Nyt sitten alkuviikosta sain häneltä viestin, jossa kerrottiin että mersussa on nyt ollut murheita joita ei ole saatu kuntoon, toisesta autosta on kaupat sovittu ja että kiinnostaisiko ostaa kyseinen mersu. Ihan sanatarkka lainaus:
"Jos tiedossa mihin tuollaisia vikaisia mersuja voi työntää, saa vinkata. Kuusakoski toki yksi vaihtoehto"
Keskusteltiin ja soiteltiin aiheesta.
Ilmastointi oli lakannut toimimasta, eikä täyttöhuolto ollut muuttanut tilannetta.
Sitten auto oli mennyt vikatilaan, rajoittanut tehoja. Se oli viety korjaamolle, jossa diagnosoitiin ahtopaineanturin vika. Anturi oli vaihdettu, ja korjaamolta lähdön jälkeen oli päästy 200 metriä ja taas vikatila. Uusi testi oli kertonut että vikoja on jopa enemmän.
Auto oli ajettu kotiin ja seuraavalla ajokerralla maksiminopeus oli ollut alle 50 km/h ja käynti huonoa, ja tässä vaiheessa omistaja luovutti ja siirtyi katselemaan autojen myynti-ilmoituksia.
Sopiva Toyota (

Kerroin että ilmastoinnin vika saattaa olla hyvin halpa korjattava, ja moottoripuolen ongelma kuulostaa siltä että remontissa meni jotain pieleen. Nämä ei enää kiinnostaneet omistajaa, päätös auton vaihdosta oli tehty

Hän pyysi tarjoamaan autosta "jotain", olen vähän huono siinä joten halusin kuulla hinnan. Parin päivän päästä sain hintapyynnin, joka oli niin edullinen että ei tarvinnut miettiä asiaa sen enempää. Laitoin rahat tilille ja sovittiin että haen auton kun ehdin.
-------------------------------
No, viat tietysti mietitytti, ja auton nouto 130 km päästä tuollaisenaan. Sitten hoksasin, että niinhän siinä on käynyt, että ahtopainetunnistin on vaihdettu väärään paikkaan

Tämä osoittautui osuvaksi etädiagnoosiksi; oli tilattu oikea osa, imusarjan päällä oleva. Se oli kuitenkin laitettu helposti tarjolla olevaan paikkaan, eli ilmanottoputkessa olevan anturin tilalle. Tämä, että oli rikkinäinen ahtopainetunnistin paikallaan ja väärä tunnistin toisessa paikassa, sekoitti moottorin toiminnan tyystin.
Anturi 0261230439 (4,0bar) oli nyt imuputkessa ja 0261230189 (1,27bar) olisi pitänyt olla.
Sain korjaamon tiedot (Ruskon Autohuolto) auton omistajalta ja lupauksen viedä auto sinne, jos saisin sille korjausajan. Soitin korjaamolle, jossa otettiin yhteydenottoni erittäin asiallisesti ja luvattiin perjantai-iltana kello 16.30 korjata ongelma.
Menin perjantaina hakemaan autoa, ja korjaamon tiskillä kerrotusta päätellen antureiden vaihto ei välttämättä ollut mennyt sovitusti, eli olisi vaihdettu vain imusarjan päälle uusi anturi, joka oli se mikä kuuluisi siihen toiseen paikkaan. Työn vastaanotossa oli vuorossa eri henkilö kuin silloin kun soitin. Kuulemma asentaja on käynyt koeajolla ja auto toimii.
Lähdin pihasta ja ensimmäisellä kiihdytyksellä meno nyykähti. Palasin takaisin, ja sain kuulla että ei ole aikaa kyseisenä iltana korjata enää tätä autoa. Päätin ajaa lähimpään Motonetiin (2-3km), ostaa työkalut ja uuden anturin sieltä ja korjata ongelman parkkipaikalla.
En päässyt korjaamon pihasta kuin liittymään, kun moottori hyytyi joutokäynnille rynkyttämään ja lakkasi reagoimasta kaasuun.
Laitoin hätävilkut päälle ja palasin tiskille kysymään, saisinko mitään apua vaikka työkalujen muodossa, kun nyt en kuitenkaan tällä autolla pääse edes pihasta pois.
Työn vastaanotossa todettiin että no nyt keskeytetään toinen asiakastyö ja tehdään tämä kuntoon. Näin tekivät, mekaanikkona oli VW-mies (jutellessa tuli ilmi) joka oli menossa Pohjolan Autohuoltoon töihin.
Korjauksessa meni 10 minuuttia, työn vastaanotossa oltiin pahoillaan ja tarjottiin että ota lasinpesunestettä korvaukseksi tästä episodista jokunen purkki tuosta; sanoin että kiitos, mutta ei, kaikki hyvin, palvelu oli asiallista ja minä jos kuka tiedän, että mekaanikolle sattuu inhimillisiä virheitä, eikä tässä ole minulle ylimääräistä vaivaa kertynyt, ei ole ollut kiirekään mihinkään.
Jäi oikein hyvä kuva kyseisestä korjaamosta, kun juttelin työntekijöiden kanssa.
Ilmastointi on se toinen murhe, joka on selvittämättä vielä. Painetunnistimen hain jo Motonetistä samalla reissulla....
Mutta tämä auto, se on facelift S204 220cdi. Avantgarde, seiskavaihteisella laatikolla, en minä näitä muista mutta oliko niin että start-stopin yhteydessä on tämä A89 eli sinisellä vaihteistoöljyllä ? Matalilla kierroksilla kyllä menee tien päällä, meinaa hirvittää.
Varustelistaa:
https://www.lastvin.com/vin/vJ8m3d3075VEX7e0W
Autolla on ajettu 375000 km ja koko ajalta on täydellinen huoltokirja, sähköiseen huoltokirjaan täytetty kaikki huollot. Oulun M-B Osa on huoltanut ne 8 viimeisimmät 8 vuotta.
Jakopää on laitettu 300tk jälkeen, on ihan viime vuosilta vaihdettuja osia venttiilikopan tiiviste, iskareita, jarruja, etujouset, takajarruputket, pakosarja, takapyöränlaakerit, öljynsuodatinjalka, kaasuläpän tiivisteet, reaktiotangot, moottorin tyynyt, taka-apurungon etutyynyt, tuulilasi, suuttimia, akku...
Omasta mielestäni auto on hirveän siistissä kunnossa (kuljettajan penkin laidasta "puolinahka rikki) kauttaaltaan, ja on kyllä teknisestikin viimeisen päälle sikäli että toimii hyvin, kulkee suoraan jne.
Ilmastoinnin korjaus ja miettimään, jääkö ajoautoksi ja 211 myyntiin, vai myynkö tämän pois. Jos jommastakummasta on kiinnostusta, saa ottaa yhteyttä. Niin, ja navin käyttöpyörästä, mikäsenyton, on se tikku poikki, pitää vaihtaa

Huolto A9 on kohta ajankohtainen, mitä se sisältää, vai oliko edes pääteltävissä ilman huoltohistoria- ym. tietoja ?