Kysymyksiä esim. laturin ja pysäytysventtiilin kytkemisestä

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Antti84
Viestit: 18
Liittynyt: 25.6.2011 22:42

Kysymyksiä esim. laturin ja pysäytysventtiilin kytkemisestä

Viesti Kirjoittaja Antti84 »

Piti oikein varta vasten rekisteröityä foorumille kun yksi asia mietityttää. Olen sovittanut jenkkiveneeseen mersun 300TD(OM603) moottorin. Kone on paikallaan ja ekat koesavutkin on otettu mutta muutama asia askarruttaa. Toivottavasti teillä on aikaa vastata muutamaan näihin kysymyksiin:

1. Laturin kytkeminen. Veneessä on täysin uusi sähköjärjestelmä ja laturin kytkemisestä on kysymys: 0,75mm2 johto menee latausvalolle mutta entäs nuo kaksi muuta?Suoraan plussaan vai virtalukon kautta?

2. Pysäytysventtilin kytkeminen. Toinen letkuista menee alipainepumpulle mutta mihin toinen pää?
Tässä kuva:

Kuva

3. Käynnistäessä moottori rämisee(huom! ei kalkata) ensin noin 5 sekuntia jonka jälkeen kone alkaa käymään kuten mersun pitää :) Mikä tuossa voisi olla vikana?

4. Venttilikopan huohotinreiästä lähtee aika paljon savua. Miten paljon tuommoinen 200-300tkm ajettu 3 litrainen huohottaa?

Tässä vielä kuva moottorista kun sitä sovitettiin paikoilleen :)

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7228
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

1.

Heräte laturin D+ napaan ja B+ päävirrat akkuun (2x 4-6mm3) taikka startin päävirta napaan. Eli samaan johon tulee akun plus.
Tässä startti vaihtoehdossa kannattaa sitten kaikki muutkin virrankuluttajat ottaa siitä startin päästä.

2.

Sammuttimelle menee vain yksi alipaine letku. Moottori sammuu kun ko. letkuun kytketään alipaine.
Samutinkello on tuossa pumpun päällä tuo vaalea muovipurkki jonka keskeltä lähtee kangaspäälysteinen letku.
Voisihan tuohon viritellä vaijerisammutuksenkin jos tuo alipainesammutuksen teko tuntuu vaikealta. STOP-vipuun vaan vaijeri kiinni ja nykäisy niin johan sammuu.

Pumpun kyljessä oleva alipainesäädin säätää automaattilaatikon vaihtoja. Joutaa vaikka kokonaan pois jos perässä ei ole mersun automaattia.


4.

200-300tkm ajettuna ei kuuluisi vielä huohottaa yhtään.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29417
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuvaile räminää tarkemmin ? Oletko tutkinut esim. stetoskoopilla mistä se kuuluu ?

Yhtään ei pitäisi huohottaa.
Jos irrotat öljykorkin moottorin käydessä sen tulisi pysyä paikallaan hyppimättä.
Antti84
Viestit: 18
Liittynyt: 25.6.2011 22:42

Viesti Kirjoittaja Antti84 »

Kiitos vastauksista.
Moottori käy epätasaisesti muutaman sekunnin ja sen jälkeen käy ihan normaalisti. Oireilu alkoi sen jälkeen kun ruuvasin tyhjänkäyntiä korkeammaksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”