen johtosarjarempan yhteydessä myös ne kaasuläppäkopan johdot uusinu. Ne on kanssa ihan samaa "laatua"kun muutkin johdot. Just rassausmiitissä viime vuoden lopulla yksi c36 kotelo tuli nähtyä ja sen kun askartelivat johtopuolelta uusiksi niin loppui oudot käyntikummittelut.
En ole Starin päässä käyttänyt mutta sillä omatekoisella lukijalla ei muita vikoja näy kuin se ilmapumpun herja. Kiinnostaisi kyllä nähdä, mitä näin vanhasta kiulusta näkisi Starilla.

Kaasuläppä johtoineen on vielä alkuperäinen. Minulla olisi kyllä tuolla entropiahuoneessa M111:n johtosarja, jossa on samanlainen liitin kuin omassa läpässä. Voisi vaikka siitä vaihtaa koko johtonipun. Näyttivät olevan vielä hyvässä kunnossa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Roisto kirjoitti:Terve,

Koodi: Valitse kaikki

kierroksilla

CO  0,60 %
HC   123 ppm
O2  0,85 %

tyhjäkäynti

CO  0,03 %
HC    92 ppm
O2  0,58 %

λ  1,017


t.
Risto
Kattikin voisi olla paskana.. Tosin lamda-arvokaan ei saisi olla yhtään yli 1V
Seos tuntuu olevan hitusen laihalla johtuen varmaan katkoksista, mutta vain lievästi. Suurin syy sun tapauksessa on sytkäkatkokset ja jää bensa vain palamatta.
220.128 Black devil
Kahila
Viestit: 182
Liittynyt: 21.12.2010 20:17
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Kahila »

joskus vaihdoin tulpan johdot niin sain sen jälkeen päästöistä läpi tyhjäkäynnillä pätki ajossa ei niin huomannut. nehä voi mitata onko kunnos..
CE 3.2
w201 3.2
W204 OM 642
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Kävinpä tässä iltapuhteina mittailemassa sytytysosat. Puolille annetaan tämmöiset raja-arvot: ensiöpuoli 0,3-0,4 Ω ja toisiopuoli 5,2-8,5 kΩ. Nuo olivat aikalailla linjassa – ensiö: 0,5-0,6 Ω ja toisio 6,9-7 kΩ. Ensiöpuolella oli pikku ero raja-arvoihin mutta tuo mittari näyttää n. 0,2 Ω, kun johdot pistää yhteen.

Sitten johdot ja sensemmoiset. WIS:ssä sanotaan M111/M104:lle, että jokaisessa korkeajännitepiirissä pitäisi olla vähintään 2 kΩ vastusta. Tarkoittaakohan "korkeajännitepiiri" hukkakipinäsysteemissä koko kahden tulpan piiriä vai yhtä tulppaa?

Puolan ja tulpan välisten irtohattujen vastus oli 1,8-1,9 kΩ (hatussa lukee 2 kΩ). Johtojen vastus oli luokkaa 1,78-1,85 kΩ. Enpä muista, mitä lukemia noista sain uutena vai mittasinko edes. :nocando: Hatut ovat Beruja ja johdot Bremiä.

Katti ja kansiremonttiosatkin tulivat. Jännä, ettei kansipahvisatsissa ollut kiristimen tiivisteitä. Tilasin ne kaiken varalta, kuten pari muutakin tiivistettä, jotka kuitenkin satsista löytyivät.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7116
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuossahan on aikalailla sama moottorinohjaus kuin 600ssa , nii kyllä sieltä staarilla näkee kaikenlaista.

Samoin vikakoodeja paaaaljon monipuolisemmin vs. se vilkkukoodijuttu.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mika.T kirjoitti:Tuossahan on aikalailla sama moottorinohjaus kuin 600ssa , nii kyllä sieltä staarilla näkee kaikenlaista.

Samoin vikakoodeja paaaaljon monipuolisemmin vs. se vilkkukoodijuttu.
Joo. Pitääpä tässä Tapsukalta kysäistä, kiinnostaisiko sitä kurkata, mitä tuosta näkyisi. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5952
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti:Moro,

Kävinpä tässä iltapuhteina mittailemassa sytytysosat. Puolille annetaan tämmöiset raja-arvot: ensiöpuoli 0,3-0,4 Ω ja toisiopuoli 5,2-8,5 kΩ. Nuo olivat aikalailla linjassa – ensiö: 0,5-0,6 Ω ja toisio 6,9-7 kΩ. Ensiöpuolella oli pikku ero raja-arvoihin mutta tuo mittari näyttää n. 0,2 Ω, kun johdot pistää yhteen.

Sitten johdot ja sensemmoiset. WIS:ssä sanotaan M111/M104:lle, että jokaisessa korkeajännitepiirissä pitäisi olla vähintään 2 kΩ vastusta. Tarkoittaakohan "korkeajännitepiiri" hukkakipinäsysteemissä koko kahden tulpan piiriä vai yhtä tulppaa?

Puolan ja tulpan välisten irtohattujen vastus oli 1,8-1,9 kΩ (hatussa lukee 2 kΩ). Johtojen vastus oli luokkaa 1,78-1,85 kΩ. Enpä muista, mitä lukemia noista sain uutena vai mittasinko edes. :nocando: Hatut ovat Beruja ja johdot Bremiä.

Katti ja kansiremonttiosatkin tulivat. Jännä, ettei kansipahvisatsissa ollut kiristimen tiivisteitä. Tilasin ne kaiken varalta, kuten pari muutakin tiivistettä, jotka kuitenkin satsista löytyivät.

t.
Risto
Sanoiko joku puola? :D Mullahan tais mennä c36:ssa 130tkm matkalle 7 puolaa :D Yhdestäkään ei saanut mitattua "kylmänä" käsessä pitäen mitään ohjearvoista poikkeavaa (mittasin vastusta). Tulpanhattuja vaihdoin kanssa puoliin ihan MB merkatut. 2Kohm se tosiaan tulisi olla ja tulpan vastukseton, mitä kaikki "suositellut" tulpat ei ole. Jokatapauksessa puolan vika tai 2Kohm etuvastuksen pettäminen sai aikaan erittäin selvän tehonlaskun ja huonon käynnin ja kaasuun vastaamisen. Uskon että tässä ei ole puolissa mitään vikaa. Näin teki myös löysälle jäänyt ruiskun liitin. Kerralla tuntui hävinneen n 50-100hp per pimee pytty/puola.

Starilla tosiaankin näkee livenä sytkähäiriöiden määrät per pytty, voi käskeä itseoppimaan, näkee kyllä ihan kaiken mitä koko myllyssä on kiinni missä vain sähkö kiertää.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Oliko riiveijen matkassa venttiilivarren kummit? Mulla tais puuttua ne. Ostitko muuten minkä nimisen tilikesatsin? Reinzin kansikartonkiin on se ykköskattilan viereisen öljypainekanavan seutu jo vahvennettu läkkipeltilapuilla ettei ku5ta tillitäsi tynamon niskaan. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,
Easy Rider kirjoitti:Oliko riiveijen matkassa venttiilivarren kummit? Mulla tais puuttua ne. Ostitko muuten minkä nimisen tilikesatsin? Reinzin kansikartonkiin on se ykköskattilan viereisen öljypainekanavan seutu jo vahvennettu läkkipeltilapuilla ettei ku5ta tillitäsi tynamon niskaan. :idea:
Ei ollut matkassa, erikseen piti tilata, niinku kopanki riiveet. Merkkiä en niin tarkkaan vielä kahtonu mutta tilasin Teutoniasta ihan originellit, tähdelliset satsit. Sai melekolailla samaan rahaan kuin täältä tarvikkeet.

Joo, on siellä etupäässä molemmin puolella semmoiset peltiliistakkeet.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Kurkisteltiin sitten HFM:n sielunelämään Starilla. Kyllä sieltä jotain näkee, kuten lämpötilat, kierrosluvut, ilmamassamittarin arvot (taisi olla 13 kg/h tyhjäkäynnillä), lambdan lukemat ja korjausarvot MAF:n arvoihin nähden. Lisäksi sieltä pystyi tiputtamaan kokeeksi suihkuja pelistä ja säätelemään esim. nokka-akselin ennakkoa. Kun sen sääti tyhjäkäynnillä aikaiselle, niin moottori sammui. Sytytyksen arvoja ei kuitenkaan ennakkoa lukuunottamatta saanut ulos.

Vaihdelaatikon arvojakin tuolta näki mm. pyörimistiedot ja imusarjan alipaineen. Sitä minä olen monesti miettinyt, mistä tuo painearvo otetaan. En ole huomannut semmoista mokkulaa missään, eikä HFM:n boksille mene letkuja. Toisaalta moottorin boksihan voi tuon arvon tehdä laskennallisesti moottorin kierrosten ja ilmamassamittarin pohjalta. Vähän niinkuin PMS-bokseissa mutta käänteisesti, missä lasketaan paineen ja kierrosten pohjalta ilmamäärä. Sitten HFM:n boksi voisi lähettää tuon laskennallisen tiedon laatikon boksille.

No, eihän se pelkkään tutkailuun jäänyt. Minulla oli peräkontissa ne kattivehkeet ja tallilla oli auton mentävä paikka vapaana, joten lauantai-ilta vierähti auton alla puljatessa. Vanha lähti kivuttomasti pois, pakoputken liitos tai mikään pulttikaan ei ollut jumissa – toisaalta vasta pari vuottahan se edellinen siellä ehti olla. Uusi tuntui laadukkaammalta kapineelta. Mukana oli kiitettävä asennussatsi ja tässä katin tulo ja lähtö on kahdella putkella. Edellisessä tulo oli yhdellä ja siinä y-haarassa putket oli puristettu niin littiin, että tuskin kaasut kovin hyvin virtasivat. Myös laatikon perässä oleva kannake saatiin nyt paikoilleen. Siihen ehkä vaikuttivat vähän myös uudet moottorityynyt.

Moottori kuulostaa sisään nyt hiljaisemmalta eikä vuotojakaan kuuluisi mistään. Pitää käydä ensi viikolla lappu ja lyödä se pöytään katsastusasemalla.

Seuraavaksi sitten olisi edessä se kannen irrotus. Elringin pahvi näkyisi olevan. Tapio puhui, että Übervieskassa olisi joku laatuisa moottorikoneistamo. Muistaako kukaan sen nimeä?

Kiitoksia Tapiolle – tämä muistetaan. :D Taidanpa palkita oman reippauteni yhdellä oluella. 8)

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Kaikenlaisten osoitesekoilujen saapui Saksanmaalta paketti. Tilasin mm. uudet syttyjohdot, puola-tulppahatut sekä pari vaihtokertaa tulppia. Tällä kertaa ajattelin kokeilla Berua. Edelliset johdot olivat Bremin valmistamia ja tulpat Boschia.

Aamulla sain ispiraation kömpiä talliin vaihtohommiin. Kun tulpat olisivat irti, ajattelin samalla mitata puristuspaineet, jotta selviäisi, oisiko niissä mitään ihmeellistä. Auto siis lämpimäksi ja sytytysrojut irti.

Tulokset:
1: 13,8 bar
2: 14 bar
3: 13,8 bar
4: 14,2 bar
5: 14,2 bar
6: 13 bar

WIS:n mukaan raja-arvot ovat 10-14 baaria ja sylintereiden välillä saisi olla max. 1,5 baaria eroa. Mittaukset on tehty analogimittarilla 8 pumppauksen perusteella, kaasuläppä auki. Periaatteessa nuo ovat siis aikalailla kunnossa. Ainoastaan tuon kuutossylinterin arvo poikkeaa isommin muista – sekin periaatteessa toleranssien sisällä. Kannattaneko huolestua / käyttää ohivuotomittauksessa?

Sitten kasasin kamppeen uusilla tulpilla ja johdoilla. Auto taas tulille ja koeajoon. Koeajolenkin aikana en huomannut ennen esiintynyttä tärähtelyä liikennevaloissa seisoessa. Oisiko siellä ollut tosiaan joku huono johto / tulppa? Tulpat eivät tosin olleet kovin vanhat (n. 4 tkm / 4 kk). Nenäanalysaattorikaan ei huomannut palamattoman bensan hajua.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Roisto kirjoitti:Tapio puhui, että Übervieskassa olisi joku laatuisa moottorikoneistamo. Muistaako kukaan sen nimeä?
Aution Auto Oy
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Käteviä nuo nenässä olevat HC-analysaattorit :)

Onhan tuo kutosen heitto jonkunlainen, olisi se vuotava venttiili-äänen syy?
Sehän osaisi sotkea päästöt pyllylleen.
Tähdellisen parantola
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

tapio89 kirjoitti:Käteviä nuo nenässä olevat HC-analysaattorit :)
Eikö vain. :D Oli se välillä niin raa'an oloinen haju, että oikein hirvitti.
tapio89 kirjoitti:Onhan tuo kutosen heitto jonkunlainen, olisi se vuotava venttiili-äänen syy?
Sehän osaisi sotkea päästöt pyllylleen.
Jep. Voisihan sitä kysäistä esim. tuosta naapurikorjaamosta, onnistuisiko niiltä mittaus. Saisi selvyyden, minne se vuotaa, jos vuotaa. Toisaalta jonkinmoisen osviitan vuodon suunnasta saattaisi saada pistämällä paineilmaa pyttyyn.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Joo, kävisi biltemasta hakemassa tulpan tilalle tulevan paineilmaliittimen.
Tähdellisen parantola
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

tapio89 kirjoitti:Joo, kävisi biltemasta hakemassa tulpan tilalle tulevan paineilmaliittimen.
Tokihan mulla semmoinen on :D – ostin jo edelliseen. M104:ssa on tulpat vaan niin syvällä, että tuohon pitäisi kehitellä liittimen paikalle joku jatko / letku, että sen saa paikoilleen ja vielä poiskin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Roisto kirjoitti:
tapio89 kirjoitti:Joo, kävisi biltemasta hakemassa tulpan tilalle tulevan paineilmaliittimen.
Tokihan mulla semmoinen on :D – ostin jo edelliseen. M104:ssa on tulpat vaan niin syvällä, että tuohon pitäisi kehitellä liittimen paikalle joku jatko / letku, että sen saa paikoilleen ja vielä poiskin.
Minähän tuommosen tein joskus kultaisella 80-luvulla kaivoksen korjaamolla mutta missä se oikein on... Se on taas SE juttu :oops: :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”