Roiston rassi - Löytöjä kovalevyltä
Terve,
Ei tullut leimaa, ei. Muuten kippo on kuosissa mutta päästöissä on taas ongelmia. Varmaan on jotain muutakin ongelmaa, jos pari vuotta kesti katti. Tämmöisiä tuloksia sain paperille:
Lambda yleismittarilla mitattuna seilaa "normaalisti" 0,2-0,8 voltin välillä pari kertaa sekunnissa. Tulpat / ilmansuodatin ovat pari kuukautta vanhat, joten tuskin on niistä kiinni. Toisaalta bensa on tuntunut maistuvan vähän enemmän kuin esim. vuosi sitten.
Liekö vuotavilla venttiilinvarrenkumeilla kattia heikentävää vaikutusta? On ollut suunnitelmissa, että kun käytän tuon kannen irti, niin vaihdatan nekin samalla. Ei vaan ole niitä tiloja, joissa tuo tehdä ja ulkopuolisella teetettynä maksaisi vähintään pari tonnia.
t.
Risto
Ei tullut leimaa, ei. Muuten kippo on kuosissa mutta päästöissä on taas ongelmia. Varmaan on jotain muutakin ongelmaa, jos pari vuotta kesti katti. Tämmöisiä tuloksia sain paperille:
Koodi: Valitse kaikki
kierroksilla
CO 0,60 %
HC 123 ppm
O2 0,85 %
tyhjäkäynti
CO 0,03 %
HC 92 ppm
O2 0,58 %
λ 1,017
Liekö vuotavilla venttiilinvarrenkumeilla kattia heikentävää vaikutusta? On ollut suunnitelmissa, että kun käytän tuon kannen irti, niin vaihdatan nekin samalla. Ei vaan ole niitä tiloja, joissa tuo tehdä ja ulkopuolisella teetettynä maksaisi vähintään pari tonnia.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Joko se on kohta dieselöinnin paikka...
Ei vaan, tympeäähän tuommoinen on. Itselläkin oli aikoinaan oman pesnan kanssa ongelmia noiden päästöjen kanssa mutta mulla katin vaihdon jälkeen seuraavat kolme leimaa meni ihan ongelmitta ja sittenhän auto jo lähtikin kiertoon.
Ei vaan, tympeäähän tuommoinen on. Itselläkin oli aikoinaan oman pesnan kanssa ongelmia noiden päästöjen kanssa mutta mulla katin vaihdon jälkeen seuraavat kolme leimaa meni ihan ongelmitta ja sittenhän auto jo lähtikin kiertoon.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Mulla oli katti kolmikutosessa toisesta pöntöstä irti ja lie aika tukossakin kun jo kulkupuolella tunti sen vaikutuksen. Olihan siinä varmaan jotain muutakin... Päästöt oli paremmat kuin uudessa kunhan muisti sen perinteisen että pakkokakkosella 10 km suuntaansa ja heti mittari kiinni rööriin. Muistithan mitata kunnolla lämmitetystä....Roisto kirjoitti:Terve,
Ei tullut leimaa, ei. Muuten kippo on kuosissa mutta päästöissä on taas ongelmia. Varmaan on jotain muutakin ongelmaa, jos pari vuotta kesti katti. Tämmöisiä tuloksia sain paperille:
Lambda yleismittarilla mitattuna seilaa "normaalisti" 0,2-0,8 voltin välillä pari kertaa sekunnissa. Tulpat / ilmansuodatin ovat pari kuukautta vanhat, joten tuskin on niistä kiinni. Toisaalta bensa on tuntunut maistuvan vähän enemmän kuin esim. vuosi sitten.Koodi: Valitse kaikki
kierroksilla CO 0,60 % HC 123 ppm O2 0,85 % tyhjäkäynti CO 0,03 % HC 92 ppm O2 0,58 % λ 1,017
Liekö vuotavilla venttiilinvarrenkumeilla kattia heikentävää vaikutusta? On ollut suunnitelmissa, että kun käytän tuon kannen irti, niin vaihdatan nekin samalla. Ei vaan ole niitä tiloja, joissa tuo tehdä ja ulkopuolisella teetettynä maksaisi vähintään pari tonnia.
t.
Risto
Edit: Ilman spesiaali "lämmitystä" oli aina ihan kiikun ja kaakun päästöt normiajosta mitattuna.
Tietty Riston asenteen tietäen se päästö tulee olla kunnossa muuten se vaivaa itse kuskia enempi kun katsastushenkilöä, siis teknisessä mielessä eikä niinkään viherpiiperrys-syistä arvaan...
Viimeksi muokannut AK47, 08.1.2013 17:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
mun mielestä nuin pieni pahapäästöisyys korjaantuu helpoiten sillä että ajaa sillä pikkupykälillä hiukan pisempiä siivuja että katti lämpee ja ja
sillon kun mulla oli 300-24 niin ajoin sillä muistaakseni kolmosella ja kakkosella tästä konttorille eli vähän vajaa 30km maantienopeutta eli kesäaikaan 100sta eli kolmosta tarvi vaihtaa kun kakkosella kulki muistaakseni rajotintavasten 80, kolmosella joku 160, nelosella 200 ja vitosella loput
sillon kun mulla oli 300-24 niin ajoin sillä muistaakseni kolmosella ja kakkosella tästä konttorille eli vähän vajaa 30km maantienopeutta eli kesäaikaan 100sta eli kolmosta tarvi vaihtaa kun kakkosella kulki muistaakseni rajotintavasten 80, kolmosella joku 160, nelosella 200 ja vitosella loput
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Todennäköisesti kierroksilla – se oli erillään noista muista arvoista.felmit kirjoitti:Olikos tuo lambda arvo kierroksilla vai tyhjäkäynnillä?
kierroksilla vain tarkkaillaan sitä
15 euroahan se maksaisi käyttää vielä Tuiran Teboililla "hehkutuksen" jälkeen. Kyllähän se tosin tuossa hallissa jo antoi vähän runtua.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
näin minä tehen ennen päästöjen mittaamistaeero1989 kirjoitti:mun mielestä nuin pieni pahapäästöisyys korjaantuu helpoiten sillä että ajaa sillä pikkupykälillä hiukan pisempiä siivuja että katti lämpee ja ja
sillon kun mulla oli 300-24 niin ajoin sillä muistaakseni kolmosella ja kakkosella tästä konttorille eli vähän vajaa 30km maantienopeutta eli kesäaikaan 100sta eli kolmosta tarvi vaihtaa kun kakkosella kulki muistaakseni rajotintavasten 80, kolmosella joku 160, nelosella 200 ja vitosella loput
Peijakas kun en ottannut arvoja ylös, kun omasta 320 päästöt otin... Kuiteskiin olivat mahottoman koholla, ja aloin jo pelkäämään, että katinvaihtoon joudun. Älästmitään, vähän kun koneelle happea anto, niinkun on neuvottukkin ylempänä, niin päästöt oli miltei ku uuekseltaan. Mielenkiintonen tunne muutoin, kun auto menee ekalla yrittämällä läpi leimasta, eikä tuu mittää huomautuksiakaan lappuun. 300 000 mittarissa kuiteskii...
W123 300D -84
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Moro,
Olen tässä miettinyt, mistä tämmöisessä hukkakipinäsytytyksessä voisi johtua silloin tällöin tapahtuvat sytytyskatkot. Moottorissa tuntuu tyhmäkäynnillä silloin tällöin pientä "tärähtelyä".
Tulpat on vaihtettu syksyllä ja ko. ilmiö esiintyi jo ennen sitä (oikeastaan koko ajan). Tulpan johdot on vaihdettu kolmisen vuotta sitten. Puolat ovat alkuperäiset tai ainakaan minä en niitä ole vaihtanut. Ilmamassamittarin vaihdoin pari vuotta sitten, kun se oli kerran Motonetissa alennuksessa.
Mitenkä, jos pakoventtiilien kumit falskaavat öljyä pakopuolelle? Sehän on ainetta, jota ilmamassamittari ei ole "mitannut". Lambdahan todennäköisesti sen huomaa ja saattaa säätää seosta hieman laihemmalle. Voineko seos mennä välillä sen verran laihalle, että sen takia jäisi välillä joku pytty väliin?
Eipä tuossa mitään niin erikoista – edellinen teki samaa. Toisaalta KE:ssä oli paljon enemmän liikkuvia osia sytytyksessä ja suihkutuksessa.
t.
Risto
Olen tässä miettinyt, mistä tämmöisessä hukkakipinäsytytyksessä voisi johtua silloin tällöin tapahtuvat sytytyskatkot. Moottorissa tuntuu tyhmäkäynnillä silloin tällöin pientä "tärähtelyä".
Tulpat on vaihtettu syksyllä ja ko. ilmiö esiintyi jo ennen sitä (oikeastaan koko ajan). Tulpan johdot on vaihdettu kolmisen vuotta sitten. Puolat ovat alkuperäiset tai ainakaan minä en niitä ole vaihtanut. Ilmamassamittarin vaihdoin pari vuotta sitten, kun se oli kerran Motonetissa alennuksessa.
Mitenkä, jos pakoventtiilien kumit falskaavat öljyä pakopuolelle? Sehän on ainetta, jota ilmamassamittari ei ole "mitannut". Lambdahan todennäköisesti sen huomaa ja saattaa säätää seosta hieman laihemmalle. Voineko seos mennä välillä sen verran laihalle, että sen takia jäisi välillä joku pytty väliin?
Eipä tuossa mitään niin erikoista – edellinen teki samaa. Toisaalta KE:ssä oli paljon enemmän liikkuvia osia sytytyksessä ja suihkutuksessa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tuota, nyt en muista että missä tilanteessa noissa m104:ssa ottaa sen itseoppimisjutun. Silloin se aina höräyttelee silleen omiaan. Oisko semmoisesta kyse? Muutoin tuntuu ihan kunnossa olevalta m104 koneelta Näkyykö sytkähäiriöitä starilla yhtään, nehän näkyy kyllä jos on jotain pulmaa. Ootkos sen johtosarjarempan yhteydessä myös ne kaasuläppäkopan johdot uusinu. Ne on kanssa ihan samaa "laatua"kun muutkin johdot. Just rassausmiitissä viime vuoden lopulla yksi c36 kotelo tuli nähtyä ja sen kun askartelivat johtopuolelta uusiksi niin loppui oudot käyntikummittelut.Roisto kirjoitti:Moro,
Olen tässä miettinyt, mistä tämmöisessä hukkakipinäsytytyksessä voisi johtua silloin tällöin tapahtuvat sytytyskatkot. Moottorissa tuntuu tyhmäkäynnillä silloin tällöin pientä "tärähtelyä".
Tulpat on vaihtettu syksyllä ja ko. ilmiö esiintyi jo ennen sitä (oikeastaan koko ajan). Tulpan johdot on vaihdettu kolmisen vuotta sitten. Puolat ovat alkuperäiset tai ainakaan minä en niitä ole vaihtanut. Ilmamassamittarin vaihdoin pari vuotta sitten, kun se oli kerran Motonetissa alennuksessa.
Mitenkä, jos pakoventtiilien kumit falskaavat öljyä pakopuolelle? Sehän on ainetta, jota ilmamassamittari ei ole "mitannut". Lambdahan todennäköisesti sen huomaa ja saattaa säätää seosta hieman laihemmalle. Voineko seos mennä välillä sen verran laihalle, että sen takia jäisi välillä joku pytty väliin?
Eipä tuossa mitään niin erikoista – edellinen teki samaa. Toisaalta KE:ssä oli paljon enemmän liikkuvia osia sytytyksessä ja suihkutuksessa.
t.
Risto
En ole Starin päässä käyttänyt mutta sillä omatekoisella lukijalla ei muita vikoja näy kuin se ilmapumpun herja. Kiinnostaisi kyllä nähdä, mitä näin vanhasta kiulusta näkisi Starilla.AK47 kirjoitti:Tuota, nyt en muista että missä tilanteessa noissa m104:ssa ottaa sen itseoppimisjutun. Silloin se aina höräyttelee silleen omiaan. Oisko semmoisesta kyse? Muutoin tuntuu ihan kunnossa olevalta m104 koneelta Näkyykö sytkähäiriöitä starilla yhtään, nehän näkyy kyllä jos on jotain pulmaa. Ootkos sen johtosarjarempan yhteydessä myös ne kaasuläppäkopan johdot uusinu. Ne on kanssa ihan samaa "laatua"kun muutkin johdot. Just rassausmiitissä viime vuoden lopulla yksi c36 kotelo tuli nähtyä ja sen kun askartelivat johtopuolelta uusiksi niin loppui oudot käyntikummittelut.
Kaasuläppä johtoineen on vielä alkuperäinen. Minulla olisi kyllä tuolla entropiahuoneessa M111:n johtosarja, jossa on samanlainen liitin kuin omassa läpässä. Voisi vaikka siitä vaihtaa koko johtonipun. Näyttivät olevan vielä hyvässä kunnossa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 20.1.2007 19:15
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kattikin voisi olla paskana.. Tosin lamda-arvokaan ei saisi olla yhtään yli 1VRoisto kirjoitti:Terve,
Koodi: Valitse kaikki
kierroksilla CO 0,60 % HC 123 ppm O2 0,85 % tyhjäkäynti CO 0,03 % HC 92 ppm O2 0,58 % λ 1,017
t.
Risto
Seos tuntuu olevan hitusen laihalla johtuen varmaan katkoksista, mutta vain lievästi. Suurin syy sun tapauksessa on sytkäkatkokset ja jää bensa vain palamatta.
220.128 Black devil
Moro,
Kävinpä tässä iltapuhteina mittailemassa sytytysosat. Puolille annetaan tämmöiset raja-arvot: ensiöpuoli 0,3-0,4 Ω ja toisiopuoli 5,2-8,5 kΩ. Nuo olivat aikalailla linjassa – ensiö: 0,5-0,6 Ω ja toisio 6,9-7 kΩ. Ensiöpuolella oli pikku ero raja-arvoihin mutta tuo mittari näyttää n. 0,2 Ω, kun johdot pistää yhteen.
Sitten johdot ja sensemmoiset. WIS:ssä sanotaan M111/M104:lle, että jokaisessa korkeajännitepiirissä pitäisi olla vähintään 2 kΩ vastusta. Tarkoittaakohan "korkeajännitepiiri" hukkakipinäsysteemissä koko kahden tulpan piiriä vai yhtä tulppaa?
Puolan ja tulpan välisten irtohattujen vastus oli 1,8-1,9 kΩ (hatussa lukee 2 kΩ). Johtojen vastus oli luokkaa 1,78-1,85 kΩ. Enpä muista, mitä lukemia noista sain uutena vai mittasinko edes. Hatut ovat Beruja ja johdot Bremiä.
Katti ja kansiremonttiosatkin tulivat. Jännä, ettei kansipahvisatsissa ollut kiristimen tiivisteitä. Tilasin ne kaiken varalta, kuten pari muutakin tiivistettä, jotka kuitenkin satsista löytyivät.
t.
Risto
Kävinpä tässä iltapuhteina mittailemassa sytytysosat. Puolille annetaan tämmöiset raja-arvot: ensiöpuoli 0,3-0,4 Ω ja toisiopuoli 5,2-8,5 kΩ. Nuo olivat aikalailla linjassa – ensiö: 0,5-0,6 Ω ja toisio 6,9-7 kΩ. Ensiöpuolella oli pikku ero raja-arvoihin mutta tuo mittari näyttää n. 0,2 Ω, kun johdot pistää yhteen.
Sitten johdot ja sensemmoiset. WIS:ssä sanotaan M111/M104:lle, että jokaisessa korkeajännitepiirissä pitäisi olla vähintään 2 kΩ vastusta. Tarkoittaakohan "korkeajännitepiiri" hukkakipinäsysteemissä koko kahden tulpan piiriä vai yhtä tulppaa?
Puolan ja tulpan välisten irtohattujen vastus oli 1,8-1,9 kΩ (hatussa lukee 2 kΩ). Johtojen vastus oli luokkaa 1,78-1,85 kΩ. Enpä muista, mitä lukemia noista sain uutena vai mittasinko edes. Hatut ovat Beruja ja johdot Bremiä.
Katti ja kansiremonttiosatkin tulivat. Jännä, ettei kansipahvisatsissa ollut kiristimen tiivisteitä. Tilasin ne kaiken varalta, kuten pari muutakin tiivistettä, jotka kuitenkin satsista löytyivät.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Joo. Pitääpä tässä Tapsukalta kysäistä, kiinnostaisiko sitä kurkata, mitä tuosta näkyisi.Mika.T kirjoitti:Tuossahan on aikalailla sama moottorinohjaus kuin 600ssa , nii kyllä sieltä staarilla näkee kaikenlaista.
Samoin vikakoodeja paaaaljon monipuolisemmin vs. se vilkkukoodijuttu.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Sanoiko joku puola? Mullahan tais mennä c36:ssa 130tkm matkalle 7 puolaa Yhdestäkään ei saanut mitattua "kylmänä" käsessä pitäen mitään ohjearvoista poikkeavaa (mittasin vastusta). Tulpanhattuja vaihdoin kanssa puoliin ihan MB merkatut. 2Kohm se tosiaan tulisi olla ja tulpan vastukseton, mitä kaikki "suositellut" tulpat ei ole. Jokatapauksessa puolan vika tai 2Kohm etuvastuksen pettäminen sai aikaan erittäin selvän tehonlaskun ja huonon käynnin ja kaasuun vastaamisen. Uskon että tässä ei ole puolissa mitään vikaa. Näin teki myös löysälle jäänyt ruiskun liitin. Kerralla tuntui hävinneen n 50-100hp per pimee pytty/puola.Roisto kirjoitti:Moro,
Kävinpä tässä iltapuhteina mittailemassa sytytysosat. Puolille annetaan tämmöiset raja-arvot: ensiöpuoli 0,3-0,4 Ω ja toisiopuoli 5,2-8,5 kΩ. Nuo olivat aikalailla linjassa – ensiö: 0,5-0,6 Ω ja toisio 6,9-7 kΩ. Ensiöpuolella oli pikku ero raja-arvoihin mutta tuo mittari näyttää n. 0,2 Ω, kun johdot pistää yhteen.
Sitten johdot ja sensemmoiset. WIS:ssä sanotaan M111/M104:lle, että jokaisessa korkeajännitepiirissä pitäisi olla vähintään 2 kΩ vastusta. Tarkoittaakohan "korkeajännitepiiri" hukkakipinäsysteemissä koko kahden tulpan piiriä vai yhtä tulppaa?
Puolan ja tulpan välisten irtohattujen vastus oli 1,8-1,9 kΩ (hatussa lukee 2 kΩ). Johtojen vastus oli luokkaa 1,78-1,85 kΩ. Enpä muista, mitä lukemia noista sain uutena vai mittasinko edes. Hatut ovat Beruja ja johdot Bremiä.
Katti ja kansiremonttiosatkin tulivat. Jännä, ettei kansipahvisatsissa ollut kiristimen tiivisteitä. Tilasin ne kaiken varalta, kuten pari muutakin tiivistettä, jotka kuitenkin satsista löytyivät.
t.
Risto
Starilla tosiaankin näkee livenä sytkähäiriöiden määrät per pytty, voi käskeä itseoppimaan, näkee kyllä ihan kaiken mitä koko myllyssä on kiinni missä vain sähkö kiertää.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Oliko riiveijen matkassa venttiilivarren kummit? Mulla tais puuttua ne. Ostitko muuten minkä nimisen tilikesatsin? Reinzin kansikartonkiin on se ykköskattilan viereisen öljypainekanavan seutu jo vahvennettu läkkipeltilapuilla ettei ku5ta tillitäsi tynamon niskaan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Moro,
Joo, on siellä etupäässä molemmin puolella semmoiset peltiliistakkeet.
t.
Risto
Ei ollut matkassa, erikseen piti tilata, niinku kopanki riiveet. Merkkiä en niin tarkkaan vielä kahtonu mutta tilasin Teutoniasta ihan originellit, tähdelliset satsit. Sai melekolailla samaan rahaan kuin täältä tarvikkeet.Easy Rider kirjoitti:Oliko riiveijen matkassa venttiilivarren kummit? Mulla tais puuttua ne. Ostitko muuten minkä nimisen tilikesatsin? Reinzin kansikartonkiin on se ykköskattilan viereisen öljypainekanavan seutu jo vahvennettu läkkipeltilapuilla ettei ku5ta tillitäsi tynamon niskaan.
Joo, on siellä etupäässä molemmin puolella semmoiset peltiliistakkeet.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Kurkisteltiin sitten HFM:n sielunelämään Starilla. Kyllä sieltä jotain näkee, kuten lämpötilat, kierrosluvut, ilmamassamittarin arvot (taisi olla 13 kg/h tyhjäkäynnillä), lambdan lukemat ja korjausarvot MAF:n arvoihin nähden. Lisäksi sieltä pystyi tiputtamaan kokeeksi suihkuja pelistä ja säätelemään esim. nokka-akselin ennakkoa. Kun sen sääti tyhjäkäynnillä aikaiselle, niin moottori sammui. Sytytyksen arvoja ei kuitenkaan ennakkoa lukuunottamatta saanut ulos.
Vaihdelaatikon arvojakin tuolta näki mm. pyörimistiedot ja imusarjan alipaineen. Sitä minä olen monesti miettinyt, mistä tuo painearvo otetaan. En ole huomannut semmoista mokkulaa missään, eikä HFM:n boksille mene letkuja. Toisaalta moottorin boksihan voi tuon arvon tehdä laskennallisesti moottorin kierrosten ja ilmamassamittarin pohjalta. Vähän niinkuin PMS-bokseissa mutta käänteisesti, missä lasketaan paineen ja kierrosten pohjalta ilmamäärä. Sitten HFM:n boksi voisi lähettää tuon laskennallisen tiedon laatikon boksille.
No, eihän se pelkkään tutkailuun jäänyt. Minulla oli peräkontissa ne kattivehkeet ja tallilla oli auton mentävä paikka vapaana, joten lauantai-ilta vierähti auton alla puljatessa. Vanha lähti kivuttomasti pois, pakoputken liitos tai mikään pulttikaan ei ollut jumissa – toisaalta vasta pari vuottahan se edellinen siellä ehti olla. Uusi tuntui laadukkaammalta kapineelta. Mukana oli kiitettävä asennussatsi ja tässä katin tulo ja lähtö on kahdella putkella. Edellisessä tulo oli yhdellä ja siinä y-haarassa putket oli puristettu niin littiin, että tuskin kaasut kovin hyvin virtasivat. Myös laatikon perässä oleva kannake saatiin nyt paikoilleen. Siihen ehkä vaikuttivat vähän myös uudet moottorityynyt.
Moottori kuulostaa sisään nyt hiljaisemmalta eikä vuotojakaan kuuluisi mistään. Pitää käydä ensi viikolla lappu ja lyödä se pöytään katsastusasemalla.
Seuraavaksi sitten olisi edessä se kannen irrotus. Elringin pahvi näkyisi olevan. Tapio puhui, että Übervieskassa olisi joku laatuisa moottorikoneistamo. Muistaako kukaan sen nimeä?
Kiitoksia Tapiolle – tämä muistetaan. Taidanpa palkita oman reippauteni yhdellä oluella.
t.
Risto
Kurkisteltiin sitten HFM:n sielunelämään Starilla. Kyllä sieltä jotain näkee, kuten lämpötilat, kierrosluvut, ilmamassamittarin arvot (taisi olla 13 kg/h tyhjäkäynnillä), lambdan lukemat ja korjausarvot MAF:n arvoihin nähden. Lisäksi sieltä pystyi tiputtamaan kokeeksi suihkuja pelistä ja säätelemään esim. nokka-akselin ennakkoa. Kun sen sääti tyhjäkäynnillä aikaiselle, niin moottori sammui. Sytytyksen arvoja ei kuitenkaan ennakkoa lukuunottamatta saanut ulos.
Vaihdelaatikon arvojakin tuolta näki mm. pyörimistiedot ja imusarjan alipaineen. Sitä minä olen monesti miettinyt, mistä tuo painearvo otetaan. En ole huomannut semmoista mokkulaa missään, eikä HFM:n boksille mene letkuja. Toisaalta moottorin boksihan voi tuon arvon tehdä laskennallisesti moottorin kierrosten ja ilmamassamittarin pohjalta. Vähän niinkuin PMS-bokseissa mutta käänteisesti, missä lasketaan paineen ja kierrosten pohjalta ilmamäärä. Sitten HFM:n boksi voisi lähettää tuon laskennallisen tiedon laatikon boksille.
No, eihän se pelkkään tutkailuun jäänyt. Minulla oli peräkontissa ne kattivehkeet ja tallilla oli auton mentävä paikka vapaana, joten lauantai-ilta vierähti auton alla puljatessa. Vanha lähti kivuttomasti pois, pakoputken liitos tai mikään pulttikaan ei ollut jumissa – toisaalta vasta pari vuottahan se edellinen siellä ehti olla. Uusi tuntui laadukkaammalta kapineelta. Mukana oli kiitettävä asennussatsi ja tässä katin tulo ja lähtö on kahdella putkella. Edellisessä tulo oli yhdellä ja siinä y-haarassa putket oli puristettu niin littiin, että tuskin kaasut kovin hyvin virtasivat. Myös laatikon perässä oleva kannake saatiin nyt paikoilleen. Siihen ehkä vaikuttivat vähän myös uudet moottorityynyt.
Moottori kuulostaa sisään nyt hiljaisemmalta eikä vuotojakaan kuuluisi mistään. Pitää käydä ensi viikolla lappu ja lyödä se pöytään katsastusasemalla.
Seuraavaksi sitten olisi edessä se kannen irrotus. Elringin pahvi näkyisi olevan. Tapio puhui, että Übervieskassa olisi joku laatuisa moottorikoneistamo. Muistaako kukaan sen nimeä?
Kiitoksia Tapiolle – tämä muistetaan. Taidanpa palkita oman reippauteni yhdellä oluella.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro,
Kaikenlaisten osoitesekoilujen saapui Saksanmaalta paketti. Tilasin mm. uudet syttyjohdot, puola-tulppahatut sekä pari vaihtokertaa tulppia. Tällä kertaa ajattelin kokeilla Berua. Edelliset johdot olivat Bremin valmistamia ja tulpat Boschia.
Aamulla sain ispiraation kömpiä talliin vaihtohommiin. Kun tulpat olisivat irti, ajattelin samalla mitata puristuspaineet, jotta selviäisi, oisiko niissä mitään ihmeellistä. Auto siis lämpimäksi ja sytytysrojut irti.
Tulokset:
1: 13,8 bar
2: 14 bar
3: 13,8 bar
4: 14,2 bar
5: 14,2 bar
6: 13 bar
WIS:n mukaan raja-arvot ovat 10-14 baaria ja sylintereiden välillä saisi olla max. 1,5 baaria eroa. Mittaukset on tehty analogimittarilla 8 pumppauksen perusteella, kaasuläppä auki. Periaatteessa nuo ovat siis aikalailla kunnossa. Ainoastaan tuon kuutossylinterin arvo poikkeaa isommin muista – sekin periaatteessa toleranssien sisällä. Kannattaneko huolestua / käyttää ohivuotomittauksessa?
Sitten kasasin kamppeen uusilla tulpilla ja johdoilla. Auto taas tulille ja koeajoon. Koeajolenkin aikana en huomannut ennen esiintynyttä tärähtelyä liikennevaloissa seisoessa. Oisiko siellä ollut tosiaan joku huono johto / tulppa? Tulpat eivät tosin olleet kovin vanhat (n. 4 tkm / 4 kk). Nenäanalysaattorikaan ei huomannut palamattoman bensan hajua.
t.
Risto
Kaikenlaisten osoitesekoilujen saapui Saksanmaalta paketti. Tilasin mm. uudet syttyjohdot, puola-tulppahatut sekä pari vaihtokertaa tulppia. Tällä kertaa ajattelin kokeilla Berua. Edelliset johdot olivat Bremin valmistamia ja tulpat Boschia.
Aamulla sain ispiraation kömpiä talliin vaihtohommiin. Kun tulpat olisivat irti, ajattelin samalla mitata puristuspaineet, jotta selviäisi, oisiko niissä mitään ihmeellistä. Auto siis lämpimäksi ja sytytysrojut irti.
Tulokset:
1: 13,8 bar
2: 14 bar
3: 13,8 bar
4: 14,2 bar
5: 14,2 bar
6: 13 bar
WIS:n mukaan raja-arvot ovat 10-14 baaria ja sylintereiden välillä saisi olla max. 1,5 baaria eroa. Mittaukset on tehty analogimittarilla 8 pumppauksen perusteella, kaasuläppä auki. Periaatteessa nuo ovat siis aikalailla kunnossa. Ainoastaan tuon kuutossylinterin arvo poikkeaa isommin muista – sekin periaatteessa toleranssien sisällä. Kannattaneko huolestua / käyttää ohivuotomittauksessa?
Sitten kasasin kamppeen uusilla tulpilla ja johdoilla. Auto taas tulille ja koeajoon. Koeajolenkin aikana en huomannut ennen esiintynyttä tärähtelyä liikennevaloissa seisoessa. Oisiko siellä ollut tosiaan joku huono johto / tulppa? Tulpat eivät tosin olleet kovin vanhat (n. 4 tkm / 4 kk). Nenäanalysaattorikaan ei huomannut palamattoman bensan hajua.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Aution Auto OyRoisto kirjoitti:Tapio puhui, että Übervieskassa olisi joku laatuisa moottorikoneistamo. Muistaako kukaan sen nimeä?
Eikö vain. Oli se välillä niin raa'an oloinen haju, että oikein hirvitti.tapio89 kirjoitti:Käteviä nuo nenässä olevat HC-analysaattorit
Jep. Voisihan sitä kysäistä esim. tuosta naapurikorjaamosta, onnistuisiko niiltä mittaus. Saisi selvyyden, minne se vuotaa, jos vuotaa. Toisaalta jonkinmoisen osviitan vuodon suunnasta saattaisi saada pistämällä paineilmaa pyttyyn.tapio89 kirjoitti:Onhan tuo kutosen heitto jonkunlainen, olisi se vuotava venttiili-äänen syy?
Sehän osaisi sotkea päästöt pyllylleen.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tokihan mulla semmoinen on – ostin jo edelliseen. M104:ssa on tulpat vaan niin syvällä, että tuohon pitäisi kehitellä liittimen paikalle joku jatko / letku, että sen saa paikoilleen ja vielä poiskin.tapio89 kirjoitti:Joo, kävisi biltemasta hakemassa tulpan tilalle tulevan paineilmaliittimen.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Minähän tuommosen tein joskus kultaisella 80-luvulla kaivoksen korjaamolla mutta missä se oikein on... Se on taas SE juttuRoisto kirjoitti:Tokihan mulla semmoinen on – ostin jo edelliseen. M104:ssa on tulpat vaan niin syvällä, että tuohon pitäisi kehitellä liittimen paikalle joku jatko / letku, että sen saa paikoilleen ja vielä poiskin.tapio89 kirjoitti:Joo, kävisi biltemasta hakemassa tulpan tilalle tulevan paineilmaliittimen.