w124 sammui kesken ajon - päätelkää mikä oli vika
w124 sammui kesken ajon - päätelkää mikä oli vika
Ajelin 120 km nopeudella viime yönä nelostietä etelään. Kaasunpoljennan hoiti vakkarinopeussäädin. Cd-soitin jytisi ja pitkien valojen loisteessa näkyi pirunmoinen määrä jäniksiä. Tänä syksynä riittää ammuttavaa...
Loivassa alamäessa vauhti tuntui jotenkin hiipuvan, nopeusmittari vajosi tasaisesti alaspäin. Vauhti oli pudonnut nopeuteen 100km tunnissa, Ajattelin vakionopeussäätimen pudoneen pois päältä ja aloin lisätä kaasua. Joku tuntui kuitenkin työntävän vastaan, aivan kun polttoaine olisi loppumassa. Painoin kytkimen pohjaan ja samalla mittaritaulun koko valoriistö syttyi, motti siis sammui. Nostin kytkimen ja moottori käynnistyi vauhdin ollessa vielä n. 80 km/h. Yritin pumpata autoa kaasulla eteenpäin ja vaivalloisesti se eteni muutaman sata metriä, kunnes hyytyi lopullisesti sopivasti kohdalla olevalle linja-autopysäkille.
Polttoainemittari näytti vähän yli puolta tankkia. Valot ja muut sähkölaitteet loistivat kirkkaina niinkuin pitääkin. Odotin muutaman minuutin ja ajattelin sitten startata. Väänsin virta-avainta - mitään ei tapahtunut. Ei edes pientä naksahdusta starttimoottorista. Taskulampun paristo oli tietenkin hyytynyt, joten pimeässä ei ollut kovin paljon saumaa ruveta asiaa tutkailemaan. Synkronoin avaimen, nitkuttelin piuhoja pimeässä mistä niitä käteen sattui jne. Vartin pähkäiltyäni tilasin hinausauton, joka saapui vajaan tunnin odottelun jälkeen. Matkaa lähimpään kaupunkiin oli vajaa sata kilometriä. Mese kipattiin sitten yöllä ko kaupungin Raskonen pihalle ja menin majataloon muutaman tunnin torkuille.
Aamulla sain auton jonon ohi tsekattavaksi. Asentaja sanoi kyseessä olevan selvä sähkövika. Mittasi akun ja totesi sen olevan täysin lopussa. Tällä akulla valot ja sähköt kuitenkin paloivat aivan normaalisti, auto ei vain starttannut. Ajattelin ettei se vika nyt siinä voi olla. Asentaja piti päänsä ja vaihtoi akun. Starttasin ja auto jyrähti käyntiin ensimmäisellä avaimen väännöllä. Tosin koneen käynti oli yskähtelevää ja tukahtunutta. Helpotus kuitenkin. Kävin maksamassa 200 euroa akusta + asennustyöstä (Raskonen hinnat), join kahvit ja ajattelin lähteä jatkamaan matkaa. Istahdin autoon ja väänsin avaimesta. Ei mitään. Ei naksahdustakaan. Täsmälleen sama vika kuin tienpäälläkin. Raskonen kaverit ihmettelivät asiaa vielä reilun vartin. He kävivät läpi kaiken mahdollisen: latauksen, sulakkeet koetinkynällä, joka ainoa piuhan mikä mieleen tuli. Vika kuitenkin pysyi. Porukka luovutti lopulta ja poistui hommiinsa. Sanoivat katsovansa autoa vielä päivän aikana jos jostain joku väli vapautuu, toivottomalta se kuitenkin varauskirjan perusteella näytti. Ja pikahuolloista ei kuulemma nykyaikana voi puhuakaan. Ei ole varaa pitää yhtä miestä odottelemassa mahdollisia hätätapauksia, kuten tämä...
Tiedossani oli kuitenkin yksityinen korjaamo, joka oli erikoistunut mm. meseihin. Soitin pomolle, joka tuli paikalle vartissa. Selostin tilanteen. Hän tsekkasi konepellin alta muutaman kohteen, suoritti pienen toimenpiteen ja pyysi starttaamaan. Motti käynnistyi ensiyrittämällä ja toimii niinkuin pitää. Ei ole yskähdellytkään sen jälkeen.
Mese on E200D 1995.
Kysymys kuuluu: Missä oli vika?
Vastaus seuraavassa jaksossa...
Loivassa alamäessa vauhti tuntui jotenkin hiipuvan, nopeusmittari vajosi tasaisesti alaspäin. Vauhti oli pudonnut nopeuteen 100km tunnissa, Ajattelin vakionopeussäätimen pudoneen pois päältä ja aloin lisätä kaasua. Joku tuntui kuitenkin työntävän vastaan, aivan kun polttoaine olisi loppumassa. Painoin kytkimen pohjaan ja samalla mittaritaulun koko valoriistö syttyi, motti siis sammui. Nostin kytkimen ja moottori käynnistyi vauhdin ollessa vielä n. 80 km/h. Yritin pumpata autoa kaasulla eteenpäin ja vaivalloisesti se eteni muutaman sata metriä, kunnes hyytyi lopullisesti sopivasti kohdalla olevalle linja-autopysäkille.
Polttoainemittari näytti vähän yli puolta tankkia. Valot ja muut sähkölaitteet loistivat kirkkaina niinkuin pitääkin. Odotin muutaman minuutin ja ajattelin sitten startata. Väänsin virta-avainta - mitään ei tapahtunut. Ei edes pientä naksahdusta starttimoottorista. Taskulampun paristo oli tietenkin hyytynyt, joten pimeässä ei ollut kovin paljon saumaa ruveta asiaa tutkailemaan. Synkronoin avaimen, nitkuttelin piuhoja pimeässä mistä niitä käteen sattui jne. Vartin pähkäiltyäni tilasin hinausauton, joka saapui vajaan tunnin odottelun jälkeen. Matkaa lähimpään kaupunkiin oli vajaa sata kilometriä. Mese kipattiin sitten yöllä ko kaupungin Raskonen pihalle ja menin majataloon muutaman tunnin torkuille.
Aamulla sain auton jonon ohi tsekattavaksi. Asentaja sanoi kyseessä olevan selvä sähkövika. Mittasi akun ja totesi sen olevan täysin lopussa. Tällä akulla valot ja sähköt kuitenkin paloivat aivan normaalisti, auto ei vain starttannut. Ajattelin ettei se vika nyt siinä voi olla. Asentaja piti päänsä ja vaihtoi akun. Starttasin ja auto jyrähti käyntiin ensimmäisellä avaimen väännöllä. Tosin koneen käynti oli yskähtelevää ja tukahtunutta. Helpotus kuitenkin. Kävin maksamassa 200 euroa akusta + asennustyöstä (Raskonen hinnat), join kahvit ja ajattelin lähteä jatkamaan matkaa. Istahdin autoon ja väänsin avaimesta. Ei mitään. Ei naksahdustakaan. Täsmälleen sama vika kuin tienpäälläkin. Raskonen kaverit ihmettelivät asiaa vielä reilun vartin. He kävivät läpi kaiken mahdollisen: latauksen, sulakkeet koetinkynällä, joka ainoa piuhan mikä mieleen tuli. Vika kuitenkin pysyi. Porukka luovutti lopulta ja poistui hommiinsa. Sanoivat katsovansa autoa vielä päivän aikana jos jostain joku väli vapautuu, toivottomalta se kuitenkin varauskirjan perusteella näytti. Ja pikahuolloista ei kuulemma nykyaikana voi puhuakaan. Ei ole varaa pitää yhtä miestä odottelemassa mahdollisia hätätapauksia, kuten tämä...
Tiedossani oli kuitenkin yksityinen korjaamo, joka oli erikoistunut mm. meseihin. Soitin pomolle, joka tuli paikalle vartissa. Selostin tilanteen. Hän tsekkasi konepellin alta muutaman kohteen, suoritti pienen toimenpiteen ja pyysi starttaamaan. Motti käynnistyi ensiyrittämällä ja toimii niinkuin pitää. Ei ole yskähdellytkään sen jälkeen.
Mese on E200D 1995.
Kysymys kuuluu: Missä oli vika?
Vastaus seuraavassa jaksossa...
- Iippo Vinetto
- Autoencyklopedia
- Viestit: 1538
- Liittynyt: 23.5.2006 17:58
- Paikkakunta: Tampereen alla, Hangon yllä.
Re: w124 sammui kesken ajon - päätelkää mikä oli vika
Vastaus löytyy tästä sivuhuomautukseksi tarkoitetusta lauseesta: siis jänis ilmanputsarissasupport kirjoitti:...pitkien valojen loisteessa näkyi pirunmoinen määrä jäniksiä...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Ajonestoa itsekin veikkailisin, jos laitteessa sellainen on.AM kirjoitti:E-malliihan tuo jotenkin liittyy,ajonestoon?Ei kai tuollaista voi vanhemmalle 124:selle edes tapahtua,eihän
Kyllä kai vanhempikin 124 diesel alijännitteeseen sammuu, mutta senkin kuulemma voi kiertää jonkun letkun irti nyppäämällä??
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Empä usko että vanhempi 124 sammuu alijänniteeseen. Joskus on tullut ajeltua niin tyhjällä akulla ja laturi rikki. Lämpömittarikin näytti 10 astetta vaikka kone oli täysissä lämmöissä.Aku P kirjoitti:Ajonestoa itsekin veikkailisin, jos laitteessa sellainen on.AM kirjoitti:E-malliihan tuo jotenkin liittyy,ajonestoon?Ei kai tuollaista voi vanhemmalle 124:selle edes tapahtua,eihän
Kyllä kai vanhempikin 124 diesel alijännitteeseen sammuu, mutta senkin kuulemma voi kiertää jonkun letkun irti nyppäämällä??
Veikataan alipaineletkua irti.
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 02.6.2006 22:43
- Paikkakunta: 97940
Hymn...virrat siitä on kadoksissa,jos ei mitään elämää kun virrat laittaa päälle,eli akun maadoitus ja löiskö se ajonestoo sitten päälle?
Mutta pirhana kun kerta valot paloi kirkkaana,niin ei sekään oikein,mutta jos startin herätevirta johdin irti,niin ei tietenkään starttaa,mutta tuo hyytyminen,aivan kuin olisi kaksi eri vikaa.
Mutta pirhana kun kerta valot paloi kirkkaana,niin ei sekään oikein,mutta jos startin herätevirta johdin irti,niin ei tietenkään starttaa,mutta tuo hyytyminen,aivan kuin olisi kaksi eri vikaa.
Niin...AM kirjoitti:Niin,tuo on minunkin veikkaukseni.Toisaalta kyllä tuntuu että kyseessä on joku hieman omituisempi vika...Jube kirjoitti:Jos ajonesto on mennyt päälle, niin auto ei kai starttaa
Joskuspa tuo selvinnee
Eipä tuossa juuri sähköllä ole muuta ku valot ja ajonesto
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Ennenkuin näin viestin lopussa auton mallin, olin aivan varma että kyseessä on joku pentsiinillä kulkeva mertseedes. Harvemmin tiisselillä on käynnistymisvaikeuksia, ennemminkin sitä ei tahdo saada sammumaan.
Mahdollisesta viasta en kyllä osaa heittää edes minkäänlaista arvausta.
Mahdollisesta viasta en kyllä osaa heittää edes minkäänlaista arvausta.
® Mesen Porkkana-klubi
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
-Äläkäähän hättäilkö, ei täs koko ajan jouva koneen ääres istumaan. Pittää tehä välil noita tienahommiakin...
Tietysti olisi polleaa todeta syyksi joku Lauttasaaren suunnalta (dry) ehdotettu vika, muttei kuitenkaan. Jokunen pupu kyllä jäi alle, muttei ilmanputsariin asti sentään yhtään tunkeutunut.
Itse pohdiskelin yöllä hinausautoa odotellessani samaa kuin Daerok, että kyseessä olisi kaksi vikaa. Polttoainejärjestelmässä se että auto sammui ja sähköpuolella se ettei se käynnistynyt. Tosin tuntui kyllä melko epätodennäköiseltä ja huonolta mäihältä tällainen.
Jonkun mielestä tässä ei varmaankaan liene mitään ihmeellistä, meikälaiselle se kuitenkin tuli ku Lada vasemmalta eteen t-risteyksessä. Vika oli helekuta vie kahdeksan ampeerin sulakkeen hapettuminen/oikuttelu ja lopulta palaminen sulakeboxin B-pidikkeessä. Siis haloo! Kyllä minä sen ymmärrän, että joistain mukavuuksista (kuten radio, mittarivalot, ajovalot tms) joutuu tinkimään sulakkeen palaessa, muttei sentään ois uskonu että Mesen motti sammahtaa saman tien 120 km/h vauhdissa. Testasin vielä asian: laitoin koneen käyntiin ja nappasin ko. sulakkeen pois. Ja motti sammui. Olen aina olettanut tällaiset vikojen kuuluvan näihin nykyisiin Windows-autoihin, joissa lienee sulake tahi elektroninen piiri jokaista rengastakin varten. Muttei sentään vanahassa -95 w124-mesessä. Olen aina ajatellut että tämä lienee niitä viimeisiä oikeita autoja, jotka toimivat mekaanisesti. No tuli tämäkin asia nyt korjattua.
Ohjekirjan mukaan ko. sulake on rullaverhoa ja ulkopeilien lämmitystä varten. Koska autossani ei noita ominaisuuksia ole, siihen on kuulemma kytketty ajonestolaite (alkuperäisasennus). Tätä kautta asia siis alkaa selvitä. Kajaanissa, Kemijärvellä, Keski-Suomessa, Kirkkonummella ja Perniössä porukka oli tässä tapauksessa hajulla mistä oli kysymys.
Mutta että helevetti 8 ampeerin posliinisulake pysäyttää matkan teon ja piru vie 100 km hinausauton kyyissäkin piti istua. Pitäskö tässä vajota maan alle kun siinä sulakekotelon varapaikoilla oli noita sulakkeita jemmassakin...
Sehän tässä tietysti hämäsi aamulla, ettei Raskonen asentaja huomannut sen palaneen vaikka mittarilla niitä tsekkasikin. Tosin se oli palanut tyypilliseen mesetyyliin, paljain silmin tai edes pienellä pyörittelyllä metallin katkeamista ei huomannut. Mutta tämä yksityinen korjaamo tiesi mitä etsiä ja vaihtoi suorilla ko sulakkeen. Vasta siinä vaiheessa kun sen nappasi irti, lanka putosi katkenneena maahan. On kuulemma aikaisemminkin tullut eteen vastaavanlainen tapaus.
Siis jos ajelet ajonestolaitteella varustetulla Mesellä, hanki perstaskuun kourallinen valkoisia posliinivarokkeita. Voit säästää elämässäs muutaman tunnin mielekkääseempään askareeseen, varsinkin jos kyseessä ovat yön tunnit...
Tietysti olisi polleaa todeta syyksi joku Lauttasaaren suunnalta (dry) ehdotettu vika, muttei kuitenkaan. Jokunen pupu kyllä jäi alle, muttei ilmanputsariin asti sentään yhtään tunkeutunut.
Itse pohdiskelin yöllä hinausautoa odotellessani samaa kuin Daerok, että kyseessä olisi kaksi vikaa. Polttoainejärjestelmässä se että auto sammui ja sähköpuolella se ettei se käynnistynyt. Tosin tuntui kyllä melko epätodennäköiseltä ja huonolta mäihältä tällainen.
Jonkun mielestä tässä ei varmaankaan liene mitään ihmeellistä, meikälaiselle se kuitenkin tuli ku Lada vasemmalta eteen t-risteyksessä. Vika oli helekuta vie kahdeksan ampeerin sulakkeen hapettuminen/oikuttelu ja lopulta palaminen sulakeboxin B-pidikkeessä. Siis haloo! Kyllä minä sen ymmärrän, että joistain mukavuuksista (kuten radio, mittarivalot, ajovalot tms) joutuu tinkimään sulakkeen palaessa, muttei sentään ois uskonu että Mesen motti sammahtaa saman tien 120 km/h vauhdissa. Testasin vielä asian: laitoin koneen käyntiin ja nappasin ko. sulakkeen pois. Ja motti sammui. Olen aina olettanut tällaiset vikojen kuuluvan näihin nykyisiin Windows-autoihin, joissa lienee sulake tahi elektroninen piiri jokaista rengastakin varten. Muttei sentään vanahassa -95 w124-mesessä. Olen aina ajatellut että tämä lienee niitä viimeisiä oikeita autoja, jotka toimivat mekaanisesti. No tuli tämäkin asia nyt korjattua.
Ohjekirjan mukaan ko. sulake on rullaverhoa ja ulkopeilien lämmitystä varten. Koska autossani ei noita ominaisuuksia ole, siihen on kuulemma kytketty ajonestolaite (alkuperäisasennus). Tätä kautta asia siis alkaa selvitä. Kajaanissa, Kemijärvellä, Keski-Suomessa, Kirkkonummella ja Perniössä porukka oli tässä tapauksessa hajulla mistä oli kysymys.
Mutta että helevetti 8 ampeerin posliinisulake pysäyttää matkan teon ja piru vie 100 km hinausauton kyyissäkin piti istua. Pitäskö tässä vajota maan alle kun siinä sulakekotelon varapaikoilla oli noita sulakkeita jemmassakin...
Sehän tässä tietysti hämäsi aamulla, ettei Raskonen asentaja huomannut sen palaneen vaikka mittarilla niitä tsekkasikin. Tosin se oli palanut tyypilliseen mesetyyliin, paljain silmin tai edes pienellä pyörittelyllä metallin katkeamista ei huomannut. Mutta tämä yksityinen korjaamo tiesi mitä etsiä ja vaihtoi suorilla ko sulakkeen. Vasta siinä vaiheessa kun sen nappasi irti, lanka putosi katkenneena maahan. On kuulemma aikaisemminkin tullut eteen vastaavanlainen tapaus.
Siis jos ajelet ajonestolaitteella varustetulla Mesellä, hanki perstaskuun kourallinen valkoisia posliinivarokkeita. Voit säästää elämässäs muutaman tunnin mielekkääseempään askareeseen, varsinkin jos kyseessä ovat yön tunnit...
Mersun sulakkeelle tyypillistä, ne pitää aina tarkastaa niin että ottaa irti asti.Mutta tämä yksityinen korjaamo tiesi mitä etsiä ja vaihtoi suorilla ko sulakkeen. Vasta siinä vaiheessa kun sen nappasi irti, lanka putosi katkenneena maahan. On kuulemma aikaisemminkin tullut eteen vastaavanlainen tapaus.
Eipä ole tuollaista ongelmaa tullut minulle koskaan eteen että yksi sulake "tappaa" koko vanhan dieselauton ... 124:ää alkuperäisellä ajonestolla on aika vähän liikenteessä.
Muistaisi vaan tämän topikin kun joskus tulee vastaava tapaus.
Kiitos jutusta support, näitä lukee mielellään !