Kesäkuun alussa ensimmäinen kesätyötili poltteli taskussa, ja suunnitelmissa oli hankkia mieleinen diesel-auto. Ja takapotkusta plussat, ja volkkareista ja VAG-konsernin tuotteista en välitä niin jäähän siihen joitain malleja kuten Omega ja Mb. W124 olisi äijä vehje, mutta näin käyttöautoksi halusin jotakin nykyaikaisempaa, mutta kuitenkin ei mitään huipputeknoligiaa mitä ei voi ilman tietokonetta korjata. Ja tottakai. Mun budjetilla, eli hinta piti olla alle 2000e.
Sopiva kaarakin löytyi (Omega 2.5TD kaikilla varusteilla), mutta pikaisen googletuksen jälkeen kävi selväksi että en rupea katteleen keulalla tuota BMW:n kakspuolikasta diisseliä. Nettiauton selaus jatkui, ja kas. Ylivieskassa myynnissä C-sarjan Mercedes. Kuvissa näytti kohtuun siistiltä. Soittelin omistajalle ja muiden varauksien edelle pääsin ja seuraavana päivänä katsomaan autoa. Keväällä minulla ei ollut korttia (eikä muuten ole kun tätä kirjoitan), niin kaveri lähti mukaan varmuuden vuoksi jos vaikka kaupat syntyisivät. No, navigaattori neuvoi talon pihaan ja sieltähän avautuikin kattava määrä tähdellisiä autoja mm. 123 ja 124 korisia farmareina ja sedaneina, ja tais olla 124 ambulanssikin siinä pihalla.
Renkaanpotkimista ja ovien paukuttamista. Ulkonäkö ainakin kärsinyt niinkuin myyjä sanoi. Ruostetta on. Naarmuja on. Lommoja on. Auto kuitenkin vaikuttaa myyjän puheiden mukaiselta, joten koeajon kautta rahat myyjän kouraan ja paperien tekoon. 1750e muistaakseni köyhdyin. Tiiä sitten onko paljon vai vähän.
Hymy korvissa lähdimme ajeleen. Tai miten sen nyt ottaa. Polttoaine mittari näytti nollaa ja jännäsimme että pääsemmekö asemalle asti. No päästiin. Ja kärkkäisellä oli halpaa ainettakin (1.42e/litra), joten pärstävärkki kääntyi hymyyn ja mittarikin nousi! Siinä sitten ajeltiin kotiinpäin Mersunomistajana johtotähti ilmaa halkoen.
Tässä parit kuvat ostokunnossa, joskin jo pestynyä (muistaakseni).




Kuvissa auto on pesty juuri, joten ruosteet ei näy. Mutta niitä kuitenkin löytyy mm. maskin yläreunasta, vänkärin ovesta, peräkontin luukusta kilven yläpuolelta jne. Pienempiä ruostekuplia löytyy ympäri autoa kun rupeaa kattomaan. En tiiä uskallanko mennä hiekkapuhaltaan konepellin ruostekohtaa sillä pelkään että menee läpi.. No sitte hitsataan konepeltiä.

Luin foorumilta näistä cdi-moottoreista ja selväksi kyllä kävi tämä tyyppivika: suutinten pohjatiivisteiden vuotaminen. No nappasin suojat irti ja pikiähän siellä oli... kävin ostamssa veholta varaosat, kysymässä dieselturuselta vinkit sekä hain naapurista momenttiavaimen lainaan. Päivän rapsuttelin pikeä pois ja varsinaisessa korjauksessa ei kauan mennyt. Sai siinä tosin jonkunaikaa sahata kujatietä ees taas, ennenkuin jokainen suutin oli pompannut kolosta pois. Vaihdoin prikat ja pultit ja vielä ei ole ainakaan ruvennut vuotamaan vaikka autolla on sen jälkeen ajettu n. 5000km.. Kuitenkaan moottorin suojakoppia en oo uskaltanut laittaa paikoilleen.


Suuttimet irti.
Auto on suomiauto, jonka varmaan voi kilvistä päätellä. Ostohetkellä rullattu jotakin 488tkm, ja Kuopion siivouspalvelu ostanut uutena. Varusteitakin ilmeisesti jonkun verran ruksattu. Ainakin vakkari ja manuaali-ilmastointi löytyypi, mutta niistä vain ensimmäiseksi mainittu toimii. Äitin kans kuurattiin sisustaa varmasti useamman tunnin ja kylläpäs se oli likainen! Ja toivottavasti se puhistu..
Elokuun alussa käytiin Mersulla Lapissa ja Norjassa. Matkaa kertyi 2152km ja hyvin CDI kuljetti eteenpäin. Keskikulutus mennessä 5.8l/100km ja tullessa 5.6/100km. Mielestäni ei paha. Kuitenkin neljä miestä kyydissä, sekä matkatavarat ja nuo Pohjois-Suomen vasta -ja myötämäet ei varmaan ainakaan laske kulutusta. Yhden kerran jokin oire siihen tuli, kun kävi tyhjäkäynnillä n. 5 sekunttia kolmella sylinterillä. Mersun kuitenkin korjasin itse itsensä.


Elokuu koitti, ja päätin koittaa katsastusta. Olin positiivisesti yllättynyt kun viat mahtui ensimmäiselle sivulle. Sivuvilkun lasi ja takakoiranluut oli vain kirjoitettu muistiin. Uusintanäyttö korjatuilla osilla, ja leima tuli.
Nyt tähän päivään mennessä olen huoltanut/korjannut seuraavat asiat:
- moottoriöljyt ja suodatin
- termostaatti
- koiranluut
- polttoainesuodatin
- pissapojan moottori
- suuttimien pohjatiivisteet ja pultit. ¨
- ilmansuodatin
- kiertovesipumppu
Semmosta. Kirjoittelen.