W201 VIRTALUKON JA RATTILUKKOVIAN KORJAAMINEN

Vastaa Viestiin
Avatar
josaa
Viestit: 84
Liittynyt: 31.8.2012 19:38
Paikkakunta: Kuopio

W201 VIRTALUKON JA RATTILUKKOVIAN KORJAAMINEN

Viesti Kirjoittaja josaa »

Kirjoitan tänne muistiin pienen rempan, jonka tein W201:n virta- ja rattilukkoon. Termit ja määreet, joita käytän ko lukkojen remontin selostuksessa, ovat täysin amatöörimäisiä ja eivät välttämättä päde kaikin osin, mutta minä sain ainakin lukot kuntoon seuraavin toimenpitein.

Oireet: A. Virta-avain takerteli pesässään/lukkosylinterin sisällä käännettäessä avainta (autolla ajettu 265 000 km)
B. Rattilukko meni päälle virta-avaimen nolla-asennossa jo ennen avaimen nostamista - rattilukko saa kytkeytyä päälle vasta, kun avain vedetään pesästään

Korjaus:
A.
1. Lukkosylinteri irti aiemmissa viesteissä kuvatulla kaksiosaisella 2 mm viistepäisellä rautalangalla (kuvia aiemmissa viesteissä).

2. Lukkosylinteri auki irrottamalla (kuva, kohta A) pieni putkisokka 2 mm kuusiokoloavaimesta kolmiomaiseksi teroitetulla piikillä. Piikki työnnetään/lyödään tiukasti putkisokkaan ja varovasti pyörittäen vedetään putkisokka pois.

3. Avainpuolen pään huulloslevy, jossa putkisokka oli, irtoaa.

4. Sitten varovasti lukkosylinteri kankaan päälle ja sylinterin peräpäästä sisus haittoineen vedetään varovasti ulos – niin että jokainen haitta tuetaan sormin ja ettei haitta ja älyttömän pieni jousi lennä häveyksiin. Sylinterin kädessä ollessa haittoineen ruiskautetaan sylinteriin esim. crc:tä, jotta haitat alkavat liikkumaan vapaasti. ÄLÄ PÄÄSTÄ HAITTOJA TULEMAAN ULOS JA TIPPUMAAN ! Lukkosylinteri kannattaa kylläkin pestä liuottimella varovasti.

5. Sitten lukkosylinteri haittoineen käsissä avain työnnetään varovasti paikoilleen – huomataan miten haitat nousevat liian korkealle lukkosylinteritason yli ja näin estyy avaimen vapaa kierto sylinterissä silloin, kun haitat putkineen ovat lukkosylinterissä paikoillaan. Haittojen korkeallenouseminen johtuu siitä, että joko avain on kulunut ja/tai haitat ovat kuluneet.

6. Otetaan avain pois ja asetetaan haittaputki paikoillaan olevine haittoineen kankaalle takaisin. Sitten vuorotellen haitta vedetään irti putkesta yksitellen varovasti - viilataan jokaisen haitan selästä liikaa messinkiä pois sen verran ja vain sen verran, että lopulta, kun osat ovat kasassa avain voi kääntyä vapaasti pesässään. Huomaa, että haitan ponnistimena on erittäin pieni jousi alla ja älä sotke haittojen järjestystä.

7. Viilauksen jälkeen kokeile avainta ja sitten työnnä haittaputki haittoineen takaisin sylinteriin – testaa lukon toimintaa avaimella.

8. Jos avain toimi moitteettomasti rasvaa hieman lukkoa ja kasaa päätylevy putkisokalla varmistaen. Lukon pitäisi nyt toimia pitkät kilometrit.

B.
1. Kuvassa näkyvä tappi B lukkosylinterissä vastaa paikoillaan ollessaan rattilukko mekanismiin ja virta-avaimen poisvedon yhteydessä vapauttaa/laukaisee rattilukon tapin lukitusasentoon. Tapin vastekappaleen urassa lukkopohjassa on eräänlainen nokka ja sen kuluminen aiheuttaa sen, että rattilukko pääsee laukeamaan ja lukkiutumaan jo avaimen nolla-asennossa.
2. Naputtelin lukkosylinterissä olevan tapin (B) päähän päälle vanhasta radioantennista noin 0,5 cm pitkän koroke/paksunnoksen kuvan B kohdan seutuun. Paksunnos kulunutta vastapuolen nokkaa vasten korjaa tilanteen niin, että rattilukko pääsee laukeamaan nyt vasta sitten, kun avain vetäistään pesästään kuten sen kuuluukin toimia.

yst tv JosaaKuva
ENTISET:
W 115, 220d
W 123,200d
W 201,190 E
W 202,220d
W 203,220cdi
W 201,190d,vm. -89, vv.02-16
W 220,320cdi,vm. -03, vv.12-18
Nykyiset:
W 212, 220cdi BlE vm.-10, vv. 18-
W 221, 350cdi Ble vm.-10, vv.21-
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Toimii myös oviin ja luukkuihin. Huomattava vain että tiirikointi on helpompaa toimenpiteen jälkeen, eli vähäisestä varkaussuojasta tulee liki olematon. Rosmohan ei sitä toki huomaa ennen kuin kokeilee.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201”