Onkos tällä foorumilla vastaavia tapauksia?
Olen jo pitkään ajatellut ottaa asian esille ja kysellä hieman
mahdollisuuksista ehkäpä turbottaa tai vaihtaa tekniikka. Rekisteritodis-
tuksesta käy ilmi ainoastaan seuraavat asiat:
Suurin nettoteho: ei lue mitään?
Teho/omamassa: ei lue tässäkään mitään?
istuinten lukumäärä, iskutilavuus, ajoneuvon leveys, omamassa ja kok.massa on ilmoitettu.
Eli kysymys kuuluu: omistanko hyvinkin himoitut A-paperit? vai muuten
vaan "tehottoman" auton
Käyttöönottopäivä 00.00.1987
Käyttöönottopäivä 00.00.1987
C180, -99
190E, -87
190E, -87
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Miten muuten nykyään menee tuo muutoskatsastaminen? AKE:a kun ei enää ole, enkä ole myöskään löytänyt näitä "vanhoja sääntöjä" paitsi FINLEX:stäthabandit^ kirjoitti:Kylläpä siellä "suurimman sallitun" tehon ruudussa pitäisi olla pelkästään se A, joka meinaa ahdettua. Tämäkään ei silti aina takaa "rajattomia" tehoja ahdetulla moottorilla.
Trafin sivuilta löytyy vain pitkä lista joista mainintana tämä:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... skatsastus
ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos
Aika pelkistetty
C180, -99
190E, -87
190E, -87
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Auton ahtaminen, tai välijäähdyttimen lisääminen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ajoneuvon teho saa nousta mallisarjan tehokkaimpaan nähden + 20%, paino saa nousta +25% ja iskutilavuus +20%. Tällöin ajoneuvo on muutettava alustan, ohjauksen ja jarrujen osalta vastaamaan mallisarjan tehokkainta autoa. Vaihdettavan moottorin tulee täyttää päästöjen osalta ne vaatimukset, kuin mitä kohdeajoneuvokin täyttää. Eli esim. 1992 vuoden autoon et saa asentaa 1979-vuoden konetta.migaaa kirjoitti:Miten muuten nykyään menee tuo muutoskatsastaminen? AKE:a kun ei enää ole, enkä ole myöskään löytänyt näitä "vanhoja sääntöjä" paitsi FINLEX:stäthabandit^ kirjoitti:Kylläpä siellä "suurimman sallitun" tehon ruudussa pitäisi olla pelkästään se A, joka meinaa ahdettua. Tämäkään ei silti aina takaa "rajattomia" tehoja ahdetulla moottorilla.
Trafin sivuilta löytyy vain pitkä lista joista mainintana tämä:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... skatsastus
ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos
Aika pelkistetty
Vähäpäästöisissä vaatimukset vielä tarkempia, niissäkin tosin moottoreiden vaihdot sallittuja. Vähäpäästöiseen ajoneuvoon saa vaihtaa alunperin vähäpäästöisestä ajoneuvosta olevan moottorin, kunhan siinä vaihdetaan kaikki päästöihin vaikuttavat apulaitteet mukana. Jos vähäpäästöiseen moottoriin on tehty muutoksia, tulee sen tuottamat päästöt mittauttaa esim. VTT:llä (=1000-2000€).
Näin muistelisin. Pääsääntöisesti vähäpäästöisiä ovat kaikki autot vuodesta 1992 eteenpäin (luki sitä sitten rekisteriotteessa tai ei, nykyään ei taida lukea missään autossa vähäpäästöisyydestä mitään), poikkeuksiakin toki on.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
Onneksi ei tarvi murehtia vähäpäästöisen auton rajoitteista, mutta alkuperäistä topicciani lainaten mietityttää vieläkin tuo miksi rekisteriote on niin vajaavainen sataysikympin osalta. Onko muillakin tehojen kohta tyhjä?thabandit^ kirjoitti:Auton ahtaminen, tai välijäähdyttimen lisääminen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ajoneuvon teho saa nousta mallisarjan tehokkaimpaan nähden + 20%, paino saa nousta +25% ja iskutilavuus +20%. Tällöin ajoneuvo on muutettava alustan, ohjauksen ja jarrujen osalta vastaamaan mallisarjan tehokkainta autoa. Vaihdettavan moottorin tulee täyttää päästöjen osalta ne vaatimukset, kuin mitä kohdeajoneuvokin täyttää. Eli esim. 1992 vuoden autoon et saa asentaa 1979-vuoden konetta.migaaa kirjoitti:Miten muuten nykyään menee tuo muutoskatsastaminen? AKE:a kun ei enää ole, enkä ole myöskään löytänyt näitä "vanhoja sääntöjä" paitsi FINLEX:stäthabandit^ kirjoitti:Kylläpä siellä "suurimman sallitun" tehon ruudussa pitäisi olla pelkästään se A, joka meinaa ahdettua. Tämäkään ei silti aina takaa "rajattomia" tehoja ahdetulla moottorilla.
Trafin sivuilta löytyy vain pitkä lista joista mainintana tämä:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... skatsastus
ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos
Aika pelkistetty
Vähäpäästöisissä vaatimukset vielä tarkempia, niissäkin tosin moottoreiden vaihdot sallittuja. Vähäpäästöiseen ajoneuvoon saa vaihtaa alunperin vähäpäästöisestä ajoneuvosta olevan moottorin, kunhan siinä vaihdetaan kaikki päästöihin vaikuttavat apulaitteet mukana. Jos vähäpäästöiseen moottoriin on tehty muutoksia, tulee sen tuottamat päästöt mittauttaa esim. VTT:llä (=1000-2000€).
Näin muistelisin. Pääsääntöisesti vähäpäästöisiä ovat kaikki autot vuodesta 1992 eteenpäin (luki sitä sitten rekisteriotteessa tai ei, nykyään ei taida lukea missään autossa vähäpäästöisyydestä mitään), poikkeuksiakin toki on.
C180, -99
190E, -87
190E, -87