Ylipaineventtiili?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Ylipaineventtiili?

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

Öljynpainemittari on aina näyttänyt kolmosta, tai melkein kolmosta.
Nyt kuitenkin ovat paineet tipahtaneet ja putoavat lämpimänä tyhjäkäynnillä jopa reiluun yhteen. Muutos tapahtui tässä pakkasilla ja yhtenä päivänä, normi kauppareissun aikana.

Alfamerin loistava :roll: korjauskäsikirja kertoo että vika saattaisi löytyä ylipaineventtiilistä ja että venttiili sijaitsee vasemmalla edessä.

Yritin sitä etsiä vaan eipä näkynyt. Onhan tuo kirjan mainitsema vasen puoli = kuskin puoli, onhan?
Pitääkö ohjaustehostimen pumppu irroittaa että löytyy?
Vai kuinka kummassa tuo venttiili löytyy? Näkyykö paremmin ylä- vai alakautta?

Auto on 1989 w124 200E
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

Jaahans, toisaalla tuossa maanmainiossa suomenkielisessä korjausoppaassa mainittiinkin venttiilin sijaitsevan öljypumpussa. Ilmanko ei näkynyt.
Tästä tulikin sitten hieman mukavampi remontti :lol:

Vai onko noissa öljykelloissa ollut useinkin vikaa?
jani_LPR
Viestit: 452
Liittynyt: 19.10.2010 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja jani_LPR »

Ite kokeilisin kyllä uusia öljyjä. Vanhoilla paineet saattaa tippua yllättävänkin nopeasti.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no vikaa ei ole jos tyhjäkäynnil paineet putoaa jopa 0.3 paikkeille kesäkelillä. Talvella 1 on normaalin kuuloista, tyhjäkäynnillä 3 on omituista.

ehkä se on alkanu vihdoin toimimaan oikein :toks:
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

Joo, on se ainakin kylmänä näyttänyt aina kolmosta tyhjäkäynnillä, kesällä lämpimänä hieman vähemmän. Nyt tarvitsee lämpimänä ajaessa jo yli paritonnia kierroksia että kiipeää kolmoseen asti.
Eikö tosiaan yleensä näytä tuon enempää?
Ne öljyt voisi kyllä vaihtaa, kun eivät kumminkaan ihan tuoreet ole.
Pelästytti kuitenkin kun muutos tuli niin nopeasti, vaikka ei siinä kyllä käyntiääni ole pahemmaksi muuttunut.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no siis kyl siel ehkä vikaa on jos joutuu kierrättämään reilusti että paineet nousee. Pitäs kait nousta tappiin ihan vaan pikkuse kaasua painamal? mulla ku o toi 300 bensa, niin talvella tyhjäkäynnillä paineet n. 1 ja kun hipaseeki kaasuun, niin on painemittari tapissa jo ennen ku kierrokset on 1000 (tyhjäkäynti 600)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

vaihda öljyt ja seuraile tilannetta.. itelläkin joskus putos tyhjäkäynti paineet kovilla pakkasilla melko alas mutta ei aiheuttanut toimenpiteitä :wink:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

Ookkei, sehän on selvä ettei tästä puhtain käsin selviä, mutta saapa nähdä paljonko menee €eroja, niitä kun ei nyt oikein ole ylimääräisiä.
Maasturistakin loota levällään, noh, elämä on :lol:
Mä vaihdan ensin ne öljyt ja alan sitten pumppaamaan fillarinkumiin ilmaa :wink:
Avatar
Moska
Viestit: 411
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Moska »

se venttiili löytyy ohjaustehostimen pumpun takaa. Eli joutuu käyttään remmin ja tehostimenpumpun pois paikoiltaan, niin siinä lohkon kyljessä on kuusio kolo? ruuvi jonka alla jousi ja venttiilinkara
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

tuo mersun öljynpainemittari on niin epäluotettava, ettei siitä mitään todellista painetta voi seurata, mielestäni se on pääasia että se nousee niin tietää että öljy kiertää!!!
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

Korjauskirja kirjoitti:1 Ylipaineventtiili on syytä tarkistaa, mikäli öljynpaine on alhainen, vaikka öljymäärä on täysin kohdallaan.
2 Venttiili sijaitsee moottorin etuosassa vasemmalla puolella.
Ja sitten kymmenisen sivua myöhemmin
Korjauskirja kirjoitti:1 Ylipaineventtiili on syytä tarkistaa, mikäli öljynpaine on alhainen, vaikka öljymäärä on täysin kohdallaan.
2 Venttiili sijaitsee öljypumpun kyljessä, joten siihen käsiksi pääsemiseksi on ensin irrotettava öljypohja moottorista edellisessä kappaleessa selostetulla tavalla.
Moska kirjoitti:se venttiili löytyy ohjaustehostimen pumpun takaa. Eli joutuu käyttään remmin ja tehostimenpumpun pois paikoiltaan, niin siinä lohkon kyljessä on kuusio kolo? ruuvi jonka alla jousi ja venttiilinkara
Kovasti helpottaisi elämää jos tuo olisi se lopullinen totuus.
Perustuuko tieto omakohtaiseen kokemukseen?
Aiheeseen liittyviä kuviakin on kirjassa öljypumpusta sekä kuvia jotka näyttäisivät olevan moottorin ulkopuolelta :ttu:

E: Vai voisikohan tuo olla niin, että dieselissä se on pumpussa ja bensassa ulkoapäin avattavissa?
Avatar
Moska
Viestit: 411
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Moska »

m102:ssa se on siellä tehostimenpumpun rungon ja lohkon välissä "piilossa".
Tiisselistä mää en tiiä sitte missä majailee.
Pensakoneesta oon ite käyttänyt auki ja tämä tarina on tosi :pappa:
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

Uskotaan ja huokaistaan helpotuksesta :D
Ymmärtääkseni toi mun kone on kans toi m102 ja sittenhän mulla voi olla vielä toivoa saada paineet takaisin :D

Kiitos kiitos!
Avatar
JTM
Viestit: 141
Liittynyt: 25.9.2006 22:09
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JTM »

Palataan vielä aiheeseen...
Mulla on tallissa 124 300e 12 venttiilinen moottorin mallia en muista mutta luulisin että vanhempaa painosta kun on vielä normi peltinen öljynputsari.
Tästä kamppeesta on öljynpaineet karanneet, luultavasti tuo paineenrajoitinventtiili on jämähtänyt auki. Käytin ohjaustehostimen pumpun ja jalan poissa enkä löytäny minkäänlaista kuusiokolo roppua niiden takaa. Voiko se venttiili olla enää muualla kuin ölppä pumpussa.
Avatar
Moska
Viestit: 411
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Moska »

Mun käsittääkseni tässä M103 koneessa öljypumppu on ketjinkivetoinen, eli aivan erilainen kuin M102:ssa, jossa pumppu on jakopäänkopassa ja akseli tulee sen läpi. M103:n ylipaineventtili on luultavasti itse öljypumpussa ja löytynee öljypohjan takaa.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercedes ... _500wt_877

http://www.w124-zone.com/downloads/MB%2 ... 8-0050.pdf
Avatar
JTM
Viestit: 141
Liittynyt: 25.9.2006 22:09
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JTM »

Kiitos vastauksesta!
Aika savotta käyttää ölppäpohja poissa, tuo kone on 190:ssä :cry: eli tilaa ei ole liikaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”