Kirjoitan tänne muistiin pienen rempan, jonka tein W201:n virta- ja rattilukkoon. Termit ja määreet, joita käytän ko lukkojen remontin selostuksessa, ovat täysin amatöörimäisiä ja eivät välttämättä päde kaikin osin, mutta minä sain ainakin lukot kuntoon seuraavin toimenpitein.
Oireet: A. Virta-avain takerteli pesässään/lukkosylinterin sisällä käännettäessä avainta (autolla ajettu 265 000 km)
B. Rattilukko meni päälle virta-avaimen nolla-asennossa jo ennen avaimen nostamista - rattilukko saa kytkeytyä päälle vasta, kun avain vedetään pesästään
Korjaus:
A.
1. Lukkosylinteri irti aiemmissa viesteissä kuvatulla kaksiosaisella 2 mm viistepäisellä rautalangalla (kuvia aiemmissa viesteissä).
2. Lukkosylinteri auki irrottamalla (kuva, kohta A) pieni putkisokka 2 mm kuusiokoloavaimesta kolmiomaiseksi teroitetulla piikillä. Piikki työnnetään/lyödään tiukasti putkisokkaan ja varovasti pyörittäen vedetään putkisokka pois.
3. Avainpuolen pään huulloslevy, jossa putkisokka oli, irtoaa.
4. Sitten varovasti lukkosylinteri kankaan päälle ja sylinterin peräpäästä sisus haittoineen vedetään varovasti ulos – niin että jokainen haitta tuetaan sormin ja ettei haitta ja älyttömän pieni jousi lennä häveyksiin. Sylinterin kädessä ollessa haittoineen ruiskautetaan sylinteriin esim. crc:tä, jotta haitat alkavat liikkumaan vapaasti. ÄLÄ PÄÄSTÄ HAITTOJA TULEMAAN ULOS JA TIPPUMAAN ! Lukkosylinteri kannattaa kylläkin pestä liuottimella varovasti.
5. Sitten lukkosylinteri haittoineen käsissä avain työnnetään varovasti paikoilleen – huomataan miten haitat nousevat liian korkealle lukkosylinteritason yli ja näin estyy avaimen vapaa kierto sylinterissä silloin, kun haitat putkineen ovat lukkosylinterissä paikoillaan. Haittojen korkeallenouseminen johtuu siitä, että joko avain on kulunut ja/tai haitat ovat kuluneet.
6. Otetaan avain pois ja asetetaan haittaputki paikoillaan olevine haittoineen kankaalle takaisin. Sitten vuorotellen haitta vedetään irti putkesta yksitellen varovasti - viilataan jokaisen haitan selästä liikaa messinkiä pois sen verran ja vain sen verran, että lopulta, kun osat ovat kasassa avain voi kääntyä vapaasti pesässään. Huomaa, että haitan ponnistimena on erittäin pieni jousi alla ja älä sotke haittojen järjestystä.
7. Viilauksen jälkeen kokeile avainta ja sitten työnnä haittaputki haittoineen takaisin sylinteriin – testaa lukon toimintaa avaimella.
8. Jos avain toimi moitteettomasti rasvaa hieman lukkoa ja kasaa päätylevy putkisokalla varmistaen. Lukon pitäisi nyt toimia pitkät kilometrit.
B.
1. Kuvassa näkyvä tappi B lukkosylinterissä vastaa paikoillaan ollessaan rattilukko mekanismiin ja virta-avaimen poisvedon yhteydessä vapauttaa/laukaisee rattilukon tapin lukitusasentoon. Tapin vastekappaleen urassa lukkopohjassa on eräänlainen nokka ja sen kuluminen aiheuttaa sen, että rattilukko pääsee laukeamaan ja lukkiutumaan jo avaimen nolla-asennossa.
2. Naputtelin lukkosylinterissä olevan tapin (B) päähän päälle vanhasta radioantennista noin 0,5 cm pitkän koroke/paksunnoksen kuvan B kohdan seutuun. Paksunnos kulunutta vastapuolen nokkaa vasten korjaa tilanteen niin, että rattilukko pääsee laukeamaan nyt vasta sitten, kun avain vetäistään pesästään kuten sen kuuluukin toimia.
yst tv Josaa
W201 VIRTALUKON JA RATTILUKKOVIAN KORJAAMINEN
W201 VIRTALUKON JA RATTILUKKOVIAN KORJAAMINEN
ENTISET:
W 115, 220d
W 123,200d
W 201,190 E
W 202,220d
W 203,220cdi
W 201,190d,vm. -89, vv.02-16
W 220,320cdi,vm. -03, vv.12-18
Nykyiset:
W 212, 220cdi BlE vm.-10, vv. 18-
W 221, 350cdi Ble vm.-10, vv.21-
W 115, 220d
W 123,200d
W 201,190 E
W 202,220d
W 203,220cdi
W 201,190d,vm. -89, vv.02-16
W 220,320cdi,vm. -03, vv.12-18
Nykyiset:
W 212, 220cdi BlE vm.-10, vv. 18-
W 221, 350cdi Ble vm.-10, vv.21-
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Viesti Kirjoittaja Easy Rider »
Toimii myös oviin ja luukkuihin. Huomattava vain että tiirikointi on helpompaa toimenpiteen jälkeen, eli vähäisestä varkaussuojasta tulee liki olematon. Rosmohan ei sitä toki huomaa ennen kuin kokeilee.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin
2 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- TERVETULOA
- ↳ TERVETULOA!
- Yritysesittelyt
- ↳ MBKoskinen.fi
- ↳ KL - Varaosat
- ↳ Huoltokeskus Lintonen
- ↳ Autopalvelu Parkkila Oy
- ↳ T:mi Jukka Rajalampi
- ↳ Race.Fi
- Yleinen keskustelu
- ↳ Varastettua
- ↳ On Topic
- ↳ Koti, puutarha ja nikkarointi.
- ↳ Kyselyt ja utelut
- ↳ Keskustelua muista merkeistä
- ↳ Arkielämän koukeroita
- ↳ Matkailu & miitit
- ↳ Pienet ja pärisevät
- ↳ Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus
- ↳ Linttaklubi
- Kauppatori
- ↳ Myydään / vaihdetaan autot
- ↳ Myydään / vaihdetaan osat
- ↳ Myydään / vaihdetaan renkaita sekä vanteita
- ↳ Myydään / vaihdetaan muuta
- ↳ Lahjoitetaan
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan autot
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan osat
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan renkaita sekä vanteita
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan muuta
- ↳ Vuokrataan
- ↳ Kauppatori
- Tekniikkaosasto
- ↳ Mikä on autoni W-tyyppi?
- ↳ Mersutiedon Mekka, mese.fi:n oma wikitietokanta
- ↳ Yleinen tekniikkakeskustelu
- ↳ Auton rakentelu, projektit & äänentoisto
- ↳ Super-Turbot
- ↳ B1tt1n1kkar1t
- ↳ Pesu, puunaus & fiksaus
- ↳ Oldtimers
- ↳ W123, sedan, coupe, farmari, lang
- ↳ W123 moottori
- ↳ W123 voimansiirto
- ↳ W123 alusta
- ↳ W123 jarrut
- ↳ W123 kori
- ↳ W123 sähkö
- ↳ W123 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang
- ↳ W124 moottori
- ↳ W124 voimansiirto
- ↳ W124 alusta
- ↳ W124 jarrut
- ↳ W124 kori
- ↳ W124 sähkö
- ↳ W124 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W201
- ↳ W201 moottori
- ↳ W201 voimansiirto
- ↳ W201 alusta
- ↳ W201 jarrut
- ↳ W201 kori
- ↳ W201 sähkö
- ↳ W201 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W210 / 208 moottori
- ↳ W210 / 208 voimansiirto
- ↳ W210 / 208 alusta
- ↳ W210 / 208 jarrut
- ↳ W210 / 208 kori
- ↳ W210 / 208 sähkö
- ↳ W210 / 208 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W202, sedan, farmari
- ↳ W202 moottori
- ↳ W202 voimansiirto
- ↳ W202 alusta
- ↳ W202 jarrut
- ↳ W202 kori
- ↳ W202 sähkö
- ↳ W202 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W211 / W209 / W219 moottori
- ↳ W211 / W209 / W219 voimansiirto
- ↳ W211 / W209 / W219 alusta
- ↳ W211 / W209 / W219 jarrut
- ↳ W211 / W209 / W219 kori
- ↳ W211 / W209 / W219 sähkö
- ↳ W211 / W209 / W219 lämmitys, ilmastointi.
- ↳ W203 / R170, sedan, farmari, avo
- ↳ W203 / R170 moottori
- ↳ W203 / R170 voimansiirto
- ↳ W203 / R170 alusta
- ↳ W203 / R170 jarrut
- ↳ W203 / R170 kori
- ↳ W203 / R170 sähkö
- ↳ W203 / R170 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo moottori
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo voimansiirto
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo alusta
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo jarrut
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo kori
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo sähkö
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo lämmitys / ilmastointi
- ↳ W204 / R171, sedan, farmari, avo
- ↳ W204 / R171 moottori
- ↳ W204 / R171 voimansiirto
- ↳ W204 / R171 alusta
- ↳ W204 / R171 jarrut
- ↳ W204 / R171 kori
- ↳ W204 / R171 sähkö
- ↳ W204 / R171 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W213 sedan, farmari,coupe, avo
- ↳ w213 moottori
- ↳ W213 voimansiirto
- ↳ W213 alusta
- ↳ w213 jarrut
- ↳ W213 kori
- ↳ w213 sähkö
- ↳ W213 lämmitrys, ilmastointi
- ↳ W221 / W216
- ↳ W221 / W216 moottori
- ↳ W221 / W216 voimansiirto
- ↳ W221 / W216 alusta
- ↳ W221 / W216 jarrut
- ↳ W221 / W216 kori
- ↳ W221 / W216 sähkö
- ↳ W221 / W216 lämmitys / ilmastointi
- ↳ W205
- ↳ W126 sedan, coupe / R & C 107
- ↳ W126 / R & C 107 moottori
- ↳ W126 / R & C 107 voimansiirto
- ↳ W126 / R & C 107 jarrut
- ↳ W126 / R & C 107 alusta
- ↳ W126 kori / R & C 107
- ↳ W126 / R & C 107 sähkö
- ↳ W126 / R & C 107 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W140 / R129, sedan, coupe, avo
- ↳ W140 / R129 moottori
- ↳ W140 / R129 Voimansiirto
- ↳ W140 / R129 alusta
- ↳ W140 / R129 jarrut
- ↳ W140 / R129 kori
- ↳ W140 / R129 sähkö
- ↳ W140 / R129 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W220 / W230 / W215
- ↳ W220 / W230 / W215 moottori
- ↳ W220 / W230 / W215 voimansiirto
- ↳ W220 / W230 / W215 alusta
- ↳ W220 / W230 / W215 jarrut
- ↳ W220 / W230 / W215 kori
- ↳ W220 / W230 / W215 sähkö
- ↳ W220 / W230 / W215 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W168
- ↳ W168 moottori
- ↳ W168 voimansiirto
- ↳ W168 alusta
- ↳ W168 jarrut
- ↳ W168 kori
- ↳ W168 sähkö
- ↳ W168 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W169
- ↳ W169 moottori
- ↳ W169 voimansiirto
- ↳ W169 alusta
- ↳ W169 jarrut
- ↳ W169 kori
- ↳ W169 sähkö
- ↳ W169 lämmitys, ilmastointi
- ↳ Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit
- ↳ Moottorit
- ↳ Voimansiirto
- ↳ Alusta
- ↳ Jarrut
- ↳ Kori
- ↳ Sähköt
- ↳ Lämmitys, ilmastointi
- English Forum
- ↳ Technical discussion
- ↳ Off Topic
- ↳ English Forum
- Arkisto
- ↳ Tule Lada viestin lahjoittajaksi sydänlapsille
- ↳ Yhdistyksen säännöt
- ↳ Lada on topic