Mitä eroa OM646 vs OM651 koneissa ?

S211 320CDI
Viestit: 719
Liittynyt: 15.1.2011 10:36
Paikkakunta: Espoo

Mitä eroa OM646 vs OM651 koneissa ?

Viesti Kirjoittaja S211 320CDI »

Auto S204 220CDI -08
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

OM 651 on bluetec
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
S211 320CDI
Viestit: 719
Liittynyt: 15.1.2011 10:36
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja S211 320CDI »

Kumpi parempi ja miksi ? :roll:
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Vanhempi on parenpi suutin ja jakopää onkelmia ei ole
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Uudempi on parempi, käytännössä kaikkiin vaihdetaan uudet suuttimet. :lol:
Ohjelmat menee kaapelilla obd-portin kautta.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Mitä tuo bluetec käytännössä tarkoittaa henkilöautoissa? Kuorma-autoihin jo vuosia tankattu toiseen säiliöön ureaa... onko mitään yhteyttä?
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Tietääkseni yhdessäkään henkilöautossa ei vielä ole käytössä SCR-järjestelmää, jossa Ad-Blue-lisäaineen avulla pelkistettäisiin typen oksideja katalysaattorissa. M-B:n Bluetec ei varsinkaan ole samaa Ad-Bluen kanssa, Bluetec viittaa muistaakseni vain moottorin ja mm. aerodynamiikan osalta tehtyihin muutoksiin, joilla haetaan taloudellisuutta. Sama meininki kuin VW:n Bluemotion-malleissa. :wink:
530d Touring -01
250EXC-F -04
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Ok, eli jonkinlaista markkinointi kikkailua. Yhdeskään raskaas tuskin on mitään hiukkasloukkua vai mitä ihmettä ne cdi miehet poltteleee.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1918
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

thabandit^ kirjoitti:Tietääkseni yhdessäkään henkilöautossa ei vielä ole käytössä SCR-järjestelmää, jossa Ad-Blue-lisäaineen avulla pelkistettäisiin typen oksideja katalysaattorissa. M-B:n Bluetec ei varsinkaan ole samaa Ad-Bluen kanssa, Bluetec viittaa muistaakseni vain moottorin ja mm. aerodynamiikan osalta tehtyihin muutoksiin, joilla haetaan taloudellisuutta. Sama meininki kuin VW:n Bluemotion-malleissa. :wink:
Meillä kaikilla on varaa oppia lisää. Mitä meinaat että nämä 212:n osat on.

Kyllä niitä hiukkasloukkujakin löytyy raskaasta kalustosta.

Kuva
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

En näe urea säiliötä vaikka kuppia yrittäis ottaa...
Avatar
740 GLE
Viestit: 2650
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Jos se on ihan oikea 2008, niin pitäisi olla vielä vanha OM646, kuten omanikin.

Voisiko yllä oleva ihmettely ratketa nimittämällä OM651-mottorista BlueEfficiencyksi, joka ei edes lupaa ureasekoitusta?

En osaa sanoa kumpi olisi parempi, ja puolitoista vuotta sitten ostoslistaa kirjoittaessani oli hintaero vielä niin suuri, että sen olisi ehtinyt saada kiinni polttoaineen säästönä melko suuresta normikulutusten erosta huolimatta, joten kustannussyistä hain itse tuota vanhempaa.

Sen jälkeen on verotus muuttunut ja viikon kuluttua jo parin kalenterivuoden vaihtuminen varmaan ehtinyt supistaa hintaeroa 2009 loppuvuodesta tulleeseen BE-moottoriseen, joten tilanne voi nyt olla toinen?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2650
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

tuikku kirjoitti:Uudempi on parempi
En väitä vastaan ja ihan eri koneethan nuo on, mutta perustele nyt mullekin tuo paremmuus, että osaan seuraavan kerran valita oikein :oops:
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
h.hartikainen
Viestit: 120
Liittynyt: 21.6.2008 21:08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

et kirjoitti:En näe urea säiliötä vaikka kuppia yrittäis ottaa...
melko paljonkin alkaa mersuissa olla noita urea laitteita.. en nyt muista että oliko ne pelkästään v6 mottien yhteydessä.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1918
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

et kirjoitti:En näe urea säiliötä vaikka kuppia yrittäis ottaa...
Jos riittävästi ottaa kuppia niin sellainen vessanpönttö pitäisi tulla jossain vaiheessa näkyville mutta tuo mersun ureapönttö näyttääkin erilaiselta.

Jos et kuvasta nähnyt säiliötä niin etsi se iso numero 10, sen vieressä oleva pönttö on se ureasäiliö.
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

651 moottorin lapsen taudit on rajoittuneet suuttimiin ja jakopäähän. Suuttimet vaihtuu uusiin ja parempiin. Poislukien 200cdi missä on normaalisti kestävät suuttimet. Jakopään kaikki osat ovat jo toista tai kolmatta kehtitysversiota. Hyvä tulee kun nämä saadaan kuntoon. Vakio jakopää osilla pisimpään mennyt taksi oli päässyt 420tkm. Huonoin 180tkm. Nykivä pääkaupungin kaupunkiajo kuulemma venyttää heikon vakioketjun. Vaihdettava ketju on vahvempi. Ei se 646 huono silti ole. Jakopää ainakin kestää. 651:ssä on viritys varaa enemmän vakio osilla. Eli vakio ahtimella ja suuttimilla. Esim. 200cdi 646vs 200cdi 651. Ja bluetec ja blue efficiency on aivan eri asia. bluetec versioita on vähän täällä toistaiseksi ja nekin ehkäpä 212:a. Blue efficiency on siis tämä ekoilu varustepaketti. Bluetec ad blue versio usein ainakin. Euro 6 versio samalla muistaakseni. Eli bluetec on kohta arkipäivää.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Blueefficiency ei tarkoita että olisi 651 kone. Itsellä tuo 200cdi be on vielä ihan 646 koneella. Jostain syystä kuitenkin kuluttaa vähemmän ja halvempi verottaa kun pienemmät päästöt.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

tähtikuljettaja kirjoitti:
et kirjoitti:En näe urea säiliötä vaikka kuppia yrittäis ottaa...
Jos riittävästi ottaa kuppia niin sellainen vessanpönttö pitäisi tulla jossain vaiheessa näkyville mutta tuo mersun ureapönttö näyttääkin erilaiselta.

Jos et kuvasta nähnyt säiliötä niin etsi se iso numero 10, sen vieressä oleva pönttö on se ureasäiliö.
Kiitos tähtikuljettaja. Otin ehkö liikaa kuppia. Kuinka usein tuo säilö täytetään vai ymmärsinkö taas väärin?
Avatar
740 GLE
Viestit: 2650
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

markoala kirjoitti:bluetec ja blue efficiency on aivan eri asia.
Joo, ja 350CDI:stä näyttäisi esitteen mukaan olevan EU6 normin täyttävä versio kauppanimellä bluetec. Mutta sekin vain W212, eikä W204 sarjaan.

Juuri siksi ihmettelenkin, mistä tuo Cee bluetec nelosdieselillä löytyi, vai puhutaanko tässä W204 220 CDI BE:stä, joka on OM651 (EU5) ja koko bluetec on alkuperäisen kysymyksen kannalta vain väärinkäsitystä?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Ahaa, täytyy taas myöntää tyhmyyteni. Tosiaan nyt vasta kuulen, että henkilöautoissakin olisi SCR-järjestelmä käytössä. Aikaisemmin olen kuullut, että 2001 alkaen vain PSA-konserni on käyttänyt tiettyä lisäainetta polttoaineen sekaan seostettuna autoissaan, mutta sekään ei ole ureaa. Aina sitä oppii uutta.

Mutta hiukkasloukulla ei sinänsä ole mitään yhteistä SCR-järjestelmän kanssa. SCR-katalysaattorissa typen oksidit, etli NOx-päästöt pelkistetään urean kanssa vähemmän ympäristölle vaaralliseen muotoon. Hiukkassuodattimeen taas kerätään haitalliset nokipartikkelit, jotka poltetaan sopivin väliajoin käyttämällä moottorissa polttoaineen jälkiruiskutusta. SCR- ja hiukkaskatalysaattoreita ei siis pidä sekoittaa toisiinsa. Ja kyllä, raskaassa kalustossa nuo ovat olleet käytössä jo jostain 2005 tietämiltä asti.

EDIT: Meikäläisen tapauksessa menivät termit BlueEfficiency ja Bluetec sekaisin. Aikaisempi kirjoitukseni koski siis nimenomaan BlueEfficiencyä.
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tämäkin hiukkas vouhotus on sikäli erikoista, koska nämä oikein tiukat päästöt nostaa kulutusta ja jos polttoainetta poltetaan enempi niin päästöä on pakko tulla enempi. Se perustellaan vaan sillä se noki pilkotaan pienempiin osiin>>> pienempi nokihiukkanen menee syvemmälle keuhkoon ja leijuu kauemmin ilmassa, eikä muutenkaan pistä ihmistä hakeutumaan parempaan ilmaan kun se ei sillai haise.

Ennenku päräytti jonki nokivasaran käyntiin> hampaissa ritisi noki ja niistäessä tuli mustaa, mutta se meni ohi sylkemällä ja niistämällä+ toisekseen osasi mennä pois siitä kitkusta ja kärystä :idea:

Sikäli hyvä että näitä kehitetään, mutta esim. 2000-luvun taitteen cdi2 mersuista on joiltain osin menty taaksepäin koska kulutukset alkaneet monessa nousemaan...
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

^Aki kirjoittaa täyttä asiaa, VTT tutkimus bensa-autojen vaarallisemmista hiukkaspäästöistä on sivuutettu mediassa täysin ja tuloshan perustuu juurikin siihen että bensasta tulee paljon heinojakoisempaa hiukkasta ilmaan mutt sehän ei haittaa kun sitä ei näe :?
korhora
Viestit: 147
Liittynyt: 15.10.2006 20:49

Viesti Kirjoittaja korhora »

Onko kenelläkään kokemuksia mitä maksaa nämä saastelaitteiden huolto ja ylläpito? Tuttavan isä käytti diesel fokustaan huollossa niin ilmoittivat et hiukkassuodatin ja lisäinesäiliö pitää vaihtaa kustannus pelkästään niistä reilu 2000€ !!! Ilmeisesti ainakin tässä tapauksessa vaihto on kilometri perusteinen kun tiesivät siitä jo vientivaiheessa.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2650
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Millä kilometreillä tuo Fordin "iso huolto" tuli ajankohtaiseksi?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

korhora kirjoitti:Onko kenelläkään kokemuksia mitä maksaa nämä saastelaitteiden huolto ja ylläpito? Tuttavan isä käytti diesel fokustaan huollossa niin ilmoittivat et hiukkassuodatin ja lisäinesäiliö pitää vaihtaa kustannus pelkästään niistä reilu 2000€ !!! Ilmeisesti ainakin tässä tapauksessa vaihto on kilometri perusteinen kun tiesivät siitä jo vientivaiheessa.
Juurikin parin tutun huoltomyyjän kanssa juttelin asiasta niin molemmat oli sitä mieltä että lisäaine säiliö on jäänyt täyttämättä jos noin on käynnyt ja kumman paljon kuulemma tulee tuollaisia tapauksia
IlkkaMoilanen
Viestit: 93
Liittynyt: 20.10.2010 18:20
Paikkakunta: Ooolusta

Viesti Kirjoittaja IlkkaMoilanen »

Oulussa on kahdesta taksista kajahtanut Om651 moottori. Toinen mulla. Kertokaapa miksi eivät huollossa ihmetelleet että kyse oli juurikin tästä koneesta ja takuuseen kokonaan uusi moottori löytyi Helsingin keskusvarastolta.
Mb R 320 CDi 2007
Mb Sprinter 319 Carsport -14
Mb Sprinter 216 Carsport -14
Mb Sprinter 316 A3 A -11
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

IlkkaMoilanen kirjoitti:Oulussa on kahdesta taksista kajahtanut Om651 moottori. Toinen mulla. Kertokaapa miksi eivät huollossa ihmetelleet että kyse oli juurikin tästä koneesta ja takuuseen kokonaan uusi moottori löytyi Helsingin keskusvarastolta.
Siksi että 651 on osoittautunut varsinaiseksi ongelmapesäkkeeksi. Kyllä se jo Vehollakin rivien välistä vähintäänkin myönnetään. Täytyy oikein ihmetellä miten menivät sössimään suhteellisen luotettavan OM64x perheen seuraajan tuolla tavoin... Se jakopäänkin sijoitus oli varsinainen älynväläys... :shock:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
IlkkaMoilanen
Viestit: 93
Liittynyt: 20.10.2010 18:20
Paikkakunta: Ooolusta

Viesti Kirjoittaja IlkkaMoilanen »

Meillä liipasi satasen vauhdista alakerta jumiin 147tkm kohdalla. Ja huollot on tehty 15 tkm välein vaikka suositus on 30tkm. Sanoivat tuosta omasta sotaratsusta kun kyselin w212 vaihtoa, että elä vaihda.
Mb R 320 CDi 2007
Mb Sprinter 319 Carsport -14
Mb Sprinter 216 Carsport -14
Mb Sprinter 316 A3 A -11
5647
Viestit: 13
Liittynyt: 14.6.2006 17:05

Viesti Kirjoittaja 5647 »

Minulla on W212 220 cdi-10, jossa on OM651 kone. Auton kyljessä lukee BlueEffiency.
Edellä olevista kirjoituksista olen ymmärtänyt ja että asia tulisi kaikille muillekin pähkäilijöille selväksi, että tässä mallissa ei ole mitään erikseen täytettävää urea tms. säiliötä. Olenko ymmärtänyt oikein?

Sähköisessä huoltokirjassa, joka on ladattavissa netistä: http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... base.shtml lukee, että asia koskee vain Bluetec moottoreita. Säiliö täytetään jokaisessa huollossa ja mahdollisesta aineen loppumisesta tulee varoitus näyttöön.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2650
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

IlkkaMoilanen kirjoitti:Meillä liipasi satasen vauhdista alakerta jumiin 147tkm kohdalla.
Huh! Tulee kiire löytää vapaa asento vaihteistosta tai väkisinvaihdettavasta kytkinpoljin. Hyvä ettei käynyt pahemmin.

Käsitinkö oikein, että ei hajonnut mäntä, vaan iski muuten vain laakerivaurio?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
IlkkaMoilanen
Viestit: 93
Liittynyt: 20.10.2010 18:20
Paikkakunta: Ooolusta

Viesti Kirjoittaja IlkkaMoilanen »

Täys tuho. Ei kannattanu korjata, vaihteisto meni samalla. Takuuseen uus kone ja laatikkoon uudet sisuskalut.
Mb R 320 CDi 2007
Mb Sprinter 319 Carsport -14
Mb Sprinter 216 Carsport -14
Mb Sprinter 316 A3 A -11
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W204 / R171, sedan, farmari, avo”