Käyttöönottopäivä 00.00.1987

Vastaa Viestiin
Avatar
migaaa
Viestit: 37
Liittynyt: 19.6.2006 14:11
Paikkakunta: Susiraja

Käyttöönottopäivä 00.00.1987

Viesti Kirjoittaja migaaa »

Onkos tällä foorumilla vastaavia tapauksia?

Olen jo pitkään ajatellut ottaa asian esille ja kysellä hieman
mahdollisuuksista ehkäpä turbottaa tai vaihtaa tekniikka. Rekisteritodis-
tuksesta käy ilmi ainoastaan seuraavat asiat: :D

Suurin nettoteho: ei lue mitään?
Teho/omamassa: ei lue tässäkään mitään?

istuinten lukumäärä, iskutilavuus, ajoneuvon leveys, omamassa ja kok.massa on ilmoitettu.

Eli kysymys kuuluu: omistanko hyvinkin himoitut A-paperit? vai muuten
vaan "tehottoman" auton :D
C180, -99
190E, -87
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Kylläpä siellä "suurimman sallitun" tehon ruudussa pitäisi olla pelkästään se A, joka meinaa ahdettua. Tämäkään ei silti aina takaa "rajattomia" tehoja ahdetulla moottorilla. :roll:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
migaaa
Viestit: 37
Liittynyt: 19.6.2006 14:11
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja migaaa »

thabandit^ kirjoitti:Kylläpä siellä "suurimman sallitun" tehon ruudussa pitäisi olla pelkästään se A, joka meinaa ahdettua. Tämäkään ei silti aina takaa "rajattomia" tehoja ahdetulla moottorilla. :roll:
Miten muuten nykyään menee tuo muutoskatsastaminen? AKE:a kun ei enää ole, enkä ole myöskään löytänyt näitä "vanhoja sääntöjä" paitsi FINLEX:stä

Trafin sivuilta löytyy vain pitkä lista joista mainintana tämä:

http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... skatsastus

ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos

Aika pelkistetty :?
C180, -99
190E, -87
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

migaaa kirjoitti:
thabandit^ kirjoitti:Kylläpä siellä "suurimman sallitun" tehon ruudussa pitäisi olla pelkästään se A, joka meinaa ahdettua. Tämäkään ei silti aina takaa "rajattomia" tehoja ahdetulla moottorilla. :roll:
Miten muuten nykyään menee tuo muutoskatsastaminen? AKE:a kun ei enää ole, enkä ole myöskään löytänyt näitä "vanhoja sääntöjä" paitsi FINLEX:stä

Trafin sivuilta löytyy vain pitkä lista joista mainintana tämä:

http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... skatsastus

ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos

Aika pelkistetty :?
Auton ahtaminen, tai välijäähdyttimen lisääminen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ajoneuvon teho saa nousta mallisarjan tehokkaimpaan nähden + 20%, paino saa nousta +25% ja iskutilavuus +20%. Tällöin ajoneuvo on muutettava alustan, ohjauksen ja jarrujen osalta vastaamaan mallisarjan tehokkainta autoa. Vaihdettavan moottorin tulee täyttää päästöjen osalta ne vaatimukset, kuin mitä kohdeajoneuvokin täyttää. Eli esim. 1992 vuoden autoon et saa asentaa 1979-vuoden konetta. :wink:

Vähäpäästöisissä vaatimukset vielä tarkempia, niissäkin tosin moottoreiden vaihdot sallittuja. Vähäpäästöiseen ajoneuvoon saa vaihtaa alunperin vähäpäästöisestä ajoneuvosta olevan moottorin, kunhan siinä vaihdetaan kaikki päästöihin vaikuttavat apulaitteet mukana. Jos vähäpäästöiseen moottoriin on tehty muutoksia, tulee sen tuottamat päästöt mittauttaa esim. VTT:llä (=1000-2000€).

Näin muistelisin. Pääsääntöisesti vähäpäästöisiä ovat kaikki autot vuodesta 1992 eteenpäin (luki sitä sitten rekisteriotteessa tai ei, nykyään ei taida lukea missään autossa vähäpäästöisyydestä mitään), poikkeuksiakin toki on.
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
migaaa
Viestit: 37
Liittynyt: 19.6.2006 14:11
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja migaaa »

thabandit^ kirjoitti:
migaaa kirjoitti:
thabandit^ kirjoitti:Kylläpä siellä "suurimman sallitun" tehon ruudussa pitäisi olla pelkästään se A, joka meinaa ahdettua. Tämäkään ei silti aina takaa "rajattomia" tehoja ahdetulla moottorilla. :roll:
Miten muuten nykyään menee tuo muutoskatsastaminen? AKE:a kun ei enää ole, enkä ole myöskään löytänyt näitä "vanhoja sääntöjä" paitsi FINLEX:stä

Trafin sivuilta löytyy vain pitkä lista joista mainintana tämä:

http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... skatsastus

ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos

Aika pelkistetty :?
Auton ahtaminen, tai välijäähdyttimen lisääminen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ajoneuvon teho saa nousta mallisarjan tehokkaimpaan nähden + 20%, paino saa nousta +25% ja iskutilavuus +20%. Tällöin ajoneuvo on muutettava alustan, ohjauksen ja jarrujen osalta vastaamaan mallisarjan tehokkainta autoa. Vaihdettavan moottorin tulee täyttää päästöjen osalta ne vaatimukset, kuin mitä kohdeajoneuvokin täyttää. Eli esim. 1992 vuoden autoon et saa asentaa 1979-vuoden konetta. :wink:

Vähäpäästöisissä vaatimukset vielä tarkempia, niissäkin tosin moottoreiden vaihdot sallittuja. Vähäpäästöiseen ajoneuvoon saa vaihtaa alunperin vähäpäästöisestä ajoneuvosta olevan moottorin, kunhan siinä vaihdetaan kaikki päästöihin vaikuttavat apulaitteet mukana. Jos vähäpäästöiseen moottoriin on tehty muutoksia, tulee sen tuottamat päästöt mittauttaa esim. VTT:llä (=1000-2000€).

Näin muistelisin. Pääsääntöisesti vähäpäästöisiä ovat kaikki autot vuodesta 1992 eteenpäin (luki sitä sitten rekisteriotteessa tai ei, nykyään ei taida lukea missään autossa vähäpäästöisyydestä mitään), poikkeuksiakin toki on.
Onneksi ei tarvi murehtia vähäpäästöisen auton rajoitteista, mutta alkuperäistä topicciani lainaten mietityttää vieläkin tuo miksi rekisteriote on niin vajaavainen sataysikympin osalta. Onko muillakin tehojen kohta tyhjä?
C180, -99
190E, -87
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tehojen kohta on tyhjä aika monessa autossa. Valitettavasti siitä ei ole hyötyä virittelijälle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201”