Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Päätin tuossa jokin aika sitten hommata käyttöautoksi 124:sen. Farmarimallisen, dieselkoneella... Hetken aikaa seurailin tarjontaa, eipä noita kauheasti ollut myynnissä... Varsinkin kun 3.sarjalaista eli viimeisintä faceliftiä en kelpuuttanut, en vaan tykkää siitä keulasta... Erästä sopivan oloista yksilöä olin jo menossa katsomaan, aikataulukin oli jo myyjän kanssa sovittu... Edellisenä iltana myyjä yllättäen varoitteli että joku innokas olisi aamukasilta tulossa autoa katsomaan - aamulla sitten tuli viesti että mersu on myyty... No eihän siinä mitään, en sitä näkemättä halunnut varaukseen laittaa joten nopein käsi voittaa (myöhästyin viidellä tunnilla)...

Hetken aikaa mietin että mitäs seuraavaksi otetaan tähtäimeen - Nettiauto auki, eipä ole mitään uutta ja mielenkiintosta tarjolla... Takaraivoon oli jäänyt kummittelemaan eräs ilmoitus, tosin sedan... Muuten kyllä miellyttävän oloinen tapaus... Ei ollut edes kaukana tuo yksilö, joten puhelin kouraan - seuraavalle päivälle sovittiin treffit myyjän kanssa. Nopea koeajo ja hintaneuvottelu - eihän siinä sitten, ostetaan pois. Tällainen yksilö kyseessä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
https://www.lastvin.com/vin/BPr5q2vvkVR2XmxML kirjoitti:FIN WDB1241201A998502
Model 200 D
Engine 601912 10 124084
Transmission 716213 01 197540
Order Number 0 9 529 10888
Order Location FINLAND
Interior FABRIC - MEDIUM RED (077)
Paint 1 SIGNAL RED (568U)

Code Description
225 REAR SEAT BENCH BACKREST, STRAIGHT
260 TYPE DESIGNATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
333 SPECIAL INSTRUMENT PANEL
335 SPECIAL HOUSING WITH TRAY
341 ADDITIONAL BLINKER LAMPS
450 TAXI - INTERNATIONAL
466 CENTRAL LOCKING MECHANISM
482 SPRINGS FOR HIGHER GROUND CLEARANCE
524 PAINTWORK - PRESERVATION
563 FRONT SEATS, LEFT AND RIGHT, REINFORCED
570 FOLDING ARMREST, FRONT
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
626 SKD VEH. PACKAGE - ENGLAND
630 ECE - WARNING TRIANGLE
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
837 RUBBER MATS ON FRONT AND REAR FLOOR
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
Signal rot värinä miellyttää omaa silmää, ja myönnettäköön että 124:n tapauksessa sedan on tyylikkäämpi kuin farmarimalli. Käytännöllisyys toki kärsii, mutta toisaalta isompia kuljetustarpeita varten löytyy vetokoukku. Ja W163, ja siinäkin on vetokoukku.

Ensivaikutelmia autosta:
- Ohjaus on aika kevyt ja ajo-ominaisuudet silleen hyvällä tavalla vanhanaikaiset
- Onpa pieni ja matala :shock:
- Maavaraa kuitenkin aika hyvin, päässee talvellakin johonkin
- Kuskin penkki aika järkytys aluksi... Mutta eipä tuo pahalta tuntunut ajaa pitempääkin matkaa
- Aika hyvin tilaa kuskille (vaikka näitä on sisätiloiltaan moitittu pieniksi)
- Oikealle kädelle kaipaisi käsinojaa (mikäs on olevinaan tuo varustekoodi 570, ei tässä sellaista ole...)
- Melko hiljainen, varsinkin moottoriäänet. Dieseliksi tunnistaa toki tyhjäkäynnillä
- Rengasmeteliä sen sijaan riittää... Alla on "hyvät nastarenkaat peltivanteilla" => Hakkapeliitta 2 vuodelta 2003
- Näkyvyys joka suuntaan erinomainen, autohan on melkoinen akvaario
- Ajettu on (mittarissa yli 700 tkm), mutta eipä tuo nyt erityisen väsähtäneeltä tunnu...

Huoltomerkinnät:
12.4.2023 701XXX Kesäpyörät alle kera pidempien pyöränpulttien (Motonet 40-2008) 40e
18.4.2023 702120 Moottoriöljyt (Castrol Magnatec C3 5W-40, Mann-Filter PF1050/1n) 65e
Viimeksi muokannut dneproshin, 07.5.2023 15:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dealer »

Taksien taksi kaikkineen, jota en pidä pahana asiana.
Värit on makeat nykypäivään. Onneksi penkit on vahvistettua mallia, niin niistä on vielä jotain jäljellä :happy:
Onnittelut hankinnasta, onnistuit ostamaan sellaisen josta olisin itsekin voinut hyvin kuvitella että menisin kauppaa tekemään jos olisi tuon tapainen 124 hakusessa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10589
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Väri on kyllä tyylikäs. Palkitsee ahkeran vahaajan.

Auton historia? Nähnyt kuitenkin hyvän määrän ”elämää”.

Miten näissä menee nykyään verot? Saa suhdetta näihin co2 hömpötyksiin. :lol:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Hienoa! 1.sarjalaiset ovat jääneet vähemmälle huomiolle ainakin näissä foorumien topiceissa. Kaikki haluavat isokoneisen täysvarustellun kakkossarjalaisen, niin tällainen 1. sarjan 200D taxi on mukavaa vaihtelua seuraamiseen. Tämä ei kylläkään ole mitenkään huonosti varusteltu.

1.sarjan penkki on melkoinen heteka, tuo vahvistus auttanee asiaan. Joskin 700tkm vaikuttaa mihin tahansa jakkaraan, ellei vaihdettu joskus...
Kyllä 570 pitäisi olla käsinoja. Kiinnikerauta tulee selkänojan sivuveverhoilujen läpi oikean käden puolelta, onko siinä rekiä? Valmius käsinojalle on jokaisessa kuskin penkissä, eli sellaisen siihen saa tarvittaessa.

124 on kokonaisuudessaan melko hiljainen auto, rengasmeluilta ehkä 1. sarja hieman meluisampi. Äänieristykseen ehkä tehty jotain parannuksia. Ainakin sivuikkunoita on vahvistettu kesken 2.sarjan. Toki renkaatkin vaikuttaa paljon.
Näkyvyys on tosiaan todella hyvä johtuen kapeasta ja melko pystysuorasta A -pilarista. Kantikkaan auton kulmat on helppo hahmottaa.

Onko minkä(än)laista remontintarvetta tai muuta suunnitelmia?
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

dealer kirjoitti: 07.4.2023 11:00 Taksien taksi kaikkineen, jota en pidä pahana asiana.
Värit on makeat nykypäivään. Onneksi penkit on vahvistettua mallia, niin niistä on vielä jotain jäljellä :happy:
Onnittelut hankinnasta, onnistuit ostamaan sellaisen josta olisin itsekin voinut hyvin kuvitella että menisin kauppaa tekemään jos olisi tuon tapainen 124 hakusessa.
Värit ja taksihistoria jotenkin viehättävät itseäni... Tunteellahan nämä ostetaan... Toki siinä mielessä järkihankinta, että tämän pitäisi olla hieman pieniruokaisempi kuin W163.
Pappi kirjoitti: 07.4.2023 11:33 Väri on kyllä tyylikäs. Palkitsee ahkeran vahaajan.

Auton historia? Nähnyt kuitenkin hyvän määrän ”elämää”.

Miten näissä menee nykyään verot? Saa suhdetta näihin co2 hömpötyksiin. :lol:
Ahkera vahaaja pitäisi vielä jostain löytää :D Vuotuinen vero on 646 euroa (W163:ssa 987 euroa :o) Historiatietoja laitan seuraavaan viestiin...
JanneW124 kirjoitti: 07.4.2023 11:48 Hienoa! 1.sarjalaiset ovat jääneet vähemmälle huomiolle ainakin näissä foorumien topiceissa. Kaikki haluavat isokoneisen täysvarustellun kakkossarjalaisen, niin tällainen 1. sarjan 200D taxi on mukavaa vaihtelua seuraamiseen. Tämä ei kylläkään ole mitenkään huonosti varusteltu.

1.sarjan penkki on melkoinen heteka, tuo vahvistus auttanee asiaan. Joskin 700tkm vaikuttaa mihin tahansa jakkaraan, ellei vaihdettu joskus...
Kyllä 570 pitäisi olla käsinoja. Kiinnikerauta tulee selkänojan sivuveverhoilujen läpi oikean käden puolelta, onko siinä rekiä? Valmius käsinojalle on jokaisessa kuskin penkissä, eli sellaisen siihen saa tarvittaessa.

124 on kokonaisuudessaan melko hiljainen auto, rengasmeluilta ehkä 1. sarja hieman meluisampi. Äänieristykseen ehkä tehty jotain parannuksia. Ainakin sivuikkunoita on vahvistettu kesken 2.sarjan. Toki renkaatkin vaikuttaa paljon.
Näkyvyys on tosiaan todella hyvä johtuen kapeasta ja melko pystysuorasta A -pilarista. Kantikkaan auton kulmat on helppo hahmottaa.

Onko minkä(än)laista remontintarvetta tai muuta suunnitelmia?
Lompakko oli aika hyvä konsultti itselleni... Tässä yksilössä tosiaan tuo värimaailma ja historia viehättävät.

Heteka on hyvä kuvaus, joskus olen myös kuullut mersun penkkiä kuvailtavan "jousien päällä keikkuvaksi vanerilevyksi", sellaiseltahan se vähän tuntuu... Mutta tosiaan ei tuossa selkä kipeäksi tule ja totuttelun jälkeen en erityisen pahana tuota pitäisi. Kuskin penkissä ei mielestäni ole minkäänlaisia reikiä oikealla puolella... Otan sisustuksesta kuvia ja laitan myöhemmin tänne...

Melkoista jurinaa tämä pitää jo kaupunkinopeuksissa, maantiellä äänimaailma on melko tasaista kohinaa. Voi olla nuo vanhat nastakumit, vai liekö alkavaa laakerivikaa... Dieselin raksutus jotenkin vain katoaa johonkin heti kun lähtee liikkeelle, se oli itselleni jotenkin hieman hämmentävä havainto...

Remontin tarpeista en sen kummemmin vielä osaa sanoa... Pohjaa tarkastelin nosturilla, ei näyttänyt edes pahalta. Muutama paikka sinne on hitsuuteltu joskus, mahdollisesti ei seuraavalle leimalle edes tarvitse lisää paikkoja... Öljyvuotoja näkyi, myös punaista eli ohjaustehostin lie kyseessä... Jos löydän itsestäni sen ahkeran vahaajan niin sitten voisi maalipinnalle jotain tehdä, vähän on meinannut muuttua pinkiksi sieltä täältä... Työmatka-ajoon tämän hommasin, mutta samalla toimii harraste- ja terapia-autona toki...
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Tässä Traficomin (maksulliset) tiedot, poistin parin edellisen omistajan nimet... Niitä edeltäviä omistajia ei näkynyt alunperinkään, muuta kuin nuo pari yritysomistajaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10589
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Muuttuu jo paljon kunnon pesulla ja jollain puhdistavalla vahalla. Sisäkuvia ootellessa. :D
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Heteka on hyvä kuvaus, joskus olen myös kuullut mersun penkkiä kuvailtavan "jousien päällä keikkuvaksi vanerilevyksi", sellaiseltahan se vähän tuntuu...
Muistelen joskus lukeneeni vanhasta Teknikan Maailmasta W124 ensiarvion ja siinä sanottin jotenkin näin: " w124:ssa myös penkki on osana auton jousitusta" :D
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

JanneW124 kirjoitti: 07.4.2023 13:47
Heteka on hyvä kuvaus, joskus olen myös kuullut mersun penkkiä kuvailtavan "jousien päällä keikkuvaksi vanerilevyksi", sellaiseltahan se vähän tuntuu...
Muistelen joskus lukeneeni vanhasta Teknikan Maailmasta W124 ensiarvion ja siinä sanottin jotenkin näin: " w124:ssa myös penkki on osana auton jousitusta" :D
No joo, sehän on kuin traktorissa konsanaan. Hieman vaatii tottumista, mutta... kyllä se noinkin toimii.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Sisustus

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Mittaristo on kokoelma eri värisiä neuloja ja... ööh... piiloon teipattuja varoitusvaloja?
Kuva

Kuskin penkin kunto ei oikein täsmää kilometreihin:
Kuva

Auringossa on oltu:
Kuva

Takakontista löysin vettä:
Kuva
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pienen putsailun jälkeen varmasti oikein siisti sisältä.
https://www.ebay.de/itm/112253066215?ha ... R_iY3MnrYQ tuosta vielä punaiset kangasmatot tupaan 8)

Mikä tuo kaistale on keskellä kojelautaa?

Mittariston "tyhjät" kohdat olisivat ABS, SRS, ASD. Kahta jälkimmäistä ei ole ja ABS tuli vakiovarusteeksi vasta kakkossarjaan, joten ei taida olla sitäkään?
Neulat ja nopeusmittarin merkinnät ovat alunperin oranssit, mutta haalistuvat keltaisiksi ajan saatossa.

Takepenkin selkänojan repsottavan verhoilun saa taiteltua takaisin, vaatinee selkänojan irroituksen. Se ei tosin vaativa juttu ole.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dealer »

Taksamittarin paikka. Katossa lienee kohdevalo mallia taksi, kun keskikonsolissakin on tuo erikoinen laatikko.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

JanneW124 kirjoitti: 07.4.2023 19:57 Pienen putsailun jälkeen varmasti oikein siisti sisältä.
https://www.ebay.de/itm/112253066215?ha ... R_iY3MnrYQ tuosta vielä punaiset kangasmatot tupaan 8)

Mikä tuo kaistale on keskellä kojelautaa?

Mittariston "tyhjät" kohdat olisivat ABS, SRS, ASD. Kahta jälkimmäistä ei ole ja ABS tuli vakiovarusteeksi vasta kakkossarjaan, joten ei taida olla sitäkään?
Neulat ja nopeusmittarin merkinnät ovat alunperin oranssit, mutta haalistuvat keltaisiksi ajan saatossa.

Takepenkin selkänojan repsottavan verhoilun saa taiteltua takaisin, vaatinee selkänojan irroituksen. Se ei tosin vaativa juttu ole.
Olis kyllä hienot nuo matot :) ABS löytyy mutta ei tuntunut toimivan.

Melkoisesti ovatkin haalistuneet, kun vertaa vaikka lehdistökuviin... No eipä nuo neulat keltaisenakaan pahasti silmään satu, mitä nyt ovat vähän eri sävyisiä.

Pientä siivoilua ja fiksailua niin ihan riittävän hyvä tulee sisustuksesta.
dealer kirjoitti: 07.4.2023 20:24 Taksamittarin paikka. Katossa lienee kohdevalo mallia taksi, kun keskikonsolissakin on tuo erikoinen laatikko.
Juu, taksivarusteluja selvästikin ja katossakin on tosiaan käännettävä valaisin.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10589
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Eikös nuo takaovissa olevat tuhkakupit ole myös taksivarustelua?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dealer »

On. Isävainaan 200D oli samanmoisella varustelulla, mutta -90 ja muovihelma ja sisältä tummanruskea MB-Tex, päältä pueblo beige.

Mittariston neulat kannattaa maalata, jos innostuu fiksailemaan pikkujuttujen osalta. Muistaakseni tuo olisi hyvin lähellä oikeaa värisävyä:
https://agtom.eu/farby-olejne/341798-fa ... 01572.html
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

En osaa sanoa mitkä kuuluvat taksivarustukseen ja mitkä eivät... Esimerkiksi tämä lokero:

Kuva

Kuva

Voisiko olla kyseessä tuo varustekoodi 335 SPECIAL HOUSING WITH TRAY?

Tuo valo ja turvavyömuistutus lienevät ehtaa taksivarustelua:
Kuva

Tuollaisen kuvan löysin:
Kuva

Tuollainen taksipahka olisikin kätevä lisävarusteiden asentamiseen :P

Kuskin oven rajoitintappi tosiaan meinasi pompata pois, siitä näyttäisi puuttuvan sokka. Joku tuollainen kumi on sentään päällä (puuttuu muista ovista):
Kuva

Vänkärin ovirajoitin olikin jo korjattu:
Kuva

:D
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

dealer kirjoitti: 08.4.2023 11:42 On. Isävainaan 200D oli samanmoisella varustelulla, mutta -90 ja muovihelma ja sisältä tummanruskea MB-Tex, päältä pueblo beige.

Mittariston neulat kannattaa maalata, jos innostuu fiksailemaan pikkujuttujen osalta. Muistaakseni tuo olisi hyvin lähellä oikeaa värisävyä:
https://agtom.eu/farby-olejne/341798-fa ... 01572.html
Jahas, sieltä sitä tietoa tulikin *yläpeukku*

Hyvä vinkki tuo maali, kattoo nyt innostuuko miten noita pikkujuttuja tekemään.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10589
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Lokero konsolissa taitaa olla virallinen tuhkakuppi. Saa pistää mahorkan savuamaan tuohon vasemmassa reunassa olevaan ritilään tai pyöritellä tulipäästä tuhkat pois... :happy: Takaovien tuhkakupit on juuri oikealla korkeudella kun maksava asiakas on istunut tyytyväisenä kyytiin ja sytyttänyt savukkeen rentoutuakseen tähtikeulan kyydissä. :rock:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Pappi kirjoitti: 08.4.2023 12:58 Lokero konsolissa taitaa olla virallinen tuhkakuppi. Saa pistää mahorkan savuamaan tuohon vasemmassa reunassa olevaan ritilään tai pyöritellä tulipäästä tuhkat pois... :happy: Takaovien tuhkakupit on juuri oikealla korkeudella kun maksava asiakas on istunut tyytyväisenä kyytiin ja sytyttänyt savukkeen rentoutuakseen tähtikeulan kyydissä. :rock:
Jos noista tuhkakupeista pitäisi jotain päätellä, niin aikoinaan tupakin polttaminen lie ollut se tärkein asia autoilussa :shock:
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Tein tällaisen esittelyvideon tästä uusimmasta hankinnastani:
https://www.youtube.com/watch?v=2O85S0xAjaY

Kuva
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Kylläpäs on joka kohta kovasti tutunnäköistä nippeliä. Vm. 87 alunperin Pielavetinen taxi oli minun eka Merssu v. 93 alkaen. Tosin sisustaväri ei punainen ja ilman cromikaaria, ulkovärikin erisävyä. Loppuvuotta en edes muistakaan, mut reilusta 200t km tahkosin toiselle miljoonalle. Venttiilin nostimet ja öljyvuodon takia vaihdettu kannentiiviste motorpuolelta mieleen jääneet rempat. Alux vaihtelin jakoketjuakin 200t km välein, mut aivan suotta.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
Teddy
Viestit: 724
Liittynyt: 23.6.2016 10:08
Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja Teddy »

dneproshin kirjoitti: 08.4.2023 11:51 Tuollaisen kuvan löysin:
Kuva

Tuollainen taksipahka olisikin kätevä lisävarusteiden asentamiseen :P
Perhana miten näpsäkästi saiskaan LA-puhelimen tuohon komeroon. Ja taitaispa vielä jäädä vahvistimelle tilaa.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

650000tuttavuus kirjoitti: 08.4.2023 20:30 Kylläpäs on joka kohta kovasti tutunnäköistä nippeliä. Vm. 87 alunperin Pielavetinen taxi oli minun eka Merssu v. 93 alkaen. Tosin sisustaväri ei punainen ja ilman cromikaaria, ulkovärikin erisävyä. Loppuvuotta en edes muistakaan, mut reilusta 200t km tahkosin toiselle miljoonalle. Venttiilin nostimet ja öljyvuodon takia vaihdettu kannentiiviste motorpuolelta mieleen jääneet rempat. Alux vaihtelin jakoketjuakin 200t km välein, mut aivan suotta.
Melko pienillä murheilla pääsit, mutta sehän nyt on näiden kanssa oletus. Toki tällaisessa kypsässä reilun kolmenkymmenen vuoden iässä ja satojen tuhansien mittarilukemissa kaikki on mahdollista.
Teddy kirjoitti: 08.4.2023 21:00
dneproshin kirjoitti: 08.4.2023 11:51 Tuollaisen kuvan löysin:
Kuva

Tuollainen taksipahka olisikin kätevä lisävarusteiden asentamiseen :P
Perhana miten näpsäkästi saiskaan LA-puhelimen tuohon komeroon. Ja taitaispa vielä jäädä vahvistimelle tilaa.
LA-puhelimelle itse en välttämättä keksisi käyttöä... Mahtuiskohan joku kiva 2-din soitin tai tabletti... Noh, ei sellaisia liian moderneja härpätyksiä tähän kuitenkaan...
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Konehuone

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Suhteellisen siisti ja ei mitenkään toivottoman paljoa ole räpellyksiä... Alipainelinjaa paikkailtu teipillä ja jarruputkia vedelty uusiksi - ainakaan oikealle eteen menevä ei näyttäisi ihan tehtaan jäljiltä olevan.

Sehän se oli mikä eniten tämän auton ostossa arvelutti - miten 200D:llä ehtii... Ensivaikutelma oli, että ihan riittävän hyvin. Kai nyt 53kW/72hp näin pienessä ja kevyessä autossa riittää... Ohituksia nyt aina voi vältellä, joten normiliikenteessä ainoaksi ahdistavaksi asiaksi sanoisin liian lyhyet kiihdytysrampit :lol:

Itselleni yllättävä tieto oli, että tätä konetta on tehty niinkin pitkään kuin 1983-2000. Ja että samaa myllyä on käytetty 2.3-litraisena myös ekoissa Sprintereissä (208D / 308D / 408D / OM601.943) ja Vitoissa jopa turbotettuna (W638 110D / OM601.970).
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Purin takakontista verhoilut pois, vähän surullisen näköinenhän tuo on:

Kuva

Mitäs hemmettiä polttoainesäiliö täällä tekee :shock:

Kuva

No tiesin että tuolla se on, mutta jotenkin hämmentävää silti... En ole tuotantoautoissa tottunut näkemään polttoainesäiliötä takakontissa :D Hyvässä suojassa toki tuolla. Sen verran asia kiinnosti, että piti googlettaa mitäs takapenkin alta löytyy... Kun siellä olen noita polttoainesäiliöitä yleensä tavannut... Näköjään äänenvaimenninta ja jotain polttoainepumppu/suodatin -paketteja ovat sinne keksineet pultata, jos nyt oikein tulkitsen kuvasta:

Kuva

Tuo kuva on lainattu varsin mielenkiintoisesta, alunperin ranskalaisesta artikkelista. Siinä on muitakin hyviä kuvia. Tästä pitäisi avautua englanniksi käännettynä:
https://www-ledauphine-com.translate.go ... r_pto=wapp

Tai suomeksi (Google Translate tuottaa aika outoa suomenkieltä, itse melkeinpä mieluummin käännän englanniksi):
https://www-ledauphine-com.translate.go ... r_pto=wapp
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Ei ruostu polttoainetankki niinku aikoinaan 127 Fiateissa :D pystyi pitämään vain puolitankkia bensaa.
Mutta pohjaroppua tuosta ei varmaan löydy. Kuravesidieseliä tankattuani etsin. Muutamat esisuodattimen vaihdot vaati ja lopuksi töpöteltiin tyhjäx moottoriöljynvaihto imurilla.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Juu, peltitankki kestää huomattavasti paremmin tuolla kuin pohjaan pultattuna. Muoviset sit asia erikseen, eipä ole ruostevaivaa niissä. Pohjaproppua en ole tavannut vielä mistään autosta, onko jossain muka sellainenkin? Siis polttoainesäiliössä...
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Tuli mieleen ku lopetin edellisen kirj, että enpä tarvinnu koskaan talvidieseliä. Sanoivat Putkolassa kun ostin, ettei MB tarvitse, ja piti kyllä paikkansa. (Oletuksena, että kesälaatu pumppua voitelevampaa)
Ainut kakostelu oli tuo e.m. tyhjästä säiliöstä tankkaus kesällä kerran.
Jossakin vaiheessa olin itsekin polttoainekauppiaana muun työn ohella. Eräs syksy tuli tosi kovat pakkaset lokakuussa ja asiakkaat kävi valittamassa, että kun kesälaadulla hyytyy. Minulla ei minkäänlaista ongelmaa. Samoin pelas kyllä myöhemmin Möhkökin ilman talvilaatuja.
Nykyään ei voi kokeilla kun nykyisiin ei saa enää isoputkista pistooliakaan tungettua. Suurkäyttäjillehän yleensä rekoille tarkoitettu ne kesä-/välilaadut talvellakin. Rekkatankkauspisteillä kyllä usein tehokkaammat pumput, ei tartte pienelläkään pistoolilla lirkuttaa minuuttitolkulla tankkia täyteen.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

650000tuttavuus kirjoitti: 13.4.2023 11:56 Tuli mieleen ku lopetin edellisen kirj, että enpä tarvinnu koskaan talvidieseliä. Sanoivat Putkolassa kun ostin, ettei MB tarvitse, ja piti kyllä paikkansa. (Oletuksena, että kesälaatu pumppua voitelevampaa)
Ainut kakostelu oli tuo e.m. tyhjästä säiliöstä tankkaus kesällä kerran.
Jossakin vaiheessa olin itsekin polttoainekauppiaana muun työn ohella. Eräs syksy tuli tosi kovat pakkaset lokakuussa ja asiakkaat kävi valittamassa, että kun kesälaadulla hyytyy. Minulla ei minkäänlaista ongelmaa. Samoin pelas kyllä myöhemmin Möhkökin ilman talvilaatuja.
Nykyään ei voi kokeilla kun nykyisiin ei saa enää isoputkista pistooliakaan tungettua. Suurkäyttäjillehän yleensä rekoille tarkoitettu ne kesä-/välilaadut talvellakin. Rekkatankkauspisteillä kyllä usein tehokkaammat pumput, ei tartte pienelläkään pistoolilla lirkuttaa minuuttitolkulla tankkia täyteen.
No joo, eipä ole tankki ihan niin kylmässä paikassa kuin yleensä. Lie polttoaineletkut/putket kuitenkin menevät ulkopuolella... Mutta ei kai se aine sinnekään hyydy, ainakaan liikkuessaan.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: Lapin taksi - käyttöautona 1989 W124 200D

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Löydökset takakontista:

Kuva

- Tunkki numerolla 1245830315, vaikutti ehjältä.
- Vaggilainen rengaspulttiavain, sentään oikeaa kokoa (17 mm)
- Hyvin käytetyn oloinen yhdistelmämeisseli
- Joku muoviosa, en tutkinut tarkemmin kuuluuko tähän autoon
- Käytetty moniurahihna Dayco 6PK2050. Mitat täsmää W124 200D:hen ainakin Motonetin varaosahaun perusteella.
- Kytkimen työsylinteri? Ei näytä oikein käyttökelpoiselta...
- Noiden lisäksi toki muutakin sekalaistaa roskaa jonkin verran.

Niin ja tuollainen:
Kuva

Alustanumeroa, varustekoodeja ja mitätuossanyton... Samanlainen lappu oli myös kiinni polttoainesäiliössä.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”