Paisuntasäiliön korkki vai kansi?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Paisuntasäiliön korkki vai kansi?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

No niin. Pelotelkaa tai huojentakaa pelkoni vettä kuluttavan om603:en tapauksessa.

Auto on siis vapari -300D, ajettu 520 000 km - ja se kuluttaa jäähdytysnestettä.
Tarkkoja määriä en osaa sanoa, mutta jos keskiviikkona on "kaltwasserstandissa" kylmällä koneella neste, niin perjantaina iltapäivällä luulisi jo merkkivalon syttyvän ja on aika pistää tilkka lisää. Autolla ajetaan 150-250 km/päivä, elli täyttöväli on luokkaa 500-700 km.

No, sen verran on selvinnyt että vesi tulee ulos paisuntasäiliön ylivuotoputkesta. Sitä en tiedä, tuleeko sitä ajon aikana, mutta ainakin sammutuksen jälkeen taitaa tiputella, koska parkkiksella on auton keulan kohdalla tumma läikkä.

Ja muita oireita ovat: paisuntasäiliöön ei tule painetta, korkin saa avata lämpimässä koneessa eikä se pihahda ollenkaan. Nesteen pinta säiliössä tällöin tietysti nousee. Ylävesiletku on koneen käydessä jokseenkin löysä. Öljyä ei kulu eikä se ole väärän väristä. Lämmöt eivät seilaa, näillä pakkasilla kone käy jopa aika viileänä pl. pidemmät nousut. Mylly voi pöläyttää aavistuksen sinisävystä kylmänä käynnistäessä, mutta olen ajatellut pistää sen alkuperäisten suuttimien piikkiin. Kaikenkaikkiaan kone pelaa siis kuin pitäisikin. Saattaa olla, siis saattaa, että lohkolämmityskaudella menekki on vähän lisääntynyt.

Uudellako paisuntasäiliön korkilla kokeillaan ensin?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

ainakin halvimmasta päästä aloittaisin
Korkin vaihdolla on monesti ongelmat ratkennut
autodidakti
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Mulla oli entises 602 koneessa paskana se korkki ja ei se nestettä sen takia kuluttanu tai ulos pukannu.
Letkut oli aina ihan löysät vaikka kuinka kuuma kone oli. En tehny asialle mitään koska pelas ku junan vessa. Toimivaa ei piä mennä sörkkimään. :lol:

Oma 603 tuntuu hikoilevan termostaatin luota ulos kun kone on jäähtyny ja pieni paine systeemissä kenties silloin viel. Pultteja oli ainaki löyhällä ja kiristys ei auttanu ni pitänee seurata mite nopiaa häviää neste.
E46 330D & E46 328i
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Tuskinpa kannessa vikaa on koska ei tee painetta. Kansivikainen 603 ampui korkin irti kun vähän löysäsi :D

Korkki vaihtoon.

Lohkolämppäri kannattaa myös tarkistaa, vuotaa usein nestettä sieltäkin :wink: Edellinen 250D valutteli nestettä ihan tolkusti jos lämmitti yli puoli tuntia kerrallaan, pätkiin ajastettuna toimi ja korjaantui vastuksen vaihdolla.

Paine ja neste voi karata myös syylärin letkulähdöstä. Letku painuu pilalle klemmarin kohdalta, kiristäminen ei auta. Letkun vaihdolla korjaantuu.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hannu.H kirjoitti:Tuskinpa kannessa vikaa on koska ei tee painetta. Kansivikainen 603 ampui korkin irti kun vähän löysäsi :D

Korkki vaihtoon.
Pitääpä sit koittaa. Kunhan ei käy niin, että jos löysän korkin paikalle vaihtaa tiukan, joku muu liitos ampuu...
Lohkolämppäri kannattaa myös tarkistaa, vuotaa usein nestettä sieltäkin :wink: Edellinen 250D valutteli nestettä ihan tolkusti jos lämmitti yli puoli tuntia kerrallaan, pätkiin ajastettuna toimi ja korjaantui vastuksen vaihdolla.

Paine ja neste voi karata myös syylärin letkulähdöstä. Letku painuu pilalle klemmarin kohdalta, kiristäminen ei auta. Letkun vaihdolla korjaantuu.
Lohkolämppäri tosiaan on aamuisin 2h ja työpaikalla pitkin päivää. Vuotojälkiä ei siis näy missään koneen ulkopuolella, paitsi sen ylivuotopillin päässä. Pitäis varmaan pistää se johonkin vissypulloon ja yrittää siten seurata, missä välissä kamaa ulos tulee.

Mutta sitä painetta ei siis ole ainakaan ajosta tyhjäkäynnille jättäessä yhtään. Muistaisin, että joskus aikanaan on kuulunu edes pieni (kai ihan normaali) pöff, kun korkin kuumana aukaisee.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pakko sillä korkilla on varmaan aloittaa kokeilut. Äsken katselin oikein pitkään tyhjäkäyntiä pyörivää lämmintä konetta. Vesipumpusta ei ainakaan näkyisi tulevan mitään.

Mikäs se on se anturi siinä lohkossa koneen oikealla puolella, ohut johto menee. Ihan sen kohdan vieressä, mihin menee vesiputki. Sen anturin ympärys oli jotenkin harmaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Kyllä korkin vaihtaisin jos oma olis. Ja jos sen yhden barin paineen nousun takia jotain ampuu irti, ollaan jo oltu aika rajamailla tovi ...
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Jos meinaat sitä termarin lähettyvillä olevaa anturia, niin se estää egr:n toiminnan koneen kuumennuttua tarpeeksi. Olisko ollut jotain 105c tai sinne päin, jolloin egr tipahtaa pois pelistä.

Sehän on täysin turha anturi, sillä jokainen itseään kunnioittava automies on rusikoinut egr:n toiminta kyvyttömäksi ja estänyt sitä pilaamasta ympäristöä ja auton moottoria. :)

Pitää niiden letkujen vähän kovettua ja painettakin järjestelmässä olla, kun korkki on kunnossa. Varmaan sen korkin sinuna laittaisin. Korkilla on merkitystä kun ajetaan helteellä vastamäkeä tai vedetään vaunua. Paine estää paikallisen kiehumisen kannessa ja pahin mitä huono korkki saa aikaan on kansivika. Lämpöjen ei tarvitse nousta, koska kyseessä on juuri paikallinen kiehyminen siellä, missä kannessa on kuumimma paikat.

Mersun kone ei puklaa nestettä pihalle , eikä nosta lämpöjä, vaikka ajaakin ilman korkkia, mutta muistan hyvin volvo 760 turbodieselin, jolla ilman korkkia ajelu ei onnistunut ollenkaan. Hirveä kiehuminen, joka sisällekin kuului, alkoi jo ennen kuin mittari näytti 80km/h ja kyseessä oli viileä syysilma. Sen kannessa oli kunnolla kuumia kohtia, ihmekös kun ne eivät monellakaan kestäneet.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Perttu K kirjoitti:Jos meinaat sitä termarin lähettyvillä olevaa anturia, niin se estää egr:n toiminnan koneen kuumennuttua tarpeeksi. Olisko ollut jotain 105c tai sinne päin, jolloin egr tipahtaa pois pelistä.

Sehän on täysin turha anturi, sillä jokainen itseään kunnioittava automies on rusikoinut egr:n toiminta kyvyttömäksi ja estänyt sitä pilaamasta ympäristöä ja auton moottoria. :)
Aa, ok. Oppia ikä kaikki. Egr tosiaan on tulpassa ja läppäkin viritetty pysvästi auki-asentoon.
Pitää niiden letkujen vähän kovettua ja painettakin järjestelmässä olla, kun korkki on kunnossa. Varmaan sen korkin sinuna laittaisin. Korkilla on merkitystä kun ajetaan helteellä vastamäkeä tai vedetään vaunua. Paine estää paikallisen kiehumisen kannessa ja pahin mitä huono korkki saa aikaan on kansivika. Lämpöjen ei tarvitse nousta, koska kyseessä on juuri paikallinen kiehyminen siellä, missä kannessa on kuumimma paikat.
Eilen avasin korkin kuumana, ja tällä kertaa päästi ihan pienen phöhhin. Auto tosiaan käy viileänä näillä säillä, helteellä motarilla ylämäissä jo lämpökin vähän nousee, so. viisarinleveyden verran 80 viivan päälle.

Ihan kylmä kone ei näy mitään puskevan pihalle, ajoin tänään kylmällä autolla ihan 700m ja sammutin pariksi tunniksi eikä alle tullut mitään.

Pitänee siis raahustaa marmoritiskille.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Osta termari samalla. Lämmön pitäisi olla aina 85c, myös pakkasella. Se kun ei ole mikään cdi.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Perttu K kirjoitti:Osta termari samalla. Lämmön pitäisi olla aina 85c, myös pakkasella. Se kun ei ole mikään cdi.
Juu. Tuo on talvi talven jälkeen vähän laiskistunut tässä suhteessa. Edellistalvena oli pontevasti 80 raatia vielä.


Perkelettä kyllä tollasen vuotokohdan paikallistamisen kanssa. Välillä läikkää jää etupyörän kohdille, nyt taas -kun auto kävi jonkin aikaa kun putsailin lumia ja touhusin muuta - tippoja olikin ihan etuhelman kohdalla.

Saatana.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pöh, pumpulla (löytyy hyvin varustetuilta korjaamoilta) puolitoista baria painetta järjestelmään ja vuotokohta löytyy. Ei se vaikeaa ole.

Tosin eräästä Transporterista ei meinannut löytyä vuotopaikkaa ja auton omistaja hiilosti työkaveria vieressä jotta "Joko näkkyy" "minähän sanon ettei sitä löyvy" "on sitä muukki yrittäny ja eipä oo onnistunu" jne ... :arrow: työkaveri pumppasi painetta sen mitä pumpulla sai ja sitten alavesiletku irtosi.
Viisastelin viereisen nosturin luota että sehän taitaa vuotaa jostakin kun porukat väänsi housunlahkeistaan eninmpiä glykoleita pois.
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Re: Paisuntasäiliön korkki vai kansi?

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Aku P kirjoitti: ...
- ja se kuluttaa jäähdytysnestettä.
Tarkkoja määriä en osaa sanoa, mutta jos keskiviikkona on "kaltwasserstandissa" kylmällä koneella neste, niin perjantaina iltapäivällä luulisi jo merkkivalon syttyvän ja on aika pistää tilkka lisää. Autolla ajetaan 150-250 km/päivä, elli täyttöväli on luokkaa 500-700 km.
...
Meikäläisen entinen 250 teki juuri tämän, samanlaisin reviirinmerkkausjälkineen.
Vaihtoon meni syyläri - löysä liitos kennoston ja päädyn välillä tihkui läpi eikä kiristys auttanut. Tosin oli sita jo kolhittukin....
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

vuodon väriaine sisään ja alkaa näkymään, jos ulos tulee 8)
(saman tyyppinen kuin ilmastointiaineisiin laitettava)
autodidakti
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”