Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Vastaa Viestiin
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Se on moottorinkorvassa tuo polttoainehässäkkä kiinni! Ilmanko sille ei paikkaa alkanu löytymäänkään... :lol:

Ja tuon hihnankiristimen jousen yläpään kiinnitys oli se pahin ropleemi. Jes, kiitos Samuli kuvista! :pusuposkelle:

Huomenna laittamaan. :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No enpä laittanutkaan "huomenna", kun ilmeni muuta paskaa.

Kiusaan teitä pakanoita kuitenkin edelleen turhanpäiväisillä kysymyksillä. Tämä seuraava on suora kopio tuolta toiselta voorumilta:

"No nyt jos aatellaan niin, että minä käynnistän tuon koneen ensimmäistä kertaa tuossa lattialla. Niin hihnaahan minä en siinä vaiheessa vielä kiinni laita, vaan teen käynnistyksen ilman vesiä ja ohjaustehostimen ölppiä. Öljyt ja laatikkoöljyt tietennii pitää laittaa. Niin sillähän minä, että voinko vaan tukkia moottori- ja laatikkoöljyn jäähdyttimille lähtevät / tulevat reiät tukkoon? Kun moottorin käyntiaika olisi vain sen verran, että (jos se ei räjähdä hetimiten...) nään öljynpaineiden nousevan, koneen käyvän kunnolla ja vaihteiden pelaavan. Siinä ajassa ei kone ehdi lämmetä liikaa ilman vesiäkään, luulisin... :roll:

Onko eriäviä mielipiteitä?"

Tämän lisäksi seuraavaa:
Kuinkas se nyt menikään "oikeaoppisesti" se öljyttömänä seisseen koneen ensikäynnistys? Jostain "yläkautta" piti syöttää oljepumpen täyteen öljyä, mutta mistä ja kuinka? :?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Noihin edellisiin kaipailisin vieläkin vastauksia...

Kova kytö olis tällä viikolla saada moottori käyntiin!
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Starttaamalla stoppivipu pohjassa minä oon aina saanu ö-paineet kohralleen. Suodatinjalan alla oli joku reikä mistä voi "siemenöljyä" tuupata tupaan.
moottoriöljyn jäähdyttimen putket voi tulpata huoletta, laatikosta en oo varma.
250D -92
190D 2.2turbo
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Juu, siis meininki todellakin oli hieroa startilla ainakin kaks akkua tyhjäks, ennenkuin sammutinvipu vapautetaan... Jostain vain muistan lukeneeni, että sekään ei välttämäti takaa kunnon voitelua. Että öljypumppu pitäis täyttää ensin, ettei ilmataskuja jää... Tiiä sitten... :roll:

Mutta todellakin, kun tuon moottorin käyntiaika tulis olemaan muutaman kymmentä sekuntia, niin eipä luulis kone- tai vaihteistoöljyjen liikaa lämpeävän.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Elä vinguta yhtä soittoo, menee tartti paaskaks. :ope: Ai mistäkö tiedän? :oops:
250D -92
190D 2.2turbo
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

94zip kirjoitti:Ai mistäkö tiedän? :oops:
:rollin:

Juuei, en noin meinannukaan. Pitkiä startteja, mutta välillä taukoja pitäen. Opin jo aikoinaan MF 206 puimuria (siirtopumppuvikojen takia) starttaillessani, että rajansa kaikella... :lol: Jos käynnistyskaapelit ja startti alkaa savuamaan, niin se on no goal! :boing_boing:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Minä laittaisin laatikon öljyputket yhteen niin että siellä on kierto. Jos sulla menee ne putket siinä koneen kyljessä etupäähän niin helppo yhdistää sitten letkulla.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ok, kiitos tästä vinkistä.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eka startissa vaikka suodatinkotelon kansi irti niin näet kun öljy nousee suodattimelle.
Helpottaa myös öljypumpun "ilmaantumista" kun siellä ei ole vastapainetta.

Sitten kun öljy nousee suodatinkoteloon niin kansi kiinni ja kone tulille, sen enempää sitä konetta on turha startilla pyörittää.

Tämän jos teet niin muista sitoa se sammutinvipu alas ettei kone hörähdä ykskaks käyntiin ja suodatinkopasta lennä kaikki öljyt pitkin tallia. :lol:
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Loistava vinkki Mika, kiitos!

Tässä on nyt vaan ollu taas vaihteeks puolitoista viikkoa motivaatio niiiiiiiiiiiiiiiin hukassa, että eipä oikein mikään jaksa kiinnostaa... :(
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No niin taas juu.

Lähestulkoon vuosi jälleen mennyt, eikä mitään ole tapahtunut. Nyt on semmonen juttu, että tuota raatoa on pakko alkaa lyömään nippuun tai sitten iskee epätoivo ja myyn koko paskan pois. Sekään ei ole oikein houkutteleva vaihtoehto, koska aihio on niin hyvä.

Loma alko viikko sitten, tämän ajan vietin laatuaikaa lasten kanssa. Kolme viikkoa olis vielä jäljellä. Kone ja laatikkko on yhteennaitettuna lattialla, nyt puuttuu öljynsuodatin, pa-suodatin, öljyt koneeseen ja laatikkoon, pa-linjaston paikalleen laitto. Sitten sitä mosaa vois alkaa starttailemaan.



Minä pyhästi lupaan nyt kaikille teille hyvät foorumiveljet. Jos moottori ei pyöri ja ole paikallaan syyskuun alkuun mennessä, niin tulkaa hakemaan tuo vehje parempaan kotiin! :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Varaan. :lol:
250D -92
190D 2.2turbo
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Paljonko maksat...? :D

Minä tässä murheen alhossa jo mietin sellaistakin, että tuokaa mulle kohtuukuntoinen 124 300TDT, niin saatte viiä tuon Väykän ja tuon s123:n raadon mennessänne... :?

Ihan oikeasti nyt iskee ahdistus. Onko pakko nostaa kädet pystyyn ja myöntää, ettei minusta tähän hommaan ollutkaan... Itkettää vallan, nyyh... :supersad:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos jätettäs yks "T" pois vaatimuksista ? :tuumaus:
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Kumpi? Ensimmäinen vai viimenen...? :roll:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Imnotuksen peperusteella viimenen.
250D -92
190D 2.2turbo
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No niinhän se minäkin huomasin sitten jälestäpäin.

Emmie kyllä, emmie oikein noista vapareista enää syty... Jos se ensimmäinen T ois jätetty pois, niin oltas voitu neuvotella asiasta! :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Syyskuun alku lähenee vääjäämättä, eikä minussa näköjään ole tarpeeksi miestä tuota itekseen laittamaan...

Vaan mitäs tapahtuikaan tänään? Olin Väykkyä tankkailemassa Rautalammin kylmällä aakkosasemalla niin viereen tuli entinen koulukaveri, samalla sen ihka ensimmäisen oikean tyttöystäväni isoveli. Hyvin kätevä mies hyppysistään. Oon sitä muutaman kerran tässä puolentoista vuoden sisällä nähny, kun tulin tänne lähemmäs töihin. Noh, siitähän se ajatus sitten lähti.

-Että kuulepas, onko sulla tällä hetkellä tallitiloja?
-No ohan mulla, mitenkä niin?
-Noku mulla on se yks Mersunraato, josta sillon joskus puhuttiin, enkä minä sitä itekseni saa nippuun. Niin oisko mitä, jos hilluttas se sulle ja laitettas yhessä läjään?
-No tottavie, kyllähän se käy.
-No jopa on hieno homma! Käypäs joskus meillä kattomassa sitä aihiota, niin näät mitä se vaatii ja osaat tehä sen perusteella hinta-arviota.
-Ehottomasti. Annapas puhelinnumeros, niin minäpä tuun käymään tässä lähipäivinä!

Niinettä se on nyt silleen, että Pakardinen syö sanansa jälleen kerran! :rollin:
Emminä sitä nyt ainakaan ihan vielä myy. Koska tuommonen auto on ollu NIIN kauan jo haaveissa, että minä oon valmis jo aika epätoivoisiin tekoihinkin, että saisin tuon rakkineen kulkemaan ja omaan käyttöön...

Mutta tää homma jos menee munilleen, niin sitten loppu inspiraatio.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
eka123
Viestit: 5
Liittynyt: 08.2.2008 21:08
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja eka123 »

Jos tulee myyntiin niin onko edellisellä omistajalla etu osto oikeus? :wink:
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No tottahan toki! Ehtoni on seuraava:
Minä saan sen punasen S123:n... :D




Ei tätä myyä vielä, perskeles!!! :x
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Vaan nytpä taitaa olla tilanne semmonen, että:

Voi voi... :|

Tämä sinänsä hieno ja hyväkuntoinen kori taitaa mennä minulla hukkaan. Yliarvioin oman kykeneväisyyteni ja motivaation tasoni ja luulin, että kyllä tästä vielä peli tehään.

Nyt alkaa näyttämään siltä, että eipä siitä tehä. Ja tuon kuntoista koria ei minun omatunto salli ruostuttaa paskaksi seisottamalla. Eli nyt on tilanne semmoinen, että:
pistäkääpä tarjouksia tulemaan.

Rullaava kori (ruosteeton, ihan oikeasti se ON ruosteeton) ilman moottoria ja vaihteistoa. Kardaani, perä, vetarit ym. tietysti löytyy. Varustelista löytyy tästä viestiketjusta tuolta alkupäästä, kaikki varusteet tosin ei toimi, mm. ilmastointi on kytkemättä (putket ja kenno löytyy), tavaratilan lisälämmittimessäkin oli jotain hässäkkää. Mutta sähöikkunat ja penkinlämmittimet ja penkinsäädöt pelaa.

Tämä joutais nyt oikeasti maailmalle, jollekin sellaiselle henkilölle joka sen jaksaa laittaa taas tien päälle. Sinne tämä kuuluu.

Rumahan se on kun perkele, kun se on varmaan telalla maalattu jollain raskaankaluston maalilla ja kattoon tehty vielä efektimaalaus. Vaan alapa yhtä hyväkuntoista koria etsimään, niin saat jonkun aikaa hakea.

Lisähinnasta saa mukaan tuon remppaamani OM603 turbokoneen (jossa Kuopion Venttiilipajalla työstetty kansi, venttiilit, ohjurit, kumit, plaanaus, koeponnistus ym. VARMASTI TÄYSIN huippukuntoinen), jonka jatkeena purettu ja huollettu ja kasattu automaattilaatikko. Niitä ei ole koskaan käynnistetty, että toimivuudesta ei anneta kuin perävalotakuu. Turbo on alkuperäinen 603:n puhallin (oliko se nyt KKK24... :roll: ) johon tehty TÄYDELLINEN huolto FinnTurbolla. Pakopesä vaihdettu halkeaman vuoksi, akseli vaihdettu, laakerit vaihdettu, pesät sorvattu isommaksi ja siivet vaihdettu paremmin puhaltaviksi. Ei halpa siis.

Irtonaisena vielä myytävävä 2.47 perä. Myyjän mukaan ei huuda. Ja kun kardaanin laippaa alkaa pyörittämään, niin vetarit lähtee mukaan lähes samantien, välystä ei juurikaan ole.

Paljon muutakin tuohon rojektiin hankittua roinaa joutilaana, tärkeimmät w123:n öljynjäähdytin ja w124 automaatin syyläri (jossa ylävesiputken kiinnitys ehjä), siis vaihteiston öljynjäähdyttimellä. Koko kasa joutais nyt antaa eteenpäin kohtuullista rahallista korvausta vastaan...

Mieluiten könttäkaupalla. Ja turbolle ja kannelle saatte laskea ihan oikean hinnan, tuon kuntoisia ette löydä romikselta...

Tarjoukset tai kyselyt yv tai 044-5525657



Sydän itkee verta, mutta minkäpä tälle mahtaa...? Ei minusta tähän sitten ollutkaan...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

mihinkä malliin mersua on tuo 2,47 perä :shock:
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Olikohan se viissatasesta ässästä purettu, 126 korisesta pre-faceliftistä. Näin muistelisin. Bolt on sovitus w123:een... :wink:



Mutta: kori on nyt sitten alustavasti varattu...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ja näillä näkymin kaikki muukin rompe lähtee korin mukana...

Että siinä tais nyt tämä laulu tulla laulettua.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Osanottoni :supersad:
Olisi ollut hienoa seurata tätä loppuunasti :cry:
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Noh, lohtuna tässä on se, että auto menee siihen samaan kotiin, josta sen aikoinani ostinkin... :)
Että osaaviin käsiin menee!

Ja etuosto-oikeudenkin jo varasin itselleni, jahka kosla on taas ajokuntoinen! :happy:
Me kierrätellään tätä eestaas... :boing_boing:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Se on taas ens vuojen puolella sun pihassa... :lol:
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Tiiä vaikka... :niinpaniin:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
hammart
Viestit: 106
Liittynyt: 08.11.2006 17:50
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hammart »

Pakko avata suu vaikka voisin olla hiljaa. Minä olen syypää tuon auton maalaamiseen. Ostin auton tältä foorumilta, hain Lahdesta. Sitä oli alettu maalaamaan, mut homma oli jäänyt kesken. Se oli saksantuonti, siitä syystä hyväkorisuus ja varusteet. Taisin maksaa siitä 400 tai jotain. Hioin auton, en hitsannut, maalasin ruostesuojamaaleilla, epoksilla ja pintaväriä, mitä kaapissa sattui olemaan eli sekoitin Dupontin sinistä ja valkoista keskenään ja sain tommoisen violetin sävyn. :roll:

Ja katosta..no se on tätäpäivää custom ja rodimaailmassa..kaapissa oli flake-hippuja, joten ei muuta ku candyä ostamaan ja jotain kikkailua tekee. Ois kyl voinu jättää tekemättäkin, mut mitä sitten. Kattoon en vetänyt epoksikerrosta, niin se alkuperäinen base väri keitti siinä vaiheessa parista kohtaa, kun ruiskutti kirkaslakan päälle.

No kori oli tosiaan oikeasti ruosteeton. Jotain on voinut jäädä huomaamatta, mutta normaalista suomiautosta poikkeisi edukseen. Mulla oli kaikki ovet, luukut ja lokarit irti, lasit myös, kun maalasin sen. Massasin lokarit sisäpuolelta huolella myös. Vähä siinä oli kaikkee pikkuvikaa, ku se oli seissy muutama vuoden. Hapettumaa siellä täällä ja semmosta. Tekniikaan en tehnyt mitään. Puskurinpäitä ja jotai semmoisia ostin KL-varaosasta siihen.

Kuviakin löytyy arkistosta maalausvaiheista, jos ketää kiinnostaa.

Auto oli mulla yhden kesän ja syksyyn. Ostin sit pystärimersun ja tää jäi jouten. Myin sen nelinumeroisella luvulla Laukaalle. Itekin jäin vähän katumaan hyväkorisuutta ja varusteita, mut kaipasin kovasti dieseliä alle... :shock:

Ja diesel farkku on (nyt) edelleen hakusessa.
Vaihtuva merkkikavalkaadi, tällä hetkellä VW T3 Caravelle x3
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”