Roiston rassi - Löytöjä kovalevyltä

Vastaa Viestiin
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Roisto kirjoitti:Omassa on LH ja siinä koppa on taas vähän erinäköinen.
Taisinpa kirjoittaa taas höpöjä. :oops:

Speksien mukaan LH:ta oisi ollut ilmeisesti vaan ässässä. Venttiilikoppa vaan on kyllä muistaakseni tuonnäköinen. :?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Mistä tuo Roiston kuva on peräisin ?

EPC:n nettiversiossakaan ei ole kuin nuo kaksi vaihtoehtoa jotka laitoin esille :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Lucky-Dog kirjoitti:Mistä tuo Roiston kuva on peräisin ?
WIS:stä.

Tässä WIS:n kuva HFM:stä. Sen pohjalta olin ensin sitä mieltä, ettei mulla moista ole. :lol:

Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mikäli olen käsittänyt sinnepäinkään, niin HFM olisi lyhennys sanoista Hot Film Mass. (kuumakalvoilmamassamittari) Vaan mikäs mahtaisi tuo LH olla? (Ja L, LE, K, KE yms.)

Edit: Tilasin Yläpään, venakopan sekä venavarsien tilkisteet ja kansipultit naapurikorjaamolle. Hintaa satsille tuli 150e. Taitaavat tilata Koivuselta osat. Reinzin pahvit pitäsi kuulemma tulla.
Viimeksi muokannut Easy Rider, 20.3.2008 12:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Easy Rider kirjoitti:Mikäli olen käsittänyt sinnepäinkään, niin HFM olisi lyhennys sanoista Hot Film Mass. (kuumakalvoilmamassamittari) Vaan mikäs mahtaisi tuo LH olla? (Ja L, LE, K, KE yms.)
Joo.

LH on kuumalankailmamassamittari (Luftmassenmessung mit Hitzedraht)

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jaa'a, ei olekaan vähään aikaan kuulunut tästä vehkeestä. Joko on jakokoppa tilkisteltynä? Loppuiko vuotelut, vai meneekö ihan kansihommiksi?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
Easy Rider kirjoitti:Jaa'a, ei olekaan vähään aikaan kuulunut tästä vehkeestä. Joko on jakokoppa tilkisteltynä? Loppuiko vuotelut, vai meneekö ihan kansihommiksi?
Enhän minä ole mihinkään kerinnyt. On ollut niin kiirusta huhtikuu ja toukokuukaan ei paljon leppoisammalta näytä. Olin suunnitellut, että huomenna sen olisin tehnyt mutta nyt tuli reissu kotipuoleen ja homma siirtyy taas.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Kylläpä tämä saasteilmapumpun poisto aiheutti kaikkea mielenkiintoista...

Kävipä niin, että tuolloin koetin mittoa sutoon lyhyempää hihnaa ja muka suht' sopivan löysinkin. Tosin pikku pelko oli ahterin alla, että uusikin saattaisi olla vähän pitkä. No niinhän se oli, joudun toteamaan pari viikkoa sitten, kun meinasin aloitella kannen pään siivisteen vaihtoa. Hihnan kiristimessä on semmoinen holkkimutteri / kierretankohässäkkä, jolla hihna vaedetään sopivaan tiukkuuteen. Pitkästä hihnasta seurasi se, että kierre ei riittänyt ja tanko tipahti pois kierteiltä. Kun sitä vielä koetin kiristää (saada viisaria edes asteikon puoliväliin), niin kierteethän menivät pilalle. Vehkeessä oli vääränkätiset kierteet, joten uusi tappi muttereineen kaupasta (20 €). Hihna oli niin pitkä, että sen sai pois paikoiltaan vaikka kiristin oli maksimissaan.

No, vaihdoin tapin ja kasasin kiristimen. Sitten hihnan etsimiseen. Tähän meni puoli viikkoa, kun ajelin polkupyörällä ympäri Oulua hakemassa hihnoja ja sovittamassa niitä paikoilleen.

Nyt paikoillaan on 2355 millinen mutta nytkin viisari nousee vain puoliväliin, joten 2350 voisi olla se optimiratkaisu.

Sitten ne vuodot...

Kone vuotaa nestettä ulospäin jostain takapäästä. Kun kurkistelee lämppärin letkun lähtöä, niin sen alus on märkänä. Koetin sen klemmaria pikkuisen kiristää. Pitää katsoa, loppuuko vuoto. Jos ei lopu, niin sitten kai se on kansi irrotettava. :(

Ja sitten...

Pirssi on nyt seisonut vajaan viikon. Tästä ajasta akku oli irti muutaman päivän. Keskiviikkona rempan jälkeen kytkin akun tas paikoilleen ja testasin, lähteekö kottero enää käyntiin. Lähtihän se -> auto sammuksiin. Eilisen se seisoi tallissa ja kun tänä aamuna taas kokeilen avainta virtalukkoon, ei startti puhu mitään. Mittarivalot kyllä toimivat ja bensapumppu ääntää. Voisikohan tuossa olla startti menossa. Akku on ostettu vuonna -06, joten sekään ei ole pahan vanha.

Irrotin kuitenkin akun ja pistin sen lataukseen. Katsotaan, mitä se sanoo, kun laturi on tehnyt tehtävänsä.


Näin täällä. Miten teillä? :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Dieselflossen XM topikista linkitettyä, kun valittelin virran katoamista:
dieselflosse kirjoitti:Noin asiaa sen yksityiskohtaisemmin tuntematta, otapa mersun hehkureleen piuha irti, enne seuraavaa ajotaukoa. Vaikuttaako asiaan...
Herrasmieshän ei tunnetusti hehkuta. :wink:
dieselflosse kirjoitti:Noh, tietysti tieteellisemmin asiaa lähestyttäessä otat akkuletkun irti ja laitat ämpärimittarin kaapelin ja akun väliin. Näyttääkö mitään? No, jotain pitääkin näyttää, kun kojetaulussa on kello, mutta vähän enemmän..
Kerran pikaisesti mittailin ja mittari antoi ihan erilaisia lukemia riippuen siitä oliko akun kenkä ollut pidempään irti vai kytkettiinkö mittari heti väliin. Parilla sulakkeella oli pieni vaikutus kulutukseen mutta ei niin paljon kuin olettaisi. Välillä jonkin sulakkeen irrotus vaikutti ja välillä ei. :ttu:

Maksimikulutus taisi olla vajaat 0.2 ampeeria. Tuo tarkoittaisi, että jossain olisi noin kahden watin hävikki.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Laitetaanpa tännekin täytettä. Kirjoittelin osaa Mersufoorumille ja osaa väliaikaismeselle.

Takaluukun lukon korjaus:

Koko sen ajan, jonka auto on minulla ollut (tammikuusta -08 saakka), eivät sisävalot ole syttyneet takakontin luukkua avatessa. Tuo on aina silloin tällöin tympäissyt mutta korjaamiseen ei ole koskaan tuntunut olevan aikaa. Viime keväänä sain aikaiseksi tutkailla häiriötä ensimmäistä kertaa. Oletus oli, että syypää olisi saranan johtosarja, joka on alttiina murtumiselle. Verhoilut purettuani selvisi, että johdot olivat kunnossa. Lisämittauksilla syylliseksi paikallistui lukkopaketissa oleva mikrokytkin. Sen voi testata lukkopaketin liittimestä – lukon ollessa auki (tai väliasennossa) ykkös- ja kolmosnavan välillä pitäisi olla yhteys. Kun lukko on kiinni, pitäisi mittarin näyttää ääretöntä. Ykkönen on sisävaloilta tuleva johto, kakkonen jatkuva virta moottorille ja kolmonen maa.

Kuva

Tuolloin ei kuitenkaan ollut saatavana sopivaa purkuosaa ja lisäksi huomasin lukon kielen reiässä ruostetta. Pistin sillä kertaa kannen kiinni ja ajattelin palata asiaan kesällä, kun "tallissa" olisi parempi ilma.

Viime viikolla sain sitten käsiini uuden / käytetyn lukon. Siinäkin oli vähän samaa vikaa mutta koska se oli käsillä, sain kuitenkin selville, millainen mikrokytkin sinne sopisi. Kytkin on Saia-Burgessin tyyppiä "V4". Elfalta taitaisi löytyä sopiva numerolla V4NCST7.

Kello oli jo lähellä sulkemisaikaa, joten en kerinnyt Elfaan – siispä SP-Elektroniikkaan, josta sain jotakuinkin vastaavan kapineen. Samanlaista vartta ei taida löytyä miltään valmistajalta suoraan mutta vanha oli ainakin itsellä sen verran hyvässä kunnossa, että sen olisi voinut siirtää uuteenkin kytkimeen. Ostin siihen rullalla varustetun kytkimen. koska aivan samanlaista ei löytynyt.

Kun lukko on kiinni-asennossa, painuu varren pään pyöristys / rulla salvassa olevaan koloon ja valot sammuvat. Uuden kytkimen vartta piti pikkuisen muotoilla, jotta se osuu ko. koloon. Samalla päätin laittaa rungon ja kytkimen väliin pienen muoviliistakkeen, koska katkaisija ei ole täysin salvan keskikohdalle. Vanhan kytkimen varressa on vähän offsettia, joten siinä liparetta ei tarvita.

Kuva

Vanha katkaisija oli kiinnitetty runkoon niiteillä, jotka piti porata pois (jostain syystä photobuketti käänsi kuvan ylösalaisin :?).

Kuva

Uuden kiinnitin pienillä (3 mm) ruuveilla. Paras olisi tieten, käyttää esim. 2,5 millin pulttia ja mutteria lukitusliiman kanssa. Nyt piti rungon reikiä vähän suurentaa, jotta ruuvi sopi niistä läpi.

Kuva

Koko paketti:

Kuva

Nyt syssyn pimeiden iltojen tullessa arvostaa katkaisijan toimintaa. :D

Etupyörän laakerin vaihto yms:

Sain eilettäin valamiiksi sen etupyörän laakerin vaihdon. Pistin kokeeksi sen "viralliseen" suositustiukkuuteen eli päittäisvälystä 0,01-0,02 mm. Tuommoinen välys ei vielä käsin tunnu missään – ainoastaan heittokellon viisari värähtää. Tuntuu olevan suurinpiirtein sama kireys, kuin jos sen säätä niin, että se kolmiolevy pyörii suht' helposti sormin.

Edellissä sunnuntaina tuli taas leikittyä mustien kumiesineiden ja liukuvoiteen kanssa. :D Asentelin viimeinkin takaluukun ympäryksen verhoukset takaisin paikoilleen. Purin ne männä keväänä ikkunan ympärysten ruostesuojausten takia. Sen jälkeen on vaihdettu kaasujousia, korjattu johtosarjoja ja letkuja sekä viimeinkin pari viikkoa sitten käytetty koko luukku ja saranat irti saranakoteloissa piilleen ruosteen takia. Nyt luukku saa olla vähän aikaa rauhassa. Nuo verhoukset ovat vaan niin kettumaisia laittaa takaisin, etten ole viitsinyt alkaa joka välissä niiden kanssa puljaamaan.

Jappasua:

Nyt on talvinakit alla, kun ensi yöksi ja loppuviikoksi lupaili lumikelejä. Pikkuisen oli väljää myös toisessa etupyörän laakerissa. Pitää katsoa, mitä sille tekisi.

Vikalista alkaa pikkuhiljaa lyhetä. Nyt olisi suunnitelmissa ainakin kaasuläpän johtojen vaihto. Ostin myös 7 litraa 220 ATF:ää. En ole oikein tyytyväinen tuohon vuosi sitten laitettuun 320:een. Jotenkin laatikko on niin pehmyen oloinen. Ajattelin, että valuttaisi vain turbaanin ja öljypohjan tyhjäksi ja täyttäisi, mitä sinne menee. Noilla öljyillä ja suodattimilla on ajettu nyt se 15 tkm, joten jos se suodatin vielä pari vuotta asiansa ajaisi. Tässä mallissa on se järjettömän hintainen (125 €) suodatin, missä on se ihmeellinen edes takaisin heiluva luisti. Mitenhän se toimisi "tavallisella" suodattimella? :?

Sitten on se perä, mutta katsotaan, mitä sen kanssa tehdään.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Mulla olisi tollanen knehtin tekemä uusi suodatin ylimääräsenä, Mikä sulla on. 8) :wink:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Meinasi tänään marketin parkkipaikalla säikäyttää. :shock:

Hyppäsin kuskinpukille normimenoin, avain lukkoon, virrat päälle, väännän viimeiseen pykälään – ei tapahdu mitään. :ttu: Kerrasta ei uskonut muttei startannut vieläkään. OK. Pumppu surahtaa, puhallin jaksaa pyöriä eli virtaa on, hälyttimen ledikin oli pimeänä. Vähän aikaa istutaan hiljaa ja annetaan tajunnan virrata.

Lopulta epäilys kohdistuu vaidelaatikon katkaisijaan. Tässä on ollut semmoinen ominaisuus, että startti pyörii vain P-asennossa. N-asennossa ei sano mitään. Virta-avain starttiasentoon, pikku heilutus kepistä ja helpotuksen huokaus pääsi samalla hetkellä, kun moottori hyrähti käyntiin. :D

Pitänee heti huomenissa kysellä, paljonko katkaisija maksaa ja löytyykö sitä mistään. Tämän illan voisi käyttää tutkimalla, voiko tuota katkaisijaa helposti ohittaa. Tympäisee tuelta, jos se leviää lopullisesti jonnekin pirun kylmälle parkkipaikalle. :?

EDIT: Näköjään tuolla ratin alla olisi liitin, jonka kautta johdot menevät laatikon katkaisijalle. Pitänekö tässä iltasellä mennä talliin purkamaan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4361
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Se on 722.3 laatikon kupeessa tuon näköinen osa (kansi auki).

Kuva

Itellä loppui starttaaminen,ei jaksanut kysellä uutta eikä vanhaa,niin korjasin alkuperäisen.
Joku kosketushäiriö taisi olla,laitoin lisää liuskaa kontaktipintojen alle,että kohtaavat joskus (P.llä ja N:llä) toisensa :? .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Tulipa taas heitettyä hukkaan reilu tunti aikaa ja 15 euroa rahaa. Ajattelin nohevana, että käytetään kotteroa pakokaasutestissä ennen katsastusta. Aika oli varattu ja ajelin ennen sitä kattia lämpimäksi. No, eipä sinne halliin päästykään heti vaan vasta puolen tunnin odottelun jälkeen. Vaikka auto oli käynnissä, niin todennäköisesti reilun parinkymmenen asteen pakkanen veti lämmöt katista aika tehokkaasti.

Koska päästöjä oli yli suositusten ei laite suostunut antamaan lappua eikä asentajakaan muista paljon muuta kuin, että HC ja CO menivät yli. :ttu:

Pitänee tässä vaihtaa vielä tulpat ja ilmansuodatin ja odotella lämpimämpiä kelejä. Todennäköisesti ajan sitten suoraan katsurille ja katson tuleeko bumerangi vai meneekö läpi. Tympäisee kyllä, jos katin vaihtoon joutuu.

Voisipa tehdä myös sen vikakoodin lukijan, josko muistissa olisi jotain.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

itte olen lämmittäny katin ajamalla parikymmentä kilsaa kakkosella ja reippaalla kaasulla ja sitten het mittariin, niin arvot on ku uuvessa kärryssä :D
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

touhottaja kirjoitti:itte olen lämmittäny katin ajamalla parikymmentä kilsaa kakkosella ja reippaalla kaasulla ja sitten het mittariin, niin arvot on ku uuvessa kärryssä :D
Sepä se. Kun oisi varma, että pääsee mittarille het'. :?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Mullahan aikoinaan 24-tappisessa ei auttanut vaikka ajoin pakoputken punahehkuiseksi, ei mennyt läpi päästöistä. Kattihan se oli sitten vaihdettava ja oli ihanan kallista. Veholla/MB-osalla moinen olisi kustantanut tonnin paikkeille, mutta hovikorjaaja löysi onneksi tarviketorin kautta täysin sopivan Walkerin putken lähes puoleen hintaan (oliskohan ollut kuutisensataa). Kirpaisihan sekin tosin. :?
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Roisto kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:itte olen lämmittäny katin ajamalla parikymmentä kilsaa kakkosella ja reippaalla kaasulla ja sitten het mittariin, niin arvot on ku uuvessa kärryssä :D
Sepä se. Kun oisi varma, että pääsee mittarille het'. :?

t.
Risto
käy sopimassa ensin mittaajan kanssa, että ajat katin kuumaks ja sitten het mittariin eiköhän se onnistu :wink:
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kyl mä oon sitä mieltä että jos tuon ikäisen mersun katin joutuu ihan tulipalo kuumaks ajaa että menee läpi, niin vikaa on oltava. Pitäis mennä niin reippaasti ali päästöjen jos on kunnossa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Pitkään on ollut suunnitelmissa, että tekaisen itselleni vikakoodin lukijan. Eilen sain sitten itsestäni sen verran irti, että homma tapahtui. Näissä vehkeissähän on vielä ilman STARia luettavat vikakoodit. Hommaan tarvitaan lähinnä ledi (etuvastuksineen), painonappi, kolme banaaniliitintä ja varmuudeksi sulake.

Ensin ajattelin tehdä irto-osista mutta sitten muistin, että minulla on joutilaita 124:n katkaisimia, joista sen voisi kyhätä. Kytkennöiltään sedanin sisävalokatkaisija on optimaalisin. Toisaalta tarvittaisiin katkaisijan nappi, jossa on ledin paikka (takalasin lämppäri), jotta nappi toimisi vain yhteen suuntaan (eikä siis jää pohjaan tahikka liiku kahteen suuntaan) piti raiskata vielä sedanin niskatukien nappi.

Kuva

Kuva

Tältä näyttää sisältä:

Kuva

Sisävalonapin lediä piti siirtää:

Kuva

Piuhat:

Kuva

Valmis. Tulipa näppärä ja tyyliin sopiva vehke. Ainoastaan tuo sulakekotelo vähän pistää silmään.

Kuva

Ja testeri tositoimissa:

Kuva

Kyllähän sieltä vikakoodia pukkasi. Oletettavissa olikin koodi 35, joka huutaa pari kesää sitten poistetusta ilmapumpusta. Todennäköisesti päästöjä aiheuttava vikakoodi on 9 – lambda-anturi.

Pistin siis mittarin kiinni lambdan johtoon ja lähdin ajelulle. Jännite jököttää melkolailla puolen voltin hujakoilla. Tavallisesti vähän alle mutta reippaammalla kaasulla voi nousta vähän päälle puolen voltin.

Boschin 4-napaisen rakennussarjan saisi Korviketorista yhdeksään kymppiin ja sitä oisi hyllyssä. Valmiilla liittimillä oleva oisi 120 eypoa mutta se menisi tilaukseen.

Tuossahan on kaksi liitintä, yksinapainen lambdan signaalille ja kolminapainen lämmitykselle ja lambdan signaalin maalle. Tuo kolminapainen liitinhän on purettvissa ilman ongelmia ja sen saisi uuteen kiinni heleposti. Yksinapainen on sitä vastoin valettu köntiksi, joten siihen pitäisi tehdä liitos. Tieten kolmekymppiä on rahaa ja se yleismalli oisi tuossa pyörämatkan päässä hyllyssä. :?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Kävin sitten sen rakennussarjan, kun maanantaina oisi katsastuksen eräpäivä. Pitää katsoa, saako itsestään tänään niin paljon irti, että könyäisi tuonne auton alle. Muistaakseni tunkin ja pukkien avulla edelliseen vaihdoin. Oisi mulla nyt ne Bilteman laaturampitkin. M111:ssä taitaa olla lambada jo helpommassa paikassa – pakosarjaan ruuvattuna.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

No, niin... Nyt on uusi lambda haistelemassa tuoksuja. Testilenkin pohjalta toimii niinkuin pitääkin – jännite seilaa 0,02-0.9 voltin välillä. Kun antaa enemmän happea, niin seilaaminen nopeutuu.

Saa nähdä, mitä katsastussetä sanoo.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Hylsyhän sieltä tuli. Päästöt pielessä ja kuskin puolen etualapallossa reilu milli väljää. Ihan kiva lasku siis tiedossa.

CO 0,4 0,6
HC 248 191
O2 1,1 1,1

Lambda 1,02

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

pakoputki vuotaa
autodidakti
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29106
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vähän niin kuin katti olisi tyhjä, olihan moottori varmasti kuuma ?
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Pahasti haiskahtaa samalta kuin minun 24-tappisessa, ei mennyt päästöihin sitten millään, ja putkihan se piti uusia sisältäen katin. Ja heti pelitti ok. Sikakallishan se vaan on se putki... :(
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ruostumaton Katti 531,88€ :eec:

Vai onko tuo rosteri.... En tiiä :lol: Ehkä hitsuuttaisin satasen tarvikekatin sinne :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

felmit kirjoitti:pakoputki vuotaa
Ei sieltä ainakaan mitään isompaa tuhinaa tai supsutusta kuulu. Enemmän mulla vanha äänsi.

Haisee kuin vanha kaasaripeli. :no:
dealer kirjoitti:Vähän niin kuin katti olisi tyhjä, olihan moottori varmasti kuuma ?
Ei se todennäköisesti ihan tyhjä ole, kun on se parina edellisenä vuonna mennyt juuri ja juuri rajoihin. Onhan se ottanut muutaman kerran tuohon autotallin ramppiin kiinni (nyt ovat onneksi sen korjanneet), eli onko se ehjä...

Ajelin katsastuspaikalle pikkuvaihteilla ja lisäksi tyhmäkäytin konetta katsuria odottaessani. Lämpömittari näytti normaalia.
XUX63 kirjoitti:Ruostumaton Katti 531,88€ :eec:

Vai onko tuo rosteri.... En tiiä :lol: Ehkä hitsuuttaisin satasen tarvikekatin sinne :lol:
Tämännäköisen katin korvaaminen hitsattavalla on vähän haastavampi. :( Edelliseen meni näppärästi, kun oli yhdellä putkella molemmat päät.

Kiitti linkistä. Tuo on oikeasti suht' edukas. Muistaakseni sain pari vuotta sitten jopa parin tonnin tarjouksia eikä kallein ollut edes Veholla. :shock:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

Roisto kirjoitti:
felmit kirjoitti:pakoputki vuotaa
Ei sieltä ainakaan mitään isompaa tuhinaa tai supsutusta kuulu. Enemmän mulla vanha äänsi.
turhan korkealla happiarvo on :arrow: sekoittaa muita arvoja
ei tuo happiarvo hylkäykseen johda, mutta kertoo päästöjen taustoja
alle 5 kun on, niin läpi menee :roll:
autodidakti
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,
felmit kirjoitti:turhan korkealla happiarvo on :arrow: sekoittaa muita arvoja
Meinaatko, että sekoittaa ecun vai katsurin mittaamaa seosta?
felmit kirjoitti:ei tuo happiarvo hylkäykseen johda, mutta kertoo päästöjen taustoja
alle 5 kun on, niin läpi menee :roll:
Tuohan on alle 5 (1,1) vai menikö multa nyt jotain ohi. :oops: Itse kun olen nähnyt vain viallisten autojen arvoja, niin en tiedä, miltä niiden oikeasti pitäisi näyttää. Jos siellä ei olisi ilmavuotoja mutta esim. katti oisi rikki, miltä se näyttäisi?

Edellisessä katsastuksessa näytti tältä:

Koodi: Valitse kaikki

CO   0,02  0,28
HC  37    99
O2   1,98  0,65

Lambda 1,02
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”