123 farmarit
123 farmarit
Näistä vanhoista farkuista ei taida olla pahemmin juttua täällä. Jos löytyy kokemuksia aiheesta, niin kerro muillekin.
Ensimmäinen kysymys liittyy tasonsäätöön ja sen poistoon. Jos taakse on vaihdettu tavalliset iskarit, niin tuleeko siitä mitään isompia ongelmia?
Ensimmäinen kysymys liittyy tasonsäätöön ja sen poistoon. Jos taakse on vaihdettu tavalliset iskarit, niin tuleeko siitä mitään isompia ongelmia?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Mulla on sedanissa ollut tasonsäätö takana. Eipä ole enää, vaan koko systeemi pumppuineen ja letkuineen yms himmeleineen on viskattu viutsin kettuun ja tavalliset iskarit laitettu taakse. Toimii kuin ei olisi koskaan tasonsäätöä ollutkaan. Onkohan jousetkin vaihdettu, en tiedä..
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Ei tule mitään ongelmia. Mutta olishan se kiva katsoa sellainen, missä tuo leuhka varuste on toiminnassa Ketuttaa kun joku mennyt joskus poistamaan omasta autosta tasonsäätöiskarit. Ja tasonsäädön hydrauliputketkin menivät viisaasti poikki, kun tiputettiin takakelkka alas puslien ym. vaihtoa tehdessä
En kyllä ymmärrä miksi tuo tasonsäätö pitää mennä poistamaan noista laitteista. No onhan siihen toki vähän hintavat ne osat, mutta kunhan sen laittaa kuntoon niin ei perä roiku maassa vaikka on tavaraa ja porukkaa enemmänkin laitteen kyydissä. Suosittelen ehdottomasti tuon varusteen kunnostamista. Jousethan siinä on tosiaan löysemmät kuin ilman tasonsäätöä.
Onkohan siinä tasonsäädön säätöyksikössä millaiset tiivisteet tai onko vain tiivisteliimaa välissä? Siis se jossa on se säätövipu. Itsellä vähän tihkuttaa siitä ja jotain pitää kevään mittaan tehdä, kunhan ilmat lämpenee.
Onkohan siinä tasonsäädön säätöyksikössä millaiset tiivisteet tai onko vain tiivisteliimaa välissä? Siis se jossa on se säätövipu. Itsellä vähän tihkuttaa siitä ja jotain pitää kevään mittaan tehdä, kunhan ilmat lämpenee.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Omassa farkussa on yhä tallella kaikki vermeet, tasonsäädönpumppu on lyöty ohjaustehostimen hihnan pyöritettäväksi mutta muuten alkuperäinen.
Takapäästä on vain venttiiliosan kansi halki ja tasonsäätö ei siksi toimi, mutta osan saan tässä kevään aikana tuosta Mika.T:n farkun raadosta
Takapäästä on vain venttiiliosan kansi halki ja tasonsäätö ei siksi toimi, mutta osan saan tässä kevään aikana tuosta Mika.T:n farkun raadosta
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Sinulla ei taida mennä putket alkuperäisillä paikoilla, koska muistaakseni pystyy pudottamaan kaikki rojut sieltä alta pois ja tasonsäädön putket jää silti paikoilleen? Keväällä tuli kontattua paljon tuolla langin alla ja rapattua tasonsäätöä kuntoon ja tuollainen mielikuva jäi. Mutta siitä olen yhtämieltä, että tasonsäätö on hieno varuste, kun se toimiiLeka kirjoitti:Ei tule mitään ongelmia. Mutta olishan se kiva katsoa sellainen, missä tuo leuhka varuste on toiminnassa Ketuttaa kun joku mennyt joskus poistamaan omasta autosta tasonsäätöiskarit. Ja tasonsäädön hydrauliputketkin menivät viisaasti poikki, kun tiputettiin takakelkka alas puslien ym. vaihtoa tehdessä
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
On muuten varmana kettumainen operaatio vaihtaa venttiilistä keulaan ne putket. Melko ahdasta siellä perän tienoilla. Niinpä tein oman röntän kohdalla niin että vaihdoin paluuputkeen vain pätkän uutta putkea koska vuoti takajalkatilojen kohdalta. Nyt ei ole vuotanut ja tasonsäädön toimivuuskin on testattu
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Jos kerran tasosäädösta täällä puhutaan, niin höpisen minäkin...
Oli S123 tasosäädöllä (tai siis on edelleen, puoliksi purettuna kunnostusta varten). 300 kg takaluukusta sisään ja kolmen metrin ajon jälkeen oli auto taas vaaterissa (no, itse asiassi pienessä etukenossa, kun etujouset olivat edellisen omistajan toimeesta madallettu mallia rälläkkää...). Veikea oli katsoa, kun kuormatun auton laittoi käyntiin ja se alkoi nostamaan peräpäätä ylöspäin...
Putkista. Kummatkin putket katkesi myös minun autossani vanhuutta. Paineputken vaihdoin 8 mm paineletkuun, johon paikallinen Hydroskand teki sopivat liittimet ja paluuputkeen virittelin letkuliitoksen polttoaineltkusta. Kesti sen 5000 km hyvin, minkä kerkisin ajaa ennen seisontaan joutumista... Tarkoitus olisi vaihtaa myös paluuletku kokonaan taipuisaksi. Myös nykyiseen sijaisautoon (S124) on tarkoitus vaihtaa kummatkin putket letkuihiin... Ainut ongelma letkujen kanssa on niiden isompi ulkomitta - evät mahdu alkuperäisiin kiinnikkeihiin. Mutta metallihan taipuu
Jousistä erikseen. Minun harjoitteluautossani (ensimmäinen S123) oli takajouset poikki. Tyhjän auton kantoi tasosäätö hyvin, mutta 200 kg kuorma alkoi painamaan liikaa - ajon aikana perä laski ja öljyt kuumeni merkittävästi. Tilasin ruotsailiset jouset, joka oli tarkoitettu tasosäätön kanssa käytettäksi. Mutta jäi se systeemi korjaamatta, tuli ajettua sen 3000 km ilman sitä, normaaleilla iskareilla. Auto oli takakenossa tyhjänä ja kuormankantokyky oli huono - 100 kg vielä meni, mutta enemmän oli liikaa... Tokihan alkokorkeuden olisi voinut sovittaa jousenaluskumeilla, mutta kuitenkin oli kuormankantokyky huono... Eli jouset ovat laskettu toimimaan tasosäädön kanssa...
Saman olen huomannut S 124-ssä. Kaksi kertaa, kun tasosäätö on pettänyt, on perä heti laskenut kuorman verran. Eli jouset kantaa auton, paine kuorman...
Oli S123 tasosäädöllä (tai siis on edelleen, puoliksi purettuna kunnostusta varten). 300 kg takaluukusta sisään ja kolmen metrin ajon jälkeen oli auto taas vaaterissa (no, itse asiassi pienessä etukenossa, kun etujouset olivat edellisen omistajan toimeesta madallettu mallia rälläkkää...). Veikea oli katsoa, kun kuormatun auton laittoi käyntiin ja se alkoi nostamaan peräpäätä ylöspäin...
Putkista. Kummatkin putket katkesi myös minun autossani vanhuutta. Paineputken vaihdoin 8 mm paineletkuun, johon paikallinen Hydroskand teki sopivat liittimet ja paluuputkeen virittelin letkuliitoksen polttoaineltkusta. Kesti sen 5000 km hyvin, minkä kerkisin ajaa ennen seisontaan joutumista... Tarkoitus olisi vaihtaa myös paluuletku kokonaan taipuisaksi. Myös nykyiseen sijaisautoon (S124) on tarkoitus vaihtaa kummatkin putket letkuihiin... Ainut ongelma letkujen kanssa on niiden isompi ulkomitta - evät mahdu alkuperäisiin kiinnikkeihiin. Mutta metallihan taipuu
Jousistä erikseen. Minun harjoitteluautossani (ensimmäinen S123) oli takajouset poikki. Tyhjän auton kantoi tasosäätö hyvin, mutta 200 kg kuorma alkoi painamaan liikaa - ajon aikana perä laski ja öljyt kuumeni merkittävästi. Tilasin ruotsailiset jouset, joka oli tarkoitettu tasosäätön kanssa käytettäksi. Mutta jäi se systeemi korjaamatta, tuli ajettua sen 3000 km ilman sitä, normaaleilla iskareilla. Auto oli takakenossa tyhjänä ja kuormankantokyky oli huono - 100 kg vielä meni, mutta enemmän oli liikaa... Tokihan alkokorkeuden olisi voinut sovittaa jousenaluskumeilla, mutta kuitenkin oli kuormankantokyky huono... Eli jouset ovat laskettu toimimaan tasosäädön kanssa...
Saman olen huomannut S 124-ssä. Kaksi kertaa, kun tasosäätö on pettänyt, on perä heti laskenut kuorman verran. Eli jouset kantaa auton, paine kuorman...
Tästä on varmaan puhuttu jossain joskus. Mutta, sanokaapas tasonsäätäjät miten putsataan tasonsäädön hutraulisysteemi ja vaihdetaan öljyt kokonaan? Vai jatkanko uneksimista? Tihkuu ilmeisesti moottoriöljyä sekaan pumpun stefasta koska hydrauliöljy on pikimustaa. Jos sen joskus korjais niin mielellään puhdistaisi systeemin.
Tää on ihan kohta valmis.
Tuossa langin tasonsäätötopicissa taitaa olla tästäkin juttua. Siellä venttiilissä on sellainen ilmausruuvi siitä saa laskettua hyvin öljyjä pois. Siihen nippaan sopii jarrunilmausletku. Sitten sieltä säiliöstä voi imaista loput öljyt jollakin. Suhteellisen tyhjäksi pitäisi tuolla lähteä. Se suodatin pitää myös säännöllisesti vaihtaa sinne säiliöön. Sellainen hyvin pieni panos on se. Jollakinhan sen voisi tosiaan ehkä huuhdella koko järjestelmän.A. Hara kirjoitti:Tästä on varmaan puhuttu jossain joskus. Mutta, sanokaapas tasonsäätäjät miten putsataan tasonsäädön hutraulisysteemi ja vaihdetaan öljyt kokonaan? Vai jatkanko uneksimista? Tihkuu ilmeisesti moottoriöljyä sekaan pumpun stefasta koska hydrauliöljy on pikimustaa. Jos sen joskus korjais niin mielellään puhdistaisi systeemin.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Kaikkea öljyä on hankala saada pois – varsinkin iskareihin sitä pakostakin jää. Heavyn konsteilla saadaan kuitenkin suurin osa vanhoista liemistä vaihdettua. Kun säiliö on imetty tyhjäksi ja uudet öljyt kaadettu sisään, kannattaa paluuputkeen kytkeä letku ja laittaa toinen pää jäteöljyastiaan. Sitten kone tulille ja tarpeen mukaan lisätään uuttä öljyä säiliöön, ettei pumppu ime ilmaa. Kun paluuletkusta tulee kirkasta tavaraa, niin moottori seis ja putki paikoilleen. Tämä kannattanee tehdä ennen ilmauspropun avaamista – putket ovat sitten valmiiksi täynnä uutta öljyä, kun moottorin seuraavan kerran käynnistää ja iskareihin virtaa paineen palatessa uutta öljyä.A. Hara kirjoitti:Tästä on varmaan puhuttu jossain joskus. Mutta, sanokaapas tasonsäätäjät miten putsataan tasonsäädön hutraulisysteemi ja vaihdetaan öljyt kokonaan? Vai jatkanko uneksimista? Tihkuu ilmeisesti moottoriöljyä sekaan pumpun stefasta koska hydrauliöljy on pikimustaa.
Jos sen joskus korjais niin mielellään puhdistaisi systeemin.
Tein kerran jutun mursufoorumille tuosta stefan vaihdosta. Oma on toki 124 mutta pumppu taitaa olla sama 123:ssakin. Mersun omat ohjeet löytyvät tästä ja tästä.
Hydrauliikkapumpun remppa
Kun venakoppa oli kuivumassa, päätin ottaa irti myös kannen päässä olevan tasonsäädön pumpun. Ensin kannattaa irrottaa pumpun letkut ja ripustaa ne syrjään. Pökäle on kannessa olevassa laipassa kiinni neljällä 5 mm:n kannalla olevalla kuusiokolopultilla (allaolevassa kuvassa sinisellä). Sitten vain kiskaisu, ja laitteen saa kantaa sisälle purettavaksi, jos hellasärö antaa myöten.
Pumppu aukeaa, kun loput kaksi pulttia aukaisee (punaiset nuolet) ja kampeaa puoliskot erilleen. Pumpun puoliskot on tiivistetty o-renkaalla, joka ainakin mulla oli painunut aika läjään. Eikun vanha pois ja roskiin. Jotta akselin stefan saa vaihdettua, pitää akseli ottaa irti. Helppo homma mutta kannattaa pitää huolta, että se kiiltävä teräksen värinen rengas jää sinne pumppuun (pitää männät paikoillaan).
Stefa irti meisselillä ja uutta tilalle. Uusi stefa yritti kovasti mennä vinoittain paikoilleen ja kertaalleen se piti ottaa takaisin irti. Silmämääräisesti ei vaurioita kuitenkaan tullut. Akseli menee paikoilleen vähän pyörittämällä, minkä jälkeen uusi o-rengas uraansa ja luukku kiinni.
Samalla tulin ostaneeksi o-renkaan myös pumpun laippaan. Ei ollut iso homma vaihtaa. Suurin työ oli raaputtaa vanhat silikonitiivistemassat pois. Pumppu tiivistetään laippaan paperitiivisteellä, joka myös vaihdettiin.
Öljysäiliö oli täynnä sameaa ruskeaa öljyä, joten irrottelin senkin, kaadoin vanhat öljyt pois ja putsasin purkin. Imuletkukin oli varmasti alkuperäinen ja erittäin rispaantunut, joten sekin korvattiin.
Pumpun ilmaus onnistui kahteen pekkaan helposti varsinkin kun säiliö oli irti. Letku paluuputkeen ja toinen pää jäteöljyastiaan. Säiliö koholle ja moottori käyntiin. Kun paluuletkusta alkoi tulla kirkasta öljyä, moottori seis ja säiliö paikoilleen. Kerran oli mielessä, että olisin laskenut vanhat öljyt myös jousipalloista mutta on siellä nyt sen verran uutta öljyä, että eiköhän se vähän aikaa taas jaksa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Heh, itse asiassa mulla on printattuna ja mapitettuna tuo Roiston aikoinaan kirjoittama ohje. En vaan sitä heti muistanut. Juu, pumppu on sama.
No noinhan se huuhtelu tuoreella öljyllä tietysti menee... Mahtaako öljö kiertää koko ajan järjestelmän läpi niin että tuollakurin tulee kaikkialle tuores öljy. En tuota muuten niin miettisi mutta kun siellä on jossain sekoitussuhteessa moottoriöljyä niin tekis mieli saada se mahdollisimman hyvin pois sitten kun hommaan käy.
No noinhan se huuhtelu tuoreella öljyllä tietysti menee... Mahtaako öljö kiertää koko ajan järjestelmän läpi niin että tuollakurin tulee kaikkialle tuores öljy. En tuota muuten niin miettisi mutta kun siellä on jossain sekoitussuhteessa moottoriöljyä niin tekis mieli saada se mahdollisimman hyvin pois sitten kun hommaan käy.
Tää on ihan kohta valmis.
Öljynkiertoa tapahtuu oikeastaan vaan pumpun ja sen säätöventtiilin välillä. Pallukoissakin varmaan vähän vaihtuu, kun peräkonttiin lisää ja poistaa painoa tai renkkaa sitä säätöventtiilin vipua ylös-alas. Iskarin pohjalla todennäköisesti muhivat ne kaikkein vanhimmat liemet. Sen ilmauspropun avauksen voisi tieten tehdä pari kertaa – iskunvaimentimiin virtaisi vähän tuoreempaa ainetta.A. Hara kirjoitti:Mahtaako öljö kiertää koko ajan järjestelmän läpi niin että tuollakurin tulee kaikkialle tuores öljy. En tuota muuten niin miettisi mutta kun siellä on jossain sekoitussuhteessa moottoriöljyä niin tekis mieli saada se mahdollisimman hyvin pois sitten kun hommaan käy.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Iskarit varmaan saisi parhaiten tyhjiksi ottamalla ne irti ja sitten pitämällä niitä ylösalaisin ja valuttamalla ne tyhjiksi. Tuossa on itsellä pari irrallista iskaria ja tuntuu, että aina vaan valuu öljyä sieltä sisältä, kun niitä kääntelee. En sitten tiedä onko se noin tarkkaa tuo homma. Sotkuista touhua vain tuo tasonsäädön kanssa värkkäys. Öljy tarttuu jokapaikkaan ja haisee. Mutta kyllä se toimiva järjestelmä sitten palkitseekin.Roisto kirjoitti:Iskarin pohjalla todennäköisesti muhivat ne kaikkein vanhimmat liemet. Sen ilmauspropun avauksen voisi tieten tehdä pari kertaa – iskunvaimentimiin virtaisi vähän tuoreempaa ainetta.
t.
Risto
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Siellä välissä ei ole tiivistettä vaan metallipinnat ovat suoraan vastakkain. Näin ainakin muistelen. Sen voi toki halkaista, mutta varo, että se kuula ja jousi ei lennähdä pois. Voithan kokeilla vain kiristellä aluksi niitä pultteja, jos vuodon saisi kuriin sillä. Oletko katsonut, että putket eivät vuoda? Jos tihkuttaa jostain liitoksesta.Jawohl mein Herr 300D kirjoitti:Mulla vuotaa tuolta perästä se tasonsäätöventtiili vai mikä-yksikkö se onkaan. Onko iso ja vaativa homma vaihtaa se, vai voiko esim halkaista sen ja vaihtaa tiivisteen tms.
Mutta lukaiseppa tämä läpi:
Tasonsäädön korjauksesta
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Tasonsäädön korvaus.
Mulla tehty 300D Automatic farkkuun tasonsäädön poiston yhteydessä pienet apujouset taka-akselille, toimii ihan hyvin jopa vaununvedossa.
Mut kyllä ottaa kaaliin/palloon/kinthaaseen kun on ed. omistaja poistanut tuon mahtavan vempeleen käytöstä. Itellä ollut muutama farkku jossa toimiva tasonsäätö ja todella hyviä vetureita.
Yrmistellään lisää kunhan ite laitan kondikseen ton tasojutun, osia onneksi on.
Näin Kaijjaanissa tännään
Mut kyllä ottaa kaaliin/palloon/kinthaaseen kun on ed. omistaja poistanut tuon mahtavan vempeleen käytöstä. Itellä ollut muutama farkku jossa toimiva tasonsäätö ja todella hyviä vetureita.
Yrmistellään lisää kunhan ite laitan kondikseen ton tasojutun, osia onneksi on.
Näin Kaijjaanissa tännään
Re: Tasonsäädön korvaus.
Apujouset Mihin väliin ne on saatu mahtumaan? Mitäs katsuri on mieltä... Kaikenlaista viritystä sitä onkin liikkeellä! Tasonsäätö kuntoon vaan, on se vaan toimiessaan niin loistava keksintö.Heinonen kirjoitti:Mulla tehty 300D Automatic farkkuun tasonsäädön poiston yhteydessä pienet apujouset taka-akselille, toimii ihan hyvin jopa vaununvedossa.
Mut kyllä ottaa kaaliin/palloon/kinthaaseen kun on ed. omistaja poistanut tuon mahtavan vempeleen käytöstä. Itellä ollut muutama farkku jossa toimiva tasonsäätö ja todella hyviä vetureita.
Yrmistellään lisää kunhan ite laitan kondikseen ton tasojutun, osia onneksi on.
Näin Kaijjaanissa tännään
Tervetuloa Meselle!