Millaiset kaiuttimet w202 hattuhyllylle

-230k-
Viestit: 85
Liittynyt: 10.2.2011 18:53
Paikkakunta: naantali

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Tuo alpinen mankka on varsin hyvä hintasekseen. Voin suositella.
Temee
Viestit: 27
Liittynyt: 30.10.2011 22:15

Viesti Kirjoittaja Temee »

Jees, kyselin tos tarjouksia muutamasta paikasta nii lupasivat

Focal SOLID 4 vahvistimen / 199e
ALPINE CDE-123R SOITIN 2xUSB / 179e
FOCAL 165A1 6.5 2-TIE ERILLISSARJA / 99e

Yhteishintaan 460e sisältäen postikulut

Eli oliskoha tollane setti näi alkuu hyvä? :)
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

juu on se ihan ok.

tuota pystyy laajentamaan halutessaan hyvinkin. hyvä vahvistin ja mankka. ja kaikki focalit joita minulla on ollut ovat olleet hyviä. (ja niitä kaiuttimia on ollut useita vuosien saatossa.. vieläkin on pari jäljellä.. parin myymistä kiroan miksi tyhmyyksissäni niin tein. haha)

ja kun nyt jos uusit mankan, niin tulevaisuudessa voit käyttää vahvistimen takakanavia vaikka subbarille. ja tarvittaessa voit laittaa ne takakaiuttimet sen mankan kautta soimaan (tehoa on enemmän siinä kuin vakio mankassa) koska takakaiuttimet tosiaan ovat usein vain tuomassa "lisätunnelmaa ja filliä" ääneen. :)

kyllä noilla auton jo soimaan saa, ja selvästi paremmin kuin vakio setillä. äänen tarkkuus ja kirkkaus lisääntyy selvästi heti. ja volyymikin ehkä pikkasen :)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Temee
Viestit: 27
Liittynyt: 30.10.2011 22:15

Viesti Kirjoittaja Temee »

Jep!

Aattelin heti valmiiks vetää tosiaa noi 3 rca johtooki soittimelta takakonttii ettei tarvitte sit jos jotaki ostaaa nii ruveta uuestaa kaikkia listoi repimää auki.

Ja saa nähä jos myöhemmin ku rahatilanne paree nii ostaa vaikka tolle vahvistimelle viel takakaiuttimet tai sit subbarin tai sit takakaiuttimet tolle ja toiselle vahvistimelle joku subbari


Sitä viel mietiskelin et monenkoha ampeerin sulake tolle vahvistimelle pitää olla ja miten mä vedän tolle mankalle sit "syötön" eli tuleeko mankallekkin joku sulake ja omal johol vai saaks se virran vahvistimen kautta?
-230k-
Viestit: 85
Liittynyt: 10.2.2011 18:53
Paikkakunta: naantali

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Sulake aina virtajohdon paksuuden mukaan, ei vahvistimen kulutuksen.
Toki aina voi laittaa pienemmän mitä virtakaapelin mukaan tarvitsee.

Laittaisin vaikka 40A,vahvistin ei vie kuin puolet tuosta.
n.21mm2 johtokitissä, jos sellaisen ostaa niin saattaa tulla joku 70A. Se käy myös.

W202 tapauksessa kehottaisin ostamaan virtajohdot metritavarana.
Kun akulta vahvistimelle matkaa metri.

Soittimelle tulee jo tehtaan jäljiltä tottakai virtajohdot ja niitä samoja voi käyttää uudessakin soittimessa ,jossei halua hifistellä.
Itellä alkuperäset johdot oli ISO-standardin liittimillä ni ei ollu ku työntää uuteen mankkaan kiinni.

edit: Muista ne kaiutinsovitteet tilausta tehdessäsi :)
Mersussa menee tosiaan jakosuotimet vaikka hanskalokeron taakse,ei liikaa tilaa mutta mahtuu. diskantit koelaudalle alkuperästen diskanttipaikkojen päälle tai jos mahtuu niin alkuperäisten ritilöiden sisälle.
Ainakaan focal k2 power 165 kr sarjan diskantit ei ritilöitten alle mahtunut.
Temee
Viestit: 27
Liittynyt: 30.10.2011 22:15

Viesti Kirjoittaja Temee »

Aina tulee jotai uutta kysyttävää :D


Vielä tällne juttu et mistähän tuon tietää et mikä niistä johoista on sit se virta johto ku kurkkasin tonne taakse nii siel oli 1 iso liitin mis oli paljo noit pikkusempii johtoi nii mikähä niistä on sit se itse virta johto

Ja radion antenni johto vissii kelpaa/toimii iha normisti
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

niin mankan takana olevasta liittimestä puhe kai? noh.. ISO liitin on standardi. eli kaikissa mankoissa joissa on ISO liitin niin kukin piuha on samassa kohdassa. eli virtajohto on oikeasssa kohdassa uuteenkin mankkaan kun sen ISO töpselin tökkää. näin ainakin olen itse aina uskonut. (tosin useimmin olen vetänyt ihan omat johdotukset aina kun en luottanut tehtaan johtoihin)

tosin.. helpoiten sen testaa multimittarilla jos haluaa tietää. :) tutkii mihin tulee +12v, niin se on virtaliitin tietenkin. :) (yleensä on punainen väriltään.. mutta vakiojohtosarjassa voi olla muidenkin värinen.. se kun kuitenkin lukee siinä "huoltomiehille" tarkoitetussa ohjeistuksessa ne kyseisen automallin värikoodit.)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Temee
Viestit: 27
Liittynyt: 30.10.2011 22:15

Viesti Kirjoittaja Temee »

Noin tuli tilattua

1 x SAK-2001 - Mercedes Benz C-Class - front £14.99
1 x SAK-2002 - Mercedes Benz C-Class - rear £14.99


enklannista, hinta 36e, ei tarvinnu maksaa mitää postikului :O

ja tälläset:

Alpine soitinAlpine CDE-123R ... 179 €
Rainbow SAX 265.20 ... 159 €
Focal Solid 4 ... 199 €

yhteensä 499 euroa.




Ja siitä sit vielä ku ostan joskus varmaa tonne hattuhyllylle jokku koaksiaalit nii eikö

http://www.vaasanykkosradio.fi/store/in ... ts_id=2192


Olis kuitenki paree kun

http://www.vaasanykkosradio.fi/store/in ... ts_id=1866
-230k-
Viestit: 85
Liittynyt: 10.2.2011 18:53
Paikkakunta: naantali

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Hyvä että alkaa projekti edistyä. Ihan Hyvänkuulonen paketti näyttäis tulevan.

Kerran rainbowia tulee eteenkin niin noi saman mallin koksut on varmaan ihan hyvät takana.
Ei yhtä herkät muttai ei takapenkillä tartte kovaa soidakkaan.

Ja Radion antenniliittimiä on uutta ja vanhaa mallia. Jos ei käy eikä mankan mukana tule sovitetta niin saa kyllä joka biltema/hongkong jne. eurolla.

Pääsispä itekki alottamaan hifiprojektia ,mutta ei voi ennenku saa konepellin alla vian kuriin ,Tärkeysjärjestyksessä.
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

myikö myyjä sulle paremman sarjan samantien? fiksu tyyppi että sai puhuttua sut sijottaan hieman enemmän etukaiuttimiin. tai itte päätit sijottaa niiden takakaiuttimien hinnan etupäähän. ne kun on tärkeimmät kaiuttimet mitä sinulla on.

ja tuossa rainbow sarjassa on kivemman kuuloinen diskantti kuin focalin accessissa. siis minun korvaani, koska mä tykkään vaimennetusta ja pehmeästä äänestä itsekin enemmän.. yleensä mulla on säädetty aika paljon vaimeammalle diskantit kuin pitäisi olla ninku "hifi"soundiin. ne jotka haluaa kuulla terävänä diskantit tykkää focaleista.. ne on tarkat ja "kireät" soundiltaan etenkin hyvällä vahvistimella. mä taas tykkään itse kangas ja silkki diskanttien äänistä enemmän ja vaimennan niitäkin reippaasti.

ja noi rainbowt on kuitenkin pärjänneet ihan lehtien testeissäkin hyvin. (olinpa itsellenikin juuri nuo sax sarjalaiset ostamassa edelliseen autoon.. mutta sitten löysin vanhoista kätköistä ehjät diskantit joten ei tarvinnut.. nyt taas mersuun ostin niiden 2tiet ja hyvin soivat vakiopaikoille tarkoitetuiksi korvauskaiuttimiksi.. taitaa muuten olla samat diskantit noissa kaksitiekajareissa mulla kun tossa sax sarjan erillissarjassa on)

testaa ensin miten soivat noilla.. tarviitko niitä koksuja taakse lainkaan.. vai sijoitatko suoraan bassokaiuttimeen. :) pyydä vaikka joskus joltain lainaksi subbarikaiutinta tai kaupasta testiksi siinä pihalla että miten se ääni eroaa bassolla ja ilman. ihan sillä focalin vahvarilla. :)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Temee
Viestit: 27
Liittynyt: 30.10.2011 22:15

Viesti Kirjoittaja Temee »

Tietääks kukaa muute et miten tehokkaat noi w202 "perus" kaiuttimet on
Temee
Viestit: 27
Liittynyt: 30.10.2011 22:15

Viesti Kirjoittaja Temee »

Kuvaa saa suuremmaks ku klikkaa 2 kertaa

Kuva

Ajan kuluks piirsin, eli tos kaikkitarpeelline? ei kai tarvi mitää konkkaa tms pistääe enää? ja noi poikkipinta alat ja sulake hyvä kokoset?

ku pitäs mennä ostaa noi piuhat ja sulake motonetistä
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

joo.. kyl mä luulen että noin on ihan hyvä.

rca johtojen mukana vielä pitäisi mennä se herätevirta sille vahvistimelle.. (antenna remote tms) osassa rca johdoissa on keskellä sellainen johto sitä varten.. itse vain olen pitänyt sitä aivan liian surkeana (liian ohut ja heikko johto) ja asentanut oman johdon itse.. teipannut sen vain siihen rca johtoon ettei eksy matkalla.

ja jos sitä kaiutin piuhaa sattuu jäämään ylimääräistä (sitä kannattaa ostaa tarpeeksi) niin silläkin sen voi vetää.. käyttää vain toista niistä kahdesta. (tai vetää minkä tahansa yksinkertaisen taipuisan kuparijohdon sen sijasta.) ja hyvät juotokset tai liitokset mankan päähän myös tälle johdolle.

eikä se haittaa jos vahvemmankin virtajohdon otat. tuo 16mm2 riittää kyllä noille tehoille koska on noin lyhyet johdot. mutta jos aiot myöhemmin ehkä vielä hankkia toisen vahvistimen niin silloin voisi harkita samantien hieman isompaa virtajohtoakin heti ensi asennuksessakin. (sitten myöhemmin vain teet/hankit jakoblokin josta jaat virrat vahvistimille.. ja vaihdat sulakkeen isompaan. tai sitten ostat taas uuden virta ja maa johdot ja sulakepesän ja sulakkeen sille toiselle vahvistimelle.)

entäs nuo johtojen kiinnitys akkuun ja vahvistimeen.. onko liittimiä olemassa? miten saat sen maadotus kaapelin kiinni? isoreikäinen liitin siihenkin tarvitaan jos pultin alle ajattelit.. pelkkä johto ei pysy.

entä virtajohdon kiinnitys akkuun? pultin alle kai silloinkin menossa joten tarvetta olisi sille isolle liittimelle myös. (pikkukolvilla vaikea juottaa se kiinni isoon johtoon joka johtaa lämpöäkin komeasti eli joku kaasu-kosaani helpottaa hommaa)

ja niitä pienempiä haarukkaliittimiä kaiutin johtoihin etenkin vahvistimen päässä? ne kyllä menee pelkillä johdoillakin mutta kyllä tinalla kiinni juotetut liittimet ovat kivemmat. näyttää paremmalta ja on helpompi ruuvata kiinni vahvariin. (riippuu tietenkin vahvarin johtojen paikoista.. toisissa vahvistimissa on reikä johon johto työnnetään ja sitten ruuvilla kiristys.. toisilla on prikan alle tarkotus ujuttaa johto.. ja sillon se haarukkaabiko on kätevämpi, ja senkin usein olen juottanut krimppauksen lisäksi.)

ja oon muuten juottanut ne johdot kaiuttimiin kiinni myös.. ei ainakaan irtoile itsekseen sitten niinkuin noilla abikoliittimillä tekee joskus..

sulakkeista.. anl ja ne maxi lattasulakkeet ovat helpompia käsitellä kuin lasiputkisulakkeet ja pienempiä kooltaan etenkin sulakepesän kohdalla. joten osta mielummin pari sellaista sulaketta ja yksi sulakepesä. (pari sulaketta koska jos vaikka käykin jokin pikku moka ja se ensimmäinen palaa niin voi vaihtaa uuden tilalle ja saada silti popit soimaan samana iltana turvallisesti.. soihan ne ilmankin sulaketta mutta ei hyvä idea.)

ja mitä vielä.. jos sitä kaiutin johtoa on tarpeeksi.. vedä samalla mankalta sinne takakaiutimille myös pari johtoa varmuuden vuoksi (samasta syystä kuin vedät ylimääräiset rca johdot) pelkät johdot irrallaan siis kummallekin takakajarille valmiiksi. jos vaikka et tarviikkaan niille vahvistinta vaan käytät mankkaa niiden ajamiseen. silloin säästyy vahvistimen "takakaiutinlähdöt" sille subbarille aluksi jos sellaisen hankit. ja saat silti takakaiuttimista ääntä ulos vaikka on subbari. (eli parilla ylimääräisellä kaiutinjohdon vedolla nyt voit välttyä hetkeksi ainakin toisen vahvistimen ostamiselta silloin kun jos haluat subbarin asentaa lisäksi.. soi se aluksi tuolla focalillakin ja ei tarvi muutakun parit kaiutin johdot vaihtaa paikalleen ja mankan ottaa irti ja kiinnittää ne johdot mankan lähtöihin. (eli ne johdot tosiaan ovat ylimääräiset ja irti kunnes niitä tarvitaan.. näin ennakoiden ei vaan tartte auton sisustaa purkaa kuin tämän yhden kerran.)

--------
eikös olekkin helppoa tää takakaiuttimen vaihto uusiin?
--------

ja niistä vakio kaiuttimien tehonkestosta.. niissä luultavasti lukee siellä magneetissa se tehonkesto.. villi arvio on että 20-30w rms (jos siellä on vakiona joku vahvistin ollut mankalla) jos pelkkä mankka niin 10wrms. (vahvistimen gain säätö siis pirun pienelle vrt etukajarien säädöt.. sillä 10w kaiuttimen saa särki äkkiä jos sinne yrittää ajaa 5kertaa enemmän tehoa)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Temee
Viestit: 27
Liittynyt: 30.10.2011 22:15

Viesti Kirjoittaja Temee »

Dodii nytten onki melkie kaikki tarvittava tieto :D

Sillähän ei oikeestaa oo mitää välii et onko toi johto minkä kaiuttimille vetää 2.5mm vai 1.5mm?

2.5mm melkei parempi vaihtoehto? en tosin löytäny ns "parikaapelia" jossa olis + ja miinus sillee yhes muutaku 1.5mm motonetistä 10m rulla sitä makso jotain 5 euroo eli riittääkö toi 1.5mm? ku olis helpompi sillä vetää :)
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

mulle riittäny 1.5mm ok.

en ole huomannu eroa 2.5mm muutakun että se 2.5 oli vaikeempi kiinnittää vahvistimen ruuvien alle. hjahah. (ok subbarille oon vetäny tota 2.5mm koska sille menee enemmän wattejakin johdossa)

joo pari 10m rullaa sitä kannattaa kai ottaa heti alkuun kerralla että riittää.

vahvarilta jakosuotimelle n 7-8m (3.5m +3.5m)
jakarilta mideille n.2-3.5m (1,5m +1.5m)
jakarilta diskateille n.2-3,5m (1,5m +1,5m)
vahvarilta takakaiuttimille n 2-3.5m (1,5m +1.5m)

plus jos vielä haluut vetää pari kpl 4.5m varmuus piuhaa takaluukkuun.. menee metrejä. :(
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Temee
Viestit: 27
Liittynyt: 30.10.2011 22:15

Viesti Kirjoittaja Temee »

jep, ei toi ny nii kallista oo mut ne rca johot on aika kalliit jos jostai hifi liikkeest ostaa ku siel makso joku 15-20e 4.5m johto mut motonet makso

6 vai 7e 5m rca johto eli onko sil merkitystä jossai laadus?

eiköhä noi motoneti halvemmat rca johot kuiteski mee :)?


Juukeli ku tääki aihe paisuni isoks :D mitä tääl yli 40 viestii...

no ompaha perusteellisesti kerrottu täs topicis kaikki asiat jos joku toinenki aattelee jonki moist projektii :D
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

osta ainakin yhdet kalliimmat.. niissä halvimpien kanssa ei tuu ku harmia. saat edes niille etukaiuttimille kunnolliset.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Temee
Viestit: 27
Liittynyt: 30.10.2011 22:15

Viesti Kirjoittaja Temee »

oli tuol motonet jotaki erillaisiiki rca johtoi, onko niit eri paksusii rca johtoi? ainaski sellane muistikuva olis et ne oli erikokosiiki
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

on niissä hieman eroa. on vahvempaa ja parempi laatuista piuhaa sisällä (korkeampilaatuista kuparia jne). mutta pääosa vahvuudesta on kylläkin siinä suojamuovissa että kestää paremmin auton tiukkoja taivutuksia ja mahdollisia hankauksia johonkin.. lisäksi se toimii parempana eristeenä muista sähköjohdoista tuleville häiriöille.

esim ne kullalla pinnoitetut liittimet kestää hieman pidempään auton kosteissa olosuhteissa ennenkuin ruostuu. (ne halvat kiiltävät metalliset tuntuvat järjestään ulkona ollessa alkavan ruostumaan jo vuodessa) hyvä tasoiset piuhat menee vuosia ilman ongelmia halvimmat kullatut hieman lyhyemmän aikaa.

minusta niissä kyllä kannatta sijottaa vähän enemmän kuin kaikkein halvimpiin ja ohkaisimpiin vaihtoehtoihin. ne halvat mä jättäisin kotiteatteriin tai oikeastaan kaupan hyllylle.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Temee
Viestit: 27
Liittynyt: 30.10.2011 22:15

Viesti Kirjoittaja Temee »

Löysin jostaki et ton alpine 123R

RMS teho on 4x18w :o
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Tuolla 4x18W teholla pärjää, kunhan laittaa ylipäästösuotimet pääkaiutiimiin ja alinta oktaavia ajaa erillisellä subbarilla.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

mitäs tälle projektille kuuluu..?

(huomasin vain äsken että tuolla toisella mersufoorumilla ei ollut tainnut tulla ainuttakaan vastausta tähän samaan kysymykseen)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Alpinew202
Viestit: 8
Liittynyt: 25.12.2011 14:06

Viesti Kirjoittaja Alpinew202 »

NonSenCe kirjoitti:se kun kuitenkin lukee siinä "huoltomiehille" tarkoitetussa ohjeistuksessa ne kyseisen automallin värikoodit.)
;O kerros lisää tästä huoltomiehelle tarkoitetusta ohjeistuksesta? näkeekö noita automallin värikoodei kenties jostai netistä?
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

siinä auton täydellisessä sähkökaaviossa voi olla kaikkien autossa olevien johtojen värit.

en tiedä löytyykö sellaista mistään netistä..

alfamerin huoltokirjoissa ei ainakaan ollut kaikkien mallien sähkökaavioita. ja tuntui ettei ollut mistään autosta täydellistä kaaviota.. oli vain osa. (etsin muistaakseni ovien sähköistyksistä kaaviota enkä löytänyt...) en huomannut katsoa kaiuttimien johtoja silloin siitä.. onko niitä vai ei siinä. en yleensäkään tarvi niitä koska vaihdan usein uudet samantien.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202, sedan, farmari”