OM603: vaaleaa, sinertävää savua kylmällä koneella

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

OM603: vaaleaa, sinertävää savua kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja rolle »

Tuossa 300D:ssä on ilmennyt pientä savutusta. Auto tuprauttaa jonkin verran sinertävän vaaleaa savua kylmänä käynnistettäessä ja kylmänä kaasuteltaessa paikallaan. Myös kylmänä kiihdytettäessä putkesta tulee samanlaista sauhua. Joskus savua tuntuu tulevan vähemmän, joskus enemmän. Lämpimällä koneella savua ei tule, mutta pakokaasu haisee oudolle (ainakin verrattuna edellisen OM602:n pakokaasuihin).

Autossa on mittarissa 385 tkm ja noin 200 tkm kohdalla autoon on tehty jonkinlainen suutinremppa Riihimäen diesel-huollossa (kuitti löytyy, joten remppa lienee todellakin tehty). Hehkut on vaihdettu viime syksynä (edellisen omistajan mukaan) ja hehkun valo toimii oikein, joten hehkutkin toiminevat. Öljyä tai jäähdytysnestettä ei ole hävinnyt reilun 2000 km matkalla havaittavasti. Paisuntasäiliössä en ole havainnut kuplia kaasuteltaessa.

Auton käynnistyvyydessä en ole huomannut mitään erikoista, lähtee siis tulille normaalisti kesäkelillä. (Talvikelistä ei kokemusta, auto hankittu huhtikuussa.) Kiuas käy muutenkin nätisti ilman suurempia sivuääniä ja vetää pirteästi.

Onkohan mahdollista, että jokin suuttimista on tullut tiensä päähän jo näin vähillä kilometreillä, rempastahan on kuitenkin vain vajaa 200 tkm? Vai onkohan tässä edessä kansiremppa?
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Tiikeritapaus
Viestit: 89
Liittynyt: 20.1.2008 15:50
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiikeritapaus »

Eikös tuo nyt viittää pikkuriikkisen myöhäseen ruiskutus-ennakkoon? oireet ainaki viittaa siihen suuntaan. joku viisaampi voi täydentää.
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

minusta tuo viittaa enemmänkin öljyvuotoon kun lämpimänä ei kerran savuta sinistä mutta haisee. venttiilivarren kumekset voisi olla varteenotettava vaihtoehto :ope:
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Olikos niin, että kun ruiskutusennakkoa aikaistaa, niin käynti karhenee? Ja toisinpäin, eli myöhäinen pehmentää käyntiä?

Motti käy melko pehmeästi, melkeinpä liian pehmeästi mielestäni (tosin kokemusta on vaan 602:n viispyttysen kurnutuksesta). Tämä kai tukisi tuota myöhäisen ennakon teoriaa. Ja eikös näissä oo joku ennakonsäädinkin, kaippa sekin voi porsia? Minkälaisia oireita lie aiheuttaa?

Voiko vanha jakoketju venähtää tjsp. ja heittää ennakot persiilleen? Jakoketjua vehkeeseen ei ole vaihdettu.

Toisaalta nuo venttiilinvarren kumitki saattas olla potentiaalinen kohde. Tai sitten kansipahvi tai koko kansi halki... :(
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
rainerb
Viestit: 2
Liittynyt: 10.8.2011 18:30
Paikkakunta: Oulu

Savuttaa, savuttaa,....

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Tuliko tuohon ongelmaan vastausta? kas kun minulla on oma 300D -92 alkanut savuttamaan... :evil:

Pumppu ja suuttimet ovat aika äskettäin säädetty ja syöttöä lisätty hiukan.

Savu on sinistä, selvästi öljyn palamisesta syntyvää. Sitä ei tule aina, vaan lähinnä kun kiihdyttää (kovasti) mataliulta kierroksilta. Eikä silloinkaan ihan aina :shock: Mutta kun sitä tulee, niin sen kyllä takuulla huomaa taustapeilistäkin... Venttiilinnostimet ovat huonontuneet nopeasti viime talven jälkeen. Aion vaihtaa venttiilinvarren kumit samalla.

Minä olen muuten uusinut moottorista sen kaasuvaijerin päästä ilmanputsarikotelon päähän lähtevän "muutuvapituisen" säätötangon äskettäin ja kokeillut hiukan erilaisia pituussäätöjä sille. Edellinen tanko tipahteli pois kuulapäältä, ja sen huomasi 1/3 kaasulla nykimisestä ja empimisestä ja siitä että se pöläytteli samaan tapaan paksut savut kuin nyt, ennen kuin pääsi vetoalueelle.

Mikähän tuon tangon ja sen avaaman läpän (ilmanputsarin sisällä) tarkoitus on? Entä poikea säätö?
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

viewtopic.php?t=26005&highlight=
tuolla selitystä siitä läpästä :twisted:
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ei kannata kansivikaa ekana epäillä. Itsekin aikoinaan epäilin tuossa vanhassa 300:ssa kun kone vähän savutti kylmänä, eräs mersuspesialisti sanoi että ei siinä mitään vikaa ole. Ja niin on menty 6 vuotta ja 200tkm eikä mitään ongelmia. :)
® Mesen Porkkana-klubi
rainerb
Viestit: 2
Liittynyt: 10.8.2011 18:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rainerb »

potox kirjoitti:viewtopic.php?t=26005&highlight=
tuolla selitystä siitä läpästä :twisted:
Åålrajt. Hyvä linkki! Kiitos.

Tuo "liikkuvalta pituudeltaan" säädetävä tanko on siis EGR:n läppää hoitava. Se liikkuu ihan jännästi ittekseenkin, kun kaasua pumppaa. Ja kokemuksen myötä: kun tanko on poissa, ja läppä kiinni, niin kone työntää sinistä savua osakaasulla samalla kun nykii.

Joten - johtopäätösaika - jos läpän lukitsee auki, niin ainakaan sen ei pitäisi koneen savuttamiseen vaikuttaa, vaan se pelkästään kierättää/ei kierrätä pakokaasuja. Mutta kun nyt kuitenkin savuttaa, niin pidän pystyssa peukaloita yms. kaikkia pieniä ulokkeita, jotka voivat ylöspäin suuntautua... :P ...että olisi vain venttiilivarren kumit.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Eikös se ole niin että jos se on se läppä kiinni niin silloin kone ottaa melkein kaiken ilman pakokaasun kierrätykseltä?
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep.
Kone ei saa silloin raitista ilmaa juuri lainkaan.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

hmmm :roll:
voisiko tällä vaikuttaa päästöihin :twisted: jos laittaa sen niin kii että ei juurikaan puhdasta ilmaa saa ja kävis testaamassa savut :shock: ?
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

potox kirjoitti:hmmm :roll:
voisiko tällä vaikuttaa päästöihin :twisted: jos laittaa sen niin kii että ei juurikaan puhdasta ilmaa saa ja kävis testaamassa savut :shock: ?
Kuningasajatus, taitaa tulla savua läppä kiini siihenmalhiin että ei tarvi mittaria. Näkkee aivan silmälä että joo, savuttaa se :idea:
No Merc at the moment
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

eiku niin :oops: olinpas taas järkevällä päällä :lol:
Avatar
rolle
Viestit: 247
Liittynyt: 28.3.2006 20:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rolle »

Jutussa on ilmennyt sen verran uutta käännettä, että nestettä on hävinnyt noin 8 tkm matkalla selvästi. Ei ole vielä tarvinnut lisätä, mutta kohta syttynee merkkivalokin. Tämä siis kielinee kansipahvin tai koko kannen viallisuudesta, vai? Pitänee rueta harkitsemaan auton viemistä pikkuserkun hoivaan kansipahvin vaihtoa varten. :?

Ammattimies pystyy vissiin hitsaamaankin kantta, jos se sattuu olemaan halki? Alumiiniahan tuo kansi taitaa näissä olla. Varmaan kyllä löytyis purkuautoistakin päteviä kansia...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jos ei porise eikä paisupöntössä oo mitään rähmää yms. kansioireita, niin en lähtisi varmuuden vuoksi kantta raapimaan pois. Onhan kaikkien letkujen juuret puhtaat ja vesipumpun k*sireikä? Entä korkin kunto? Laita uus orikinaalinen ja kato häviääkö neste. Pieni vesihukka kaheksalla tonnilla ei todennäköisesti ole kannen vika, jos ei muuten oireile. :idea:

Ookko muuten käpistelly suutinputkia sormenpäillä, että jytkiikö joku enempi ku muut?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Re: OM603: vaaleaa, sinertävää savua kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja Aku P »

rolle kirjoitti:Tuossa 300D:ssä on ilmennyt pientä savutusta. Auto tuprauttaa jonkin verran sinertävän vaaleaa savua kylmänä käynnistettäessä ja kylmänä kaasuteltaessa paikallaan?
Nostetaanpa tämä aihe, ajankohtainen meilläkin.

Olen jonkin aikaa ihmetellyt, kun auto pikkuajossa -tyyliin kaupanpihalta kaupanpihalle- voi tuoksahtaa vähän grillille. Olen arvellut, että puolilämmin kone vaan polttaa aineet vähän suurpiirteisesti.

Tänä aamuna sitten auto lähti toisen kuskin ajoon kylmänä ja katselin perään ja vot, ainakin ensimmäiset pari sataa metriä kyllä tuli harmahtavaa savua. Ei mitenkään paljon, saman verran kuin vesihöyryä bensakoneesta, silti silmällä erottuvasti. Savutusarvot ovat aina olleet hyvät ja lämpimällä koneella tätä mielestäni ei näy.

Kone on 497 000 km ajettu vapari -603 eikä sille ole tehty koskaan mitään - no, öljyjä vaihdettu ja jakoketju kerran, mutta suuttimet, nostimet, pumput ja muut ovat tehtaan jäljiltä. Ilmanputsari alkaa olla vaihtokohdassa. Öljyä ei kulu, nestettä lohkolämmityskaudella vähän.
Kone käynnistyy kylmänä avainta näyttämällä, kuumana pyörittää ja on oikein laiskanpulskea.

Ajaako ensiavuksi kannullinen 2t-öljyä läpi systeemistä?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”