Hehku/starttiongelma

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Hehku/starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Morjes! Tällänen outo hehkutus/käynnistysongelma mersussa, auto on siis vm.85 200diisseli, ja ongelma on seuraavanlainen:
Oli keli sitten lämmin tai kylmä niin aina hehkuttaa sen 20-30 sekuntia, eli varmaan maximi ajan, hehkunmerkkivalo taas palaa melkein aina niinkuin se normaalisti palaisi, eli noin 5sekuntia, mutta myös melko usein vain äkkiseltään vilahtaa se valo, eli ei edes pala vaan vilahtaa alle sekunniksi vaikka kone olisi kylmä, silloinkin auto oikeasti hehkuttaa sen 20-30sekuntia.

Seuraava ongelma on se ettei auto lähde avaimesta käyntiin, nyt siellä on siis nappistarttaus. Startti sun muut toimii muutoin todella hyvin, startin solenoidille ei vain tule jännitettä kun kääntää virta avainta starttiasentoon. Sen verran sähkökaaviota katoin että startin solenoidille virta tulee hehkureleboxin kautta ja sieltä myös mahdollisesti tulisi tuo hehkuvalo-ongelma. Joten mitä kaikkea pitäisi mitata jotta pystyisi selvittämään onko vika hehkureleessä vai jossain muualla:)?
Ja sen verran avasin hehkuboxia että katsoin josko siellä olisi joku juotos tms lähtenyt vain irti niin päällisin puolin muutoin oli kunnossa mutta piirilevy vaikutti vähän mustalta niistä kohdin mistä komponentit on juotettu levyyn kiinni, voisko olla vaan palanut boxi sököksi?
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Yj-rele akun takana, virtalukon pohja, joku/jotkut hehkut tiensä päässä ja hehkureleen hapettumat, nuilla kun aloittaa niin pääsee eteenpäin, ja tutkimaan johtosarjoja, josko niissä joku poikki tai hapettumia.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Mistä se rele haistelee koneen lämpötilan.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Koneessa hehkulle lämpöanturi kannessa

Solenoidin kytkös liittyneen hehkuun siten että hehkutus loppuu startatessa
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Missäs kohtaa se anturi siinä kannessa oikein on kun siinä on ainakin se anturi joka kytkee flektin päälle mutta toista anturia en ole huomannut?
Ja hehkureleen liitokset on ok, boxi on sisältä puhdas vain hieman tummuneen oloinen juotoksista. Hehkut on kunnossa ne on vaihdettu noin vuosi sitten ja on mitattu että toimii. Mites tuota yj relettä pystyisi mittaamaan? Tietysti pitää ensin tsekata että on kaikki juotokset kohillaan yms mutta olisko tohon jotain mittaohjetta??:) olis mukava saada toimimaan vähän hankala kuunnella aina tuota naksahdusta konehuoneesta varsinkin jos ympärillä paljon hälinää yms....

Niin ja virtalukon pohjakin on ehkä vaihdettu entisellä omistajalla kun oli tuo sama vika ettei startannut, varmuutta asiasta ei ole, olisko sinne heittää jotain mittaohjeita?
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

ei jaksa muistaa, mutta eikös kannessa oo anturit flektille, lämpömittarille ja hehkulle, ja nää kaks jälkimmäistä siellä keskemmällä ikäänkuin sivusta kierrettyinä, hehkujen välissä suurinpiirtein
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Jotain hehkun mittaohjeita löysin, sinne tulee 12volttia sinne hehkureleelle starttiasennossa, eli pois sulkeeko se mahd. Vian virtalukon pohjassa? Entinen omistaja myös oli joskus kokeillut uutta virtalukon pohjaa mutta tuloksetta. Maapiuhassa(ruskea) oli 13 ohmin vastus, eli ehkä hieman liikaa, mihis tuo sitten maadottaa ittes eli missä se maapiste tolle on? Ja hehkureleelle ei tule sitä valkoista piuhaa mikä on hehkun lämpöanturille...? Ilmeisesti pitäs olla napa 6 mutta liittimessä vain navat 1,2,3,4 ja johtojen värit olisko ollut ruskea valkoinen, musta, violetti ja ruusunpunainen/punainen.... Tuosta violetista en ole varma.. Tiedän kyllä että vastaavanlaisessa 250diisselissä vuosimallia 92 on yksi nasta hehkuboxissa mitä minulla taas ei ole, onkos se sitten juurikin tuo lämpöanturin nasta? Vai mistä se sitä haistelee?:)
Ja missä näissä 200diisseleissä se ylijännite rele oikein sijaitsee? Akun takana ei ollut mitään paitsi varashälyttimen sireeni eikä akun ympärilläkään mitään ollut lämmönsäätäjän venttiileiden lisäksi...? Ja kiitoksia avuista mitä tähän mennessä on annettu!! Toivottavasti vika vaan löytyisi.. :)
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Jotain hehkun mittaohjeita löysin, sinne tulee 12volttia sinne hehkureleelle starttiasennossa, eli pois sulkeeko se mahd. Vian virtalukon pohjassa? Entinen omistaja myös oli joskus kokeillut uutta virtalukon pohjaa mutta tuloksetta. Maapiuhassa(ruskea) oli 13 ohmin vastus, eli ehkä hieman liikaa, mihis tuo sitten maadottaa ittes eli missä se maapiste tolle on? Ja hehkureleelle ei tule sitä valkoista piuhaa mikä on hehkun lämpöanturille...? Ilmeisesti pitäs olla napa 6 mutta liittimessä vain navat 1,2,3,4 ja johtojen värit olisko ollut ruskea valkoinen, musta, violetti ja ruusunpunainen/punainen.... Tuosta violetista en ole varma.. Tiedän kyllä että vastaavanlaisessa 250diisselissä vuosimallia 92 on yksi nasta hehkuboxissa mitä minulla taas ei ole, onkos se sitten juurikin tuo lämpöanturin nasta? Vai mistä se sitä haistelee?:)
Ja missä näissä 200diisseleissä se ylijännite rele oikein sijaitsee? Akun takana ei ollut mitään paitsi varashälyttimen sireeni eikä akun ympärilläkään mitään ollut lämmönsäätäjän venttiileiden lisäksi...? Ja kiitoksia avuista mitä tähän mennessä on annettu!! Toivottavasti vika vaan löytyisi.. :)
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

lienee eroja noissa hehkureleissä, jonkun wanhan ohjeen löysin:

31= maihin (-)
15= virtalukon takaa +
50= startin heräte +
30= jatkuva "paksu"sähkö +
LA= hehkun merkkivalo


eli eipä tässä ainakaan ole lämpöanturia ...


ja kyllä ne ylijännitereleet mitä mä olen 124 ssa nähnyt on olleet akun takana ... normirelettä hiukan korkeampi jossa sulake päällä
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Pitää huomenna mitata noi ainakin ja selvitellä sitten lisää. Eikös se niin ole että startille heräte piuha tulee nimenomaan suoraan hehkuboxista eli ei enään siinä vaiheessa käy missään muualla se piuha ennen starttia:)? Outoa joo ei tossa akun takana mitään pikaisesti katsottuna näkynyt.... Pakko se siellä jossain kuitenkin on olla, eikä kauheen ahdas paikkakaan akun takana tilaa kuitenkin melko paljon ja ihan tyhjä se tila oli. Katsoo huomenna uusiks mihin tulokseen päädyin:)

Niin ja mistä tuo sitten määrittelee sen hehkuajan? Vai onko se aina vakio?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

No eikös hehkuaika mitata koneen lämmöstä? Tuskin ainakaan tuulen nopeudesta :P
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Niin mutta mikä sen hehkutusajan määrittää kun sinne hehkureleelle josta hehkutus katkaistaan niin ei tule johtoa mistään lämpöanturilta. Joten mistä se hehkutusrele sen tietää kuinka lämmintä moottorissa on. Ja silti sen ajan varmaan luulisi joku määrittävän. Tai sitten se on vakio aika, sitä tässä koitan itsekin miettiä... Uudemmissa diisseleissä sinne siis tulee lämpöanturilta piuha sinne hehkulle. Tässä mallissa ei ole kuin yj releelle piuha, maihin piuha, merkkivalolle piuha ja startin solenoidille piuha.. Sekä tietysti ne neljä johtoa jotka menevät hehkuille sekä yksi iso +kaapeli joka tarjoaa virrat kaikelle toiminnalle..
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Saku124 kirjoitti:Tässä mallissa ei ole kuin yj releelle piuha, maihin piuha, merkkivalolle piuha ja startin solenoidille piuha.. Sekä tietysti ne neljä johtoa jotka menevät hehkuille sekä yksi iso +kaapeli joka tarjoaa virrat kaikelle toiminnalle..
Toimiakseen rele tarvitsee:

Jatkuva virta (paksu piuha)
Maa
Heräte virtalukolta

Näistä ylläolevan mukaan puuttuisi heräte :shock:

Merkkivalon ja lämpöanturin johdot eivät ole välttämättömiä, ei myöskään startin solenoidijännitteen piuha. Viimeisestä en ole varma, onko se siellä kytkemässä hehkuja pois startin ajaksi vai suojaamassa relettä jännitepiikeiltä startatessa :nocando:

Joka tapauksessa tieto tulee nimenomaan releelle, eikä niin että rele ohjaisi starttia :!:

Merkkivalo palaa tietyn ajan riippuen moottorin lämpötilasta, mutta se ei sinänsä ole naimisissa hehkutusajan kanssa :idea:

Hehkut hehkuvat kai vuosimallista riippuen 30-60 sekuntia, vaikka valo olisi jo sammunut.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Eli tämän mukaan hehkuissa ei edes olisi vikaa
Homma toimisi suunnilleen siis niin että hehkun merkkivalo palaa esim sen 5 sekuntia, kertoen kuskille kauan tarvitsee hehkuttaa, ja kuski itse avaimesta kääntämällä lopettaa hehkutuksen, koska hehkutus loppuu ainakin itellä silloin kun avaimesta kääntää.

Eli järjestelmä toimii täysin ilmeisesti......no hyvä tietää säästyypähän siinäkin rahat :D .... sitten vaan selvittämään miksei avaimesta lähde käyntiin, huomenna katteleen kaavioita yms ja ihmettelemään, kiitoksia vastauksista :wink:

Tai muuten, mistä se sen tietää se hehkuvalo kauanko se palaa, koska eikös sen + piuha tule suoraan hehkureleeltä, vai katkooko mittaristo esimerkiksi hehkun merkkivalon maan, koska mittariston lämpöanturi on täten ainut lämpöanturi koko autossa joka tietää koneen lämmön(ellei flektin kytkintä lasketa).....???



Ja nyt kun rupes vielä miettimään noita neljää piuhaa hehkureleelle niin nyt kun mittasin sain tällästä tulosta

Maa: 13 ohmia(ei paras tulos mutta onko tarpeeksi hyvä?)
Startatessa: virtalukon piuhasta tuli se 12volttia releen liittimeen
Merkkivalon piuha: toimii, koska valo palaa
Yj releelle menevä piuha: Tuota en ole tarkistanut mutta tuolta siis kuuluisi tulla heräte virtalukolta hehkureleelle? mihis tuo heräte sitten vaikuttaa, koska hehkuttaa kuitenkin hyvin, liittyykö tuo nyt sitten itse starttaukseen vai mihin?

Toivottavasti jaksatte vaivautua auttamaan, ei oikeen riitä omat aivot enään miettimään. Huomenna tsekkaan sen releen, jos joku vois varmistaa että yj-releen piuhasta pitäisi tulla siis 12volttia virrat päällä(?) vai missä vaiheessa sieltä pitäs virtaa kulkea?
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Hehkureleellä on oma piiri hehkun merkkivalolle, jota ohjaa muunmuassa moottorin lämpöanturi, ja startin heräte. Myös vikatilasta rele viestii polttamalla merkkivaloa starttauksen jälkeen :idea:

Kuulostaisi vähän siltä, että tässä autossa ei olisi lämpötila-anturia laisinkaan -tai jossain kytkennässä vikaa- ja rele luulisi moottorin aina olevan kuuma, jos valo palaa vain 5sek :roll:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Siis ei siellä ole lämpöanturia ollenkaan. Ainakaan hehkuboxille menevää siis, mittaristolle anturi on tietysti. Mutta toisinkuin sähkökaaviossa lukee ja monet luulee, niin tuossa minun hehkureleessä ei ole ollenkaan edes nastaa6 hehkuboxissa eikä liittimessä... Nasta 6 siis se lämpöanturin nasta(?)
Eli mistä se sen tietää sen ajan kauanko se hehkutta??:0 olis kiva tietää..
Ja eikös 5 sekuntia ole suht normaali hehkutusaika? Ja lämpimällä moottorilla ehkä noin sekunnin kaks. Mutta mistä se hehkuvalon piiri tietää kauanko se pitää valoa päällä ja kuuluuko sen olla yhteydessä hehkutusaikaan, vai loppuuko hehkutus silloin kun kuski kääntää avaimesta starttiasentoon. Eli valo kertoisi vain kuskille milloin saisi käynnistää ja hehkutus jatkuu noin 30 sekuntia jos ei käynnistä..... Apuja minulle!: D
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Eli vielä selventääkseni tätä asiaa, minä haluaisin tietää että kuuluuko tuon hehkutuksen mennä niin oikeasti, että kun virrat käännetään päälle, hehkuvalo syttyy tietysti ja sitten kun valo sammuu niin lopettaako hehkurele oikeasti sen hehkuttamisen vai katkaiseeko tuo kuski sen kääntämällä virta avaimet starttiasentoon?
Sekä vielä sellanen että tuota kun mittasin niin hehkuvalolle tulee 12 volttia hehkureleeltä silloin kun hehkuvalo palaa, tietysti. Mutta sitten kun hehkuvalo sammuu niin sieltä loppuu jännitteensyöttö sieltä hehkureleeltä siihen hehkuvalon piuhaan. Eli tuo kun luulin että mittaristo katkoisi sen maadotuksen, niin se ei pidä paikkaansa, eli mistä hehkurele tietää milloin on hehkutettu tarpeeksi kauan? Kun sinne ei sitä lämpöanturia tuossa mallissa mene muualle kuin mittaristolle....mukava olis saada kuntoon kun joutunut viimeset puoli vuotta kuuntelemaan milloin rele naksahtaa auki... :) voiko tämä ylijänniterele tehdä nämä kaikki viat? Vai vaikuttaisko se vain starttaukseen.....? Kunnei siis avaimesta kääntämällä tule virtaa solenoidille mutta hehkureleelle tulee siitä yhdestä piuhasta sen 12 volttia starttiasennossa jolloin rele lopettaa hehkutuksen... :)
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Mittaa sitä hehkurelettä. Tuleeko sinne jatkuva virta jostain ja ohjaisvirta erikseen... kaukaa haettu. Hommaa vaikka pihtiamppeeri mittari jos sillä olis helpompi tutkia vaikka hehkun johdosta milloin virta kulkee.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 847
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Ettei nyt olisi 85:een vaihdettu uudemman mallin kone joskus?
Hataran muistini mukaan itellä koneenvaihdon yhteydessä -87 --> -93 hehkureleen vieressä oli pieni 2-napainen liitin, johon tuli lämpömittarin anturin johto ja ilmeisesti tuo hehkutusajan anturin johto.
Ne eivät olleet vanhassa ja uudessa keskenään samanlaisia, joten lämpömittarin johdon liitin yksinään ja tuo hehkutusajan? johto jäi kytkemättä kun tiennyt varmaksi.
Hehkutus ja starttaus toivat muuten normaalisti, mutta hehkutusaika oli aina saman mittainen.
Ei tästä taida apua olla, mutta kunhan pohdiskelin.. mutta löysitkö tuon pikkuliittimen hehkuboksin vierestä? Olisiko ollut vihreä ja valkoinen johto..?
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Hehkureleen vieressä ei ole mitään muuta liitintä kuin se liitin joka kytkee flektin päälle... Muita en löytänyt, kuvat tietysti selventäis jos jollain olis laittaa:)
Eli auto toimii ihan hyvin kun starttaa silloin kun hehkuvalo sammuu ja sitä en myöskään tiennyt että näissä on joku jälkihehkutus jonka takia siis hehkutus ei lopu vaikka merkkivalo sammuukin.. Tätä minä siis luulin viaksi että hehkutus jatkuu vaikka valo sammuu:) mutta ilmeisesti se ei ole vika!
Seuraava kysymys onkin että mikä on normaali hehkutusaika kylmälle koneelle vaikka nyt noin 20 asteessa? Itselläni hehkuvalo palaa noin 5 sekuntia.. Eli onko se normaali aika?

Eli selventääkseni epäselvää viestiä tässä asiat jotka haluan tietää :D
-normaali hehkuvalon paloaika noin +10 tai 20 asteessa.
-mistä liittimestä mitataan lämpöanturia joka määrittää valon palamisajan?
-missä kyseinen liitin sijaitsee(se ei ole siinä hehkuboxin navassa 6 niinkuin monet ilmeisesti luulevat)
-mikä on lämpöanturin oikea vastus siinä 10asteen tienoilla(eli näillä päivän ulkolämpötiloilla) varmaan jotain 2kilo-ohmia(?) jos joku vois varmaksi kertoa:)
-voisiko joku löytää tai laittaa kuvan oikeasta sähkökaaviosta, omat kaaviot on siihen malliin missä lämpöanturin piuhat menevät tuonne hehkureleelle. Olisi kiva tietää miten toi järjestelmä tietää kauanko polttaa hehkuvaloa..... Kerta jos hehkuvalon +kaapeli tulee releeltä suoraan mittaristoon eikä hehkureleelle mene minkäänlaista tietoa lämpötilasta niin mikä ihme sen valon paloajan määrittää, oikea sähkökaavio selvittäiai todella paljon. Kaikki tuntuu olevan niihin muihin malleihin noi kaaviot. Tuleepas pitkää viestiä taas mutta kiitokset niille ketkä lukee ja viitsivät auttaa:)


Niin, ja tuo liitin mikä hehkuboxin vieressä on niin onhan se kyllä lämpöanturille menevä johto, mutta se menee anturille joka kytkee flektin eli ei se se voi olla, eikös se anturi ole vain sellanen on/off eli tarpeeksi lämmintä niin johtaa ja kylmempänä se ei johda sähköä.... Näin olen asian ymmärtänyt:)
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Kaikissa malleissa ei ole erillistä lämpöanturia hehkun releelle. Tällöin siellä releessä on 4-napainen pieni liitin. Jotenkin se rele haistelee sopivan hehkutusajan. Liekö sitten vain uudemmissa se anturi koneessa?

Ei muuten ole välttämättä sitä yj-relettäkään, jos ei ole ABS-jarruja tms. varusteita. :)

Tosiaan hehkutus ei lopu vielä merkkivalon sammumiseen. Se vain näyttää, että voi jo käynnistellä. Rele naksahtaa sitten, kun hehkutus loppuu.
Viimeksi muokannut AriK123, 25.4.2014 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

(tyhjää)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

No kiitokset tuosta vastauksesta:)! Tämä helpotti paljon ihmetyksiä, vielä kun selviäisi miksei se starttaa avaimesta..... Releeltä mittasin kaiken ja ne vaikuttaisi olevan kunnossa:) olisko jollain hyviä ohjeita millä rupeis selvittämään tuota starttionkelmaa:)? Virtalukon pohja nyt kuulemma on tuloksetta kokeiltu vaihtaa, ja vanha siellä tällä hetkellä on, eli uusi palautettiin takas joskus muinoin. Sinne on jälkiasennuksena laitettu varashälytin, ja siellä on jotain käynnistyksenestopiuhoja sun muita, mitenkähän tällästäkin selvittäis johtuisko niistä tuo starttaus....


Sama kanssa keskuslukitus on jälkiasennettuna sinne ja sekään ei toimi kunnolla.
Aina avaa kuskin oven ja suunnilleen joka toinen kerta hanttipuolen oven. Aina yrittää avata kyllä hanttipuolen ovenkin mutta tuntuu ettei jaksaisi nostaa sitä nuppia ylös kunnolla aina.
Oikea takaovi ei ole ikinä avautunut eikä mennyt kiinni, jos sen on avannut sisältä.
Vasen takaovi taas aukeaa nykyään oikeastaan aina, mutta ei välttämättä mene aina kiinni lukosta kääntämällä......
Hanttipuolen ovesta kun painaa nupin alas niin kaikki ovet menee kiinni paitsi tuo oikea takaovi.....

Eli vähän sekaisin toimii koko lukitus miten milloinkin, tuntuisi että voisko siellä lukoissa olla vaan jotain töhnää ettei sähkömoottori tai mikälie niitä aukookaan oven sisällä niin jaksaisi nostaa nuppeja ylös tai vetää niitä alas???? Mites tollasesta lähtee ovipahvi irti? Vähän huonoja ohjeita tohon löytynyt... :)..

Lukot toimii siis sähköllä koska oveen ei mene alipaineletkuja vaan olisko ollut että sinne menee 2 sähköjohtoa.
Eli takaoviin ainakin 2 johtoa, kuskin oveen menee kaiketi useampi, ja olisko hanttipuolen oveenkin mennyt vain 2? Tietysti sinne menee nuo peilinsäätöjohdot mutta ne menee eri paketissa kuin nuo lukituksen piuhat.


Tärkeintä olisi ensin saada starttaamaan avaimesta tietty, eipä nuo lukot suuri ongelma ole sillein. Toki jos tietää niin heittäkää siihen joku vinkki tai useampikin:)
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Nono !


Nyt kun kerroit että on jälkiasennushäly, niin keskitypä siihen, nehän yleensä katkovat just startin herätteen, ja josko niin olis nytkin ...

Eli eikun pää alaspäin kuskin jalkotilaan ja etsimään mihin se boksi on kytketty, eli mistä se sen herätteen katkoo


Nuo on kyllä just semmosia dilemmoja vanhemmiten nuo jälkiasenteiset hälyt ettei paremmasta väliä, ja aika tarkkoja poispurettaviakin
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Hälyyn liittyen siellä on 50 metriä johtoa siellä jalkotilassa ainakin, joku sulake, sekä myös pieni ohjainlaitteen tapainen kapistus, riittäsköhän kun irrottaa pelkän sulakkeen koko järjestelmästä, että ryöstääkö tollanen häly sen herätteen vai kulkeeko tuo herätevirta sen hälyjärjestelmän jonkin osan lävitse.........

Johdot siellä on merkattuna että mikä johto menisi minnekin, mutta ota niistä nyt selvää sitten. Jos sitä aloittais irrottelemalla sulakkeen...?

Tai luulis että tuon kun irrottaa muovit poies niin näkeehän siitä jo heti jos virtalukolta lähtevistä johdoista on joku vetänyt piuhat muuallekin. Harvemmin niitä niin siististi tehdään ettei erottaisi itse tehdyksi....
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Onkohan siellä sellainen laite, jossa on samassa keskuslukitus ja häly? Sellaisella saa kyllä ongelmia aikaan, jos se ei toimi kunnolla tai on esim. nollautunut akun irrotuksen yhteydessä. Jos siinä on ollut vielä lisäksi kaukosäädin, joka on hävinnyt, niin vaikeapa sitä on ohjailla. :)

Autossasi ei ole alunperin ollut juurikaan sähkölaitteita, joista tulisi isompaa harmia. Kannattaa kuitenkin tarkistaa auton sähköliittimet ja sulakkeet. Hapettumia ei saisi olla. Itse olen aina vaihtanut kaikki sulakkeet uusiin, kun olen ostanut auton. Samalla olen laittanut CRC:tä tai vastaavaa sulakkeiden päihin ja liittimiin jne. Pätee myös niihin hehkureleen liittimiin. :wink:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

No saattaa hyvinkin olla että nuo toimii samasta boxista..... Eli ilmeisesti se häly on poistettu käytöstä jollain vanhalla omistajalla ettei akku tyhjenisi seisonnan aikana, noh se myytiin eteenpäin niin että se lähti avaimesta käyntiin tosin häly ei toiminut. Eikä vissiin keskuslukkokaan kunnolla, noh sitten noin viikon jälkeen auton ostosta auto ei enään startannut avaimesta, eli jotain on mennyt rikki eli siihen liittyen ei ole purettu mitään johtoja...

Aiheesta toiseen, tuli korjattua auton lämmitys systeemitkin... Vikaa oli vaikka kuinka, vaihtoon meni ne säätöventtiilit, kiertovesipumppu sekä lämmönsäätöpaneeli joka oli sulanut. Voisiko tuosta mitään muuta enään mennäkään rikki ellei lasketa noita letkuja sekä lämmityksen kennoja.... : D

Osat menneet siis ilmeisesti pikkuhiljaa rikki ja kas kunnei ole korjattu aina yhtä vikaa niin nyt siellä oli kaikki viat. Vielä kun polttoaineanturin käyttäis irti ja puhistelis, sekä sais avaimesta starttaamaan niin auton viat rupeis olemaan korjattuna. Tai no vuotaahan siellä kardaanin molemmat päät öljyä stefoista ja tasauspyörästön kotelon takakansikin vuotaa, ne pitäis korjata myös, saattaa toki olla nuo letkutkin tukossa sieltä tasauspyörästöltä ettei ilma pääse vaihtumaan.

Ja ainiin virtalukonkin vaihdoin, ehkä takerteli silloin tällöin ja ilmeisesti kannattaa vaihtaa ennenkuin menee lopullisesti jumiin, motonetin lukko, ihmeen jäykkä se avain menemään sinne lukkoon nyt kun mukon laitto paikalleen, kädessä ollessa lukko toimi hyvin köykäsesti...? Mistähän moinen johtunee...?
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

mulla ainakin on se hehkun lämpötila-anturi siellä lohkon oikealla puolen termarin edessä!

ja se anturin piuha oli siellä hehkun johtosarjan seassa, missä oli (ja on) virtaliittimetkin...

kokeilin siihen sellaista relettä, missä ei ole lämpöanturin paikkkaa ollenkaan, niin ei toiminut mitenkään.. piti hommata samanlainen tilalle..
® Mesen linttaklubi
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Ahaa, no todennäkösesti minullakin se anturi sitten siellä kunnei sitä muualta löytynyt: D meneekö sulla muuten hehkutusreleelle kuinka monta piuhaa, eli meneekö sinne ollenkaan sitä oliko nyt valkosta johtoa, eli lämpöanturin piuhaa? Vai mihin se noissa malleissa sitten menee:) no, nyt on kaikki käynnistykseen liittyvät viat siis korjattu eli kiitos vaan auttaneille!:)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”