300E-24V Kansijumppaa, jälkiseuraukset

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

300E-24V Kansijumppaa, jälkiseuraukset

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Ollut jonkin aikaa suunnitelmissa vaihdattaa jossain venttiilivarrenkumit tuohon 24-tappiseen. Nyt sitten alkoi vuotamaan öljyä kannen ja lohkon välistä ja hintoja kyseltyä tulin siihen tulokseen että taidan tehä homman ite. Koskaan en ole 24-venasta purkanut ja ilmeisesti siinä on jotain omia konstailuja 12-tappiseen verrattuna, joten kaikki neuvot ja muut viisaudet enemmän kuin tervetulleita.
Viimeksi muokannut Pimpula, 03.4.2014 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Once you get fat you never come back.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Roistohan tuollaisen irroitteli mut oli kylläki 320. mut suunillee sama vehehän se on. runsaasti kuviakin topicissa:

http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=19 ... &start=300
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Pieniä erojahan siinä taitaa olla, tuo kolmesatanen on oikeella virranjakajalla ja imusarjan alumiinia. Lähinnä kinostaa että olikos tuossa nokkien ajoituksessa jotain omaa ja erilaista.
Once you get fat you never come back.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Lutikka kirjoitti:Pieniä erojahan siinä taitaa olla, tuo kolmesatanen on oikeella virranjakajalla ja imusarjan alumiinia. Lähinnä kinostaa että olikos tuossa nokkien ajoituksessa jotain omaa ja erilaista.
Pitkälti samanlainen pitäisi systeemi olla. Nokat on pikkuisen eri profiileilla ja ajoituksella mutta samat peruskuviot pitäisi purra. Se ketjun ohjuripyörä imuakselin alla on sitten vääränkätisellä kierteellä. :ope:

Tässsäpä linkki ohjeisiin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Kiitokset Roistolle, noilla ohjeilla osais varmaan Vaimokin homman tehdä :) Viikonloppuna toivottavasti pääsee puuhaan.
Once you get fat you never come back.
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Tarkentavaa kysymystä, nyt on imunokat ajoitettu niin että ovat 4 mm tapin varassa ja kampura OT merkissä. Mutta tuo imunokan säädin mihin suuntaan ja miten sitä käännellään, en saanu nuista ohjeista oikein irti sitä.
Once you get fat you never come back.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Nokka-akselin pitäisi olla myöhäisellä päin. Eli säätimeen verrattuna akselia pitäisi pyöräyttää moottorin pyörimissuuntaa vastaan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Eli nokkaa käännetään aikaisemmalla ja sitten säätimellä passataan merkki kohdalleen?
Once you get fat you never come back.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tuohan riippuu ihan siitä, onko reikä jäljessä vai aikaisella.

Kai sinä laitoit merkit ketjuun ja ketjupyöriin? Ne vain entisille kohdilleen.

Periaatteessa tarkastuksen pitäisi mennä niin, että kampiakseli 0-kohtaan, sitten katsotaan, onko ne reiät kohdillaan (kierroksen voi tieten joutua pyöräyttämään, jos yläpää on puoli kierrosta pielessä). Pakoakselin pitäisi mennä per heti merkkiin ja sitten imuakseli niin, että pyöräytetään siitä löysät pois myöhäisen suuntaan (edestäpäin katsottuna vastapäivään) säätimen pysyessä paikoillaan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Merkkasin ketjun asennon pyöriin nähden, mutta siis säätimen tulee myöhäsellä kun merkki on kohdallaan?
Once you get fat you never come back.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Lutikka kirjoitti:Merkkasin ketjun asennon pyöriin nähden, mutta siis säätimen tulee myöhäsellä kun merkki on kohdallaan?
Jep.

Periaatteessa voipi ajatella silläkin lailla, että jos kone pyörittäisi sitä ketjupyörää (& säädintä), niin silloin paineettomana nokkakepin pitäisi valua puoli-itsestäänkin myöhäiselle.

Hoksistko tämän?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Tätä ajoin takaa, eli kun ketju on irti niin voin kääntää sen säätimen myöhälle ja asentaa nokan suoraan merkkiinsä. veivataankos sitä säädintä siitä isosta mutterista vai mistä?
Once you get fat you never come back.
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

No nyt se myrkyn lykkäs, lie ollut nokkapyörissä tussimerkki huono kun lähteny imunokasta pesemällä pois. Vedänkö ketjun kampirauta, imunokka pakonokka välille tiukalle ja löysät kiristäjälle ja toivon että toimii vai mitä tässä tehdään, ironisen nauran ja sarkastisen itkun raja tällä hetkellä hyvin häilyvä.
Once you get fat you never come back.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Eihä niihin kyllä ikinä mitää maalitussua oo tarvinnu sotkea, hyvät merkithän niissä on tupannu oleen.
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Neljän millin tapeilla nuo ajottelin purkaessa myös. Mutta pieni kertaus, eli kampirauta OT-merkkiin, pakkonokka merkkiin ja imunokka merkkiin niin että käännän säätimen myöhäselle ( edestä katsottuna myötäpäivään eli koneen pyörimisuuntaan) ja sitten merkki kohdalleen, ja sitten ketju paikalleen niin että löysät on kiristimen puolella, ja sitten pyöritän kaksi kierrosta kampuraa ja katon että jako sattuu, menikö oikein?
Once you get fat you never come back.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Aikalailla noin. Jos sulla on kampura siinä 30 EYKK-asennossa, niin siinä voit pyöritellä rauhassa niitä nokkia sopivaan asentoon. Sitten kun ne reiät on kohdallaan, niin kampura OT-asentoon. Sen jälkeen asettelet sen ketjun sitte niinkuin kuvailit: kampiakseli, imu & pako.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Ok, kiitos.
Once you get fat you never come back.
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Eiköstä tämä hytikkasäätimen käänely tapahru siitä pyörästä? Eli että siitä käännetään ne tyhjät pois ja itse nokka ei liiku?
Once you get fat you never come back.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Se riippuu ihan miten katsoo. Jos auto on ns. ajokunnossa ja halutaan ajoitusta tarkistaa, niin eihän se säädin siitä ketjulta minnekään siirry vaan nokkakeppiä pitää kääntää vastapäivään (moottorin käyntisuuntaa vastaan), jotta sen ajoitus saadaan myöhäiselle.

Siksi minä olen aina puhunut nokka-akselin kääntämisestä myöhäisemmälle. Samoin ei se itse säädin mene myöhäiselle / aikaiselle vaan sekin kääntää sitä keppiä aina jompaan kumpaan suuntaan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

No mulla on vielä ketju irti, kampiakseli on 30 eykk asennossa ja nokat kohdallaan 4 mm poranterien varassa, imunokan ketjupyörässä on muutaman asteen ns. tyhjäliike, liikkuu ihan käsin ja on käännetty moottorin pyörimissuuntaan niin paljon kun menee, eli käsittääkseni säädin on nyt myöhällä, nyt jos käännän kampiraudan OT-merkkiin ja vedän ketjun tiukalle ja kasaan kiristimen niin kaksikierrosta pyöritteynä kaiken pitäisi sattua kohdalleen. Peijoonan hankala selittää näin mitä ajan takaa.
Once you get fat you never come back.
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Kansipuuhat saatu valmiiks, ja positiivista on se että ei vuoda eikä käryä, ja vetää/vääntää paremmin kun koskaan aiemmin minulla ollessa. Pari pientä juttua kuitenkin kaihertaa. Kylmäkäynnistys ongelma on ja pysyy edelleen, vika paikallistettu kylmäkäynnistyssuuttimeen, ohjaako tuota yj-rele vai joku muu ja mistä se tietää että moottori on kylmä?

Toinen ongelma on hihnankiristin, käytin sen irti vesipumppua vaihellessa ja nyt ei vedä hihnaa tarpeeksi tiukalle, kun säätömutteria pyörittää niin mitään ei tapahdu ja kiristimen liikevara käsin käänneltynä on aika olematon ja näyttäs olevan vähän vikapaikassakin kun on lähes vesipumpun pyörässä tuo rulla kiinni. tosin multa unohtu se muovilevy sieltä välistä jossa on se osoitin joka kertoo kireyden, sekö tuon aiheuttaa? Ajattelin kaivella huomenna koko laitoksen uudestaan pöydälle, onko siinä joku perussäätö olemassa että mihin viisarin pitää osoittaa kun se vasenkätinen mutteri on löysällä?
Once you get fat you never come back.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Pumpun rele ohjaa, rele saa lämpötiedon KE:n boksilta.

Tuliko se kiristimen tanko oikealle puolelle kiristintä? Onhan se vielä ehjä? Se osoitin ei ole mitään muuta kuin osoittamista varten. Sen takia ei pitäisi mennä kiristin väärään asentoon. Kiristimen rungossa on semmoinen volyyminuoli. Löysällä ollessa viisarin pitäisi olla siellä pienessä päässä. Viisari pyörii ihan käsin kiristimen akselilla.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Siitä en ole ihan varma onko se oikeinpäin, tanko taitaa olla vesipumpun puolella, ja alfamerin kirjan kuvassa näyttäs olevan samoinpäin, hihna irrallaan kiristin liikkuu enemmän kuin hihna paikallaan, ei lähe kirimään ollenska, nalkkaa kai ketkale hihnan sinne rullan ja vesjpumpun hihnapyörän väliin. Kyllä sen kiristimen pitäs ehjä vielä olla, ainakin toivon niin.
Jos otan kylmällä koneella suuttimesta pistokkeen irti, niin pistokkeeseen pitäis startatessa tulla kai n. 12V?
Once you get fat you never come back.
Avatar
Pimpula
Viestit: 434
Liittynyt: 13.4.2008 13:44
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja Pimpula »

Mittilöin tänään kk-suuttimelle tulevaa jännitettä näytti reilut 8 volttia, samaten tuo kylmänä n.500 kierrosta oleva tyhjäkäynti panee epäilemään vikaa pa-pumpun releessä tai sen maadoituksessa, onko jossain akun takana ym. seuduilla maadoituspistettä releille ja eculle?
Once you get fat you never come back.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”