Öljyä paisarissa, TÄ.......

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Öljyä paisarissa, TÄ.......

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

Privjet!

Kyseessä siis w124 300TD 24V -95 OM606 aj. 320000km, huippukunnossa mutta...........

Alko ihmetyttämään tuo musta mönjä jäähytysjärjestelmän paisuntasäiliössä... Oireita ei oikeastaan ole minkään näkösiä..

Ei keitä/nouse lämmöt
Ei Kupli paisari vaikka kuinka kaasuttelee
Ei ole öljy epätavallisen väristä
Ei syö nestettä/Eikä öljyä= (nojoo vähän kuuluu syyäkki)
Ei tulemustaa eikä valkosta savua, meni kehuilla päästöistä läpi

Mikä tuon nesteen värjääntymisen vois aiheuttaa?

Ei tuo menoa haittaa mutt kyll se vähän alkaa ihmetyttämäänkö mustana paisari... Kilsoja alkanu tuleen meleko kiitettävästi työn takia ni alkaa huomaamaan kaikkea pientä vikaa, miten tuo vakkari, kuuluuko se kaasupoljin silleen nykiäkkö sen lyöpi päälle? eli ylöspäin viikseä?


Tuon paisarin jo kertaallen olen ottanu irti ja puhistanu ehkä noin 4000km sitte ja löin puhtaat nesteet mutt nyt ne on taas samannäköset..?

Ikuinen kysymys: palion pitäs viiä sataselle normi matkaajos?
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Oisko joskus vuotanu kannentiiviste ja sit sen myötä jääny öljyä järjestelmään. Jos ei kerran syö öljyä niin joku tommonen siinä on pakko olla.

Ite oon päässy matkassa parhaimmillaan 6.5l/100km mut jos vähä reilummin päästää niin menee joku 7l
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

Samaa minäkin ajattelin, kävi kans tuos mieles että vuotas pakokaasua
sekaan, mutt eikö sillon pitäis rueta kuplimaan paisari?

Onko kellään kokemusta jäähytysjärjstelmän puhistuksesta? millä se kannattas renssata ja miten tehokkaisin tapa ettei tarvi toistakymmentäkertaa laskea nesteitä läpi?
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

etelään ajettaessa keskikulutus oli 9.3l luokkaa dieseliä.. minusta aika kova lukema kyll... keskinopeus oli 100-110.. tuli kyll aika kovia ohituksia mäjissä mutt kuitenki.. SITT vielä uus asia.. onko näissä 4vaihteinen loova... palio pitäs ottaa kiemuraa 100km/h vauhis?
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

No huhhuh kylläpä syö paljon... itellä on nelivaihteine, en oo varma onko saanu lisävarusteena 5v lootan.
Kuva

Oiskohan satkun vauhdissa jotain 2500 kierroksia ehkä...
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

juujuu, sull vissii multiviri sedani tuo sinu vai?

itelläni satasen vauhissa kierrokset noin 2800-2900... kai seo iha normi?
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

joo sedani on. Ihan on normaalin oloset kiekat :)
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Jos et oo nesteitä vaihtanu vähään aikaan niin vaihtele uuet puhtaat nesteet..nestetilan puhdistukseen kuulemma jotkut käyttäny kone tiski tapletteja jotka on liotettu veteen :D sen jälkeen hyvä huuhtelu ja uudet nesteet. 8)
C250TDT -98
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Mulla alako tuosa oulun reissulla taannoin kans öljyä eksymään paisariin just vastaavan laisessa moottorisa. (Om606.910)
Mittatikusa ei kulumista huomaa, mutta kun puhistaa paisarin, niin semmonen 100km ja säiliö taas ihan musta. Se kun on korkein kohta tuo paisuntasäiliö ja öljy kelluu nesteessä, niin sen tähen pienikin määrä sotkee jäätävästi.

Ens viikolla kansi pois omasta. :lol:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Huuhtele jäähdytysjärjestelmä soodalla. Se poistaa kalkin ja ruosteen
kennoista ja parantaa lämmitystä ja moottorin jäähtymistä.

Ohje: Tyhjennä ensin jäähdytin ja moottorilohko kokonaan ja täytä sitten
vedellä ja 300 grammalla soodaa. Anna käydä ilman jäähdytinnesteen
korkkia niin, että seos alkaa kiehua. Pudota kierroksia ja anna käydä 15-
20 minuuttia. Tyhjennä ja huuhtele järjestelmä huolellisesti niin, että vesi
ei tunnu liukkaalta.

Laita uutta jäähdytinnestettä ja *tislattua* vettä puolet ja puolet.

viewtopic.php?t=24795
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

Juujuu entiä perskeles.. millä sait JuhoL puhistettua hyvin järjestelmän?
Jaa et kansiremppaan meinaat rueta.. pistähän viestiäkö oot aukassu ja kerro mitä löyty :D

Oisko muilla mitään ehotuksia????? millä puhistaa jne? samankaltaisia oireita?
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

Jarkko N luin tuolta muilta foorumeilta ett tuo sooda ei sopis alumiinikantisille vehkeille? ja näishä on alumiiniset kannet, vai?
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Peteeee kirjoitti:Juujuu entiä perskeles.. millä sait JuhoL puhistettua hyvin järjestelmän?
Jaa et kansiremppaan meinaat rueta.. pistähän viestiäkö oot aukassu ja kerro mitä löyty :D

Oisko muilla mitään ehotuksia????? millä puhistaa jne? samankaltaisia oireita?

Jarkko N luin tuolta muilta foorumeilta ett tuo sooda ei sopis alumiinikantisille vehkeille? ja näishä on alumiiniset kannet, vai?
Soodalla ja teollisuus pesuainetta joku 20%.
Soodallahan nuo osien pesukonneisaki putsataan ja emmää oo ainakaan kuullu mistän haavereista. Se pittää vaan huuhella kunnolla poikkeen ettei jää "mätänemää".

Juu kyllä mun on pakko avata. Ei tuolla ajella vihti. :?
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Peteeee kirjoitti:Jarkko N luin tuolta muilta foorumeilta ett tuo sooda ei sopis alumiinikantisille vehkeille? ja näishä on alumiiniset kannet, vai?
Juu, sooda syövyttää alumiinia. Siksi puhdistus on lyhyt ja pitää huuhdella hyvin.

Jos epäilyttää, niin uskoisin astianpesuaineillakin lähtevän puhtaaksi.
Tosin niissäkin voi kai olla soodaa (natruimkarbonaattia).
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

Juujuu, pitääpä puhistaakko pääsee pohojoseen takasi..


JuhoL oos sulla sitt jotaki pahempiaki oireita kerta ei ajjaa kehtaa entäkö vain että sotkee paisarin?

Tietääkö kukaan sanoa tosta vakionopeuden säätimestä ett miten sen pitäs toimia oikein... eli jos viikseä nostaa ylöspäin ni pitäs jäähä esim 100seen.. tämä jää joskus mut yleensä alkaa tosi hiljaa laskemaan nopeus.. ja sillonko laittaa vakkarin päälle ni kaasupolin alkaa tekeen edesttakasta liikettä noin 3cm liikeraddalla? normaalia?
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

Jarkko N , mite tuon huuhtelun kanssa? kestääkö tonne järjestelmään jollaki letkulla verkostosta vettäkö huuhtelee? esim jollaki prkl puutarhaletkul :lol: vai häätyykö se tehä niin ett joka kerta lyöpi puhtaat veet ja aijjaa jonkun aikaa ja toistaa nii monta kertaa ettei ole enää saippuamaista vettä++??
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Peteeee kirjoitti:Juujuu, pitääpä puhistaakko pääsee pohojoseen takasi..


JuhoL oos sulla sitt jotaki pahempiaki oireita kerta ei ajjaa kehtaa entäkö vain että sotkee paisarin?

Tietääkö kukaan sanoa tosta vakionopeuden säätimestä ett miten sen pitäs toimia oikein... eli jos viikseä nostaa ylöspäin ni pitäs jäähä esim 100seen.. tämä jää joskus mut yleensä alkaa tosi hiljaa laskemaan nopeus.. ja sillonko laittaa vakkarin päälle ni kaasupolin alkaa tekeen edesttakasta liikettä noin 3cm liikeraddalla? normaalia?
Konetiskiaineissa on soodaa, eli kannattaa huuhtoa moneen kertaan.

Vakionopeudensäätimen ei kuulu pumppailla. Siellä on jossain vikaa.
Ohjainlaatikosta kannattaisi vaihtaa elektrolyyttikondensaattorit eli elkot
ja lämmittää kaikki juotokset. Juotoksia on paljon piirilevyllä. Jos ei
tokene, niin vika on muualla.

Se kaasupoljin saattaa painua pohjaan ja sitten on vitsit vähissä, jos
jarrut eivät toimi kunnolla. Itsellä kerran tuuppasi kaasun pohjaan. Tämä
vika ja nykimiset korjaantuivat elkojen vaihdolla ja juotosten lämmityksellä.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Peteeee kirjoitti:Jarkko N , mite tuon huuhtelun kanssa? kestääkö tonne järjestelmään jollaki letkulla verkostosta vettäkö huuhtelee? esim jollaki prkl puutarhaletkul :lol: vai häätyykö se tehä niin ett joka kerta lyöpi puhtaat veet ja aijjaa jonkun aikaa ja toistaa nii monta kertaa ettei ole enää saippuamaista vettä++??
Juu, puutarhaletku kiinni ja antaa valua pitkään. Valutus kuuluu tehdä
vastavirtaan eli eri suuntaan kuin jäähdytysneste yleensä kiertää.

Puhdistuksen voi tehdä parikin kertaa, jos ekalla kertaa tulee kovasti
roskaa. Välissä voi ajaa hetken aikaa. Kun lopuksi laittaa uudet aineet,
kannattaisi vaihtaa termostaatti, jos se on yli 5 vuotta vanha. Ne kun
väsyvät vanhemmiten ja talvella on hiukan kylmempi ajella. Samalla
voi tarkistaa letkujen kunnon. Jos on halkeamia, niin vaihtoon.

Kannattaa katsoa, että jäähdytinneste on moottoriin sopivaa tyyppiä ja
mieluusti käyttää tislattua vettä. Suomalainen vesijohtoverkon vesi on
yleensä kyllä niin kalkitonta, ettei järjestelmä kovasti kalkkiinnu. Mutta
kun pesee auton, niin ne pienet vaaleat tahrat ovat juuri kalkkia.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

Joo tulipa tossa ajankuluksi tehtyä tommonen hätäpuhistus reissunpääl.. paisari pois ja pois ne töhnät, tai ainaki enimmät sieltä pois, oli siel aika kerros öljyä :shock: ihan puhtaaksi oli mahdoton saaha pelkällä vee'llä..

No nyt näkee toss kotimatkalla about 1400km ett kuinka nopeaa sitä öljyä sinne kerääntyy ja kuinka palion ku o puhasta nestettä...

Korttteeriinko pääsee ni puhistaa sitt kunnolla tuo järjestelmä jollaki tehokkaalla aineella ja siihe viel nelipyöräsuuntaus ni eiköhä pitäs taas mesellä muutama kilsa vaihtua 8)
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

Ja kumminkohan päin tuo jäähytinneste tuolla normaalisti kiertää? eli mistä ruiskuttaa vastavirtaan miten se oiikeasti kiertääää?
Avatar
Peteeee
Viestit: 98
Liittynyt: 08.8.2011 17:46
Paikkakunta: ruikonperä

Viesti Kirjoittaja Peteeee »

Nyt sain puhistettua jäähytysjärjestelmän suht hyvin.. termostaattia tosin en käyttäny irti mutt kaikki letkut jne, ja laskin vettä kunnolla läpi...

Kyllä sieltä aika palion paskaa lähti (öljyä yms) puhistusaineena käytin STP Radiator Cleaneria mikä laitettiin suoraan paisariin... ei minusta oikeen ollu tehokas mutt joo kyll sielt enimmät nyt luulis lähteneen..

No kohta sen näkee ett kuinka sitä vielä kertyy..
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja janttu »

jos on käytetty jotain vuodonkorjaajaa joskus niin se voi jättää järjestelmän aika paskaiseksi ja öljyisen tuntuiseksi.ja saa huuhdella pari kolme kertaa huoletta.
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

viewtopic.php?t=37262
Tuola on vähä tästä aiheesta :lol:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”