Seiskaneljävitosen kiertotähti *tarina ohi miun osalta*
Kaukkarista laitettu reklamaatiota myyjälle, ei tule virtaskaa vilkun johtoihin.
Ja kaiken kivan lisäks puhaltimen moottori työnsi toimintasavut pihalle ja meni mykäks. Jos joltain löytyy orikinaalin tomaatti-ilmastoinnin puhallin, niin tarjoa
Ja kaiken kivan lisäks puhaltimen moottori työnsi toimintasavut pihalle ja meni mykäks. Jos joltain löytyy orikinaalin tomaatti-ilmastoinnin puhallin, niin tarjoa
Chevrolet S10 Blazer
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Kaukkariboksin myyjän kanssa höpistiin puhelimessa, ja hää lähettää uuen tilalle. Kävi ilmi, että sillä on kahen vuojen takuu, vaikka kiinanpojan tekele onkin
Chevrolet S10 Blazer
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Peräöljyt vaihtelin Orimattilasta kotiuduttuani. Oli muuten ihan hirveän näköstä mustaa lirua. Taidan ajella näillä öljyillä viikon ja vaihan vielä uudestaan, tuleepahan huuheltua perä...
Chevrolet S10 Blazer
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Tuommoset öljyt oli eilen
Ja tänään oli tälläset
Perä muuten hiljeni huomattavasti
Öljykorkkiin tein kumisen tiivisteen alkuperäisen MUOVISEN tilalle, enää ei moottori öljyynny niin pahasti...
Ja perävälitys tässä on
Kukaan näihin käyttölinttoihin raaski kalliita erikoisperäöljyjä ostaa, ropparista Teboil 80W-90 Hypoid Limited slippiä, hintaa 9,49€/litra ja hyvin ajaa asiansa
Ja tänään oli tälläset
Perä muuten hiljeni huomattavasti
Öljykorkkiin tein kumisen tiivisteen alkuperäisen MUOVISEN tilalle, enää ei moottori öljyynny niin pahasti...
Ja perävälitys tässä on
Kukaan näihin käyttölinttoihin raaski kalliita erikoisperäöljyjä ostaa, ropparista Teboil 80W-90 Hypoid Limited slippiä, hintaa 9,49€/litra ja hyvin ajaa asiansa
Chevrolet S10 Blazer
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Tänään vaihoin ilmansuotimen, ruiskusuotimen ja ohjausiskarin. Tuo iskari oli ihan loppu, mehut tullu pihalle. Ohjaustuntumasta tuli paljon jäpäkämpi. Ruiskusuodin melko tukkonen, vaikutti melko paljon lämpösen koneen käynnistyvyyteen, aamulla selkiää oliko vaikutusta kylmään koneeseen.
Ja tänään pyörähti 387200km mittariin, ostaessa helmikuun 24. päivä oli 377200km. Pistää miettimään jo että olisko kiisselikoneinen halvempi pitää...
Ja tänään pyörähti 387200km mittariin, ostaessa helmikuun 24. päivä oli 377200km. Pistää miettimään jo että olisko kiisselikoneinen halvempi pitää...
Chevrolet S10 Blazer
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Kyllä se nyt lähtee kylmänäkin ilman kaasulla kikkailua käyntiin. Sunnuntaina irrotin romikaaret ja hiukkasen siistin takapyöränkaaria. Romeja en enää takasi laita. Tänään vaihtelin eteen ja taakse kakstiekajarit orikinaalien tilalle.
Ajettu 10300km, keskikulutus 12,5l/100km. Korjaus sekä ehostuskulut 0.047€/km.
Ajettu 10300km, keskikulutus 12,5l/100km. Korjaus sekä ehostuskulut 0.047€/km.
Chevrolet S10 Blazer
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Joku joskus sanoi mulle, että 80-luvun pensamersut "höräsee soosia ihan kiitettävästi"...
Tänään tekasin pienen kesälomareissun, 172,1km. Tuossa on motaria, kapeaa ja leveämpää soratietä, maanteitä joilla paljon mutkia ja mäkiä. Nopeudet 50-80 km/h. Ennen lähtöä tankki täyteen ja kotia tullessa sama juttu. Tuon ajon jälkeen sinne lorahti 13,86l. Eli amppakoulun matikalla laskettuna tulee 8,05l/100km
Kikka on siinä, ettei turhaan pole kaasua yli puolenvälin ja ennen ylämäkeä tai mutkaa vaihtaa pykälää pienemmäksi. Ja pyrkii pitämään economyn pois punaselta. Tuo nimittäin jaksaa kulkea pintakaasullakin ihan hyvin
Tänään tekasin pienen kesälomareissun, 172,1km. Tuossa on motaria, kapeaa ja leveämpää soratietä, maanteitä joilla paljon mutkia ja mäkiä. Nopeudet 50-80 km/h. Ennen lähtöä tankki täyteen ja kotia tullessa sama juttu. Tuon ajon jälkeen sinne lorahti 13,86l. Eli amppakoulun matikalla laskettuna tulee 8,05l/100km
Kikka on siinä, ettei turhaan pole kaasua yli puolenvälin ja ennen ylämäkeä tai mutkaa vaihtaa pykälää pienemmäksi. Ja pyrkii pitämään economyn pois punaselta. Tuo nimittäin jaksaa kulkea pintakaasullakin ihan hyvin
Chevrolet S10 Blazer
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Ilmastoinnin lauharin ja kuivaimen laitoin isäukon alkuviikosta vaihtamaan. Tänään aineita sisään ja "psihh" Kenno vuotaa alakulmasta Vissiin asentaessa mennyt. Irrallaan koeponnistin ennen asennusta, eikä vuotoja näkynyt.
Tänään vaihtelin jarrupalat joka nurkkaan sekä paremmat renkaat.
Miten onkin noin huonoks menny?
Tänään vaihtelin jarrupalat joka nurkkaan sekä paremmat renkaat.
Miten onkin noin huonoks menny?
Chevrolet S10 Blazer
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Kuvasta tuon kuitenkin näkee aivan selvästi. Minulla kävi pari talvea sitten Nokian seiskojen kanssa niin, että aloin ihmettelemään puolessa välissä talvea kun renkaat kuluu keskeltä. Kävin tarkastaan paineet ja siellä oli 2,6 vaikka olen pitänyt normaalisti 2,3. Jossakin oli mittarin kalibroinnit pielessä kun olin syksyllä renkaat vaihtanut..
Kesärenkaan veroisia ei talvirenkaista tule paineita korottamalla.
Kesärenkaan veroisia ei talvirenkaista tule paineita korottamalla.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Asia ei ole nuan yksiselitteinen. Ottakaamme huomioon parikin seikkaa: Nasta kantaa siellä miissä niitä on, eli renkaan olkapääalueilla*. Kumin kuluminen on siis vähäisempää siellä. Kun siis leveän renkaan nastaton keskiosa on alttiimpi kulumiselle, niin se kuluu. Kuluneella, pienemiläpimittaisella keskiosalla on pienempi kehänopeus, kuin olkapääalueilla. Olkapääalueen suurempi läpimitta kantaa kuorman ja määrää tahdin, jolloin keskiosa "sutii" koko ajan ja keskiosan kuluminen vain kasvaa. Paineilla ei ole paljoa sanottavaa. Asia on helposti huomattavissa raskaan kaluston pariasennuksien kanssa. Jos paripyöräakselilta yksi kulunut paukahtaa ja laitetaan vain yksi uusi täyspintainen, on viereinen kohtapian täysin sileä.Meissenkeri kirjoitti:Kuvasta tuon kuitenkin näkee aivan selvästi. Minulla kävi pari talvea sitten Nokian seiskojen kanssa niin, että aloin ihmettelemään puolessa välissä talvea kun renkaat kuluu keskeltä. Kävin tarkastaan paineet ja siellä oli 2,6 vaikka olen pitänyt normaalisti 2,3. Jossakin oli mittarin kalibroinnit pielessä kun olin syksyllä renkaat vaihtanut..
Kesärenkaan veroisia ei talvirenkaista tule paineita korottamalla.
Huomattakoon myös että ennenmuinoon ristikudosrättirenkailla paineet vaikutti kulumiskuvioon siten että liiallinen paine venytti kulutuspinnan keskiosaa ulospäin, jolloin se kului. Liian matalilla paineilla päinvastoin reunat meni. Asia hautui autoilijoiden kaaliin pysyvästi.
Nykyisillä matalanleveillä teräsvyörenkailla asia voi olla vastoinpäin. Paine pitää renkaan ryhdissään eikä teräsvyöt veny juurikaan**. Liian matala paine matalaprofiililäskissä aiheuttaa sen ryhdin menetyksen, jolloin kulutuspinnan keskialue laahaa "pussina" edessä ja kuluu nopeammin, kuin olka-alueet.
*Ennen nastat piti sijoittaa kulutuspinnan uloimmille kolmasosille, nykyään sijoittelu on vapaa. Ainakin G-Y ja Nokian täyttää nyt koko pinnan nastoilla.
**Jos teräsvyöpaketti antaisi niin paljon myöten, että keskiosa kuluisi sen takia, tulee olla ainakin kaksinkertaiset paineet suositeltuun, tai runko on pettänyt. Kulutuspinnan suunnittelulla on suurempi merkitys kulumismuotoon.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ei, eikä matalaprofiileista korkeampiprofiilisia paineita laskemalla.Kesärenkaan veroisia ei talvirenkaista tule paineita korottamalla.
Ajatellaanpa kahen ja puolen tonnin maasturimalmikasaa joka lotistaa pallokumeilla suossa, alle puoli kiloa kummeissa ilmanpainetta ja kantais vaikka kaks mokomaa vehettä. Velodromilla 60 kilonen ukonkääpä sotkee fillarilla, jossa pikkusormen vahvusissa tuubirenkaissa 15 bar. Ilmatilan suuruus, tai ehkä paremmin renkaan profiilin, poikkileikkauksen pinta-ala, on se vekottimen massaan suhteutettava arvo, joka määrää tarvittavan ilmanpaineen. Jos siis korkeaprofiilisilla 15" ensiasennusrenkailla on tankinluukun suosituspaine vaikkapa 2,2, tulee 35 profiilin lisuille lykätä jo kolome, jos ei rapiat. Pelkkä pinta-alan suhteuttaminenkaan ei riitä, matalampi renkaan kylki tarvitsee enemmän painetta selvitäkseen elämästään.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Tuo rengaspaineiden korottaminen tuli muotiin siinä vaiheessa, kun markkinoille tuli halpoja "höpömerkkisiä" leveitä renkaita veltolla rungolla. Korottamalla paineet tolkuttomaksi saatiin renkaasta jollakin lailla tanakan tuntuinen ajettava suoralla tiellä.
Paineen korottaminen, silloin kun halutaan pitoa, on järjetöntä. Yleensä autonvalmistaja ilmoittaa autolle ja siinä käytetyille rengaskokoille oikeat, ja parhaat rengaspaineet jolloin on otettu huomioon auton käyttötarkoitus, mukavuus ja tarvittava pito.
Korotettu paine heikentää pitoa. Esimerkiksi maailman nopeimmassa autourheiluluokassa F1, käytetään tyypillisesti renkaspaineita 1,0-1,5 bar ja pyritään aina mahdollisimman mataliin paineisiin juuri pidon maksimoinnin takia. Sama homma maastoautoissa, traktoreissa ym.
Paineen korottaminen, silloin kun halutaan pitoa, on järjetöntä. Yleensä autonvalmistaja ilmoittaa autolle ja siinä käytetyille rengaskokoille oikeat, ja parhaat rengaspaineet jolloin on otettu huomioon auton käyttötarkoitus, mukavuus ja tarvittava pito.
Korotettu paine heikentää pitoa. Esimerkiksi maailman nopeimmassa autourheiluluokassa F1, käytetään tyypillisesti renkaspaineita 1,0-1,5 bar ja pyritään aina mahdollisimman mataliin paineisiin juuri pidon maksimoinnin takia. Sama homma maastoautoissa, traktoreissa ym.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
En ole aivan varma ymmärsinkö oikein.Easy Rider kirjoitti:Asia ei ole nuan yksiselitteinen. Nykyisillä matalanleveillä teräsvyörenkailla asia voi olla vastoinpäin. Paine pitää renkaan ryhdissään eikä teräsvyöt veny juurikaan**. Liian matala paine matalaprofiililäskissä aiheuttaa sen ryhdin menetyksen, jolloin kulutuspinnan keskialue laahaa "pussina" edessä ja kuluu nopeammin, kuin olka-alueet.Meissenkeri kirjoitti:Kuvasta tuon kuitenkin näkee aivan selvästi. Minulla kävi pari talvea sitten Nokian seiskojen kanssa niin, että aloin ihmettelemään puolessa välissä talvea kun renkaat kuluu keskeltä. Kävin tarkastaan paineet ja siellä oli 2,6 vaikka olen pitänyt normaalisti 2,3. Jossakin oli mittarin kalibroinnit pielessä kun olin syksyllä renkaat vaihtanut..
Kesärenkaan veroisia ei talvirenkaista tule paineita korottamalla.
Nyt on ajettu nastoitetulla nastarenkaalla ilman nastoja kesällä. Kirjoittaja sanoo että on käyttänyt renkaissa painetta 2,5 bar.
Väitätkö että liian alhainen paine on syönyt renkaan keskiosan?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Tottakai. Fiat regata meni saman kurvan ihan kaistaa myöten 13" vakiorenkaat sortaen 110, missä matalanleveillä läskeillä madallettu Civic läks leijaamaan ysikympissä.Meissenkeri kirjoitti:Tuo rengaspaineiden korottaminen tuli muotiin siinä vaiheessa, kun markkinoille tuli halpoja "höpömerkkisiä" leveitä renkaita veltolla rungolla. Korottamalla paineet tolkuttomaksi saatiin renkaasta jollakin lailla tanakan tuntuinen ajettava suoralla tiellä.
Paineen korottaminen, silloin kun halutaan pitoa, on järjetöntä. Yleensä autonvalmistaja ilmoittaa autolle ja siinä käytetyille rengaskokoille oikeat, ja parhaat rengaspaineet jolloin on otettu huomioon auton käyttötarkoitus, mukavuus ja tarvittava pito.
Korotettu paine heikentää pitoa. Esimerkiksi maailman nopeimmassa autourheiluluokassa F1, käytetään tyypillisesti renkaspaineita 1,0-1,5 bar ja pyritään aina mahdollisimman mataliin paineisiin juuri pidon maksimoinnin takia. Sama homma maastoautoissa, traktoreissa ym.
Ookkopa kahtonna minkä kokosilla ja eritoten -profiilisilla renkailla F1 ajetaan. Jep 13" ja "maasturiprofiili". Auto painanee ehkä 600Kg. Renkaita ei voi rakenteeltaan ja materiaaleiltaan verratakaan siviilliikenteeseen myytäviin.
Mutta liian alhainen paine, talvirenkaassa nastoitus ja kulumisen kannalta huonosti suunniteltu kuvio on syynä leveänmatalien renkaiden keskeltä kulumiseen. Kuluminen sitten kertautuu kehäeron kasvaessa. Niin kovat paineet kun mukavuus sallii ja lompuukki kiittää, myös tankilla. Höpörenkaat ja merkkirenkaat ei tee tässä juur eroa nyrkkisääntönä.
Voin olla toki kymmenen vuotta kumileipää syöneenä täysin mettässä asioiden suhteen, mutta kukaan tällä alalla töiskentelevä ei ole vielä uskottavasti muuta väittänyt.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
En suoranaisesti. Renkaan keskiosan kuluminen on alkanut jo silloin kun sitä on ajettu nastoitettuna talvella, em. "sutiminen" hoitaa loput.Meissenkeri kirjoitti:En ole aivan varma ymmärsinkö oikein.
Nyt on ajettu nastoitetulla nastarenkaalla ilman nastoja kesällä. Kirjoittaja sanoo että on käyttänyt renkaissa painetta 2,5 bar.
Väitätkö että liian alhainen paine on syönyt renkaan keskiosan?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Pureksitaan tämä nyt loppuun asti. Minulla kuluu talvirenkaat keskeltä paineella 2,6 bar ja kirjoittajalla on kulunut talvirenkaat keskeltä kesällä ajaettaessa paineella 2,5 bar.Easy Rider kirjoitti:En suoranaisesti. Renkaan keskiosan kuluminen on alkanut jo silloin kun sitä on ajettu nastoitettuna talvella, em. "sutiminen" hoitaa loput.Meissenkeri kirjoitti:En ole aivan varma ymmärsinkö oikein.
Nyt on ajettu nastoitetulla nastarenkaalla ilman nastoja kesällä. Kirjoittaja sanoo että on käyttänyt renkaissa painetta 2,5 bar.
Väitätkö että liian alhainen paine on syönyt renkaan keskiosan?
Mikä on se syy, joka on saanut aikaan aloittajan renkaiden kulumisen keskeltä, vaikka se olisi alkanut talvella?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kirjoitin:
Lisäksikin. Kuviota ei ole suunniteltu kulumista, vaan pitoa ajatellen - uudessa renkaassa.Nasta kantaa siellä miissä niitä on, eli renkaan olkapääalueilla. Kumin kuluminen on siis vähäisempää siellä. Kun siis leveän renkaan nastaton keskiosa on alttiimpi kulumiselle, niin se kuluu. Kuluneella, pienempiläpimittaisella keskiosalla on pienempi kehänopeus, kuin olkapääalueilla. Olkapääalueen suurempi läpimitta kantaa kuorman ja määrää tahdin, jolloin keskiosa "sutii" koko ajan ja keskiosan kuluminen vain kasvaa. Paineilla ei ole paljoa sanottavaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.