W201 -> om603 asennus ja katsastus ?

Vastaa Viestiin
Kapanos
Viestit: 1
Liittynyt: 11.11.2011 9:50
Paikkakunta: Kirkkonummi

W201 -> om603 asennus ja katsastus ?

Viesti Kirjoittaja Kapanos »

Koitin selailla foorumia mutta ei löytynyt varsinaista vastausta,

Eli auto on -89 190D 2.5. Kohta pitäisi putkauttaa tuo Om603 turbo diesel mylly paikalleen

Tarvitseeko minkä ikäiseen mersuun ABS jarrut? Vakaajat? Mistä mallista? Kaikki tarpeellinen tieto otetaan vastaan.
Käyn konttorilta kysymässä, mutta sieltä saa välillä niin ristiriitaista tietoa..

Jostain koitin onkia tietoa ja etujarrujen vaihto jäähdytettyyn malliin niin riittäisi??

Myös kaikki tieto koneen istuttamiseksi otetaan vastaan.

Kiitos

Karri
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

tarvitset vaan penkityspaperin ellei kone ole vakio jne. absia ei tarvitte. koneen tehot saa nousta 20% vakiosta niin ei tarvii jarrupäivityksiä jne. mallisarjan tehokkaimpaan verratessa pitää alustaa modata sitä vastaavaksi niin silloin saat taas sen 20% tehonlisäystä.

jarrut kannattaa vaihtaa jo oman turvallisuudenkin kannalta. vakaaja tuossa 2.5l taitaa ollakkin jo riittävän vahva. jousituksesta en ooikeen tiä sanoo mut ei ainakaan multa oo jousiakaan vaadittu koskaan. eli jarruilla saisit jo ilmeisesti päivitettyä mallisarjan tehokkaimmaksi :wink:

w124 vakaajista kun katkasee noin 3cm palat pois niin menee heittämällä pikkumersuunki :wink: näin itelle tein kun tahdoin jämymmän vakaajan.
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

koneen tehot saa nousta 20% vakiosta niin ei tarvii jarrupäivityksiä jne.
Mikäs prosenttisääntö tämä on ? :shock:
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

dealer kirjoitti:
koneen tehot saa nousta 20% vakiosta niin ei tarvii jarrupäivityksiä jne.
Mikäs prosenttisääntö tämä on ? :shock:
tarkotin että auton tehot saa nousta tuon 20% jne.. kuka sitäny ilman tehonnousua alkaisi konetta ees vaihtamaan :shock:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

tarkotin että auton tehot saa nousta tuon 20% jne.. kuka sitäny ilman tehonnousua alkaisi konetta ees vaihtamaan
Minun mielestäni tehot saa nousta enintään siihen lukemaan mitä vertailutodistuksessa on.
Jarrut ym. pitää tarvittaessa päivittää vastaamaan ajoneuvoa johon verrataan vaikkei teho nousisi kuin yhden hevosvoiman.
Ainakin omassa tdt:ssä verrattiin 300 bensaan kun penkkilappu oli 168 hv, sehän olisi mahtunut 20% sisään...

Mikä on vertailuajoneuvo jos laittaa 201:een OM603 turbon jossa vähintään vakiot 147 hv ?
Ilmeisesti 260 bensa, niissä on kuulemma vakiona ABS joten ne joutuisi asentamaan ja tekemään muitakin jarrumuutoksia.
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

viewtopic.php?t=4235 tuon kun kahlaa läpitte niin viisastuu varmaan jo paljon mutta mutta.. tuo on vähän kats konttorikohtaistakin tuo hommeli että paljoko tehot saa nousta jne mutta en kiellä ettenkö saattaisi olla väärässäkin. ilman abseja ku ei oo mun tarvinnu vielä koskaan katastella ja en tiä oikeen että missämallissa ne olivat vakioinakin jo :?

eihän sillekkään oikeen mitään mahda jos turbo on vaihdettu ja autosta löytyykin voimaa enää 120hv :lol: toki saattavat alkaa akelta asti kyselemään että mikäs tämä tämmönen viritys oikein on kun tehoja ja ominaisuuksia on mukamas vain huononnettu. katsastus asemalta saat tiedot parhaiten :wink: joissakin paikoissa vaativat jos vaikka ja minkälaista todistetta ja toisissa ne kattoo omista kirjoistaan että minkäsmoista jarrulevyä tms kuuluu olla missäkin vertailumallissa.empäs tosiaan ees tienny että kääpiötä ei oo tehty ilman abseja tehokkaampana :shock: .muistelisin et velipojan 124 300dee leimattiin 180 heppaseksi ja siinä ei ollu abseja..ei voi tarkkoja juttuja muistaa, etujarrut se päivitti ja täysi työ oli saada se alle 200heppaseksi :lol:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:
tarkotin että auton tehot saa nousta tuon 20% jne.. kuka sitäny ilman tehonnousua alkaisi konetta ees vaihtamaan
Minun mielestäni tehot saa nousta enintään siihen lukemaan mitä vertailutodistuksessa on.
Jarrut ym. pitää tarvittaessa päivittää vastaamaan ajoneuvoa johon verrataan vaikkei teho nousisi kuin yhden hevosvoiman.
Ainakin omassa tdt:ssä verrattiin 300 bensaan kun penkkilappu oli 168 hv, sehän olisi mahtunut 20% sisään...

Mikä on vertailuajoneuvo jos laittaa 201:een OM603 turbon jossa vähintään vakiot 147 hv ?
Ilmeisesti 260 bensa, niissä on kuulemma vakiona ABS joten ne joutuisi asentamaan ja tekemään muitakin jarrumuutoksia.

2.6 on saanut ilman abs:ää 201 koriin, joten 166hp asti sais ilman lukiutumatomia. Jostain kaivoin aikoinaan tiedon että ensimmäiset 1-x kpl kuustoiistavenasia on ollut ilman ABS mutta niitä ei ole tuotu suomeen.

Eipä tuo liene mahotonta asentaa abs jos on purkuauto vieressä mistä saa kaiken?

Lakihan on outo, koska vaparia saa virittää muttei tarvitse teholappua koska arvioidaan että muutos niin pieni. Mutta turbo vaikka 0.3 ahdoilla on heti laiton jos ei ole lappua. esim 2l koneesta saa n.200hp vaparina jos on pakko. Turbolla ja pikkuahdolla voi saada vain 170hp samasta myllystä.

Lisäksi mallisarjan tehoikkaampaa saa virittää +20%. Mikä tässä kumoaa fysiikan lait ? Samalla lailla fysiikan lait vaikuttaa auton jarruihin oli siinä mikä tahansa tekniikka alunperin. Mikä ihmeen erivapaus on lisätä tehoa ilman jarrujen ja alustan muutosta jos viritetään tehokkaamman tekniikkaa. Sama pitäisi olla kaikissa, mutta kun ei ole. Eläköön suomi!
Nozzz
Viestit: 546
Liittynyt: 27.6.2007 15:50
Paikkakunta: Siikalatvassa

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

seurattu on vähäse aikaa.. ja suomi on paska maa autoilun suhteen!

mitä ite oon käsittännä näistä hommista, niin tietyn auton tehot, eli vaikka 2.3 bensa, ja virität 200d mersua turbolla, hommaat teho lapun joka menee 2.3 bensan tehoihin / alle, --> pistää samat alustan osat kuin 2.3 bensassa ja ollaan onnellisia kaikki..
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä
® Mesen Coupeklubi
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 779/1998
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Muutokset:
http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/1998/19980779
-----
AKE - Henkilö- ja pakettiautojen rakennemuutokset
Moottorin vaihto
Moottorinvaihdon edellytyksiä
Moottorin muuttaminen
Moottorin vaihto tai muutos ja pakokaasupäästöt
Moottorin vaihdon yhteydessä vaadittavat dokumentit

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... ottori.htm
-----
AKE
Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muut- tamisesta (779/1998)
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201”