260E sammuu
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 21.6.2006 10:39
- Paikkakunta: Helsinki
260E sammuu
Elikkäs kun painaa vauhdissa kytkimen pohjaan niin kierrokset tippuvat usein n.500kierrokseen ja nousevat heti sen jälkeen n.700-800kierrokseen. Nyt muutaman kerran kone on sammunut kokonaan kytkintä painettaessa. Tänäänkin kone sammui n.30-40km/h vauhdissa kun polkasin kytkimen pohjaan. Mikä siis mättää?
Tuohon vaivaan on aika monta vaihtoehtoa olemassa
Takerteleva joutokäynnin säädin, nopeus-signaali hukassa, sytytystulpat+johdot+kansi ja pyörijä, imuvuotoa jossain letkussa tai ilmamäärämittarin kumikaukalossa tai suuttimissa jotain häikkiä.
Ja varmaan jokunen muukin mahdollinen aiheuttaja taitaa olla.
Polttoaineiden paineen säätämnenkin voi auttaa ongelmaan.

Takerteleva joutokäynnin säädin, nopeus-signaali hukassa, sytytystulpat+johdot+kansi ja pyörijä, imuvuotoa jossain letkussa tai ilmamäärämittarin kumikaukalossa tai suuttimissa jotain häikkiä.
Ja varmaan jokunen muukin mahdollinen aiheuttaja taitaa olla.
Polttoaineiden paineen säätämnenkin voi auttaa ongelmaan.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 21.6.2006 10:39
- Paikkakunta: Helsinki
Onnistuu se kotonakin, jos on painemittari ja sopivat letkut olemassa.Kumisa@pas kirjoitti:Onnistuuko säätäminen ihan kotikonstein, vai pitääkö viedä pajalle? Tulpat ja tulpanjohdot ovat vaihdettu ihan äsköttäinJani kirjoitti: Polttoaineiden paineen säätämnenkin voi auttaa ongelmaan.
Aikaa myöten kuluu kalvot siellä määränjakajassa jolloin paineetkin muuttuu.
Säätöä varten pitää jonkin verran purkaa osia tieltä, kun säätö on EHA:n sisällä.
Eli tämän näköinen mokkula määränjakajan kyljessä.
Ja tuo säätö vaikuttaa jakajan ylä- ja alakammion paine-eroon jonka pitäisi olla alunperin 0.4bar.
Jossain suositellaan paineen nostoa 0,45bar, eli aika pienistä muutoksista on kyse

Ensin kyllä kävisin mahdolliset imuvuotopaikat läpi, eli joutokäynnin säätimen letkut ja jakajan ja imusarjan välisen kumikaukalon.
Niillä on tapana aikaa myöten halkeilla.
Laitetaan nyt kuvakin, millaisia saattaa olla kumiosat

Tuo halkinainen letku menee joutokäynnin säätimelle.

Viimeksi muokannut Jani, 27.8.2006 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minä oon tuota ruuvia kääntäny puoli kierrosta kiinni päin, paljonkohan lie nostaa painetta?
Alavääntöä on nyt paremmin, mutta kylmillä ilmoilla tyhjäkäynti heijaa
Alavääntöä on nyt paremmin, mutta kylmillä ilmoilla tyhjäkäynti heijaa

---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 21.6.2006 10:39
- Paikkakunta: Helsinki
Missä tuo tyhjäkäynninsäätimen alipaineletku sijaitsee? Löysin tosta imusarjan edestä vähän saman tapaisen letkun joka oli kanssa halki tosta samasta kohtaa. sormella tukin sen auton ollessa köynnissä, niin kyllä siinä selvä alipaine tuntui. Tein siihen pikavirityksen teipillä ja nippusiteellä, mutta kierroksest heittelevät edelleen ja sammuilee, joskaan kierrokset ei heittele yhtä paljoa kuin aikasemmin. Löytyykö noita uusia letkuja ihan tavallisista varaosaliikkeistä?Jani kirjoitti:Onnistuu se kotonakin, jos on painemittari ja sopivat letkut olemassa.Kumisa@pas kirjoitti:Onnistuuko säätäminen ihan kotikonstein, vai pitääkö viedä pajalle? Tulpat ja tulpanjohdot ovat vaihdettu ihan äsköttäinJani kirjoitti: Polttoaineiden paineen säätämnenkin voi auttaa ongelmaan.
Aikaa myöten kuluu kalvot siellä määränjakajassa jolloin paineetkin muuttuu.
Säätöä varten pitää jonkin verran purkaa osia tieltä, kun säätö on EHA:n sisällä.
Eli tämän näköinen mokkula määränjakajan kyljessä.
Ja tuo säätö vaikuttaa jakajan ylä- ja alakammion paine-eroon jonka pitäisi olla alunperin 0.4bar.
Jossain suositellaan paineen nostoa 0,45bar, eli aika pienistä muutoksista on kyse![]()
Ensin kyllä kävisin mahdolliset imuvuotopaikat läpi, eli joutokäynnin säätimen letkut ja jakajan ja imusarjan välisen kumikaukalon.
Niillä on tapana aikaa myöten halkeilla.
Laitetaan nyt kuvakin, millaisia saattaa olla kumiosat![]()
Tuo halkinainen letku menee joutokäynnin säätimelle.
Siinä se on suunnilleen keskellä konetta imusarjan päällä.Kumisa@pas kirjoitti: Missä tuo tyhjäkäynninsäätimen alipaineletku sijaitsee? Löysin tosta imusarjan edestä vähän saman tapaisen letkun joka oli kanssa halki tosta samasta kohtaa. sormella tukin sen auton ollessa köynnissä, niin kyllä siinä selvä alipaine tuntui. Tein siihen pikavirityksen teipillä ja nippusiteellä, mutta kierroksest heittelevät edelleen ja sammuilee, joskaan kierrokset ei heittele yhtä paljoa kuin aikasemmin. Löytyykö noita uusia letkuja ihan tavallisista varaosaliikkeistä?
Tulee ilmamassamittarin alta joutokäynnin säätimelle.
Saattaa olla hyvinkin jakajan ja imusarjan välinen kumikaukalo rikki myöskin (näkyy myös tuossa aikaisemmassa kuvassa)
Sekään ei kovin kallis osa ole.
Koitan etsiä paremman kuvan päivällä.
Kyllä se Veholta tai KL:stä tarvii varmaankin hakea.
Maksoi muistaakseni jotain 8-10€ Veholla.
Mullakin saattaa jopa olla yks ehjähkö jemmassa, pitää tarkistaa sen kunto.
Sen saisit nopeammin ja halvemmalla kuin veholta, viimeksikin joutui tilaamaan

-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 21.6.2006 10:39
- Paikkakunta: Helsinki
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Laitetaampas lisää kysymyksiä liittyen samaan moottoriin.
Kone lähtee aina kylmänä käyntiin todella hyvin.
kuumana vaatii pienen esistarttauksen eli hiukan näpätään starttia päälle ja sitten käyntttiin. Ilman em. toimenpidettä joutuu hiukkasen pidempään starttaamaan.
Se ei vaikuta mitenkään käyttäytymiseen, että koettaa nostaa pa. paineita laittamalla virtaa päälle / pois. Suuttimet, letkut, syttypuoli, säädöt ok. Aina silloin tällöin törmää tämän tapaisiin oikuttelijoihin.
Kone lähtee aina kylmänä käyntiin todella hyvin.
kuumana vaatii pienen esistarttauksen eli hiukan näpätään starttia päälle ja sitten käyntttiin. Ilman em. toimenpidettä joutuu hiukkasen pidempään starttaamaan.
Se ei vaikuta mitenkään käyttäytymiseen, että koettaa nostaa pa. paineita laittamalla virtaa päälle / pois. Suuttimet, letkut, syttypuoli, säädöt ok. Aina silloin tällöin törmää tämän tapaisiin oikuttelijoihin.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Vaihdon tarpeessa näyttäisi tuo letku olevan.
Sinällään tuolla letkulla ei ole tarkoitus "viedä" alipainetta mihinkään vaan tyhmäkäynnillä moottori saa ilman tuon letkun kautta (ja sinne muodostuu siksi alipainetta). 
Eli se tyhjäkäynnin säädin on se alumiinimollikka siinä kuvan etualalla. Toinen letku menee sinne ilmamääränmittarin alle. Janilla oli vissiin halki tämä toinen letku vai kui?
t.
Risto
Periaatteessa ei, käytännössä juu.Kumisa@pas kirjoitti:Onko tuo se tyhjäkäynninsäätimen alipaineletku? Toi letku on tosta teipatusta kohdasta n. 2cm matkalta halki.


Eli se tyhjäkäynnin säädin on se alumiinimollikka siinä kuvan etualalla. Toinen letku menee sinne ilmamääränmittarin alle. Janilla oli vissiin halki tämä toinen letku vai kui?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Joo, se on toinen letkuista.Kumisa@pas kirjoitti:Toi letku on tosta teipatusta kohdasta n. 2cm matkalta halki.
Ja toisella puolella sitä säädinmokkulaa on samantapainen letku, joka näkyy myös kuvassa.
Se noista kai yleisemmin menee halki, eli kannattaa sekin tarkistaa.

Tuo koneen puoleinen letku on se hankalampi vaihtaa

Pitää ainakin kylmäkäynnistys-suutin irroittaa ja ahdas väli imusarjan alla.
Mulla saattoi olla toisessa koneessa ehjänä juuri tuo letku.
Sen saat halvalla, jos et uutta halua hankkia...
Toisen puolen letkut on kaikki halki

Mahtaisiko noi kaikki tehdä tuota...L-D kirjoitti:Kone lähtee aina kylmänä käyntiin todella hyvin.
kuumana vaatii pienen esistarttauksen eli hiukan näpätään starttia päälle ja sitten käyntttiin. Ilman em. toimenpidettä joutuu hiukkasen pidempään starttaamaan.
Jostain muistan lukeneeni, että olisi enempi ominaisuus m103:ssa

Oma lähtee kylmänä ja kuumana heti, mutta puolilämpöisenä saattaa starttuuttaa pari kertaa ja on muutenkin pitkä vieteri.
Tuon saa estettyä kun painaa pikkuisen kaasua startatessa, silloin lähtee aina laakista

- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Kaikien en ole huomannut tekevän tuota, mutta samaa olen itsekin tuumaillut eli se on ominaisuus ei vika
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi